سلامت و زیبایی

مهمترین راهکارهای خانگی تقویت ناخن را بشناسید

تقویت ناخن

حفظ ناخن‌ها باید بخشی از مراسم زیبایی هر فرد شیک پوشی باشد. اگر می‌خواهید شیک باشید، نمی‌توانید از ناخن‌هایتان غافل شوید، زیرا ظاهر ناخن‌هایتان بر ظاهر کلی شما تأثیر می‌گذارد. ناخن‌های کثیف، آسیب‌دیده، جویده شده، لاک ناخن‌های خرد شده همگی عوامل منفی برای تصویر شما هستند.

در این مقاله خواهید فهمید که چگونه ناخن‌های خود را حفظ کنید و ناخن‌های آسیب دیده یا جویده شده را ترمیم کنید. همینطور راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن را نیز بررسی می‌کنیم. زیبایی شما از زیبایی ناخن‌ هایتان نیز می‌گذرد، بنابراین از این قسمت از بدن خود که می‌تواند یک دارایی واقعی باشد، غافل نشوید.

معرفی ماسک‌های خانگی

ناخن‌ها عمدتا از لایه‌های کراتین سخت تشکیل شده‌اند. هنگامی که این لایه‌های کراتین ضعیف می‌شوند (به ویژه به دلیل شستن بیش از حد مکرر یا کمبود گوگرد، آهن، روی، ویتامین A و B، سیلیکون و پروتئین)، ناخن‌ها شکننده و نرم می‌شوند و حتی می‌توانند شکافته شوند. برای رفع این مشکل، راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن آورده شده است.

تقویت ناخن

درمان با روغن زیتون برای نرم کردن کوتیکول‌ها

روغن زیتون کوتیکول‌ها را نرم کرده و باعث تغذیه ناخن‌ها می‌شود، در حالی که لیمو خاصیت احیا کننده دارد. این ماسک یکی از راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن به شمار می‌رود. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری آب لیمو (ترجیحا ارگانیک) را با هم مخلوط کنید. روی ناخن‌ها و کوتیکول‌ها می‌زنیم، ماساژ می‌دهیم و بعد از پنج دقیقه کوتاه آبکشی می‌کنیم. این ماسک را اگر دو بار در هفته برروی ناخن‌های خود ماساژدهید، ناخن‌ها قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

آب لیمو برای تقویت ناخن‌ها

یکی دیگر از راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن استفاده از آبلیمو است. این دستور تهیه شبیه تهیه ماسک دست است. آب یک لیمو را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. 30 ثانیه در مایکروویو بگذارید سپس ناخن‌های خود را به مدت 4 دقیقه خیس کنید و آبکشی کنید. با کمی روغن آرگان، از ناخن‌ها و کوتیکول ناخن پذیرایی کنید.

درمان با گل گاو زبان برای سفت شدن ناخن‌ها

این دستور العملی راه حلی برای تقویت ناخن‌های نرم و شکننده حساب می‌شود. برای تهیه این ماسک خانگی نیاز به 10 میلی‌لیتر روغن گیاهی گل گاوزبان، 5 میلی‌لیتر روغن گیاهی جوجوبا و 30 قطره اسانس لیمو داریم. همه این موادر را مخلوط کنید و سپس آن را بر روی ناخن‌های خود ماساژ دهید. همه این مواد به تقویت و احیای ناخن‌ها کمک می‌کنند. این مواد همچنین رشد ناخن‌ها را نیز تحریک می‌کنند.

ماسک بر پایه گندم برای تغذیه ناخن‌ها

3 قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم موجود در فروشگاه‌های ارگانیک را با 5 قطره اسانس لیمو مخلوط کنید. هر روز ناخن‌ها را با این مخلوط می‌پوشانیم تا تغذیه و تقویت شوند.

لیمو درمانی برای جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها

این دستور العمل برای کسانی است که نمی‌خواهند با روغن‌های ضروری یا گیاهی، خود را خسته کنند. کافی است در ظرفی کمی آب ریخته و نصف لیمو ترش را داخل آن بریزید. فقط باید ناخن‌ها را حدود 20 ثانیه در آماده سازی خیس کنیم. این کار را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید تا استحکام جدید ناخن ها را ببینید.

درمانی با روغن بادام شیرین برای ماساژ ناخن‌های شما

این درمان علاوه بر اینکه بسیار نرم است، بوی فوق‌العاده خوبی نیز دارد. یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را با 3 قطره اسانس لیمو مخلوط کنید. هفته‌ای سه بار ناخن‌هایمان را ماساژ می‌دهیم تا محکم شوند.

تقویت ناخن

اهمیت ویتامین‌ها

یکی دیگر راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن استفاده از ویتامین‌ها است. یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند دلیل برآمدگی، شکننده یا نرم شدن ناخن‌ها باشد. برای مقابله با این پدیده و یافتن ناخن‌های سالم، ویتامین‌ها بهترین متحدان شما خواهند بود. بهترین ویتامین‌ها برای داشتن ناخن‌های زیبا کدامند؟

ویتامین برای تقویت ناخن: بیوتین

بیوتین یا ویتامین B8 در عملکرد سیستم ایمنی و تجدید سلول‌های پوست، مو و ناخن نقش دارد. بنابراین این ویتامین مقاومت ناخن‌ها را افزایش می‌دهد. این ویتامین اصلی مصرفی برای تقویت ناخن‌ها است. بیوتین یا ویتامین B8 از جمله در تخم مرغ، آجیل، آووکادو، هویج، اسفناج، قارچ، ماهی، گوشت سفید، محصولات لبنی، لیموترش، پرتقال و سیب یافت می‌شود.

مصرف روزانه توصیه شده غذایی بیوتین یا ویتامین B8، حدود 0.05 میلی‌گرم است. به عنوان یک قاعده کلی، یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند این نیازها را پوشش دهد.

ویتامین B12 برای سفت شدن ناخن‌ها

اگر به دنبال راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن هستید ویتامین B12 را در رژیم غذایی خود کنترل کنید. این ویتامین برای داشتن ناخن‌های زیبا نیز ضروری است. به بدن اجازه می‌دهد گلبول‌های قرمز تولید کند. کمبود ویتامین B12 بدن را ضعیف می‌کند. این کمبود باعث کاهش تولید کراتین می‌شود و در نتیجه، ناخن‌های نرم و شکننده خواهید داشت.

برای غلبه بر این کمبود و سفت شدن ناخن‌ها، گوشت (قرمز و سفید)، صدف، ماهی، پنیر و تخم مرغ می‌خوریم. به خصوص برای وگان‌ها استفاده از مکمل‌های غذایی ضروری است. مصرف روزانه ویتامین B12 تنها می‌تواند 0.0024 میلی گرم باشد. بنابراین کمتر کسی یافت می‌شود که در ویتامین B12 کمبودی داشته باشد.

ویتامین C برای ناخن‌های شکننده

کم خونی ناشی از فقر آهن، یکی از دلایل شکنندگی ناخن‌ها است. برای جلوگیری از کم خونی باید ویتامین C مصرف کنید که به تقویت و افزایش جذب آهن توسط بدن معروف است.

علاوه بر این، ویتامین C در تشکیل گلبول‌های قرمز خون شرکت می‌کند که سلامت عمومی را تضمین خواهد کرد. در کل اگر بدن همه این ویتامین‌های مورد نیاز را داشته باشد، ناخن‌ها می‌توانند قوی‌تر و زیباتر شوند. ویتامین C در فلفل، بروکلی، پاپایا، کیوی، پرتقال یا انبه یافت می‌شود.

هر روز، یک فرد بزرگسال باید 110 میلی‌گرم ویتامین C مصرف کند. بنابراین مصرف توصیه شده برای ویتامین C بسیار قابل توجه است، به همین دلیل است که توصیه می‌شود روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. به همین دلیل است که مصرف این ویتامین به صورت قرص به عنوان مکمل رژیم غذایی بسیار رایج است.

ویتامین E برای خداحافظی با ناخن‌های برآمده

ویتامین E یکی دیگر از راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن است. این ویتامین اگر در بدن به اندازه کافی وجود داشته باشد باعث می‌شود ناخن‌های زیبا داشته باشید. از آنجایی که دارای عملکرد آنتی اکسیدانی است، پیری ناخن‌ها را محدود کرده و آن‌ها را هیدراته می‌کند. با این حال، ناخن‌های تغذیه شده و محافظت شده از رادیکال‌های آزاد، ناخن‌های سالمی هستند.

برای انجام این کار، شما باید روی روغن‌هایی که سرشار از ویتامین E هستند شرط بندی کنید. فندق، آفتابگردان، روغن زیتون، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند آلو، زردآلو خشک، کیوی، آووکادو یا کلم بروکلی (پخته شده) به عنوان مکمل مصرف می‌شوند. میزان تغذیه روزانه ویتامین E برای زنان 9.9 میلی‌گرم و برای مردان 15.5 میلی‌گرم است. علاوه بر این، استفاده از ویتامین E به طور مستقیم روی ناخن‌ها کاملاً امکان پذیر است.

یک پنبه آغشته به روغن ویتامین E را روی هر ناخن بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. 3 بار در هفته برای مشاهده نتایج خوب این کار را تکرار کنید. همینطور می‌توانید روغن ویتامین E را به طور مستقیم در یک بطری لاک ناخن شفاف بریزید.

مکمل‌های غذایی مناسب برای تقویت ناخن‌ها

بسیاری از آزمایشگاه‌ها مکمل‌های غذایی را با هدف حفظ یا بازگرداندن سلامت ناخن به بازار عرضه می‌کنند. این مکمل‌های غذایی غنی شده با ویتامین‌ها هستند و مصرف آن‌ها از جمله راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن به شمار می‌رود. هدف آن‌ها جبران کمبودهای یک رژیم غذایی نامتعادل است.

اما آیا آنها واقعا موثر هستند؟ تاثیر آن بستگی به هر فرد دارد. این تاثیرات متفاوت است و حتی نیازهای آن‌ها به مکمل‌ها ممکن است بسته به دوره متفاوت باشد. یک مکمل غذایی ممکن است به خوبی روی کسی تأثیر بگذارد و روی دیگری تأثیری نداشته باشد.

علاوه بر این، دو نکته را باید در نظر گرفت: اول این که اگر واقعاً کمبود ویتامین دارید، باید یک مکمل غذایی بخرید که به اندازه کافی دوز داشته باشد تا تأثیرش را بگذارد. به عنوان مثال، برای بیوتین، قرص‌ها باید حاوی حداقل 7.5 میکروگرم (یعنی 0.0075 میلی گرم) در هر 100 گرم باشند. دوم اینکه اگر کمبودی ندارید مصرف مکمل‌های غذایی برای داشتن ناخن‌های زیبا ضروری نیست.

در واقع، اگر بدن شما همه چیز مورد نیاز خود را دارد، افزودن ویتامین‌های اضافی شانس شما را برای داشتن ناخن‌های زیباتر افزایش نمی‌دهد. بحث تناسب با توجه به دوز مکمل نیست. بدن فقط از چیزی که نیاز دارد استفاده می‌کند، بقیه دور ریخته می‌شود.

برعکس، مصرف بیش از حد ویتامین گاهی اوقات می‌تواند مضر باشد. این مورد در مورد ویتامین E است که در صورت وجود بیش از حد در بدن می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. بنابراین تا زمانی که یک بطری کامل روغن زیتون ننوشید، هیچ خطری وجود ندارد.

در هر صورت، اگر می‌خواهید برای درمان کمبود ویتامین‌ها و داشتن ناخن‌های زیبا از مکمل‌های غذایی استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. به طور مثال برخی از ویتامین‌ها را نباید همزمان مصرف کرد.

تقویت ناخن

معرفی محصولات

اگر به دنبال یک سرم مناسب برای تقویت و ترمیم ناخن خود هستید می‌توانید از سرم ناخن لانبنا کمک بگیرید. این سرم باعث می‌شود مقاومت ناخن‌های شما در برابر ضربه بیشتر شود و رشد آن افزایش یابد. این محصول ضد قارچ و ضد باکتری بوده و به راحتی جذب ناخن می‌شود. برای خرید این محصول می‌توانید به فروشگاه اینترنتی رنگ دونه مراجعه کنید.

سخن آخر

ناخن‌های برآمده، شکننده، نرم از جمله مشکلاتی است که ممکن است بسیاری از افراد با آن مواجه شوند. ناخن‌های زیبا را ممکن است هر شخصی نداشته باشد. با این حال، گاهی اوقات کافی است چند چیز را در رژیم غذایی خود تغییر دهید تا ناخن‌های سالمی پیدا کنید. با دنبال کردن راهکارهای خانگی جهت تقویت ناخن می‌توانید این بخش از بدن را تقویت کنید.

مثلاً مصرف بیشتر ویتامین‌ها را بر اساس نیاز بدنتان تنظیم کنید. در واقع ویتامین‌ها بخشی از این متحدان ضروری برای زیبایی ناخن هستند، زیرا اجازه می‌دهند کراتین که ناخن و مو را تشکیل می‌دهد، به درستی تولید شود. اگر ارگانیسم کمبود ویتامین داشته باشد، کراتین به اندازه کافی در بدن وجود ندارد و ناخن ها شکننده می‌شوند. به همین دلیل است که مصرف ویتامین‌های مناسب برای داشتن ناخن‌های زیبا بسیار مهم است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها