سلامت و زیبایی

درمان ریزش مو بعد از کرونا

ریزش مو بعد از کرونا

برخی از بیمارانی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند، طی هفته‌های پس از ابتلا، ریزش مو بعد از کرونا را مشاهده می‌کنند. ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض این ویروس باشد. دکتر ایزابل روسو، متخصص پوست و عضو سندیکای ملی متخصصان پوست و ونرولوژیست به رسانه‌ها توضیح می‌دهد: « این پدیده حدود 25 درصد از افرادی را که به کووید -19 مبتلا شده‌اند تحت تأثیر قرار می‌دهد. ریزش مو در نتیجه بیماری، پس از بهبودی رخ می‌دهد. این عارضه معمولا در افرادی که از کووید طولانی رنج می‌برند مشاهده می‌شود.

متخصصان پوست و مو تصریح می‌کند که ریزش مو معمولاً در بیمارانی مشاهده می‌شود که دچار بیماری‌های عفونی شده‌اند که باعث تب بالا، خستگی شدید و استرس شدید می‌شود.

هنگام ریزش مو ناشی از کرونا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

ویروس کووید-19 باعث ایجاد اختلال در چرخه مو به نام تلوژن افلوویوم و ریزش مو بعد از کرونا می‌شود. این بیماری خود را به صورت ریزش موی غیر موضعی قابل توجه نشان می‌دهد. به طور معمول، مو از سه مرحله عبور می‌کند و وقتی همه چیز خوب است، اکثر موها در مرحله رشد هستند، بخش کوچکی در فاز استراحت و بخش کوچکی در فاز ریزش هستند. در عمل: پس از مرحله رشد که بین سه تا شش سال طول می‌کشد، رشد مو متوقف می‌شود و قبل از ریزش به مرحله استراحت می‌رود . اما در طول عفونت کووید-19 همه چیز وارونه می‌شود.

اگر از این عواقب پس از کووید-19 رنج می‌برید، نگران نباشید، این ریزش مو نباید طولانی مدت باشد. در واقع، از آنجایی که ضایعه موضعی نیست، شاهد بی‌مو شدن بخشی از سر نخواهید شد.

مرحله تشدید ریزش مو بعد از کرونا معمولاً سه تا چهار ماه طول می‌کشد، سپس چرخه مو به ریتم طبیعی خود باز می‌گردد و رشد مجدد از سر گرفته می‌شود. از سوی دیگر، نگرانی زمانی که موهای بلند دارید این است که رشد مجدد قبل از بازیابی طول اولیه، زمان می‌برد.

بهترین راه برای کمک به موهایتان پس از بهبودی از کرونا این است که با خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار زیادی پروتئین و ویتامین C، آن‌ها را از درون تغذیه کنید. از آنجایی که استرس در دوران کرونا نیز روی موها نیز تأثیر می‌گذارد، مراقبت از خود می‌تواند تأثیر مفیدی در کاهش ریزش مو و بهبود رشد مجدد مو داشته باشد.

ریزش مو بعد از کرونا

تشخیص ریزش مو ناشی از کرونا

ریزش مو بعد از کرونا با 4 علامت مشخص می‌شود:

  1. افزایش ریزش مو در دوران کرونا و پس از آن

به طور کلی، ریزش مو، پس از این بیماری عفونی، به طور مداوم رخ می‌دهد. همچنین، اکثر مردم متوجه این افزایش ریزش ساقه موهای خود پس از شستن یا شانه کردن می‌شوند.

  1. ریزش مو 3 ماه بعد از ابتلا به کرونا

تلوژن افلوویوم معمولاً می‌تواند 3 ماه پس از ابتلا به کرونا ظاهر ‌شود. بنابراین، هنگامی که ریزش موهای شما ظاهر می‌شود، به این معنی است که این عارضه مربوط به کرونا می‌تواند باشد.

  1. از دست دادن تراکم مو در دوران کرونا

تلوژن افلوویوم معمولاً به شکل ریزش بیش از حد ساقه مو رخ می‌دهد، بنابراین به جای از دست دادن 100 تا 150 تار موی طبیعی در هر روز، ناگهان ساقه‌های موی بسیار بیشتری از دست خواهید داد. به طور کل این مسئله بسیار شایع است که افرادی که دچار این عارضه شده‌اند، متوجه ریزش مقدار زیادی از ساقه موهای خود در حمام، برس یا شانه می‌شوند.

  1. ریزش مو در دوران کرونا در تمام پوست سر پخش می‌شود.

تلوژن افلوویوم به عنوان یک علامت مانند آلوپسی آندروژنتیک زودرس (ریزش موی ژنتیکی) باعث ریزش موی ظریف نمی‌شود. تلوژن افلوویوم حاد با نازک شدن ناگهانی مو همراه است که باعث می‌شود ساقه موهای شما ظریف شده و موها کم پشت شوند.

ابتلا به کرونا چطور منجر به ریزش مو می‌شود؟

دانشمندان درباره تمام علائم افراد مبتلا به کووید اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اند. پس از ابتلا به این بیماری، تنگی نفس، درجه حرارت بالا و سرفه به سرعت آشکار می‌شود، اما اثرات طولانی مدت کووید ممکن است پس از چند ماه آشکار شود.

از دست دادن چشایی و بویایی و همچنین خستگی معمولاً به عنوان عوارض جانبی طولانی مدت عفونت با ویروس گزارش می‌شود. ریزش مو بعد از کرونا نیز به یکی از علائم رایج عفونت کووید-19 تبدیل شده است. با این حال عواملی وجود دارند که می‌تواند این عارضه را پس از ابتلا به کویید به وجود بیاورند، این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

ریزش مو بعد از کرونا

محرک‌های فیزیکی که باعث ریزش مو بعد از کرونا می‌شوند.

به دلیل تب ناشی از ویروس، بدن تحت فشار فیزیکی در شوک قرار می‌گیرد. در نتیجه، پدیده‌ای به نام تلوژن افلوویوم، ریزش شدید ناگهانی مو، می‌تواند رخ دهد. در این حالت بدن تحت استرس قرار می‌گیرد و چرخه مو مختل می‌شود. موهایی که اغلب در مرحله رشد هستند به مرحله استراحت می‌روند. این منجر به افزایش میزان ریزش مو از 10٪ به 50٪ می‌شود.

در حالی که شدت ریزش مو می‌تواند متفاوت باشد، به شدت ویروس بستگی ندارد. افرادی که آلوده هستند و هیچ علائمی ندارند ممکن است در نهایت مقدار زیادی مو از دست بدهند. از آنجایی که بدن تحت استرس است، مواد مغذی به اندام‌های حیاتی هدایت می‌شوند. بنابراین رشد مو با اختلال مواجه خواهد شد.

آلوپسی آرئاتا (Alopeci areata)

طبق آخرین مطالعات، کووید می‌تواند باعث نوعی ریزش مو بعد از کرونا شود که نامنظم‌تر از ریزش کلاسیک است. تئوری‌ها حاکی از آن است که ویروس می‌تواند بر سیستم ایمنی غلبه کند، در نتیجه ارگانیسم مو را جسم خارجی می‌داند و به آن حمله می‌کند. این اختلال عملکرد آلوپسی آرئاتا نامیده می‌شود.

عملکرد تیروئید

این ویروس می‌تواند اثرات هورمونی یا تغذیه‌ای بر بدن انسان داشته باشد و باعث عدم تعادل شود. مطالعات گزارش داده‌اند که کووید می‌تواند باعث اختلالات غده تیروئید شود. این بیماری با تورم گردن همراه با درد هنگام بلع ظاهر می‌شود. پرکاری یا کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به اختلال در تنظیم مویرگ‌ها شود. اگر نگران غده تیروئید خود هستید، به متخصص مراجعه کنید.

محرک‌های احساسی پشت ریزش مو پس از کووید

محرک‌های فیزیکی تنها عامل ریزش توده مو نیستند. افزایش ریزش مو بعد از کرونا دلیل محرک‌های احساسی برجسته است. در این دوران و پس از آن سلول‌های فولیکول مو در پایه تغییر کرده که مولکول‌های لازم برای رشد موی سالم را مهار می‌کند.

افزایش استرس می‌تواند فولیکول‌های مو را پیش از موعد در مرحله استراحت قرار دهد. در واقع، استرس می‌تواند یک نتیجه تشدید کننده داشته باشد و منجر به ریزش بیشتر مو پس از اولین ریزش شود.

راهکارهای درمانی

به طور کل ریزش موی مرتبط با کووید 19 با سایر انواع ریزش مو، مانند آلوپسی آرئاتا یا آلوپسی آندروژنتیک متفاوت است، زیرا تقریبا هرگز منجر به طاسی کامل نمی‌شود. از آنجایی که ریزش مو به دلیل کووید-19 موقتی است، بهترین درمان این است که صبر کنید. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید ریزش موهای خود را در این دوران به حداقل برسانید و پس از بهبودی نیز موهایتان شروع به رشد کنند.

  • از استفاده از وسایلی که موهای شما را در معرض حرارت بیش از حد یا آسیب‌های غیرضروری قرار می‌دهند، مانند صاف کننده‌ها یا اتوها، خودداری کنید.
  • برای به حداقل رساندن خطر ریزش مو بعد از کرونا از مواد شست‌وشوی مناسب استفاده کنید و همچنین مدل موهای سفت را برای بستن مو انتخاب نکنید.
  • به خصوص اگر احساس خستگی می‌کنید، آزمایش کمبودهای تغذیه‌ای را در نظر بگیرید، زیرا کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به ریزش مو و خستگی دائمی کمک کند. آهن، ویتامین D، ویتامین B12 و روی برای حفظ سلامت مو ضروری هستند.
  • اگر مشخص شد که از نوعی کمبود تغذیه‌ای رنج می‌برید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید سطح ویتامین بدن خود را به حالت عادی برگردانید.
  • سعی کنید میزان استرسی که در معرض آن قرار می‌گیرید را کاهش دهید، زیرا این کار می‌تواند به رشد مجدد موهای شما نیز کمک کند.
  • تمرینات مدیتیشن می‌تواند در بازگرداندن عملکرد طبیعی مویرگ‌ها مفید باشد.
  • اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید سطح استرس خود را به تنهایی کاهش دهید، باید با یک درمانگر صحبت کنید.
  • محصولات یا درمان‌هایی را امتحان کنید که باعث رشد مو می‌شوند.

همانطور که گفته شد، اگر هنوز ریزش موی قابل توجهی دارید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کرده تا مراقبت مناسب را دریافت کنید.

ریزش مو بعد از کرونا

سخن آخر

با توجه به مطالعات مختلف انجام شده در مورد ریزش مو بعد از کرونا، کووید-19 در واقع می‌تواند علت کم و بیش ریزش مو باشد. برخی از متخصصان پوست و مو علت این موضوع را استرس می‌دانند که خود ناشی از ویروس است.

در واقع، اگر افراد مبتلا به کووید-19 چند هفته پس از ظهور اولین علائم بیماری، ریزش مو را مشاهده کنند، متوجه خواهند شد که مو تقریباً شش ماه پس از ابتلا به کویید 19، رشد می‌کند. بنابراین، اگرچه ممکن است چنین ریزش‌هایی چشمگیر به نظر برسد، اما نیازی به نگرانی نیست، موهای شما پس از مدتی ضخامت و درخشندگی خود را به دست می‌آورند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها