سلامت و زیبایی

کلاژن سازی پوست چیست؟ معرفی بهترین روش های کلاژن سازی پوست در خانه

کلاژن سازی

کلاژن سازی پوست یکی از داغ ترین موضوعات در دنیای زیبایی و تندرستی در حال حاضر است.

همانطور که مشخص است، پروتئین ضد چین و چروک یعنی کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است. این ماده اصلی سازنده همه چیز از تاندون ها و رباط ها گرفته تا استخوان ها، ماهیچه ها و پوست است.برای تصور کلاژن به آن به عنوان چسبی فکر کنید که همه چیز را در بدن نگه می دارد. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد، اما بدن ما عمدتاً از نوع 1، 2 و 3 تشکیل شده است.

این پروتئین طبیعی مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست شما است و آن را چاق و جوان می کند. کلاژن همچنین از گردش سلولی پشتیبانی می کند که به پاک کردن سلول های مرده پوست به طور طبیعی کمک می کند. اساساً، این جام مقدس پوست سالم است، به همین دلیل مراقبت از کلاژن در پوست شما مهم است فرقی ندارد در چه سنی هستید.

علت کاهش کلاژن سازی پوست چیست؟

با افزایش سن، سطح کلاژن در بدن شروع به کاهش می کند. تولید کلاژن با هر سال بعد از بلوغ تقریباً ۱ درصد کاهش می‌یابد، که از اوایل بیست سالگی شروع می‌شود. این به افتادگی و ظاهر چین و چروک ها و خطوط ظریف کمک می کند. علاوه بر این، سلول‌های پوست با افزایش سن با سرعت کمتری تقسیم می‌شوند و باعث می‌شوند اپیدرم لایه بالایی پوست شما نازک شود و رطوبت خود را از دست بدهد.

علاوه بر این، عوامل سبک زندگی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر ماوراء بنفش، سیگار کشیدن، استرس و آلودگی نیز می توانند در کاهش کلاژن سازی پوست تاثیر گذار باشند. حتی غذایی که می خورید می تواند تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما داشته باشد. یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های ساده مانند شکر تصفیه شده و نان سفید می تواند تجزیه کلاژن و الاستین را در پوست شما افزایش دهد.کلاژن سازی

 معرفی بهترین روش های کلاژن سازی پوست در خانه

خوشبختانه، با روش های صحیح مراقبت از پوست، می توانید از کلاژن موجود محافظت کنید و همچنین باعث کلاژن سازی پوست شد. در اینجا شش نکته برای دستیابی به پوستی جوان و درخشان در رویاهایتان آورده شده است:

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

خورشید پیری نهایی است، شکستن رشته های کلاژن را تسریع می بخشد که منجر به ایجاد چین و چروک می شود. بهتر کار، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را برای محافظت از پوست در برابر آسیب نور است.

رتینول را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید

رتینول ها و رتینوئیدهای موضعی نیز ثابت شده اند که ظاهر پوست پیر را با تحریک کلاژن سازی پوست در لایه های عمیق تر پوست بهبود می بخشند. اگر باردار هستید یا پوست بسیار حساسی دارید، جایگزین های جدیدتر رتینول مانند باکوچیول، گزینه ای مطمئن و مؤثر است. علاوه بر این، رتینوئیدها همچنین به تسهیل چرخش سلولی پوست، بهبود رنگ و بافت پوست، حتی کاهش اندازه منافذ کمک می کنند. استفاده از آن ها در شب بهترین نتیجه را دارد.

پپتید ها

کرم ها و سرم های پپتیدی وجود دارند که شواهد بسیار خوبی برای افزایش کلاژن سازی پوست و الاستین در پوست و بهبود استحکام، لطافت و شلی پوست دارند. یک مرطوب کننده غنی از آنتی اکسیدان را به رژیم روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید. ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر آسیب اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد به پوست، که یکی از عوامل اصلی تجزیه کلاژن است، محافظت کنند. توصیه می شود هر روز صبح قبل از ضد آفتاب از آن استفاده کنید.

منابع غذایی ویتامین A و پپتید شامل منبع معتبر:

جگر گاو

سیب زمینی های شیرین

اسفناج

کدو تنبل

هویجکلاژن سازی

به هیدراتاسیون سلام کنید

هیدراتاسیون نقش بسیار مهمی در تولید و کلاژن سازی پوست ایفا می کند. هنگامی که شما به درستی هیدراته نمی شوید پوست خشک می شود و کلاژن قادر به ترمیم نیست. همچنین بدن شما برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، برای عبور از بدن به آب نیاز دارد. بنابراین، اگر بدنتان کم آب است، ویتامین C نمی تواند توسط بدن برای کلاژن سازی پوست استفاده شود.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد، که مولکول هایی هستند که بدن در طول متابولیسم تولید می کند، کمک می کند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند مواد موجود در دود تنباکو نیز می تواند رادیکال های آزاد را وارد بدن کند. آنتی اکسیدان های مختلف ممکن است به محافظت و جوان سازی پوست کمک کنند، به عنوان مثال، با ترویج تولید کلاژن. آنتی اکسیدان ها در بسیاری از غذاهای گیاهی وجود دارند. بر اساس تحقیقات قدیمی‌تر از منبع معتبر 2013، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاها و نوشیدنی‌های زیر ممکن است برای پوست مفید باشند:

بلوبری

چای سبز یا epigallocatechin-3-gallate، جزء فعال چای سبز است

یربا رفیق

عصاره شیرین بیان

عصاره توت

عصاره انار

عصاره قهوه

گون

دارچین

اسانس ریحان، پونه کوهی و آویشنکلاژن سازی

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک ترکیبی است که به تولید کلاژن کمک می کند.

در مطالعه‌ای در سال 2014، محققان زخم‌های موش‌ها را با آب یا اسید هیالورونیک درمان کردند. زخم هایی که تحت درمان با اسید هیالورونیک قرار گرفتند، نسبت به زخم هایی که با آب درمان شدند، بهبود یافتند. همچنین سطح دو نوع کلاژن در پوست اطراف آن زخم ها بالاتر بود.

فیلرهای پوستی که هدفشان کاهش خطوط در پوست است، اغلب حاوی اسید هیالورونیک هستند. تحقیقات انجام شده توسط منبع معتبر 2020 نشان داد که ترکیبی از اسید هیالورونیک و یک پلی نوکلئوتید خالص به افزایش مقدار و کیفیت کلاژن در پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

نویسندگان یک مطالعه در سال 2021 به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد کپسول‌های هیالورونیک اسید ممکن است رطوبت را نیز بهبود بخشند. افراد هنگام استفاده از اسید هیالورونیک باید دستورالعمل های روی بسته بندی را رعایت کنند، زیرا می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد، مانند منبع مورد اعتماد:

درد

خارش

کبودی

ورم

در رنگ‌های پوست تیره، این ناحیه ممکن است تیره‌تر شود یا رنگ صورتی یا خاکستری به خود بگیرد. پوست رنگ پریده ممکن است قرمز شود.کلاژن سازی

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا از دیرباز برای التیام و تسکین زخم ها استفاده می شده است. دلیل اینکه گیاه آلوئه‌ورا برای درمان بریدگی‌ها و سوختگی‌ها کار می‌کند این است که گیاه آلوئه ورا تولید کلاژن را در صورت استفاده موضعی یا حتی خوراکی افزایش می‌دهد. این خاصیت محرک رشد سلولی می تواند به افزایش تولید کلاژن در پوست شما کمک کند. آلوئه را می توان مستقیماً به صورت خالص یا به شکل بسیاری از محصولات موجود در بازار که حاوی آن هستند، روی پوست استفاده کرد. حداقل یک مطالعه منبع معتبر نشان می دهد که مصرف مکمل خوراکی آلوئه ورا کیفیت پوست را بهبود می بخشد.

ماسک ژلی آلوئه ورا بیوآکوا برای این کار بهترین است.

تغذیه

خوردن غذاهای غنی از کلاژن یا غذاهایی که باعث افزایش کلاژن سازی پوست می شوند ممکن است به ایجاد بلوک های ساختمانی (اسیدهای آمینه) که برای اهداف پوست خود نیاز دارید نیز کمک کند. یک متخصص تغذیه و زیبایی می گوید:«سه اسید آمینه برای سنتز کلاژن مهم است: پرولین، لیزین و گلیسین».

  1. آبگوشت استخوان

در حالی که تحقیقات اخیر نشان می دهد که آب استخوان ممکن است منبع قابل اعتمادی از کلاژن نباشد، اما اعتقاد بر این است که این فرآیند با جوشاندن استخوان های حیوانات در آب ساخته می شود و کلاژن را استخراج می کند. هنگام تهیه این غذا در خانه، آبگوشت را با ادویه جات طعم دار کنید.

از آنجایی که آبگوشت استخوان از استخوان و بافت همبند ساخته شده است، حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، کلاژن، گلوکزامین، کندرویتین، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. با این حال، هر آبگوشت استخوان به دلیل کیفیت استخوان های استفاده شده در کنار سایر مواد متفاوت است. برای تضمین کیفیت آبگوشت خود، سعی کنید با استخوان هایی که از یک قصابی معتبر محلی تهیه می کنید، آن را درست کنید.

  1. مرغ

دلیلی وجود دارد که چرا بسیاری از مکمل های کلاژن از مرغ گرفته می شوند. گوشت سفید مورد علاقه همه حاوی مقادیر زیادی از این مواد است. (اگر تا به حال یک مرغ کامل را تکه تکه کرده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که مرغ چقدر بافت پیوندی دارد.) این بافت ها مرغ را به منبعی غنی از کلاژن غذایی تبدیل می کنند. چندین مطالعه از گردن مرغ و غضروف منبع مطمئن به عنوان منبع کلاژن برای درمان آرتریت استفاده کرده اند.کلاژن سازی

  1. ماهی و صدف

مانند سایر حیوانات، ماهی ها و صدف ها دارای استخوان ها و رباط هایی هستند که از کلاژن ساخته شده اند. برخی افراد ادعا کرده اند که کلاژن دریایی یکی از راحت ترین ها جذب می شود. اما در حالی که ساندویچ تن ماهی در زمان ناهار یا ماهی سالمون شام شما مطمئناً می تواند به مصرف کلاژن شما بیافزاید، توجه داشته باشید که “گوشت” ماهی حاوی کلاژن کمتری نسبت به سایر قسمت های کمتر مطلوب است.

ما تمایلی به مصرف قسمت‌هایی از ماهی که کلاژن بالایی دارند، مانند سر، فلس‌ها یا کره چشم را نداریم. در واقع، محققان از پوست ماهی به عنوان منبعی برای پپتیدهای کلاژن استفاده کرده اند.

  1. سفیده تخم مرغ

اگرچه تخم مرغ مانند بسیاری از محصولات حیوانی دیگر حاوی بافت پیوندی نیست، سفیده تخم مرغ دارای مقادیر زیادی پرولین است که یکی از اسیدهای آمینه لازم برای کلاژن سازی پوست است.

  1. مرکبات

ویتامین C نقش مهمی در تولید پروکلاژن منبع مطمئن، پیش ساز بدن برای کلاژن، ایفا می کند. بنابراین، دریافت ویتامین C کافی برای کلاژن سازی پوست حیاتی است.

همانطور که احتمالا می دانید، مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش سرشار از این ماده مغذی هستند. یک گریپ فروت آب پز را برای صبحانه امتحان کنید یا تکه های پرتقال را به سالاد اضافه کنید.

تاثیر ویتامین  C بر صورت چیست؟

  1. توت ها

اگرچه مرکبات به دلیل محتوای ویتامین C خود از شکوه برخوردار هستند، توت ها منبع عالی دیگری هستند. توت فرنگی در واقع ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد. تمشک، زغال اخته و شاه توت نیز دوز بسیار بالایی از این ویتامین دارند. علاوه بر این، توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که از پوست در برابر آسیب محافظت می کنند.

  1. میوه های استوایی

در پایان لیست میوه های غنی از ویتامین C، میوه های استوایی مانند انبه، کیوی، آناناس و گواوا قرار دارند. گواوا همچنین دارای مقدار کمی روی است که یکی دیگر از عوامل کلاژن سازی پوست است.

  1. سیر

سیر ممکن است چیزی بیش از طعم و مزه به غذاهای سرخ کرده و پاستا اضافه کند. این می تواند تولید کلاژن شما را نیز افزایش دهد. به گفته گابریل، «سیر سرشار از گوگرد است که یک ماده معدنی کمیاب است  که به سنتز و جلوگیری از تجزیه کلاژن کمک می کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که میزان مصرف شما مهم است. او می افزاید: «شما احتمالاً برای بهره مندی از مزایای کلاژن به مقدار زیادی از آن نیاز دارید.

اما با مزایای فراوانی که دارد، ارزش آن را دارد که سیر را به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم خود در نظر بگیرید. همانطور که آنلاین می گویند: اگر سیر را دوست دارید، اندازه را در دستور العمل بگیرید و آن را دو برابر کنید.

سیر در مقادیر منظم بی خطر است، اما سیر بیش از حد (به خصوص خام) ممکن است باعث سوزش سر دل، ناراحتی معده یا افزایش خطر خونریزی در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون شود. از خوردن سیر بیشتر فقط برای اهداف کلاژن سازی خودداری کنید.کلاژن سازی

  1. سبزی های برگ دار

همه ما می دانیم که سبزی های برگ دار نقش کلیدی در رژیم غذایی سالم دارند. همانطور که معلوم است، آنها ممکن است مزایای زیبایی شناسی نیز ارائه دهند.

اسفناج، کلم پیچ، چغندر سوئیسی و سایر سبزیجات سالاد رنگ خود را از کلروفیل می گیرند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است.برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف کلروفیل پیش ساز کلاژن سازی پوست را افزایش می دهد.

  1. لوبیا

لوبیا یک ماده غذایی با پروتئین بالا است که اغلب حاوی اسیدهای آمینه لازم برای سنتز کلاژن است. به علاوه، بسیاری از آنها سرشار از مس هستند، یکی دیگر از مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن.

  1. بادام هندی

دفعه بعد که یک مشت آجیل برای میان وعده به دست می آورید، سعی کنید آن آجیل بادام هندی باشد. این آجیل های پرکننده حاوی روی و مس هستند که هر دو توانایی بدن را برای کلاژن سازی پوست افزایش می دهند.

  1. گوجه فرنگی

یکی دیگر از منابع پنهان ویتامین C، یک گوجه فرنگی متوسط ​​می تواند تا 30 درصد از این ماده مغذی مهم برای کلاژن را تامین کند. گوجه فرنگی همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپن است، یک آنتی اکسیدان قوی برای حمایت از پوست منبع مورد اعتماد.

  1. فلفل دلمه ای

در حالی که گوجه فرنگی را به سالاد یا ساندویچ اضافه می کنید، مقداری فلفل دلمه ای قرمز نیز در آن بریزید. این سبزیجات با ویتامین C بالا حاوی کپسایسین، یک ترکیب ضد التهابی منبع مورد اعتماد است که ممکن است با علائم پیری مقابله کند.

شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند به کلاژن آسیب برسانند

برای کمک به بدن برای کلاژن سازی پوست، نمی توانید با غذاهای حیوانی یا گیاهی با کلاژن بالا یا میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی اشتباه کنید.

و اگر غذاهای ذکر شده را دوست ندارید، به یاد داشته باشید که هیچ منبع خاصی وجود ندارد. رژیم غذایی پر از غذاهای غنی از پروتئین، چه از منابع گیاهی یا حیوانی، می تواند به تامین این اسیدهای آمینه حیاتی کمک کند.

سایر مواد مغذی که به فرآیند تولید کلاژن کمک می کنند عبارتند از روی، ویتامین C و مس. بنابراین، میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نیز دوستی برای داشتن پوستی انعطاف پذیر هستند. و برای نتایج چشمگیرتر، حتما از قند زیاد و کربوهیدرات های تصفیه شده دوری کنید، که می تواند باعث التهاب و آسیب کلاژن شود.

گفته می شود، کلاژن فقط برای پوست صاف و الاستیک نیست. کلاژن همچنین ممکن است به درد مفاصل، ماهیچه ها یا هضم غذا کمک کند. بنابراین، اگر مکمل‌های کلاژن برای روتین و کیف پول شما در دسترس‌تر به نظر می‌رسند، می‌گوییم ارزش امتحان کردن را دارد.کلاژن سازی

نتیجه

اگرچه ظاهر جوان بسیار ارزشمند است، زیبایی فقط عمق پوست نیست. پوست سالم نشانه خوبی از احساس بقیه بدن است. هیچ راهی برای معکوس کردن کامل علائم پیری وجود ندارد. محافظت از پوست در حالی که سالم است بسیار ساده تر از تلاش برای ترمیم آن در آینده است. تقویت کلاژن و کلاژن سازی پوست به طور طبیعی نه تنها ظاهر ما را بهبود می بخشد، بلکه بقیه سلامت ما را نیز بهبود می بخشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها