سلامت و زیبایی

15 راهکار آسان و موثر برای کنترل چربی پوست

کنترل چربی پوست

طبق تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از مردم دارای تیپ پوستی چرب هستند و بنابراین به دنبال راه هایی برای کنترل چربی پوست هستند؟ چرا کنترل چربی پوست مسئله مهمی برای افراد دارای پوست چرب است؟ پوست چرب زمانی اتفاق می افتد که غدد چربی که در زیر سطح پوست قرار دارند، بیش از حد سبوم تولید کنند. سبوم ماده مومی و روغنی است که از چربی ها ساخته شده است و از پوست محافظت می کند و حفظ رطوبت و آبرسانی پوست را به عهده دارد. بنابراین سبوم برای حفظ سلامت پوست حیاتی است. اما وقتی مقدار سبوم بیش از حد می شود، می تواند منجر به پوست چرب، مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه شود. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد. کنترل چربی پوست و درمان پوست چرب و جلوگیری از آکنه در این نوع پوست ها، چالش برانگیز است.

ممکن شما از آن دسته افرادی باشید که درگیر چالش کنترل چربی پوست شده اید، اما تا کنون با صرف هزینه های سنگین برای داروها، در کنار ترس از عوارض آن به نتیجه نرسیده اید. ما در این مقاله، راهکارهای خانگی موثر برای کنترل چربی پوست را به شما معرفی می کنیم. البته دقت داشته باشید راهکارهای خانگی کنترل چربی پوست برای کسانی که روتین پوستی منظمی مخصوص پوست چرب دارند، بهتر جوابگو و نتیجه بخش است.

کنترل چربی پوست

15 راهکار آسان و موثر برای کنترل چربی پوست را بدانید

  1. حداقل دو بار در روز صورتتان را بشویید

شستشوی منظم می تواند در کنترل چربی پوست نقش مهمی را ایفا کند. اما حواستان باشد اگر در شستشوی پوست زیاده روی کنید، موجب تحریک پوست به ترشح بیش از حد چربی می شوید و مشاهده می کنید با اینکه یک الی دو ساعت از شستن صورتتان گذاشته، به شدت چرب شده است، در حالی که قبلا پس از گذشت 4 الی 5 ساعت چرب می شد.

روش های مختلفی برای شستوی صورت با هدف کنترل چربی پوست وجود دارد. مثلا شستن صورت با صابون، پن، فوم و ژل های شستشو. اما بهترین روش که به پوست در دراز مدت آسیب وارد نمی کند، استفاده از فوم و یا ژل های شستشوی مخصوص کنترل چربی پوست به همراه آب ولرم است.

 

اگر برای پوست خود ارزش قائل هستید، از مصرف صابون و پن به شدت دوری کنید. مخصوصا اگر آن صابون حاوی عطر باشد. زیرا این محصولات پوست را بیش از حد خشک می کنند و نه تنها چربی اضافی پوست، بلکه حتی چربی مورد نیاز پوست جهت محافظت از آن را از بین می برند. صابون ها با این کار نه تنها به کنترل چربی پوست کمک نمی کنند، بلکه با خشک کردن بیش از حد پوست، موجب تحریک پوست برای ترشح چربی بیش از حد می شوند.

اگر بخاطر چربی پوست، دچار جوش صورت شده اید، سعی کنید فوم یا ژل شستشویی که انتخاب می کنید حاوی سالیسیک اسید باشد. این اسید در از بین بردن جوش صورت و جلوگیری از آن و همچنین کنترل چربی پوست نقش خیلی موثری دارد. اگر جوش ندارید اما صورتتان چرب است می توانید از محصولات حاوی گلیکولیک بتا هیدروکسی اسید یا بنزوئیل پراکسید، برای کنترل چربی پوست استفاده کنید.

کنترل چربی پوست

  1. صورتتان را به درستی خشک کنید

بعضی ها فکر می کنند اگر در هنگام شستن صورت و یا برای خشک کردن صورت اگر با پوست نامهربان و خشن برخورد کنند، صورتشان تمیزتر می شود و کنترل چربی پوست راحت تر اتفاق می افتد. این یک باور کاملا غلط و خطرناک برای پوست است. استفاده از ابزارهای خشن و زبر مانند لیف برای شستن صورت و استفاده از حوله های زبر و کشیدن محکم این حوله ها بر روی پوست، باعث آسیب شدید پوست و پیری زودرس آن می شود. همچنین استفاده از لیف چون چربی محافظ را از بین می برد، نقش منفی در کنترل چربی پوست ایفا می کند.

سعی کنید برای شستن صورت از دست یا براش های نرم و یا سیلیکونی استفاده کنید و برای خشک کردن صورت از حوله های نرم با قدرت جذب بالا مانند حوله های نانو استفاده کنید. پس از شستن صورت، به آرامی به وسیله حوله به صورتتان برای خشک کردن پوست ضربه بزنید.

  1. تونر راه حلی مشهور برای کنترل چربی پوست

باید بدانید که کار اصلی تونرها، تنظیم PH پوست است. به این صورت که اگر صورتتان خشک باشد با آبرسانی آن، پوست را در حال نرمال نگه می دارد و یا اگر پوستتان بیش از حد چرب باشد، با کنترل چربی پوست، مانع از ترشح بیش از حد چربی در صورت و اسیدی شدن پوست می شود. اسیدی شدن صورت باعث می شود که پوست برای نفس کشیدن، منافذ موجود در خود را بیشتر باز کند. بازتر شدن منافذ به پوست جلوه بدی می دهد و همچنین ترشح چربی نیز از این طریق افزایش می یابد.

کنترل چربی پوست

سعی کنید از تونر های حاوی الکل استفاده نکیند. زیرا الکل حلال در چربی است و منجر به حل شدن چربی پوست و خشکی شدن آن و همچنین آسیب به دیواره سلول های پوستی و در نتیجه ایجاد لک می شود. تونرهای زیادی برای کنترل چربی پوست وجود دارند که علاوه بر کنترل چربی پوست خواص دیگری از جمله کوچک کردن منافذ، آبرسانی، روشن کنندگی، پاک کردن عمقی منافذ برای رفع جوش های سر سیاه و… دارند.

البته باید بدانید که استفاده از تونر برای همه جوابگو نیست زیرا برخی افراد ممکن است متوجه شوند که هنگام استفاده از تونرهای کنترل چربی پوست، روی صورتشان احساس گزگز یا خارش شدید کنند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه ای از تحریک و حساسیت باشد که می تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود. افراد باید هر تونر جدیدی را که می خرند، روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک و حساسیت احتمالی جلوگیری کنند.

  1. از کاغذهای بلات و پدهای دارویی استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌ها کاغذهای بلاتینگ را تولید می‌کنند که کاغذهای جاذب مخصوصی هستند که چربی پوست را جذب می کنند و به این صورت باعث کنترل چربی پوست می شوند. بهتر است بدانید که کاغذهای بلاتینگ تولید سبوم در پوست را درمان نمی‌کنند، اما می‌توان از آن ها برای حذف چربی اضافی پوست در طول روز و کنترل چربی پوست استفاده کرد. فرد همچنین می‌تواند پدهای پارچه‌ای را امتحان کند که حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک هستند. این پدها ممکن است به از بین بردن چربی اضافی در طول روز کمک کنند و در عین حال منافذ پوست را تمیز کرده و به کنترل چربی پوست کمک کنند.

کنترل چربی پوست

  1. برای کنترل چربی پوست، در طول هفته از ماسک های پاکسازی استفاده کنید

امروزه استفاده از ماسک های پاکسازی صورت بسیار فراگیر شده است. از این رو ماسک های پاکسازی متنوعی برای درمان انواع مشکلات پوستی تولید شده است. نوعی از ماسک های پاکسازی جهت کنترل چربی پوست، حاوی موادی مانند اسمکتیت یا بنتونیت هستند که چربی های اضافی را جذب خود می کنند، هستند.

 

یکی از موادی که خیلی در کنترل چربی پوست موثر است، خاک رس است. به طوری که به خاک رس، خاک شفابخش نیز می گویند که برای کمک به کنترل چربی پوست و درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود و یک درمان محبوب برای پوست های چرب و آکنه است. زیرا جذب بالایی دارد. خاک رسی که برای درست کردن ماسک خانگی استفاده می شود، به شکل پودر می باشد. برای تهیه ماسک خاک رس مناسب، مقداری آب ولرم یا گلاب را به حدود یک قاشق چای خوری خاک رس آرایشی اضافه کنید تا زمانی که به شکل خمیری در آید.

مخلوط خاک رس را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود. ماسک خاک رس را با آب گرم بشویید. ماسک‌های خاک رس که با آب پاک می‌شوند نسبت به ماسک‌های لایه بردار برای پوست شما بسیار ملایم‌تر عمل می کنند. توصیه می شود بعد از استفاده از ماسک های پاکسازی، از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.

اگر زمان کافی برای درست کردن ماسک خاک رس خانگی برای کنترل چربی پوست را ندارید یا مواد آن را موجود در خانه ندارید، می توانید از ماسک های خاک رس آماده با کیفیت و پرطرفدار مانند ماسک خاک رس و جلبک دریایی بیوآکوا استفاده کنید. این ماسک حاوی رس های چشمه های معدنی آب گرم و عصاره جلبک دریایی است که می تواند پوست شما را با ملایمت مرطوب کند و بدون هیچ گونه چربی اضافی به بهبود خشکی و کم آبی پوست و کنترل چربی پوست شما بپردازد. ماسک خاک رس و جلبک دریایی بیوآکوا به خاطر تغذیه و آبرسانی قویی خود، پوست شما را بسیار زیبا و یک دست کرده و همینطور به علت بافت خاصی که دارد آلودگی ها و چربی پوست شما را به صورت کامل پاک می کند و در نهایت پوست صورتی مات به شما هدیه می دهد. این ماسک کنترل چربی پوست را برای شما آسان می کند و با پاکسازی منافذ علاوه بر افزایش زیبایی و سلامت پوست شما به جذب بهتر مواد مغذی موجود در خود این ماسک کمک می کند.

کنترل چربی پوست

  1. کنترل چربی پوست یکی دیگر از فواید عسل

عسل یکی از محبوب ترین داروهای طبیعی  برای کنترل چربی پوست است. براساس تحقیقی که سال 2011 انجام شد، دریافتند که خام طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است. بنابراین می توانید از عسل برای کاهش آکنه و جوش و کنترل چربی پوست استفاده کنید. بدانید که عسل یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند اما آن را چرب نمی کند. همچنین عسل در عین حال پوست را نرم نگه می دارد و به روشن کنندگی پوست نیز کمک می کند.

برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و کنترل چربی پوست، یک لایه نازک از عسل خالص را به شکل ماسک، روی صورت خود پخش کنید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه روش پوست بماند و سپس با آب ولرم صورتتان را بشویید.

ماسک عسل بیوآکوا تهیه شده از مواد طبیعی دارای فرمولاسیون ایده آل برای تغذیه پوست و کنترل چربی پوست است. ماسک عسل بیوآکوا دارای فرمولاسیون بسیار قوی و کامل است و با جذب سریع و عمیق این مواد را به تمام لایه های پوست شما می رساند و سلول های پوست ذخیره می کند. ماسک مغذی عسل بیوآکوا دارای ترکیبات ملایم و غیر چرب است که آن را برای پوست های چرب و یا مستعد آکنه مناسب می کند. همینطور این ماسک با کوچک کردن منافذ باز پوست از ترشح بیش از حد چربی و جوش جلوگیری می کند و این گونه به کنترل چربی پوست کمک می کند.

عسل موجود در ماسک ورقه ای بیوآکوا تمام نیازهای کیفی پوست را برآورده می کند و هر قطره از این عصاره شامل ترکیبات غنی از مواد مورد نیاز پوست مثل ویتامین ها و پروتئین ها است. با استفاده از ماسک عسل بیوآکوا می توانید کلینیک زیبایی را به خانه ببرید و نیازهای پوستتان را به طور کامل بر طرف کنید. مایع موجود در این ماسک غنی از عسل است و به عمق پوست نفوذ کرده و پوست را تقویت می کند. همچنین عسل با تغذیه و آبرسانی سلول های پوست باعث ترمیم و بازسازی آن ها می شود که در نهایت موجب نرم شدن و تقویت بافت پوست می شود.

کنترل چربی پوست

  1. ماسک بلغور جو دوسر را امتحان کنید

تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که بلغور جو دو سر حاوی ساپونین های ملایم و پاک کننده، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد، پوست های مرده را لایه برداری کند و به کنترل چربی پوست نیز کمک کند. بنابراین ماسک های حاوی بلغور جو دوسر می توانند به پاکسازی پوست کمک کنند. بلغور جو دوسر هنگام استفاده در ماسک های صورت، معمولا آسیاب می شود. می توان آن را با ماست، عسل یا میوه های له شده مانند موز، سیب ترکیب کرد. برای استفاده از بلغور جو دوسر به شکل ماسک روی صورت به این صورت است که، 1/2 فنجان جو آسیاب شده را با آب ولرم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید. ماسک آماده شده را حدود سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید و بعد با آب گرم آبکشی کنید و به آرامی خشک کنید.

  1.  از مرطوب کننده استفاده کنید.

اکثر افرادی که پوست چربی دارند، فکر می کنند دیگر نیازی به مرطوب کننده و آبرسان ندارد. در حالی که این باوری بسیار غلط است. چربی پوست هیچ ربطی به آب پوست ندارد و کسانی را داریم که با پوست چرب و در عین حال دهیدراته ای دارند. برخی از افراد برای اینکه پوستشان زود چرب نشود و برق نیفتد از زدن مرطوب کننده اجنتاب می کنند. در حالی که اگر از آبرسان و مرطوب کننده مخصوص پوستشان استفاده کنند، این اتفاق رخ نمی دهد و مرطوب کننده هایی که مخصوص پوست چرب طراحی شده اند، اکثرا حاوی موادی جهت کنترل چربی پوست هستند.

کنترل چربی پوست

  1. برای کنترل چربی پوست، رژیم غذایی خود را تغییر دهید

می دانیم که رژیم غذایی بر عملکرد پوست تاثیر دارد و از آنجایی ک ایرانی ها علاقه زیادی به غذاهای پرچرب دارند؛ کسانی که پوست چربی دارند، با خوردن غذاهای چرب، میزان ترشح چربی پوستشان افزایش می یابد. پس برای کنترل چربی پوست و داشتن پوستی هیدراته و شاداب، بهتر است یک رژیم غذایی سالم و کم چرب را انتخاب کنید و از غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای حاوی قند بالا و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

  1. سفیده تخم مرغ و لیمو دارویی خانگی برای کنترل چربی پوست

سفیده تخم مرغ و لیمو یک داروی عامیانه در کنترل چربی پوست برای پوست های چرب هستند. هر دو ماده منافذ را کوچک می کنند. اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات می تواند به جذب چربی اضافی پوست کمک کند. طبق یک مطالعه در سال 2008، لیموها همچنین دارای توانایی های ضد باکتریایی هستند. با این حال، این داروی خانگی برای افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، انتخاب خوبی نیست.

برای تهیه ماسک صورت سفیده تخم مرغ و لیمو، یک عدد سفیده تخم مرغ را با 1 قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا ماسک خشک شود. سپس با آب ولرم صورت را بشویید و خشک کنید.

  1. بادام

استفاده از بادام آسیاب شده نه تنها موجب لایه برداری سلول های مرده پوست شما می شود، بلکه به دفع چربی ها و ناخالصی های اضافی نیز کمک می کند. برای استفاده از ماسک صورت بادام جهت کنترل چربی پوست، بادام را خرد و ریز کنید تا 3 قاشق چای خوری درست شود. 2 قاشق غذاخوری عسل به بادام های خرد شده، اضافه کنید. سپس مخلوط آماده شده را به آرامی و با حرکات دایره ای روی صورت خود ماساژ دهید. شما همچنین می‌توانید قبل از افزودن عسل، با آسیاب کردن بادام ها، ماسک صورت بادام به شکل خمیری درست کنید. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند. با آب ولرم آبکشی کنید. اگر به آجیل حساسیت دارید از این ماسک برای کنترل چربی پوست استفاده نکنید.

کنترل چربی پوست

  1. باز هم آلوئه ورا به کمک می آید

آلوئه ورا برای تسکین سوختگی ها و سایر بیماری های پوستی شناخته شده است. طبق شواهد علمی آلوئه ورا همچنین به درمان جوش و آکنه ناشی از چربی پوست به وسیله کنترل چربی پوست کمک می کند. بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان پوست چرب استفاده می کنند. می توانید قبل از خواب یک لایه نازک به صورت خود بمالید و بگذارید تا صبح بماند. آلوئه ورا ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست های حساس شود. پس اگر قبلا از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود آزمایش کنید. اگر در عرض 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشد، استفاده از آن برای کنترل چربی پوست بی خطر است.

  1. می دانستید گوجه فرنگی به کنترل چربی پوست کمک می کند؟

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی رایج برای آکنه و کنترل چربی پوست است. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی می‌توانند به جذب چربی اضافی پوست و کوچک کردن منافذ کمک کند. برای تهیه ماسک کنترل چربی پوست گوجه فرنگی، 1 قاشق چای خوری شکر را با 1 گوجه فرنگی ترکیب کنید و سپس مواد را با حرکات دایره ای روی پوست خود بمالید. بگذارید ماسک به مدت 5 دقیقه روی پوست بماند و بعد آن را بشویید. همچنین می توانید فقط پوست گوجه فرنگی یا برش های گوجه فرنگی را روی پوست خود بمالید.

کنترل چربی پوست

  1. اگر پوست چربی دارید، نگران استفاده از روغن نباشید و از آن نترسید.

اکثرا فکر می کنند استفاده از روغن که چرب است برای پوست های چرب فاجعه به بار می آورد در حالی که استفاده از روغن برای پوست های چرب معکوس عمل می کند. روغن جوجوبا یک درمان عامیانه برای درمان پوست های چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است. ثابت شده است که روغن جوجوبا سبوم روی پوست را تقلید می‌کند تا غدد چربی را فریب دهد تا سبوم کمتری تولید کند و به متعادل نگه داشتن سطح چربی و کنترل چربی پوست کمک می کند. یک تحقیق در سال 2012 نشان داد که استفاده از ماسک ساخته شده از خاک رس و روغن جوجوبا دو تا سه بار در هفته، به بهبود ضایعات پوستی و آکنه خفیف و کنترل چربی پوست کمک می کند. سعی کنید در استفاده از روغن زیاده روی نکنید و از مقدار کمی روغن جوجوبا استفاده کنید. زیرا استفاده زیاد از آن، بیش از حد پوست را چرب می کند. چند روز در هفته چند قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید تا ببینید چه واکنشی نشان می دهید. اگر نتایج را دوست داشتید و به آن حساسیت نداشتید، می توانید روزانه استفاده کنید.

  1. آرایش نکنید یا از آرایش های سبک استفاده کنید

تصور کنید پوست شما چرب است و در این شرایط از مواد آرایشی سنگین و بر پایه روغن را روی پوست بزنید. در واقع شما با این کار پوستتان را خفه می کنید و علاوه بر جوش های سر سفید و افزایش چربی پوست، آرایش شما جلوه زیبایی ندارد.

کنترل چربی پوست

پس چکار باید کنید؟ بهترین راه آرایش نکردن است. اما اگر علاقه به آرایش کردن دارید، سعی کنید از مواد آرایشی بر پایه آب و مختص پوست چرب استفاده کنید و به دنبال محصولاتی با برچسب غیر کومدون زا باشید که کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کنند و همچنین به کنترل چربی پوست کمک می کنند.

کلام آخر

کنترل چربی پوست، زمانی که چربی پوست ناشی از ژنتیک یا هورمون باشد، کاری دشوار و چالش برانگیر است. مراقبت مداوم از پوست و درمان های خانگی می تواند در کنترل چربی پوست کمک کننده باشند. اثر بخشی یک درمان خانگی به چیزهای زیادی مانند وضعیت پوست شما و کیفیت محصولاتی که استفاده می کنید، شرایط آب و هوایی و… بستگی دارد. پس صبور باشید و اگر یکی از راهکارها جواب نداد، یکی دیگر را امتحان کنید.

یادتان باشد اگر پوست شما به هر محصولی حساس شد، مصرف را قطع کنید و یا اگر یک درمان خانگی علائم را بدتر کرد، استفاده از آن را متوقف کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم پوست چرب مانند آکنه شدید را دارا هستید، باید برای کنترل چربی پوست به دنبال کمک پزشکی باشید، زیرا ممکن است این جوش های ناشی از چربی، منجر به عفونت یا زخم شوند.

منبع

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها