سلامت و زیبایی

از بین بردن لک صورت

از بین بردن لک صورت

چه در دهه 30 سالگی باشید و یا در دهه 60 سالگی خود، چه رنگ روشن یا تیره داشته باشید، از لکه‌های رنگدانه ایمن نیستید.  انواع مختلفی از لکه‌ها وجود دارد که می‌توانند به اشکال و رنگ‌های مختلف در سراسر بدن ظاهر شوند. برخی ماهیت مادرزادی داشته و از بدو تولد وجود دارند و برخی دیگر به مرور زمان به دلیل عوامل مختلف ظاهر می‌شوند. برای درک این پدیده و نحوه از بین بردن لک صورت ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل ایجاد لک صورت

بیشتر لکه‌ها در نتیجه هایپرپیگمانتاسیون پوست ایجاد می‌شوند. علت ایجاد لک در صورت می‌تواند به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی، استعدادهای ژنتیکی یا آسیب‌های پوستی باشد.

هیپرپیگمانتاسیون زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های ملانوسیت بدن مقدار زیادی ملانین تولید می‌کنند. این تولید بیش از حد ملانین، که سپس در نواحی موضعی خاصی انباشته می‌شود، باعث ایجاد لکه‌های کوچکی در سطح پوست می‌شود که با رنگ پوست اطراف که روشن‌تر است، در تضاد می‌باشد. برای از بین بردن لک صورت راه‌های متنوعی وجود دارد. قبل از بررسی راه‌های درمان، با دلایل ایجاد لک صورت آشنا شویم.

لکه‌های قهوه ای مرتبط با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش سن

اشعه UV از اپیدرم عبور کرده و سلول‌های رنگدانه پوست (ملانوسیت ها) را تحریک می‌کند. برخی از ملانوسیت‌ها به طور دائمی مختل می‌شوند و شروع به ترشح مقادیر زیادی ملانین به طور مداوم می‌کنند. هنگامی که تولید ملانین به طور غیر طبیعی افزایش می‌یابد و توزیع ملانین بیش از حد تولید شده به طور یکنواخت روی سطح پوست توزیع نمی‌شود، لکه‌ها ظاهر می‌شوند. سپس در مکان‌های خاصی جمع می‌شود و لکه‌های ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (قرار گرفتن در معرض بیش از حد شدید یا طولانی مدت) در طول زمان منجر به تولید بیش از حد ملانین شده که منجر به تشکیل لکه‌ها یا “لنتیگوس” (لکه های کوچک گرد و مسطح با اندازه‌های متغیر) می شود. افرادی که در خارج از منزل کار می‌کنند (ملوانان، کارگران ساختمانی و غیره) زودتر از افراد دیگر این نقاط را بر روی پوست خود می‌بینند.

از بین بردن لک صورت

لکه‌های تیره مرتبط با تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی می‌تواند عامل ایجاد هیپرپیگمانتاسیون باشد. در زنان با پوست تیره (پوست تیره)، تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به ظاهر شدن ماسک قهوه‌ای روی صورت شود که به آن “ملاسما” یا “ماسک بارداری” می‌گویند.

این‌ها لکه‌هایی هستند که در قسمت بالایی صورت قرار دارند و لبه پوست سر را از بین می‌برند و در تابستان مشخص‌تر می‌شوند. رنگ آن‌ها متغیر است و تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش تیره می‌شود.

این رنگدانه پیش پا افتاده به طور ناگهانی ظاهر می‌شود اما پس از بازگشت به حالت طبیعی هورمون‌ها (مثلاً پس از تولد یک کودک) کاهش می‌یابد یا کاملاً ناپدید می‌شود. با این حال، رنگدانه باقیمانده ممکن است برای چند ماه یا حتی چند سال باقی بماند.

لکه‌های قهوه‌ای مرتبط با مواد فوتوتوکسیک و ضایعات پوستی

در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برخی از گیاهان (عصاره های گیاهی)، برخی عطرها یا داروها می‌توانند منجر به پیدایش لکه‌های قهوه‌ای ناشی از واکنش حساسیت به نور (فتوتوکسیسیته) شوند.

علاوه بر این، پوست آسیب دیده یا زخمی (عواقب سوختگی، آفتاب سوختگی، التیام ضایعات التهابی، به ویژه آکنه) در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، به راحتی لکه‌های رنگدانه ایجاد می‌کند.

لکه‌های قهوه‌ای مرتبط با مناطق اصطکاک

هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند در نواحی خاصی مانند آرنج، زانو، زیر بغل، کشاله ران، ران‌ها یا نواحی صمیمی ظاهر شود. علت ایجاد آن نیز می‌تواند به دلیل اصطکاک، برداشتن موهای زائد باشد و یا به دلیل نوع لباسی باشد می‌پوشید. زیرا لباس می‌تواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ شود. اصطکاک مکانیکی بافت روی پوست، محرک هایپرپیگمانتاسیون است که با اصطکاک‌های مکرر زندگی روزمره تشدید می‌شود.

انواع لک صورت

لکه‌های آفتابی روی پوست:

لکه‌های قهوه‌ای (لکه‌های پیری، لکه‌های خورشیدی، لنتیگو و غیره) عمدتاً در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به وجود می‌آیند. با اندازه‌های مختلف و رنگ کم و بیش قهوه‌ای تیره، پس از سال ها قرار گرفتن در معرض خورشید، اغلب در اواخر دهه پنجاه ظاهر می‌شوند.

کک و مک:

کک و مک که از دوران کودکی به صورت لکه‌های قهوه‌ای و با اندازه‌های متغیر (1 تا 5 میلی متر) ظاهر می‌شود. آن‌ها بیشتر در افرادی با پوست روشن و موهای بلوند یا قرمز دیده می‌شوند. کک و مک‌ها که به اشعه ماوراء بنفش حساس هستند، اغلب در طول تابستان سایه تیره‌تری به خود می‌گیرند و به مرور زمان محو می‌شوند.

لکه‌های پیتیریازیس آلبا:

لکه‌های پیتیریازیس آلبا از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره متفاوت هستند، به شکل صاف و بیضی یا گرد هستند. آن‌ها اغلب از بدو تولد وجود دارند، اما می‌توانند در سال اول زندگی نیز ایجاد شوند.

ملاسما یا ماسک بارداری:

لکه‌هایی که نام علمی ملاسما یا ماسک بارداری را دارند، با رنگدانه‌های قهوه‌ای مایل به خاکستری در صورت مشخص می‌شوند و اغلب ناشی از فعالیت هورمونی شدید مرتبط با بارداری هستند.

از بین بردن لک صورت

درمان خانگی لک صورت

آب لیموی فشرده یک سفید کننده مناسب برای پوست است. بنابراین می‌توان از آن برای درمان هایپرپیگمانتاسیون پوست استفاده کرد. هایپرپیگمانتاسیون با ظاهر شدن لکه‌هایی که تیره‌تر از رنگ طبیعی اپیدرم هستند مشخص می‌شود.

محتوای بالای اسید سیتریک آب لیموی فشرده فواید پوستی متعددی دارد. به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند و سبوم اضافی را که منجر به آکنه می‌شود از بین می‌برد. به علاوه، باکتری‌های مولد آکنه را نیز از بین خواهد برد و بزرگ شدن منافذ را به حداقل می‌رساند.

تنها کافیست آب لیموی فشرده را روی پوست خود بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس، پوست خود را بشویید. این درمان را هر روز به مدت 1 ماه دنبال کنید. همچنین می‌توانید درمان دیگری با عسل و لیمو را امتحان کنید.

1/4 قاشق چایخوری عسل و 1/4 قاشق چایخوری آب لیموی فشرده را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست خود بمالید. 15 تا 20 دقیقه قبل از شستشوی پوست، بگذارید بماند. این درمان را هر 2 روز یکبار به مدت 1 ماه یا تا زمانی که پوستتان شفاف شود تکرار کنید.

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا حاوی پلی ساکاریدهایی است که اپیدرم را بازسازی کرده و بهبودی پوست و عیوب را تسهیل می‌کند. به علاوه، خواص ضد التهابی آن، آن را به یک درمان عالی برای آکنه تبدیل کرده است.

برای از بین بردن لک صورت توسط این ماده، ژل را از برگ آلوئه ورا استخراج کرده و روی پوست خود بمالید. ژل را بگذارید تا کاملا خشک شود. سپس، پوست خود را بشویید. این درمان را هر روز به مدت حداقل 1 ماه تکرار کنید.

همچنین می‌توانید یک اسکراب لایه بردار با آلوئه ورا تهیه کنید.

  1. 2 قاشق غذاخوری آلوئه ورا
  2. 1 قاشق چایخوری آب لیموی فشرده
  3. 1 قاشق چایخوری پودر قند

این مخلوط را با مالش ملایم پوست خود بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه قبل از شستشو بماند. این درمان را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید، تا زمانی که پوستتان شفاف شود.

توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که پوست را شفاف می‌کند. آن‌ها دارای محتوای بالایی از ویتامین C، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسیدهای سالیسیلیک و اسیدهای الاژیک هستند. بنابراین، توت فرنگی به ویژه برای از بین بردن لک صورت و محو شدن جای زخم موثر است.

۲ یا ۳ عدد توت فرنگی را با چنگال له کنید. سپس توت فرنگی‌ها را با ۲ قاشق چایخوری ماست ساده و ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت و گردن خود بمالید. 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا عمل کند. سپس، پوست خود را با یک دستمال مرطوب در آب گرم پاک کنید. گرما منافذ پوست شما را باز می‌کند. این درمان را دو بار در هفته تا زمانی که لازم است تکرار کنید.

سیب زمینی

مسلما آب سیب زمینی اشتها آور نیست. اما محتوای نشاسته بالای آن باعث کاهش رنگدانه‌های پوست (و بنابراین، لکه های تیره) می‌شود. آب سیب زمینی همچنین می‌تواند سیاهی زیر چشم را از بین ببرد.

یک سیب زمینی کوچک را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس آب سیب زمینی را با الک یا پارچه پنیر خارج کنید. سپس با یک تکه پنبه، آب آن را به نواحی آسیب دیده پوست خود بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و پوست خود را بشویید. این درمان را روزانه به مدت 1 ماه یا تا زمانی که پوست شما شفاف شود تکرار کنید.

خیار موثر برای از بین بردن لک صورت

خیار بر روی پوست اثر تسکین دهنده دارد. خاصیت قابض آن منافذ گشاد شده پوست را سفت می‌کند. خیار همچنین می‌تواند برای از بین بردن لک صورت موثر باشد. به دلیل محتوای بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها، پوست را تقویت کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

75 گرم خیار را پوست بگیرید و برش دهید. سپس 3 قاشق غذاخوری آب لیموی فشرده را به خیارها اضافه کنید. سپس همه چیز را به میکثر بدهید تا خمیر بدست آید. خمیر را به پوست خود بمالید. 20 دقیقه قبل از شستشو بگذارید بماند. این درمان را تا زمانی که پوستتان شفاف شود تکرار کنید.

روش ساده تری هم وجود دارد. می‌توانید مستقیماً آب خیار را با استفاده از پنبه استخراج کنید. 20 تا 30 دقیقه قبل از شستشو با آب سرد بگذارید بماند. این درمان را هر روز به مدت 1 ماه تکرار کنید.

از بین بردن لک صورت

معرفی محصول

ممکن است روش‌های خانگی برای از بین بردن لک صورت موثر نباشند و یا به این درمان‌های خانگی آلرژی نشان دهید. محصولات زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانند برای داشتن پوستی صاف و شفاف به شما کمک کنند. در ادامه برخی ازا ین محصولات را به شما معرفی می‎کنیم.

  • کرم ضد لک و روشن کننده بیوآکوا
  • سرم سفید کننده و ضدلک بیوآکوا
  • کرم ضدلک بیوآکوا
  • سرم روشن کننده ایمجز

برای خرید انی محصولات می‌توانید هب فروشگاه اینترنتی رنگدونه مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی رنگدونه دارای تنوع بالایی از محصولات مراقبت از پوست می‌باشد.

سخن آخر

ممکن است پوست با لکه‌هایی روی صورت، گردن و دست‌ها پوشیده شود. ایجاد این لکه‌های رنگدانه دلایل زیادی دارد که آن‌ها را توضیح دادیم. برای از بین بردن لک صورت می‌توانید از روش‌ای خانگی استفاده کنید. البته توصیه می‌شود حتما در رابطه با این روش‌ها با مخصص پوست مشورت کنید. زیرا ممکن است دچار آلرژی و یا حساسیت پوستی شوید.

محصولات مراقبت از پوست که می‌تواند از ایجاد این لکه‌ها جلوگیری کند و یا آن‌ها را کم رنگ و محو کند نیز با تنوع بالایی در بازار موجود است. شما می‌توانید بسته به نوع پوست و با مشورت یک متخصص پوست این محصولات را خریداری نمایید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها