سلامت و زیبایی

ترفندهای درمان چروک دور چشم

درمان چروک دور چشم

چشم‌ها نشان دهنده سن و به طور کلی سلامت ما هستند. اما از آنجایی که این ناحیه شکننده است، باید مراقبت ویژه‌ای از آن کرد. چه لبخند بزنید چه نه، می‌توانید چین و چروک دور چشم خود داشته باشید. درمان چروک دور چشم امکان پذیر است. این مسئله گاهی می‌تواند با برخی از روش‌های ساده کم رنگ‌تر شود و گاهی برای درمان نیاز به روش‌های تهاجمی مانند تزریق ژل دارد. همینطور این نکته را در نظر بگیرید که پیشگیری بهتر از درمان است.

کلاژن و الاستین فیبرهای پروتئینی هستند که در سلول‌های پوست یافت می‌شوند و به آن استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند. متأسفانه، تولید آن‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که پوست نازک‌تر می‌شود و توانایی خود را برای بازیابی از دست می‌دهد.

اکثر این تغییرات نیز توسط اشعه خورشید ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که ناحیه زیر چشم نیز آسیب پذیرترین ناحیه در برابر نور آفتاب است، زیرا پوست بسیار نازکی دارد و بیشترین حضور را در معرض نور خورشید در طول روز دارد.

خطوط پنجه کلاغی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

کانتور چشم یک ناحیه بسیار حساس بوده که در آن پوست بسیار نازک است. این بخش 4 تا ۵ برابر نازک‌تر از بقیه قسمت‌های صورت می‌باشد. این قسمت از صورت نیز به دلیل حرکات مختلفی که هر روز انجام می‌دهید، مانند لبخند زدن یا اخم کردن، بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال انقباض و شل شدن پی‌در‌پی و مکرر عضلات این ناحیه، می‌تواند یکی از عوامل ایجاد چین و چروک‌های پنجه کلاغی باشد ولی تنها علت آن نیست.

به پدیده پنجه کلاغی در ناحیه چشم می‌تواند پیری پوست نیز اضافه شود. با افزایش سن و عوامل محیطی، کیفیت ساختار پوست بدتر شده و باعث می‌شود استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست از بین برود. بنابراین بازسازی پوست دشوار خواهد بود.

درمان چروک دور چشم

برخی از دلایلی که موجب افزایش چین و چروک دور چشم می‌شود شامل موارد زیر هستند:

  • تقلید فعالیت ماهیچه‌ای (مرتبط با حالات طبیعی صورت)
  • پیری نوری (به دلیل قرار گرفتن در معرض نور طبیعی یا مصنوعی خورشید)
  • افتادگی پوست ( به دلیل از دست دادن و از بین رفتن کلاژن و فیبرهای الاستیک)
  • تغییرات حجم ناشی از تحلیل استخوان و پانیکولوس چربی زیر جلدی (بیشتر پس از یائسگی قابل مشاهده است).
  • آلرژی‌های موضعی (درماتیت تماسی آتوپیک و درماتیت آلرژیک).
  • ژنتیک و همچنین عوامل فردی مانند رژیم غذایی نامناسب، استرس و سیگار نیز می‌توانند پیری زودرس پوست اطراف چشم را افزایش دهد.
  • مقدار کلاژن و الاستین کم است.
  • بافت چربی زیر جلدی اطراف چشم تقریباً وجود ندارد.
  • میکروسیرکولاسیون اطراف چشم محدود است.
  • غدد عرق و چربی کمتری در این ناحیه وجود دارد.
  • وجود حلقه‌های تیره، یعنی نواحی تیره زیر چشم، می‌تواند عیوب را برجسته‌تر کند و ظاهر را کدرتر و پیرتر کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد چروک دور چشم

در ادامه چند راهکار موثر را برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک به شما ارائه می‌دهیم.

یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

استرس، رژیم غذایی بیش از حد غنی و نامتعادل، الکل و سیگار همگی عواملی هستند که در  تسریع پیری پوست اطراف چشم نقش دارند. تا آنجا که ممکن است، سعی کنید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، ورزش کنید و مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی و سیگار را محدود کنید. با ابن راهکارها می‌توانید درمان چروک دور چشم را نیز تسریع ببخشید.

رژیم غذایی متنوع و ضد پیری را در اولویت قرار دهید.

خوردن میوه‌ها و سبزیجات و همچنین محصولات غنی از امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها کلید داشتن  پوستی جوان و شاداب است. امگا 3 موجود در روغن ماهی سالمون، ماهی تن، زیتون و گردو گزینه مناسبی برای جایگزینی با روغن آفتابگردان است. زیرا چربی خوبی برای پوست فراهم می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در اکثر میوه‌ها و سبزیجات (تمشک، چای سبز، گوجه فرنگی و غیره) به پوست کمک می‌کند تا سموم را از بین ببرد. در نتیجه با مصرف این خوراکی‌ها می‌توانید پوستی زیبا و درخشان داشته باشید.

تمیز کردن روزانه پوست به خصوص هنگام داشتن آرایش چشم

پاک کردن آرایش و پاکسازی پوست صورت امری ضروری است. با این کار تمام سموم، باقیمانده‌ها، باکتری‌ها یا حتی آثار آلودگی از بین می‌روند. پاک کردن دوتایی آرایش به   شما این امکان را می دهد که  پوست زیبا را برای  مدت طولانی تری حفظ کنید، علاوه بر این که به آن  درخشندگی می بخشد  و آن را از  عیوب رها می کند  !

آب زیاد بنوشید.

احتمالاً شما این نکته را می‌دانید، اما توصیه می‌شود حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید. این امر هیدراتاسیون بافت‌های پوست را از داخل تضمین می‌کند و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک خواهد کرد.

از پوست خود در برابر عوامل تهاجمی محافظت کنید.

به طور روزانه از کرم ضد آفتاب و محافظ ضد رادیکال استفاده کنید. محافظت از پوست اطراف چشم در برابر رادیکال‌های آزاد، آلودگی و اشعه ماوراء بنفش ضروری است. زیرا این حملات مکرر روزانه اولین عامل پیری پوست هستند و به عمق پوست آسیب می‌رسانند. در واقع، اشعه‌های UVA و UVB که به پوست نفوذ کرده‌اند، ضایعاتی ایجاد می‌کنند. در نتیجه رشته‌های کلاژن و الاستین را از بین می‌برند و چیزی را ایجاد می‌کنند که به آن پدیده « پیری نوری » می‌گویند. برای محافظت از پوست صورت و پوست اطراف چشم از محصولات مراقبتی که حاوی SPF هستند کمک بگیرید. قطعا پیشگیری بهتر از درمان چروک دور چشم است.

روش‌های خانگی برای درمان خطوط پنجه کلاغی

کلاژن و الاستین فیبرهای پروتئینی هستند که در سلول‌های پوست یافت می‌شوند و به آن استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند. سپس این فیبرها شبکه‌ای را در سراسر صورت تشکیل می‌دهند و به آن اجازه می‌دهند هنگام فشار دادن یا کشیدن پوست به راحتی و به سرعت بهبود یابد.

متأسفانه، تولید کلاژن و الاستین به مرور زمان کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که پوست نازک‌تر می‌شود و توانایی خود را برای بازیابی از دست می‌دهد. اکثر این تغییرات توسط نور خورشید ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که ناحیه زیر چشم نیز آسیب پذیرترین ناحیه در برابر نور خورشید به حساب می‌آید.

با این حال، چیزی که احتمالا نمی‌دانستید این است که چین و چروک تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می‌شود. البته برای تغییر این وضعیت می‌توانید کاری انجام دهید. می‌توانید برای کاهش عمق چین و چروک‌ دور چشم، روش خاصی را اتخاذ کنید. در ادامه چند روش‌های خانگی برای درمان خطوط پنجه کلاغی و درمان چروک دور چشم پیشنهاد می‌دهیم:

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به دلیل اثرش بر روی پوست می‌تواند ماده موثری برای درمان چروک دور چشم باشد. این ماده خوراکی به ما کمک می‌کند تا از داشتن پوست شل و چروکیده جلوگیری کنیم.

آووکادو

آووکادو به دلیل داشتن ویتامین E بالا همیشه یک غذای بسیار سالم بوده است. آووکادو تشکیل کلاژن را تحریک می‌کند. سپس به پوست کمک خواهد کرد تا با پیری و همچنین مشکلات جوش مبارزه کند. می‌توانید یک ماسک صورت آووکادو درست کنید تا به آبرسانی پوست اطراف چشم‌تان کمک کند و اسیدهای چرب مورد نیاز آن را تامین کند. با گذشت زمان، خواهید دید که ویتامین B و E به شما پوستی زیبا می‌دهد.

خیار

خیار می‌تواند گزینه خوبی برای درمان چروک دور چشم باشد. حاوی 96 درصد آب و سرشار از ویتامین های C و E و همچنین مقداری روغن ضروری است. ایده آل این است که کمی آب خیار را روی خط چشم بمالید. خواص خیار به کاهش چین و چروک و سیاهی و طراوت چشم‌های پف کرده کمک می‌کند.

خواب آرام

خواب آرام برای ظاهر چشم‌ها و وضعیت چین و چروک‌های شما بسیار مهم است. وقتی بدن خود را از خواب محروم می‌کنیم، این مسئله می‌تواند برای پوست مضر باشد. قابل مشاهد‌ه‌ترین تاثیر بی‌خوابی، کیسه‌های زیر چشم یا خشکی و پیری پوست هستند.

مقدار زیادی آب بنوشید.

به یاد داشته باشید که آب برای هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است. بنابراین آن را روی صورت خود نیز بمالید. مثلا وقتی از مرطوب کننده استفاده می‌کنیم، آب از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و چین و چروک را کاهش می‌دهد.

درمان چروک دور چشم

کوکتل ساده

کمی روغن زیتون، شیر و گلاب را با هم مخلوط کنید. با پنبه روی خط چشم بمالید. این لوسیون به شما کمک می‌کند تا از بروز چین و چروک عمیق اطراف چشم جلوگیری به عمل آید.

هشدار! هنگام استفاده از کرم یا ماسک، پوست خود را کشش ندهید.

لوسیون‌ها و ماسک‌های مناسب پوست چشم را با لمس‌های کوچک بمالید تا پوست تمام محصول را جذب کند. این نحوه ارتباط با پوست به شما امکان می‌دهد نتایج قابل مشاهده و ماندگاری داشته باشید.

بهتر است سایه چشم را به صورت کرم مصرف کنید تا پوست شما را آبرسانی کند. استفاده از پودرها توصیه نمی‌شود، زیرا پوست را خشک می کند و چین و چروک را برجسته می‌کند.

تمرینات مناسب پوست چشم

برای اینکه ظاهری آرام داشته باشید و چشمان خود را جوان‌تر نشان دهید، می‌توانید برخی تمرینات را انجام دهید. هنگامی که اولین کشش‌ها را زیر چشمان خود احساس کردید، آن‌ها را برای چند ثانیه ببندید تا کمی آرام شوند. سپس چشمتان را باز کنید تا زمانی که احساس کنید عضلات کشیده شده‌اند. این تمرین را چندین بار تکرار کنید.

مهمتر از همه، فراموش نکنید پوست اطراف چشم بسیار حساس است، بنابراین از مالیدن آن‌ها یا استفاده از محصولاتی که خیلی قوی هستند خودداری کنید.

معرفی محصول

حتما برای درمان چروک دور چشم از محصولات متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. بهتر است با تعیین نوع پوست خود شروع کنید. زیرا پوست اطراف چشم برای همه افراد نوع یکسانی ندارد. از مرطوب کننده‌های متناسب با نوع و نیاز پوست خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر پوست چرب دارید اما در زمستان احساس خشکی پوست می‌کنید، از کرم‌های مناسب برای پوست‌های خشک کمک بگیرید. پزشک متخصص پوست می‌تواند محصول مناسب با پوست شما را برای درمان چروک دور چشم تجویز کند.

محصولات مراقبی پوست دور چشم و کرم‌ها و پماد‌های درمان چین و چروک دور چشم برندهای متتنوعی دارند. بهتر است قبل از خرید آن‌ها حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

درمان چروک دور چشم

سخن آخر

در رابطه با درمان چروک دور چشم، پیشگیری بهتر از درمان است. سن تنها عامل موثر بر ظاهر چین و چروک نیست، دانستن اقدامات صحیح برای حفظ جوانی پوست دور چشم نیز مفید است. بسیاری از عوامل خارجی مانند  قرار گرفتن در زیر نور خورشید بدون استفاده از محصولات مراقبتی پوست، آلودگی، سرما، باد، گرما، شیوه زندگی ما، نحوه آرایش و برخورد با پوست، می‌توانند پیری پوست چشم و حتی پوست کل صورت را تسریع ببخشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها