سلامت و زیبایی

خواص روغن رزماری برای مو و پوست_ 16 فایده روغن رزماری روی بدن

خواص روغن رزماری برای مو

قبل از بررسی خواص روغن رزماری برای مو و پوست می خواهم داستانی را تعریف کنم. از دوران دبیرستان دوستی دارم که الان در دانشگاه دارو گیاهی می خواند. مدتی پیش که موهایم ریزش داشت و پوستم جوش زده بود، باهاش تماس گرفتم. بعد از اینکه مشکلاتم را گفتم گفت چند قطره روغن رزماری به شامپو کرمی که استفاده می کنی، بزن. اول زیاد آن را جدی نگرفتم.

بعد از چند روز گفت چی شد استفاده کردی؟ گفتم که استرس دارم و حوصله هم ندارم از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنم. باز هم گفت رایحه روغن رزماری را استشمام کن. اول فکر کردم از داروهای گیاهی فقط اسم رزماری را بلد است؛ ولی بعد از اینکه درباره ش تحقیق کردم فهمیدم این ها فقط بخشی از خواص این روغن هستند. برای همین لازم دانستم که این خواص را به شما نیز بگویم تا بتوانید با استفاده از روغن رزماری پوست و مویتان را زیبا و سالم کنید.

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش

گیاه رزماری rosemary

یکی از شگفت انگیزترین گیاه ها برای پوست و مو رزماری است که بام های رومازن و اکلیل کوهی نیز شناخته شده است. Salvia rosmarinus نام علمی این سبزی چوبی و چند ساله و همیشه سبز است. این گیاه برگ ها معطر، سوزنی مانند و گل های سفید، صورتی، بنفش و آبی دارد.

بیشتر گیاه رزماری را بشناسید

خواص روغن رزماری برای مو

روغن رزماری

روغن رزماری سرشار از ترکیبات تسکین دهند و مغذی است. بیشتر چیزی که پوست و مو برای سالم ماندن نیاز دارند در این روغن پیدا می شود. این روغن در خیلی از شامپوها به کار برده شده است چون روغن رزماری برای موهای چرب، معمولی و خشک عالی است. روغن رزماری مایع غلیظی است که از برگ های سوزنی گیاهش گرفته می شود.

قبل از اینکه جامعه پیشرفت آنچنانی کند از این روغن برای تسکین درد و رشد و زیباسازی مو در مصر و یونان استفاده می کردند ولی برای اولین بار از این گیاه در مناطق مدیترانه ای استفاده شد. بعدها با پیشرفت علم دیگر خواص روغن رزماری برای پوست و مو نیز کشف شد. در اوایل از این روغن برای درمان جوش و اکنه استفاده می شد. بعدها متوجه شدند کسانی که از این درمان ضد اکنه استفاده می کنند آثار پیری‌شان نیز کاهش پیدا می کند.

خواص روغن رزماری برای مو

پر فروش ترین محصولات مو

ترکیبات روغن رزماری

دلیل فواید و خواص روغن رزماری برای پوست و مو ترکیبات شگفت انگیز آن است که مهم ترین آن ها:

  • آلفا پینن
  • کامفن
  • بورنئول
  • اکالیپتول
  • کافور
  • بتا پینن
  • ترپینئول
  • کاریوفیل

روغن رزماری برای چی خوبه؟

فواید روغن روزماری برای مو و پوست

1.  ضد پیری

بی شک هیچ کس دوست ندارد صورتش پیر شود. چون این باعث می شود پوست زیبایی خودش را از دست بدهد و اعتماد به نفس را کاهش می دهد. یکی از مهم ترین فواید روغن رزماری برای پوست، خواص ضد پیری است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است که علائم پیری را کاهش می دهد و پوست را صاف می کند. تحقیقات نشان داده است آنتی اکسیدان های این روغن خواص ضد سرطانی دارند و همچنین مانع از آسیب های ناشی از رادیکال آزاد می شوند.

استفاده ی روغن رزماری برای جلوگیری از پیری زودرس آسان است. فقط 2 یا 3 قطره از آن را به محصولات مراقبت از پوست اضافه کنید. به همین سادگی، بعد از چند هفته پوستی جوان تر خواهید داشت.

بهترین کرم ضد پیری پوست

خواص روغن رزماری برای مو

2.  درمان جوش و اکنه

یکی از بزرگ ترین مشکلات مردم به خصوص جوانان جوش و اکنه است. جوش ها زیبایی پوست را کاهش می دهند و در نتیجه اعتماد به نفس فرد کاهش می یابد. همچنین جوش ها زمینه بیماری های دیگر پوستی هستند. از این رو درمان جوش های صورت به دغدغه ای بزرگ تبدیل شده است که افراد زیادی دنبال آن هستند. روغن رزماری برای جوش های پوستی عالی عمل می کند و لکه های پوستی را از بین می برد.

این روغن به واسطه ترکیباتی مثل رزمارینیک اسید، در درمان طبیعی آکنه تاثیر زیادی دارد. رزمارینیک اسید باعث شده است روغن رزماری برای درمان اگزما، پسوریازیس و درماتیت مناسب باشد. استفاده از روغن رزماری برای جوش و آکنه خیلی ساده است. فقط 3 یا 4 قطره از آن را به محصولات مراقبت از پوستتان اضافه کند.

3.  روغن رزماری برای افزایش رشد مو

ریزش مو نگران کننده است و در اوایل می تواند باعث استرس و کاهش اعتماد به نفس شود و در صورت ادامه فرد کچل می شود. تا حالا توجه کردید به کسانی که به سربازی می روند بعد از اینکه موهایشان را می زنند چقدر تغییر می کنند؟ این تغییر در خانم ها خیلی بیشتر است.

روغن رزماری برای ریزش مو خیلی عالی است و با ترکیبات مغذی فولیکول مو را تقویت می کند. روغن رزماری برای رشد مو هم خوب است و باعث می شود مو حجیم تر شود و زودتر رشد کند. این روغن گردش پوست سر را تحریک می کند و سرشار از روغن های ضروری مو است. این روغن در درمان خارش پوست و شوره سر نیز تاثیر دارد.

درمان قطعی ریزش مو بدون جراحی!

خواص روغن رزماری برای مو

4.  آنتی باکتریالی

بیشتر مردم فکر می کنند تاثیر روغن رزماری برای مو، فقط رشد مو است؛ ولی این درست نیست. روغن رزماری با ترکیبات منحصر به فردش مو را عمیقا پاک می کند. به همین دلیل روغن رزماری برای درمان شوره سر، تسکین پوست های تحریک شده، خشک و پوسته پوسته شده مناسب است. حتی این روغن می تواند مواد شیمیایی که در رنگ مواستفاده می شوند را از مو پاک کند.

همچنین این روغن در درمان موخوره شدید تاثیر دارد و شکستگی مو را از بین می برد.  روغن رزماری در صورت استفاده روزانه می تواند آسیب های رنگ کردن مو را کاهش دهد. در صورت استفاده از روغن رزماری در کنار ماینوکسیدیل مو خیلی سریع تر رشد می کند. طرز استفاده از روغن رزماری برای مو خیلی ساده است. فقط کمی از آن را به موهایتان بزنید و آن را ماساژ دهید تا زودتر جذب شود.

خواص روغن رزماری برای مو

5.  کاهش استرس

ممکن است بگویید استرس چه ربطی به سلامت پوست و مو دارد. لازم است بدانید که استرس زمینه بروز خیلی از مشکلات پوست و مو است. در استرس تعادل هورمونی به هم می خورد و پوست و مو به درستی تغذیه نمی شود. استرس یکی از علت اصلی ریزش مو و پیری زودرس است. شاید شما هم متوجه شده باشید کسانی که در شرایط سخت و استرس زا قرار دارند زودتر پیر می شوند. بوی روغن رزمای باعث کاهش هورمون کورتیزول می شود. کاهش کورتیزول سبب آرامش می شود.

خواص روغن رزماری برای مو

دیگر خواص روغن رزماری

6.  دفع حشرات

پروانه ها، حشرات، مگس ها و پشه ها را می توان با روغن طبیعی رزماری دفع یا از خانه دور کرد و استفاده از آن بی خطر است.

7.  تسکین دهنده درد

در یونان باستان از روغن رزماری برای تسکین درد استفاده می کردند. با پیشرفت علم ثابت شد که این روغن تسکین دهنده قوی دردهای مفصلی مرتبط با پیری است.

8.  عملکرد بهتر مغز

استنشاق عطر رزماری، تمرکز را بالا می برد. این نتیجه آزمایشی بود که چند سال پیش انجام شد. ناگفته نماند که رزماری از قدیم الایام برای بهبود تمرکز استفاده می شد. شما می توانید بدون استرس از آن استفاده کنید چون کاملا بی خطر است.

9.  انگیزه

استشمام عطر روغن رزماری به انسان انگیزه می دهد و اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می دهد.

10.  افزایش گردش خون

این روغن برای زمستان خیلی مناسب تر است چون به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند و جریان خون را افزایش می دهد. افزایش جریان خون سبب می شود مواد مغذی سریع و بهتر به اندام های مختلف بدن برساند. این باعث می شود زخم ها زودتر خوب شوند و اندام ها سالم بمانند.

خواص روغن رزماری برای مو

11.  کاهش التهاب

استفاده موضعی از روغن رزماری بسبب کاهش التهاب می شود و تورم، حساسیت و سفتی را کاهش می دهد. اسید کارنوزیک، یک ماده فعال در روغن رزماری است که آسیب بافتی و عصبی را التیام بخشید. آزمایشی  روی افراد آرتریت روماتوئید نشان داد که 3 هفته استفاده از روغن رزماری روی زانوها باعث کاهش 50%ی التهاب می شود.

12.  تاثیر روغن رزماری روی سرطان

با وجود اینکه هنوز ثابت نشده است؛ ولی برخی از تحقیقات غیر مستقیم تاثیر روغن رزماری در درمان سرطان را نشان می دهد.

13.  افزایش حافظه

استشمام عطر رزماری سیستم لیمبیک را تحریک می کند که باعث تقویت حافظه می شود.

14.  مسمومیت غذایی را برطرف می کند

روغن رزماری به دلیل خواصی که دارد ماهیچه های معده را شل می کند. این باعث می شود ناراحتی ناشی از مسمومیت غذایی را کاهش دهد.

15.  مبارزه با باکتری

تحقیقات نشان داده است که روغن رزماری علیه چندین گونه باکتری از جمله E.coli فعالیت می کند. همچنین در برابر بعضی از باکتری های مقاوم به دارو موثر است.

16.  سلامت کبد

این روغن باعث تحریک کبد می شود که صفرا بسازد. این باعث هضم چربی های ضروری می شود.

طرز استفاده از روغن رزماری برای مو، پوست و غیره

روغن رزماری را می توان به محصولات مراقبت از پوست، نرم کننده مو و غیره اضافه کرد. فقط چند قطره از این روغن را به محصولات اضافه کنید تا اثر خودش را نشان دهد.

2 تا 3 قطره روغن رزماری و 2 قطره روغن چوب سرو را به شامپویتان اضافه کنید. یا آن را 2 قاشق غذاخوری روغن حامل مغذی مو مانند روغن آرگان و روغن جوجوبا رقیق کنید. و آن را چندین دقیقه روی مو بزنید. این ماسک مو خانگی، موها را قوی و تغذیه می کند. این ماسک برای موهای چرب و خشک مناسب است.

خواص روغن رزماری برای مو

چگونه از روغن رزماری برای درمان ریزش مو استفاده کنم؟

در اینجا چند راه برای استفاده از روغن رزماری به عنوان یک ترمیم کننده و حجیم دهنده مو آورده شده است.بهتر است هفته ای یک یا دوبار از این روش ها استفاده کنید، در صورت تمایل می توانید بیشتر نیز از آن ها استفاده کنید.

آن را مستقیماً روی پوست سر بمالید

حدود 5 قطره اسانس رزماری با یک قاشق چایخوری روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) را با هام مخلوط کنید.  بعد از حمام آن را روی پوست سر بزنید و آن را ماساژ دهید. شستشوی مو بعد از آن اختیاری است؛ ولی اگر می خواهید موهایتان را بشویید، این کار را 10 تا 15 دقیقه بعد از زدن روغن روی مو انجام دهید.

آن را با شامپو خود مخلوط کنید

برای استفاده از روغن رزماری برای مو می توانید آن را با نرم کننده و شامپو مخلوط کنید. هر چند که این روغن طبیعی و بی خطر است؛ ولی اندازه های زیاد آن باعث چرب شدن مو می شود. بهتر است 50 قطره از آن را با 300 میلی لیتر شامپو بدون سولفات مخلوط کنید. سولفات باعث ریزش مو می شود و نمی گذارد فواید روغن رزماری بروز پیدا کنند.

خواص روغن رزماری برای مو

شامپو روغن آرگان مراکشی

روغن رزماری وقتی که به شامپو اضافه شود باعث رشد سریع تر مو، سالم شدنش می شود. ولی وقتی این روغن به شامپو نامناسب یا سولفات دار اضافه شود تاثیری نمی گذارد و در بهترین حالت مانع از بروز عوارض سولفات می شود. برای همین مهم است شامپوی مناسبی انتخابی کنید. پیشنهاد متخصصان مو و زیبایی رنگدونه استفاده از بهترین شامپو ضد ریزش مو است. این شامپو که غنی از روغن آرگان مراکشی و روی است خواص زیادی دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • نرم کننده مو
  • بازسازی آسیب های وارد شده به مو
  • ترمیم کننده قدرتمند
  • تقویت کننده مو
  • بدون سولفات، پارابن و سیلیکون

این شامپو به واسطه ترکیبات طبیعی و فرمولاسیون ملایم برای انواع مو در خانم ها و آقایان مناسب است.

ترکیب با ماسک مو

برای بهره بردن ار خواص روغن رزماری برای موهای چرب و خشک می توانید آن را با ماسک مو ترکیب کنید. برای این کار چند قطره از این روغن را با ماسک مو ترکیب کرده و آن را به مو بزنید.

بهترین ماسک مو ضد ریزش مو

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از روغن رزماری

بعضی از افراد به محصولات خاصی آلرژی دارند. بهتر است برای جلوگیری از بروز حساسیت قبل از هر چیزی کمی از این روغن را روی پشت دستتان تست کنید اگر بعد از 24 ساعت حساسیتی ایجاد نکرد، با خیال راحت از آن استفاده کنید.

خواص روغن رزماری برای مو

کلام آخر

روغن رزماری یکی از شگفت انگیزترین ترکیبات طبیعی دنیا برای بدن است که از قدیم برای سلامتی و زیبایی پوست و مو از آن استفاده می کردند. ما در این مقاله درباره خواص روغن رزماری برای مو و پوست صحبت کردیم و بعد تاثیر روغن رزماری روی سلامتی را بررسی کردیم.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها