سلامت و زیبایی

خواص سیر برای موی سر

خواص سیر برای موی سر

سیر یک سبزی با بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌های B1، B6 و C بوده که برای سلامت مو ضروری است. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضد میکروبی است و برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتر‌ی‌های آسیب زننده به پوست سر، عمل می‌کند.

خواص سیر برای موی سر متعدد است، موهای شما را زیبا و سالم و پر نشان می‌دهد. می‌توان آن را برای درمان و بهبود موارد زیر توصیه کرد:

  • مشکلات آلوپسی
  • موارد استرس شدید
  • ظهور نواحی به نام آلوپسی آره آتا
  • موهای خشک، آسیب دیده، شکننده و کدر
  • مشکلات ناشی از سوزش، خارش یا شوره سر

مطالعات علمی در مورد سیر

مطالعات علمی نشان می‌دهد سیر به همان اندازه که بوی آن تندتر است، سرشار از گوگرد می‌باشد. گوگرد جزء ساختاری اصلی بسیاری از اسیدهای آمینه مانند کراتین است. همچنین جزء اصلی مو نیز می‌باشد. بنابراین استفاده از سیر به تقویت طبیعی مو کمک می‌کند. سیر علاوه بر کراتین و گوگرد حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند ویتامین E، ویتامین C و سلنیوم است که باعث رشد مو شده و یکی از خواص سیر برای موی سر به شمار می‌رود

مطالعات علمی در مورد سیر

علل ریزش مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه مردان بیشتر مستعد ابتلا هستند. ریزش مو می‌تواند جزئی یا کامل باشد.

ریزش موی ارثی:

شایع ترین علت ریزش مو موارد ارثی در نظر گرفته می‌شود. این نتیجه یک عدم تعادل هورمونی است که فقط فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولاً ناشی از پاسخ قوی پوست سر به هورمون آندروژن است. همانطور که بیشتر معتقدند این نتیجه یک اختلال هورمونی ناشی از مقدار غیر طبیعی آندروژن نیست.

ریزش موی فصلی:

موها در فصل‌های پاییز و بهار در فصل‌های مختلف بازسازی می‌شوند. بنابراین، ریزش موی روزانه برجسته‌تر خواهد شد. امکان ریزش 175 تار مو در روز وجود دارد. این پدیده می‌تواند تا یک ماه و نیم ادامه یابد.

ریزش مو به دلیل مدل موی زیاد:

رنگ کردن و خشک کردن دائمی موها را شکننده می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها به راحتی سقوط کنند. اما فولیکول‌های مو دست نخورده باقی می‌مانند.

ریزش مو به دلیل بیماری پوست سر:

معمولا به آن آلوپسی گفته می‌شود. این یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش موی موضعی بدون رشد مجدد می‌شود.

سایر علل ریزش مو:

دلایل دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارد. ریزش مو معمولاً نشانه یک اختلال خاص است. در واقع، درخشان بودن مو نشان دهنده سلامتی بدن نیز می‌باشد. اما با درمان علت می‌توان رشد مو را دوباره بازسازی کرد. در اینجا دلایل اصلی ریزش مو ذکر شده است :

  • داروها: برای مثال شیمی درمانی.
  • سوء تغذیه یا کمبود آهن .
  • زایمان: سطح هورمون استروژن در دوران بارداری افزایش می‌یابد. اما، پس از زایمان به طور ناگهانی کاهش می‌یابد و باعث ریزش موی ناگهانی می‌شود. این مسئله ممکن است 9 ماه طول بکشد. اما یک سال پس از زایمان، مو به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.
  • اختلالات هورمونی: به ویژه مشکل غده تیروئید.
  • استرس، افسردگی و ضربه روانی یا عاطفی.

خواص سیر برای موی سر

سیر چگونه از ریزش مو محافظت می‌کند؟

خواص سیر برای موی سر می‌توان به محافظت، رشد مو، تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد. که در ادامه به این خواص که می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند می‌پردازیم.

  • سیر به تغذیه و مرطوب کردن پوست سر و فولیکول‌های مو کمک می‌کند.
  • سیر حاوی عوامل ضد باکتریایی است که به از بین بردن میکروب‌ها، مخمرها و عفونت‌های قارچی روی پوست سر کمک خواهد کرد، این عوامل معمولاً علت اصلی ریزش موی حاد هستند.
  • سیر به خلاص شدن از شر انگل‌هایی که روی پوست سر تاثیر می‌گذارند کمک می‌کند.
  • سیر سرشار از گوگرد، ریشه مو را تقویت کرده و از شکننده شدن موها جلوگیری می‌کند.
  • همچنین با تحریک فولیکول‌های پوست سر باعث رشد مو می‌شود.
  • سیر یک درمان موثر ضد خارش است. به از بین بردن سموم و ناخالصی‌ها از پوست سر کمک خواهد کرد. همچنین پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد.

سیر چگونه موهای شما را تقویت می‌کند؟

یکی دیگر از خواص سیر برای موی سر تقویت آن است. یک مراقبت ضد ریزش مو بر پایه سیر خالص یا حتی روغن سیر، به مبارزه با ریزش مو برای تحریک رشد مجدد کمک می‌کند. وجود سلنیوم در سیر به تحریک گردش خون برای تغذیه بهینه مو کمک خواهد کرد. استفاده از سیر مشکلاتی مانند شوره سر را درمان می‌کند.

سیر سرشار از ویتامین C شناخته شده است. این یک ماده مغذی عالی برای رشد موهای شما به شمار می‌رود. ما موافقیم که سیر بوی قوی می‌دهد. این مسئله کاملا طبیعی است و ممکن است برای برخی آزار دهنده باشد اما نمی‌توان از خواص سیر برای موی سر چشم پوشی کرد. سیر سرشار از آلیسین است. آلیسین هنگام بریدن و حتی له شدن سیر آزاد می‌شود.

ویتامین‌های B6، B1 و C باعث افزایش گردش خون می‌شوند. برای تقویت رشد مو شما عالی است. همچنین این گیاه روی نیز وجود دارد که در تولید کراتین شرکت می‌کند. یعنی ریزش مو اغلب به دلیل کمبود روی و گوگرد ایجاد می‌شود. این کمبود ویتامین موهای شما را نازک و شکننده می‌کند.

سیر همچنین تولید کلاژن را تحریک می‌کند که به رشد موهای شما کمک خواهد کرد. همچنین به تمیز کردن فولیکول‌های مو کمک کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند تا از انسداد آن‌ها جلوگیری کند.

چگونه از سیر برای موهای خود استفاده کنیم؟

برای بهره گیری از خواص سیر برای موی سر لازم است نحوه استفاده از آن را بدانید. سیر را می‌توان با روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو استفاده کرد. یک معیار مهم قبل از شروع استفاده از سیر خالص ترکیب آن با یک ماده دیگر است. زیرا می‌تواند برای پوست تحریک کننده باشد. مخلوط کردن آن با یک ماده دیگر خطر تحریک پوست را کاهش می‌دهد و هیدراتاسیون را افزایش خواهد داد. همچنین از اسانس سیر به عنوان جایگزین سیر خرد شده استفاده نکنید. این ترکیب‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

سیر و عسل برای رشد مو:

ابتدا سیر را خرد کرده و در ظرفی با عسل مخلوط کنید. مخلوط را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

روغن سیر طبیعی:

روغن سیر طبیعی بسیار مفید است. از ریزش مو محافظت می‌کند و فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما روغن سیر معمولاً از سیر استخراج نمی‌شود. سیر را معمولا با روغن‌های دیگری مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون مخلوط می‌کنند تا بوی بد آن را بپوشانند.

برای تهیه روغن سیر طبیعی مقداری سیر را خرد کرده و به مدت یک یا دو هفته در روغن بادام شیرین یا روغن زیتون خیس کنید. مخلوط را در یخچال نگهداری کنید تا بوی بد آن از بین برود. خرید روغن سیر از بازار برای کسانی که تمایلی به تهیه آن در منزل ندارند امکان پذیر است.

چگونه از سیر برای موهای خود استفاده کنیم؟

سیر و روغن نارگیل: درمان طبیعی ضد ریزش مو:

سیر خرد شده را با روغن نارگیل کمی گرم مخلوط کنید. اگر روغن نارگیل موهای شما را خشک می‌کند، می‌توانید آن را با روغن زیتون جایگزین کنید. بگذارید یک شب دم بکشد تا روز بعد استفاده شود. مخلوط را به خوبی روی موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

سیر و زنجبیل برای رشد مو:

سیر و زنجبیل را له کنید و خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. در مرحله بعد، خمیر به دست آمده را با روغن دلخواه کمی گرم کنید. روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن زیتون، روغن کرچک یا روغن جوجوبا عالی هستند. وقتی مخلوط شروع به قهوه‌‌ای شدن کرد حرارت را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

پس از خنک شدن روغن، آن را از صافی رد کنید و دور بریزید و فقط روغن را نگه دارید. آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. در نهایت، حمام روغن خود را به تمام طول موهای خود بمالید و آن را با سلفون یا یک حوله داغ بپوشانید. قبل از شستن مو حدود 30 دقیقه بگذارید بماند.

سخن آخر

مطالعات علمی نشان داده است که خواص سیر برای موی سر بسیار متعدد بوده و همینطور در تقویت، محافظت و جلوگیری از ریزش مو تاثیر گذار است. سیر به همان اندازه که بوی تندی دارد، سرشار از گوگرد نیز می‌باشد. گوگرد جزء ساختاری اصلی بسیاری از اسیدهای آمینه مانند کراتین به شمار می‌رود.

همچنین جزء اصلی مو نیز می‌باشد. در نتیجه استفاده از سیر به تقویت طبیعی مو کمک می‌کند. سیر علاوه بر کراتین و گوگرد حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند ویتامین E، ویتامین C و سلنیوم است که باعث رشد مو می‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها