سلامت و زیبایی

7 درمان قطعی لکه های آفتاب بر روی پوست

درمان قطعی لکه آفتاب بر روی پوست

اگر قبلا مجبور بودین هر روز زیر آفتاب برید ( یا این که هنوز هم مجبورید!) احتمالا پوست شما دچار مشکلاتی شده یا به زودی قراره دچار مشکل بشه، ولی اصلا نگران نباشید همه ما زیر آفتاب میریم. آسیب های آفتاب میتونن به اشکال مختلف ظاهر بشن، اما یکی از آزار دهنده‌ترین و خطرناک‌ترین اونها، پیداشدن نقاط تیره (برنزه، قهوه ای، مشکی) بر روی سطح پوست نقاط مختلف بدن مثل صورت، پشت دست، سینه و….. هست. باید بگم آسیب های آفتاب خیلی خطرناک هست و باید فورا به اونا رسیدگی کنین و از وخامت بیشتر اونها ( حتی ممکن هست به سرطان ختم بشه) جلوگیری کنید. برای همین ما به متخصصین پوست، جراحان پلاستیک و متخصصین زیبای مراجعه کردیم تا ازشون بپرسیم چه پیشنهاد هایی برای کسایی که با اینگونه آسیب‌ها مواجه هستن دارن؟

 لیزر Fraxel

با توجه به راهنمایی های دکتر هاوارد سوبل (Dr. Howard Sobel) متخصص جراحی زیبایی پوست، لیزر Fraxel ( Fraxel DUAL 1550/1927 Laser) یکی از بهترین گزینه های درمان و تقویت صورت، گردن، قفسه سینه و دست ها هست.به طور کلی این لیزر بسیار کاربردی هست ولی اکثر مردم آخر فصل تابستان ازش استفاده میکنند چون با نفوذ به اعماق پوست آثار مخربی که نور آفتاب در فصل تابستان بر پوست گذاشته رو از بین میبره. در تصویر پایین تاثیر استفاده از این لیزر رو میتونید ببینید:

نکته خوب این لیزر این هست که فقط روی بخشی از سطح پوست اثر میکنه و اطراف اون بخش رو دست نخورده رها میکنه که روند بهبود بعد لیزر کردن رو خیلی سریع تر میکنه! و همینطور با افزایش گردش خون، رشد سلو‌های سالم رو تسریع میکنه.

کل پروسه درمان این لیزر حدود 20-30 دقیقه طول می‌کشه و میزان دردش  8 از 10 تخمین زده شده اما فراموش نکنین نابرده رنج گنج میسر نمیشود!!!  پوسته پوسته شدن و قرمزیپوست برای چند روز اول بعد از استفاده از این لیزر طبیعی هست چون پوست قدیمی باید جایگزین پوست جدید بشه، نتایج به صورت فرد به فرد متفاوت هست ولی بین چند هفته تا یک ماه قابل مشاهده هست و بسته به میزان شدت آفتاب و آسیب پوستی احتمالا به تکرار درمان نیز نیاز هست.

لیزر Fraxel

لیزر Fraxel

لیزر PiQo4

این لیزر به پاک کن هم مشهور هست! و یک گزینه خیلی خوب دیگه برای از بین بردن تاثیرات مخرب آفتاب برروی پوست هست و نکته خیلی خوبش این هست که بجای استفاده از گرما، از امواج صوتی برای ایجاد کولاژن در پوست استفاده میکنه! همینطور بر خلاف خیلی از لیزر ها با پوست های تیره هم مشکلی نداره و قابل استفاده برروی انواع و اقسام پوست رو داره!

نمونه استفاده از این لیزر رو در تصویر پایین میبینید

لیزر PiQo4

ویتامین c + رتینول

درحالی که درمان های کلینیکی برای درمان مشکلات پوستی بسیار مهم هستند، داشتن یک روتین مراقبت پوست خونگی خیلی مهمه! طبق گفته دکتر امبر(( وقتی نوبت به درمان پوست بخاطر آفتاب میرسه، باید برروی لایه برداری و افزایش گردش خون تمرکز بشه تا پوست مرده رو ازبین ببریم و پوست جدید جایگزین بشه همچنین باید آبرسانی به پوست رو احیا کنید چون نور خورشید میتونه باعث کمبود آب هم بشه!)) سروم ویتامین C و رتینول میتونه به شما برای این کار کمک کنه.

 

IPL ( پالس شدید نور)

اگر تحمل درد شما پایین هست و یا نمیخواین خیلی تو خرج بیفتین، یک دیگه از راه های درمان آثار مخرب آفتاب مثل قرمزی، آفتاب سوختگی، دانه های رنگی و…، استفاده از درمان IPL یا ” The photo Facial” هست.

نمونه درمان با این روش درپایین قابل مشاهده هست

از یک تا 5 جلسه به فاصله 4 تا 6 هفته برای درمان کامل به این روش بسته به نوع پوست و شدت مشکل نیاز هست و البته باید بگم که هرجلسه درمان کمتر از 30 دقیقه طول میکشه وتاثیراتش بعد از 5 تا 7 روز قابل مشاهده هست.

IPL پالس شدید نور

لایه برداری شیمیایی

دکتر امبر، برای تبدیل کردن پوستتون به پوست یه کودک و ازبین بردن همه ناهنجاری های رنگی و ناهمواری های سطحی، پیشنهاد میکنه یک لایه برداری عمیق بایک لایه بردار شیمیایی(مثل  Dermaplaning) داشته باشید و در ادامه توضیح  دادن (( در این روش به کمک یه وسیله کند به صورت فیزیکی سطح پوست رو خراش میدن تا پوست مرده رو از بین ببرن و سپس یک لایه بردار شیمیایی رو به پوست اعمال میکنن تا عملیات لایه برداری بیشتر بشه و در نهایت نتیجه بهتری گرفته بشه)) قبل از اینکه بترسید به این نکته توجه کنید که لایه بردار های شیمیایی مدت خیلی زیادی هست که استفاده میشن و انواع و اقسام مختلفی رو دارن و میتونن میزان لایه برداری از سطح پوست شمارو خیلی دقیق تعیین کنن. این درمان تقریبا دردناک نیست و در اکثر موارد فقط کمی حس خارش بخاطر مواد شیمیایی دارید که کاملا قابل کنترل هست.

 میکرونیدلینگ (Microneedling)

رابین گیمرک، متخصص پوست و مو و دارای بورد تخصصی در  union square  در شهر منهتن، نظر خودش رو درباره آثار مخرب آفتاب و پیری پوست، اینگونه بیان بیان میکنه: ((پوست افراد مسن، در قالب اوقات شامل نواحی قرمز و یا نقاط رنگی در صورت یا سایر محل های در معرض آفتاب هست و همینطور بعضا شاهد تغییر نوع و جنس بافت پوست هستیم که این هم بابت ازبین رفتن کلاژن و آسیب به بافت الاستیک پوست هست که دلیل این هم میتونه حضور زیر نور مستقیم آفتاب باشه!))

حالا روش میکرونیدلینگ باعث ایجاد زخم های کنترل شده در سطح پوست میشه” به کمک وارد کردن سوزن‌های بسیار کوچک و تحویل امواج رادیویی به عمق پوست”  و گرمای به وجود اومده توسط این امواج باعث تحریک کلاژن و بافت الاستیک و در نتیجه بهبود بافت و سفت شدن پوست میشه به طور خلاصه باید بگم این روش قهرمان روشهای درمان و نگهداری پوست هست و بهترین نتیجه رو برای جوانسازی پوست داره.

این درمان به یک ساعت بی حسی موضعی نیاز داره و 15 تا 20 دقیقه زمان میبره و جای سوزن ها که نقاط قرمز کوچکی هستند بین 24 تا 48 سال روی پوست شما باقی میمونه ولی ریکاوری بنسبت سریعی داره.

دکترگیمرک پیشنهاد میکنه 3 دوره درمان به مدت یک ماه رو داشته باشید تا نتیجه خیلی خوبی رو بتونید بگیرید، واین مدت یک ماه زمان مورد نیاز پوست هست برای تولید کلاژن جدید.

لیزر کربن دی اکسید فرکشنال

اگرچه درمان با این لیزر بسیار مشهود هست، اما طبق گفته دکتر گیمیرک به مدت زمان ریکاوری طولانیی نیاز دارد: (( لیزر های کربن دی اکسید بسیار موثر هستند و میتوانند نقاط میکروسکپی مورد نظر ما را از بین ببرند. و از آنجایی که در هنگام استفاده از این لیزر ها زخم بیشتری ایجاد می‌شود، هنگام باز سازی هم کلاژن بیشتری تولید می‌شود و نتیجه بهتری حاصل می‌شود))، به طور خلاصه و به زبان خودمونی! درمان با این لیزر مثل آبخوردن نیست، به چنیدن روز ( حدود دو هفته) دوران ریکاوری برای درمان و نگهداری از زخم ها احتیاج داره و همچنین در دوران ریکاوری احتمال عفونت هست و علاوه بر این بخاطر درد زخم ها بعضی از بیماران از کرم های بی حسی موضعی هم استفاده می‌کنند لازمه بدونید  بین 1 تا 3 نوبت درمان با فاصله 6 ماه تا 1 سال بسته به شدت احتیاج هست!

 

با توجه به همه این چیزایی که امروز گفتیم، بهترین کاری که باید انجام بدین تا دچار این مشکلات نشین پیشگیری و استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب و همینطور سایر روش های مراقبتی پوست هست.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
10 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها
mh.farhady-2777

سلام، ممنون بابت سایت خوبتون، اگر ممکنه یه مقاله درباره راه های برطرف کردن جوش هم بذارید

miha

سلام درباره لیزر های ازبین برنده موهای زائد هم مطلب بذارید.

مینو1378

من شنیدم کرم رژودرم خیلی موثره

مینا محمودی

پیاز رو رنده کنین ابش رو بگیر بزنین رو لک ها خیلی سریع میبینین بعد از چند روز همش میره من شبا میزدم قبل از خواب

البته بوش اذیت میکنه ولی ارزشش رو داره

hgd

من بعد از استفاده از لک دچار خشکی پوست شدم چه کاری باید انجام بدم