سلامت و زیبایی

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

 

مهم نیست چه راه و روش هایی رو امتحان کردین اما بعضی وقتا به نظر میاد جای جوش از بین نمیره! بنابر این من با دو متخصص پوست ارتباط بر قرار کردم و ازشون خواستم برای برطرف کردن این مشکل مارو راهنمایی کنن ولی اول از همه مانند بقیه مشکلات پوستی قبل از این که راه حل رو معرفی کنم باید بهتون بگم چجوری باید از این مشکل جلوگیری کنید!

چه چیزی باعث به وجود اومدن آکنه میشه؟

آکنه وقتی به وجود میاد که فولیکول مو ( یک دستگاه پوستی پستانداران است که تولیدکننده مو می‌باشد) توسط سیبوم ( چربی طبیعی تولیدشده توسط پوست بدن ) و پوست های مرده مسدود بشه و درنهایت موجب پیدا شدن انواع جوش ها بشه! اگر شما با آکنه شدید دست و پنجه نرم می‌کنید احتمالا تجربه آکنه کیستیک رو هم داشتید که به این معنی هست که عفونت به عمق پوست شما نفوذ کرده! و باعث ایجاد تورم منافظ و به وجود آمدن برآمدگی چرکی شده.

ما انواع آکنه رو داریم و باید با هر کدوم به روش خاصی برخورد کنید پس برای پیدا کردن راه حل ادامه این مطلب رو مطالعه کنید.

 

چرای جای آکنه باقی می‌مونه؟

طبق گفته های دکتر دی ( Dr Doris Day) ((جای زخم یک تغییر شدید در بافت پوست هست! )) و در ادامه دکتر گوهارا (Dr. Mona Gohara) برای ما توضیح داد که (( دو حالت مختلف پس آکنه به وجود می‌آید، شکل اول زخم هایی هستند که به طور کلی دائمی ترن و نتیجه جوش های ملتهب یا کیستیک درمان نشده هستن و همیشه باقی میمونن و مورد دوم بعضاٌ در حد تغییر رنگ باقی میمونن ( مخصوصا در پوست های تیره تر) وبر‌خلاف مورد قبلی دائمی نیستن و قابل درمانن!))

بهترین کار برای جلوگیری ازمانگاری جای جوش چیست؟

آسونترین و تاثیر گذارترین راهکار نترکاندن و دسکاری نکردن جوش هست! طبق گفته دکتر دی (( ترکاندن جوش به مقدار زیادی ریسک باقی موندن جای جوش رو بالاتر می‌بره)). وقتی جوشهاتونو میترکونید آلودگی های دستتون رو به پوست منتقل می‌کنید و علاوه بر اون چرکی که از جوش خارج میشه به همراه آلودگی های دست باعث تجدید و تشدید جوش میشه! با این حال آنچه که شما باید انجام بدین استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب هست (در مقالات قبل درباره ویژگی ضد آفتاب مناسب صحبت کردیم). دکتری در این باره توضیح دادن (( نور خورشید کلاژن پوست رو تجزیه میکنه و میتونه جای جوش رو بدتر بکنه، بنابر این محافظت از پوست در برابر آفتاب خیلی مهمه)) علاوه بر این استفاده از کرم رتینول هم میتونه برای جلوگیری از جای جوش خیلی موثر باشه که این مورد به تنفس و درخشانتر شدن پوست شما هم کمک میکنه!

چطور جای انواع جوش را درمان کنیم؟

وقتی نوبت به درمان میرسه از اونجایی که پوست هر کس ویژگی های خاص خودشو داره و همینطور انواع جای جوش رو داریم نمیشه یه درمان مشابه رو به همه معرفی کنیم. در ادامه به نحوه درمان جای جوش به تفکیک نوع زخم رو آوردیم:

زخم های هایپرپیگمانسیون پس التهابی

میدونم از این اسم چیزی متوجه نمیشید اگه بخوام توضیح بدم این نوع جای جوش به صورت مناطق تیره و مسطح باقی می‌مونن و بعضا سطح پوست رو دچار تغییر میکنن ( مانند تصویر پایین). خوشبختانه میتونم بگم این نوع جای جوش به آسونی قابل برطرف کردن هست. طبق راهنمایی های دکتر گوهارا مهمترین برای رفع اینها استفاده از ضد آفتاب مناسب هست و همینطور ایشون پیشنهاد کردن از محصولات مراقبت پوست حاوی رنگدانه های کمک کننده به آنتی اکسیدان مثل ویتامین C استفاده بشه، علاوه بر این استفاده از رتینول میتونه در کاهش اینگونه جای جوش خیلی کمک کننده باشه!

دکتر دی هم افزودن که محصولات حاوی ویتامین C، ویتامین A، نیاسین آمین، فاکتور های رشد و پپتید ها خیلی کمک کننده هستند چون میتونن به تولید کلاژن کمک کنند و درنهایت باعث کاهش تغییر رنگ و افزایش درخشندگی پوست بشن.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

زخم های نوع یک

طبیعتا هرچه جای جوش شدید تر باشد درمان آنهم سخت تر هست و در نهایت به لیزر یا دستگاه های مشابه برای کمک به تولید کلاژن نیاز هست برای درمان زخم هتای نوع یک ما باید واقع بین باشیم ، طبق گفته دکتر دی (( هدف از بین بردن کامل جای جوش هست اما سطح انتظار شما قبل از شروع درمان باید در حد 50 تا 80 درصد بهبود باشه چون بعضی از جای جوش ها میتونن کاملا ازبین برن و بقیه فقط بهبود پیدا میکنن)).

 

در ادامه تعدادی از درمانهایی که دکتر دی و دکتر گوهارا به من معرفی کردن رو در اختیارتون قرار میدم.

درمان جای جوش با لیزر فرکسل (Fraxel Laser )

هم دکتر دی و هم دکتر گوهارا استفاده از این لیزر رو پیشنهاد کردن چون هم به درمان تغییر رنگ و هم به درمان تغییرات بافت سطح پوست کمک بسیار میکنه!

درمان: طبق گفته دکتر دی (( به حدود 4 تا 6 جلسه درمان در بازه های یک ماهه احتیاج هست و کل سطح صورت مورد درمان قرار میگیره تا اطمبنان حاصل بشه بعد از درمان کامل سطح پوست صورت از نظر رنگ و بافت یک دست میمونه و قبل از شروع درمان بی حسی موضعی حدود 45 دقیقه روی پوست اعمال میشه که مشکل درد در طول درمان شمارو اذیت نکنه.

بعد از درمان:  بعد از درمان انتظار مقداری قرمز شدگی رو داشته باشید و حس آفتاب سوختگی رو دارید اما این حس کمتر از یک ساعت دوام داره، اما روند بهبودی آثار لیزر سریع از بین نمیره. دکتر دی به من گفت (( قرمزی پوست از یک ساعت تا حداکثر یک روز ادامه داره و بعد از اون اروم اروم پوست شما برونزه میشه و مقداری صورتتون پوسته پوسته میشه این مرحله هم حداکثر 5 تا 7 روز ادامه داره، با این حال شما از روز بعد میتونید از آبرسان استفاده کنید و یا آرایش کنید.)) در نهایت بهتره بگم درسته که این نوع لیزر برای خیلی از پوست ها مناسب هست، بهتره اگر پوست تیره دارید یا اخیرا دچار آفتاب سوختگی شدین از این لیزر استفاده نکنین.

درمان جای جوش با روش Euro threads

درمان مورد علاقه دکتر دی برای از بین بردن جای جوش Euro threads هست چون آثار این روش با دوام و در بعضی موارد داعمی هست. ایشون توضیح دادن که (( این درمان به کمک نخ هایی قابل جذب (مانند بخیه قابل جذب) صورت میگیره و این نخ ها انواع و اقسام مختلفی دارن و در اطراف جای جوش قرار می‌گیرن که با صاف کردن سطح پوست و تحریک تولید کلاژن به بهبود مشکل کمک میکنن)) برای بهبود نتیجه میشه  از میکرونیدلینگ هم  استفاده کرد.

میکرونیدلینگ ( Microneedling)

این هم یک روش کارآمد دیگه برای درمای جای جوش هست که هم میشه توسط پزشک انجام بشه و هم میتونید به کمک ابزار مخصوص توسط خودتون انجام بشه البته لازمه بگم بهتون که وقتی توسط پزشک انجام میشه، با ارسال امواج رادیویی همراه میشه که تاثیرش رو برای تولید کلاژن چند برابر میکنه.

ابزار مخصوص این کار ( Derma-rollers) درواقع برای بسیاری از مشکلات سلامت پوست مفید هست، درواقع یک گیره چرخان هست که پوشیده شده از سوزن های خیلی ریز که شما باید اونو روی سطح پوستتون بچرخونید و باعث میشه سوراخ های خیلی کوچیکی روی صورتتون ایجاد بشه. میدونم به نظر وحشتناک میاد ولی نتیجه حیرت انگیزی به همراه داره و درواقع اصلا هم درد نداره. بعد از انجام این کار پوست شما خیلی سریع با افزایش گردش خون و تولید کلاژن شروع به اصلاح اون ناحیه میکنه. تقویت تولید کلاژن باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست ، کاهش زخم و حتی بهبود چین و چروک ها میشه. همونطور که گفتم خودتون هم میتونید این کار رو انجام بدین ولی باید مراقب باشید.

 

چند راهنمایی برای انجام این کار رو براتون اماده کردم:

  • برای گرفتن بهترین نتیجه، باید زمانی این کار رو انجام بدین که جوش کاملا از بین رفته ولی زخم تازه به وجود اومده!
  • مراقب باشید که هیچکدام از جوشهای اطراف رو زخمی نکنید.
  • همیشه قبل از استفاده، پوستتون رو کاملا تمیز کنید و بعد از استفاده هم از سرم های ترمیم کننده استفاده کنید، کلا یادتون باشه بعد از میکرونیدلینگ استفاده از سرم خیلی موثر هست چون از طریق سوراخ های به وجود اومده خیلی راحت جذب پوستتون میشه!
  • قبل و بعد از استفاده ابزار مخصوص میکرونیدلینگ رو کاملا با الکل ضد عفونی کنید.
  • از حرکات ملایم ، بالا و پایین و مورب بر روی پوست استفاده کنید.
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
13 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها
fatemow

سلام این مطالبی که گفتید فقط برای پوست صورت هست یا برای جاهای دیگه بدن مثل کمر هم کارآمده؟

simsim

سلام اگه میشه راهنمایی کنید برای جوش هایی که بعد از شیو کردن به وجود میاد چیکار باید بکنم؟

miha

قبل از شیو کردن خوب تمیز کن، بعد از شیو کردن هم از افتر شیو استفاده کن

sima26

از وقتی یادم میاد صورتم همیشه پر از جوش بوده دیگه خسته شدم.اعتماد به نفسمو از بین بردن

دکترم رفتم.داکسی سایکلین داد که یه مدت خوب شد دوباره برگشت.

یه بارم آزمایش دادم هورمونام نامنظم بود.جوشام هورمونیه

واسه جوش هورمونی باید چیکار کنم

miha

سلام الان یه جای جوش رو صورتنه که مثل زخمه اما نه گود نه بر جسته راهی سراغ دارید تا زود خوب شه

hgd

بخدا خیلی کارا کردم برای کم کردن جوش صورتم ولی بازم جوش میزنم

فرزانه

من جای جوش زیاد روی بدنم قفسه سینم بازوهام دارم توی فروشگاه تون محصولات ضد جوش و جای جوش زیادی هست اما من نمی دونم کدومو انتخاب کنم و کدوم برای من بهتره
لطفا راهنمایی کنید