دانستنی های سلامت زنان

ریزش مو در بارداری | علت، درمان، توصیه ها

ریزش مو در بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند منجر به تغییرات زیادی در بدن زنان باردار شود یکی از این تغییرات ریزش مو در بارداری است. اما دلایل این ریزش مو در دوران بارداری چیست و چگونه می‌توان آن را کاهش داد یا متوقف کرد؟

اول از همه باید بدانید که این ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است. دو دلیل اصلی برای این ریزش مو وجود دارد. علت اصلی این ریزش مو گاهی شدید به دلیل هورمون ها است. در دوران بارداری، بدن شما تولید استروژن خود را افزایش می‌دهد. این تولید هورمون تأثیر یکسانی روی همه زنان ندارد. برخی موهای پرپشت خواهند داشت و برخی دیگر موهای خود را از دست خواهند داد.

یکی دیگر از دلایل ریزش مو در دوران بارداری ممکن است کمبود آهن باشد. در واقع هنگامی که شما باردار هستید، جنین مستقیماً از ذخایر بدن شما استفاده می‌کند. از آنجایی که آهن یک عنصر ضروری برای رشد مو است، موهای شما با سرعت کمتری رشد می‌کنند و بیشتر می‌ریزند.

ریزش مو و بارداری

بارداری یک دوره بسیار مهم در زندگی یک زن است. اگرچه اغلب مترادف با خبر خوب است اما با تحولات فیزیکی و روانی عمیق نیز همراه می‌باشد. در این میان، ریزش مو در بارداری از جمله اتفاقات رایجی است که ممکن است برخی از افراد باردار آن را تجربه کنند.

با این حال، ریزش مو در بارداری شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و می‌تواند شک و نگرانی‌هایی را ایجاد کند. خوشبختانه، چندین راه حل پزشکی زیبایی برای رفع این مشکل وجود دارد و به مادران باردار اجازه می‌دهد تا با آرامش بیشتری روی موارد ضروری تمرکز کنند.

ریزش مو در بارداری

دلایل اصلی ریزش مو در دوران بارداری

مختلفی می‌تواند منشا ریزش مو باشد که در سطح پزشکی آلوپسی نامیده می‌شود. این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشند.

پر فروش ترین محصولات مو

ژنتیکی:

متأسفانه، وقتی صحبت از واقعیت پوست سرمان می‌شود، همه ما برابر به دنیا نمی‌آییم. در سطح ژنتیکی، در ژن‌های ما نوشته شده است، از زمان لقاح ما، سرمایه موی ما چه خواهد بود که به مرور زمان از بین می‌رود. ژنتیک همیشه یک علت احتمالی در هر مرحله از زندگی یک فرد است. در دوران بارداری یا بعد از زایمان می‌تواند خود را بیشتر نشان دهد.

تغییرات هورمونی:

به طور کلی می‌توان گفت که ریشه مو نسبت به نوسانات هورمونی و به خصوص در رابطه با بیشتر هورمون‌های مردانه (هورمون آندروژن) بسیار حساس است. هر زنی دارای هورمون‌های زنانه و مردانه در درون خود است.

تغییرات عمده در هورمون‌ها در دوران بارداری و بعد از زایمان با ریزش مو در زنان غریبه نیست. این تغییرات اغلب باعث ریزش مو در بارداری می‌شود. در دوران بارداری، متابولیسم افزایش می‌یابد که باعث تسریع فاز رشد مو می‌شود که امین امر نیز در توالی رشد مو اختلال ایجاد کرده و ریزش معمول مو را در پی دارد. در دراز مدت، بازیابی هورمونی به کاهش ریزش مو کمک می‌کند.

به همین ترتیب، متوجه خواهید شد که قطع ناگهانی پیشگیری از بارداری خوراکی حاوی استروژن نیز می‌تواند به طور موقت باعث ریزش مو شود که همیشه با تغییرات هورمونی مرتبط است.

ریزش مو در بارداری

غده تیروئید:

غده تیروئید بر چندین اندام بدن انسان تأثیر می‌گذارد. اگر نامتعادل باشد، چه با کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید، واضح است که این امر بر ریزش مو تأثیر می‌گذارد. با این حال، هنگامی که درمان مناسب توسط پزشک برای زن باردار یا پس از زایمان تجویز شود، ریزش مو در بارداری درمان خواهد شد. تثبیت فعالیت غده تیروئید باعث رشد مجدد مو می‌شود.

کمبود خواب:

همچنین ممکن است کمبود خواب دلیل ریزش مو در بارداری باشد. کمبود خواب می‌تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد. کمبود انرژی نیز می‌تواند بخش‌های خاصی از بدن را بیشتر از سایرین به نفع خود مصادره کند.

استرس:

استرس یکی از دلایل احتمالی ریزش مو در بارداری است. استرس‌های زیادی در دوران بارداری و بعد از تولد نوزاد وجود دارد. یادگیری مدیریت همه ا‌ین‌ها به صورت روزانه همیشه آسان نیست و بدن به صورت فیزیکی می‌تواند از این نظر به روش خود واکنش نشان دهد و با ریزش مو مرتبط باشد.

ریزش مو در بارداری

کمبود آهن، روی و سیلیکون:

برای رشد خوب مو، می‌دانیم که موها باید به خوبی تغذیه شوند. یک رژیم غذایی متعادل برای زنان در دوران بارداری و پس از زایمان می‌تواند در سلامت مو و ریزش مو تفاوت ایجاد کند. بسیاری از مادران پس از زایمان مکمل‌های ویتامین خود را ادامه می‌دهند.

کم خونی که کمبود آهن است، در زنان باردار یا زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، پدیده‌ای غیر معمول نیست. وضعیت باید در این سطح حل شود تا ریزش مو عادی شود.

ریزش مو در بارداری

شوک فیزیکی یا عاطفی:

ریزش موی ناگهانی، فراوان و موقت به نام تلوژن افلوویوم اغلب در دوران بارداری مشاهده می‌شود. این یک وضعیت حادتر و در پاسخ به یک شوک فیزیکی، یک تغییر قابل توجه یا یک واکنش عاطفی است.

هنگامی که بدن نیازهای فیزیکی یا احساسی قابل توجهی دریافت می‌کند، متوجه می‌شود که این امر باعث تغییر در چرخه زندگی مو خواهد شد. بارداری و مادر شدن می‌تواند باعث ریزش موی بیشتری در هفته‌ها یا ماه‌های بعد از تولد نوزاد شود، اما این روند برگشت پذیر است زیرا سایر فولیکول‌ها همزمان در حال رشد هستند.

جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

در دوران بارداری، به هم خوردن تعادل هورمونی گاهی منجر به ریزش مو به خصوص در ماه‌های اول می‌شود. افزایش سطح استروژن و پروژسترون نیز می‌تواند موهای شما را شکننده کند. مصرف مکمل‌های غذایی مناسب یکی از راه حل‌های جلوگیری از ریزش مو در صورت بارداری است.

ریزش مو در بارداری

برای مبارزه با ریزش مو در دوران بارداری آهن مصرف کنید.

در دوران بارداری، نیاز شما به آهن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این در واقع برای تولید هموگلوبین ضروری است که انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بقیه بدن و جنین را تضمین می‌کند. بنابراین از ذخایر آهن شما به عنوان یک اولویت برای رشد مناسب کودک استفاده می شود. اگر ذخایر شما ناکافی باشد، کمبود آهن می‌تواند منجر به ریزش مو در بارداری شود. آهن یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد مو است. اگر فاقد آن باشید، موهایتان کدر و شکننده می‌شود.

ریزش مو در بارداری

ویتامین D ضد ریزش مو در دوران بارداری

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامت زنان باردار و نوزادان آن‌هاست. علاوه بر تثبیت کلسیم بر روی اسکلت جنین، به خلق و خوی خوب و کاهش ریزش مو کمک می‌کند. کمبود ویتامین D باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو می‌شود. بنابراین موها دیگر رشد نمی‌کنند. همچنین می‌تواند منجر به تولید بیش از حد سبوم شود. اما مراقب باشید ویتامین D بیش از حد برای کودک شما خطر دارد. مراقب باشید از دوزهای توصیه شده تجاوز نکند.

ریزش مو در بارداری

مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین B برای جلوگیری از ریزش مو

ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در شادابی مو دارند. هر کدام به روشی به حفظ رشد خوب و موهای سالم کمک می‌کنند. در مکمل‌های غذایی خود برای جلوگیری از ریزش مو، به بیوتین (ویتامین B8) که به حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند، اولویت خاصی بدهید. همچنین ویتامین B6 که در تولید کراتین (ماده اصلی تشکیل دهنده ناخن و مو) نقش دارد،  همچنین ویتامین B3 به نام “نیاسین” که دارای خواص زیادی بر گردش خون پوست سر است. در نهایت، ویتامین B5 به رشد موهای شما و به افزایش تراکم مو کمک می‌کند.

امگا برای جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

امگا 3 نقش مهمی در چرخه زندگی مو دارد. فولیکول‌های مو را تقویت کرده و رشد مو را تحریک می‌کند. امگا 6 به کاهش ریزش مو در بارداری کمک کرده و در عین حال آن را تغذیه و نرم می‌کند. بدن ما نمی‌تواند این دو اسید چرب را سنتز کند، بنابر این آن‌ها را در غذا (ماهی‌های چرب، آجیل و …) یا با مصرف مکمل‌های غذایی پیدا می‌کنیم.

درمان ریزش مو با محصولات ارگانیک

انجام آسان چندین نوع مراقبت خانگی و ارگانیک از مو می‌تواند موهای زنان باردار را در طول بارداری تغذیه و مرطوب کند و از ریزش مو در بارداری تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورد.

حمام‌های روغن

این نوع درمان شامل باقی ماندن روغن‌های گیاهی طبیعی روی مو برای چند دقیقه (به عنوان ماسک) است. این به بازگرداندن درخشش و درخشندگی و تغذیه عمیق فیبر مو کمک می‌کند. می‌توانید از چندین روغن استفاده کنید: روغن بادام شیرین، روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن آرگان.

حمام روغن را می‌توان چند دقیقه قبل از شامپو زدن انجام داد یا برای یک شب کامل آن را بر روی موی سر قرار داد. همینطور این روغن‌ها را می‌توانید به مقدار کم روی موهای مرطوب یا خشک اسپری کنید.

خوب است بدانید که توصیه می‌شود از استفاده از روغن‌های ضروری در دوران بارداری خودداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین مراقبت از مو برای زنان باردار، با پزشک خود تماس بگیرید.

ماسک‌های طبیعی

فوق العاده مغذی، بازسازی کننده، ضد شوره با ایجاد درخشندگی برای مو، هستند. برای ترمیم موهای خشک و آسیب دیده در دوران بارداری نیز می‌توان ماسک خانگی بر اساس محصولات غذایی روزمره ساخت. به عنوان مثال، می‌توانید از موز و آووکادو، ماست، عسل و تخم مرغ استفاده کنید. همه این غذاها به دلیل خواص مغذی خود از ریزش مو در بارداری جلوگیری می‌کنند. این درمان‌ را می‌توان بین یک تا دو بار در هفته در تمام طول‌ بارداری اعمال کرد. به‌عنوان نرم‌کننده این ماسک را برای چند دقیقه روی موهای شسته و خیس قرار داده، سپس با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید.

چندین مرحله ساده می‌تواند به شما کمک کند موهایتان را در طول بارداری درخشان نگه دارید. این مراحل به صورت روزانه به کار می‌روند و به شما اجازه می‌دهند که موها را هیدراته و سالم نگه دارید، حتی زمانی که باردار نیستید.

 هیدراتاسیون مناسب و رژیم غذایی سالم و متعادل

برای حفظ زیبایی مو در طول بارداری، بدن باید از تولید کراتین کافی اطمینان حاصل کند. به ویژه، باید تمام مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای عملکرد صحیح خود را دریافت کند. برای این منظور توصیه می‌شود در دوران بارداری که یک سبک زندگی سالم را به صورت روزانه در پیش بگیرید:

حداقل 1.5 لیتر آب در روز بنوشید، رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشید. توصیه می‌شود از غذاهای غنی از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، مس، روی و ویتامین‌ها استفاده کنید، مصرف الکل را محدود کنید و سیگار را ترک کنید. مو می‌تواند وضعیت کلی سلامت فرد را منعکس کند و نسبت به کمبود احتمالی رژیم غذایی هشدار دهد.

 محافظ مناسب برای موهای شما

در طول بارداری و در طول زندگی خود، باید از موهای خود در برابر تمام تهاجمات خارجی محافظت کنید.

اشعه ماوراء بنفش: به یاد داشته باشید که قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب موهای خود را بپوشانید (اگر باردار هستید، قرار گرفتن در معرض آن باید به شدت محدود شود).

گرمای برخی تجهیزات (سشوار یا اتو مو): قبل از استفاده از این نوع دستگاه، موهای خود را با یک درمان محافظ حرارت محافظت کنید.

آب نمک و آب کلردار: از قرار دادن موهای خود در آب دریا یا استخر خودداری کنید یا روی آن را با کلاه شنای مناسب بپوشانید.

مواد شیمیایی: همیشه استفاده از محصولات و درمان‌های طبیعی (به ویژه برای زنان باردار) را ترجیح دهید.

سخن آخر

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند منجر به تغییرات زیادی در بدن فرد باردار شود. اول از همه باید بدانید که این ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است. بسیاری از زنان هزینه آن را پرداخته‌اند. علت اصلی این ریزش مو گاهی به دلیل هورمون‌ها است. در دوران بارداری، بدن شما تولید استروژن خود را افزایش می‌دهد. این تولید هورمون تأثیر یکسانی روی همه زنان ندارد.

یکی دیگر از دلایل ریزش مو در دوران بارداری ممکن است کمبود آهن باشد . در واقع، هنگامی که شما باردار هستید، جنین مستقیماً از ذخایر شما استفاده می کند. از آنجایی که آهن یک عنصر ضروری برای رشد مو است، موهای شما با سرعت کمتری رشد می‌کنند و بیشتر می‌ریزند. برای جلوگیری از ریزش مو در بارداری می‌توانید از رژیم غذایی مناسب کمک بگیرید و از راهکارهایی را که در این مقاله داده شد استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها