سلامت و زیبایی

علت جوش های نواحی مختلف بدن چیست؟ کدام محصولات مراقبتی برای رفع این جوش ها مفید هستند؟

جوش های نواحی مختلف بدن

یکی از نشانه های زیبایی در 2021 داشتن پوست سالم است. جوش های نواحی مختلف بدن، یکی از مواردی هستند که باعث می شوند پوست صاف و درخشانی نداشته باشید.

برای درمان هر مشکلی ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید تا بتوانید به طور دقیق به درمان آن بپردازید. در این مقاله پس از بررسی علل جوش های نواحی مختلف بدن، محصولات مراقبتی مناسب برای رفع این جوش ها را معرفی می نماییم.

جوش های نواحی مختلف بدن چه علتی دارند؟

تغییرات هورمونی، بلوغ، استرس و تنش های روانی، بارداری و چرخه های ماهانه، تغییر آب و هوا، رژیم غذایی ناسالم و برخی از بیماری ها علت جوش های بدن هستند. حال به صورت مفصل علت جوش های نواحی مختلف بدن را بررسی می کنیم.

جوش های نواحی مختلف بدن

 علت جوش های ناحیه ی پشت

عموما در فصل گرما، بدن بیشتر مستعد جوش زدن است. در این فصل سعی کنید لباس های خنک و گشاد بپوشید که از جوش های نواحی مختلف بدن در امان باشید.

گرما، لباس های تنگ و ایجاد اصطکاک بین لباس و بدن، مصرف بیش از اندازه غذاهای سرخ کردنی و حساسیت به برخی مواد شوینده می تواند از علل ایجاد جوش های این ناحیه باشد.

پس اگر با جوش های ناحیه پشت درگیر هستید ابتدا به مسائل ساده توجه کنید و در صورت رعایت این موارد به دنبال دلایلی مانند چربی بدن و دیگر علایم داخلی باشید.

 

علت جوش های بازو

برخی از لوسیون های بدن و اسپری ها باعث بسته شدن منافذ باز پوست می شوند، در این حالت پوست نمی تواند نفس بکشد. بهتر است بدانید که چربی اضافه پوست از راه منافذ به سطح پوست می آید که این فرآیند طبیعی و مفید است زیرا هم خاصیت ضد باکتری دارد و هم از خشک شدن پوست و شاخی شدن سلول های آن جلوگیری می کند، اما در صورت بسته شدن این منافذ این چربی اضافه به صورت چوش بروز پیدا می کند.

از علل جوش های بازو می توان به مسدود شدن منافذ پوست، حساسیت های غذایی، استفاده از نرم کننده های و شوینده های نامناسب اشاره کرد.

 

علت جوش های قفسه سینه

جوش های قفسه سینه علاوه بر موارد بالا می توانند دلیل دیگری نیز داشته باشند. بیماری های قارچی یکی از مواردی است که این قسمت بدن را در گیر می کند و از علایم آن می توان به جوش های سر سفید اشاره کرد. این جوش ها معمولا به درمان های آکنه پاسخ نمی دهند و برای درمان آن ها باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است با تجویز لایه بردارها به حل این مشکل کمک کند.

 

جوش های قسمت گردن

اگر جزو افرادی هستید که در ناحیه گردن با عارضه جوش درگیر هستید باید در اولین اقدام به شامپو و ماسک موی خود توجه نمایید. بعضی از ترکیبات شامپو و ماسک مو باعث ایجاد جوش های نواحی مختلف بدن می شوند.  توصیه ی ما این است برای خلاص شدن از این جوش ها، بعد آبکشی موها، بار دیگر بدن را با شوینده مناسب بشویید تا مواد شیمیایی از روی آن پاک شود و دچار جوش و دیگر عارضه های پوستی نگردید.

جوش های نواحی مختلف بدن

جوش های ناحیه ی بیکینی

وقتی صحبت از پوست بدن می شود، بهداشت و لباس زیر مناسب اهمیت زیادی پیدا می کنند. لباس زیر های کثیف یا تنگ، جنس نامناسب لباس زیر، موهای زیر پوستی، گرما و برخی از بیماری ها از علل جوش این ناحیه هستند. پس در قدم اول به انتخاب لباس زیر مناسب و رعایت بهداشت توجه نمایید.

 

تقریبا تمام قسمت های بدن که در آن جوش شایع است را بررسی کردیم. به صورت کلی اغلب جوش های بدن علاوه بر علل خاص یک سری علل عمومی نیز دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

علل کلی جوش های نواحی مختلف بدن

استفاده ی بیش از حد لبنیات، خواب ناکافی، استرس، لباس نامناسب و چربی از علل شایع جوش های نواحی مختلف بدن هستند.

به طور علمی هر ناحیه ای بدن که دارای فولیکول مو باشد، می تواند با جوش نیز درگیر شود. خواه این ناحیه کف سر باشد یا دیگر قسمت های بدن. در قسمت های فولیکول مو، روغن یا سبوم تولید می شود، در دوران بلوغ و در برخی شرایط دیگر میزان ترشح این روغن افزایش می یابد و این مورد سبب افزایش رشد باکتری های این نواحی می شود. در نتیجه ی این فرایند بدن دچار آکنه و جوش می گردد.

 

تاثیر هورمون ها در جوش های نواحی مختلف بدن

هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی، وظیفه ی هماهنگی و ارتباطات بدن را به عهده دارند. هورمون های هر ناحیه وظایف تخصصی تری دارند که شرح آن ها در این مقاله نمی گنجد اما بهتر است بدانیم در صورت به هم ریختن تعادل هورمون ها، حالت طبیعی بدن مختل می شود.

یکی از نشانه های تغییرات هورمونی، جوش های یک سوم پایین صورت یعنی قسمت فک، چانه و گردن است. این جوش ها معمولا دردناک و سرسخت هستند و به آسانی برطرف نمی شوند. این جوش ها چرکین و پر از چربی هستند که معمولا ریشه ی آن ها قابل لمس کردن است و برآمده هستند.

در صورتی که با این نوع جوش درگیر هستید پیشنهاد ما این است که به پزشک مراجعه نمایید زیرا، تغییرات هورمونی در صورت عدم درمان ممکن است مشکلات جدی تری به بار بیاورد. پس به جای سرپوش گذاشتن روی مشکل به دنبال درمان ریشه ای آن باشید. در موارد شدید تغییرات هورمونی، قسمت های بازو، سینه و حتی تمامی نواحی مختلف بدن با جوش درگیر می شوند.

جوش های نواحی مختلف بدن

 

ارتباط بین آلرژی و جوش های نواحی مختلف بدن

آلرژی باعث آکنه، قرمزی پوست، خارش پوست و ایجاد جوش های نواحی مختلف بدن می شود. یکی از راه هایی که به کمک آن می توانید جوش های هورمونی و جوش آلرژی را تشخیص دهید، لمس کردن جوش است.

جوش های ناشی از آلرژی قرمز رنگ و پوسته پوسته هستند که باعث ایجاد خارش شدید در آن ناحیه می شوند. جوش های ناشی از آلرژی به صورت یک الگوی تکراری ممکن است تمامی پوست قسمت های مختلف بدن را درگیر کنند. جوش های آلرژی بیشتر در قسمت سینه و به شکل گردنبند و در قسمت های بالایی ران ظاهر می شوند. گاهی این جوش ها ملتهب و همراه با تاول نیز هستند.

 

رژیم غذایی ناسالم

غذاهای قندی و نوشابه های شیرین به طور سریعی باعث افزایش قند خون می شوند. در نتیجه ی این افزایش قسمت های قفسه سینه دچار جوش می گردد.

همچنین استفاده ی زیاد از غذاهای سرخ کردنی و فست فود ها باعث ایجاد جوش هایی در ناحیه پشت و سایر قسمت های مختلف بدن می گردد.

برای رفع این جوش ها علاوه بر رعایت رژیم غذایی سال می توان از یک سری محصولات مراقبتی پوست استفاده کرد که در سایت رنگدونه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

 

دهیدراته شدن بدن

احتمالا همه ی شما از فواید نوشیدن آب کافی مطلع هستید. اما بیایید در مورد عوارض ننوشیدن آب کافی نیز صحبت کنیم.

در کشورهایی مانند ایران که هوای آن در فصل هایی از سال به شدت گرم می شود، عدم مصرف آب کافی تاثیرات منفی زیادی بر سلامت بدن می گذارد که یکی از آن ها دهیدراته شدن یعنی خشک شدن پوست و مو است.

وقتی پوست دهیدراته و خشک می شود، سطح آن پوسته پوسته می گردد. بدن برای جبران این خشکی چربی بیشتری تولید می کند. لایه های شاخی و پوسته شده مانع ترشح چربی به سطح پوست می گردند و   در نتیجه بدن به یک باره با جوش های نواحی مختلف بدن رو به رو می شود. اغلب این جوش ها در نواحی قفسه ی سینه ظاهر می شوند اما در سایر قسمت های بدن نیز وجود دارند.

 

تاثیر ورزش کردن در جوش های نواحی مختلف بدن

احتمالا تا الان متوجه تاثیر عوامل بیرونی بر روی جوش شده اید، یکی از نکات مهم در ورزش کردن این است که قبل از ورزش حتما دوش بگیرید و هیچ آرایشی نداشته باشید، زیرا وجود هر لایه ای روی پوست سبب بسته شدن منافذ و ایجاد جوش می گردد. ترجیحا برای ورزش از لباس های گشاد و مناسب استفاده نمایید.

شوینده ها و عطرها

مواد شوینده و عطرها از آنزیم ها و پایه های شیمیایی مختلفی استفاده می کنند که بدن بسیاری از افراد نسبت به این مواد واکنش نشان می دهد. در این مورد اگر احساس خارش در قسمت های مختلف پوست دارید، به فکر عوض کردن شوینده ی خود باشید.

نکته ی مهم این است که هیچ گاه عطر را به صورت مستقیم روی پوست اسپری نکنید زیرا این مواد باعث آسیب به پوست، خشکی پوست و جوش می گردند.

جوش های نواحی مختلف بدن

 

محصولات آرایشی و مراقبتی نامناسب

یکی از علل جوش های نواحی مختلف بدن استفاده از مواد مراقبتی و آرایشی نامتناسب با پوست است.

محصولاتی که پایه ی روغنی دارند، برای همه ی پوست ها مناسب نیستند و همچنین قبل از انتخاب لوازم آرایشی باید نوع پوست خود را بشناسید و متناسب با آن محصولات آرایشی و مراقبتی را انتخاب نمایید. اگر مراحل مراقبت از پوست خود را نمی دانید می توانید به مقالات روتین پوست چرب و روتین پوست خشک مراجعه نمایید.

 کدام محصولات مراقبتی برای رفع  جوش های نواحی مختلف بدن مفید هستند؟

  • متعادل نگه داشتن رطوبت پوست، یکی از راه های جلوگیری از ایجاد جوش است. با مراجعه به قسمت مرطوب کننده های سایت رنگدونه می توانید محصولات مناسب با پوست خود را پیدا کنید و با استفاده ی درست از این محصولات از جوش، پیری پوست و خشک شدن پوست جلوگیری کنید.
  • آلودگی سطح پوست صورت و بدن یکی از مواردی است که باعث ایجاد جوش می گردد. آلودگی شهری، گرد و غبار و دیگر موارد مختلف روزانه باعث بسته شدن منافذ پوست می گردد. پوست تمیز سرحال تر است و کمتر دچار جوش، لک و آکنه می شود. ما محصولات شوینده ی صورت و تونرها را به شما معرفی می کنیم تا پوستی صاف و تمیز داشته باشید.
  • اگر با جای جوش درگیر هستید یا می خواهید هر چه زودتر از شر جوش های نواحی مختلف بدن راحت شوید توصیه ی ما این است که به قسمت محصولات ترمیم کننده ی پوست مراجعه نمایید تا به ضد جوش های مناسب، کرم های رفع جای جوش و لایه بردارها دسترسی داشته باشید.
  • در آخر اگر می خواهید که جای لک و جوش را از پوست خود محو کنید و پوستی روشن و جوان داشته باشید، اسکراب ها و لایه بردارهای رنگدونه در خدمت پوست شما هستند. با مراجعه به قسمت اسکراب و لایه بردار می توانید به تمامی محصولات این زمینه دسترسی داشته باشید.

 

در این مقاله سعی شد تمامی علت های جوش نواحی مختلف بدن بررسی گردد و راهکارهای مناسب با هرکدام ارائه گردد. برای کسب به روز ترین اطلاعات سلامت پوست و مو و سلامت زنان، در مجله ی رنگدونه با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها