سلامت و زیبایی

برای از بین بردن لکه های پوست چه کاری انجام دهیم؟

لک های پوست

هر نوع علامت یا تغییر در نگ پوست را لکه ی پوستی می گویند. لک های پوستی در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شوند. لکه های پوستی ممکن است ناراحت کننده باشند و بر زیبایی کلی چهره اثر بگذارند. اما نکته خوب اینجا است که می توان این لک ها را از بین برد.
داروهای پزشکی و محصولات مراقبت پوست می توانند به حذف لکه های پوستی کمک کنند. اما قبل از هر چیزی در این مقاله می خواهیم انواع ضایعات پوستی را بررسی کنیم.

انواع لکه ها را بشناسید.

در اینجا لک به انواع علامت های پوستی گفته می شود که ممکن است اسم های متفاوتی داشته باشند .اما لکه های پوستی نام گسترده تری برای تمامی آن ها است.

• آکنه

تقریبا می توان گفت که شایع ترین ضایعه پوستی در تمام دنیا آکنه ها هستند. آکنه و جوش از نوجوانی افراد را درگیر می کنند و گاهی تا بعد از میان سالی نیز ادامه پیدا می کنند. انواع آکنه به صورت زیر است:
جوش، جوش سر سیاه، جوش سر سفید.
آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ باز پوست مسدود می شوند. دلیل این موضوع می تواند گرد و غبار محیط یا چربی خود پوست باشد. هنگامی که این منافذ مسدود شدند، چربی در زیر پوست تجمع پیدا می کند و باعث ایجاد جوش و لکه های پوستی می شود.
تصور می شود که هورمون ها بر روی به وجود آمدن جوش صورت اثر دارند، همچنین ممکن است در اثر استرس دچار جوش ها شویم. به طور افزایش تولید سبوم و چربی پوست باعث ایجاد جوش می شود. اگر چه دلیل اصلی این موضوع هنوز کاملا مشخص نیست.

اما اگر می خواهید بدانید با جوش های نواحی مختلف بدن چه کنید به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید.

لکه های پوست

• پاپول یا سوزنک

این نوع جوش در فارسی با نام های مختلف وجود دارد. اما در انگلیسی به آن پاپول گفته می شود. پاپول ها ضایعات پوستی کوچک هستند که معمولا یک سانتی متر قطر دارند.رنگ این نوع لکه های پوستی می تواند صورتی یا قهوه ای باشد.

گاهی از جوش ها به عنوان سوزنک یاد می شود. پاپول ها می توانند به صورت تکی یا خوشه ای ایجاد شوند. و می توانند شامل موارد زیر باشند:
بثورات آبله مرغان، درماتیت، اگزما و پسیوریازیس نیز می توانند باعث ایجاد پاپول یا سوزنک شوند.

  • ندول ها

ندول ها می توانند مجموعه ای جوش ها و بافت ها باشند. این نوع لکه های پوستی نسبت به پاپول قطر بزرگ تری دارند. قطر حدودی آن ها یک تا دو سانت است. ندول روی سطح پوست یا زیر پوست ظاهر می شود و باعث می شود پوست آن ها ناحیه سفت باشد. زگیل ها نمونه ای از ندول پوستی هستند.

  • لکه های سنی

این لکه های کوچک و تیره می توانند در هر نقطه ای از پوست انسان که در معرض نور خورشید قرار می گیرد ظاهر شوند. این نوع لکه های پوستی بیشتر در افراد بالای پنجاه سال ظاهر می شوند. اما می توانند در افراد جوان تر نیز دیده شوند.

  • پوسچول

این نوع جوش ها برجستگی های پر از چرک یا مایع هستند. جوش های سر سفید و تاول های آبله مرغان را می توان در این دسته جای داد. سایر مواردی که می تواند باعث ایجاد این نوع جوش شود گال و روزاسه است. روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که با تاول و رگ های خونی قابل مشاهده است.

  • ماه گرفتگی های مادر زادی

علایم مادر زادی معمولا در هنگام تولد یا کمی بعد از آن ظاهر می شوند. این نوع لکه های پوستی می توانند در ظاهر، رنگ و شکل متفاوت باشند. نوعی این این لک ها تا آخر عمر با فرد باقی می مانند. اما نوع دیگری نیز وجود دارند که با گذشت زمان محو می شوند و از بین می روند.

  • ملاسما

این نوع از لکه های پوستی در دوران بارداری بسیار شایع است و بسیاری از مادران باردار را درگیر می کند. این یک بیماری پوستی است که با لکه های پوستی مشخص می شود. دلیل این موضوع می تواند تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد.

لکه های پوست

  • اسکار

وقتی لایه درم پوست آسیب می بیند، زخم ایجاد می شود. درم لایه ای عمیق از پوست است که مویرگ ها، غده های عرق و فولیکول های مو قرار دارند. هر چیزی که باعث باز شدن لایه درم و ایجاد زخم شود، می تواند به سلول های عصبی این ناحیه آسیب بزند.

به جای زخم های باقی مانده، اسکار می گویند. این اسکار ها اغلب با درمان قابل رفع شدن هستند.

 

دلیل به وجود آمدن لکه های پوست چیست؟

اگر از خودتان می پرسید برای از بین بردن لکه های پوست چه نیازی به دانستن انواع لک ها و دلیل به وجود آمدن آن ها است، باید در جواب بگوییم که قبل از درمان هر چیزی، باید هم آن را بشناسید و هم دلیل به وجود آمدنش را بدانید تا بتوانید آن را از بین ببرید.

 

ویروس ها

برخی از ضایعات و لکه های پوستی در اثر ویروس ها به وجود می آیند. مانند تبخال و آبله مرغان که منشا ویروسی دارند. اثری که پس از این دو روی پوست می ماند می تواند تبدیل به لکه های پوست شود.

عفونت ها

انواع مختلفی از باکتری ها و عفونت های پوستی می توانند باعث ایجاد لک شوند. از این موارد می توان به آکنه قترچی اشاره کرد که باعث عفونت در فولیکول های مو می شود. با رشد بیشتر این قارچ های مخمر عفونت گسترده تر می شود و باعث ایجاد لکه های پوست می گردد.

ژنتیک

برخی از بیماری های ژنتیکی نیز می توانند باعث ایجاد لکه های پوست شوند. از این بیماری ها می توان به داریر اشاره کرد. در اثر این بیماری لکه های چرب و بد بو روی پوست ایجاد می شود که لمس ان ها دردناک است.

نوعی دیگر از بیماری به نام گانگلیوزیدوز، باعث ایجاد لکه های پوست در پایین تنه می شود. اگر چه این لکه ها غیر سرطانی هستند و به علت این بیماری نادر ژنتیکی به وجود می آیند.

بیماری فابری یک اختلال ارثی است که به خاطر جهش ژنی به وجود می آید. علامت این بیماری گروه های کوچک لکه های قرمز و تیره است.

لکه های پوست

قرار گیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید و اشعه فرابنفش، باعث آفتاب سوختگی، سرطان پوست و لکه های پوست می شود. اگر می خواهید در مقابل نور آفتاب از خود محافظت کنید، به مقاله بهترین ضد آفتاب برای پوست ایرانی ها مراجعه کنید تا هم با شیوه درست محافظت از پوست آشنا شوید و هم محصولات مناسب پوست خود را بشناسید.

مسدود شدن منافذ پوست

تولید بیش از حد سبوم توسط غدد چربی می تواند باعث ایجاد لکه های پوست شود. تغییرات هورمونی و یک سری از دلایل دیگر می توانند باعث ترشح بیشتر چربی پوست شوند. چربی اضافه با باکتری ها، آلودگی محیط و گرد و غبار ترکیب می شود. این اتفاق منجر به ایجاد جوش، جوش سر سیاه و لکه های پوست می شود.

همچنین منافذ پوست ممکن است به دلیل استفاده از مواد آرایشی و کرم پودرها نیز مسدود شوند. برای جلوگیری از این موضوع از محصولاتی استفاده کنید که کومدون زا نیستند. این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی کنند. اما اگر می خواهید بعد از آرایش خیالتان بابت تمیز شدن پوست راحت باشد، مقاله پاک کردن آرایش صورت قبل خواب را بخوانید تا بدانید چگونه آرایش را قبل خواب پاک کنید.

برخورد محصولات آرایشی مو به پوست می تواند باعث مسدود شدن منافذ باز پوست شود. همچنین لمس پوست با دست های آلوده نیز می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد لکه های پوست شود.

رژیم غذایی

آنچه می خورید بر پوست شما نیز تاثیر می گذارد. حساسیت های پوستی و درماتیت در اثر تغذیه نیز به وجود می آیند. محصولات لبنی سرشار از چربی باعث ایجاد آکنه و جوش می شوند. همچنین رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات و قندها ممکن است لکه های پوستی را به وجود آورد.

داروها

لکه های پوستی می تواند در اثر عوارض جانبی برخی از داروها به وجود آید. به عنوان مثال داروهای ضد تشنج، استروئیدها و لیتیوم، باعث ایجاد لکه های پوست می شوند.

لکه های پوست

کدام محصولات برای از بین بردن لکه های پوست مناسب اند؟

وقتی با لکه های پوست مواجه می شویم، در قدم اول باید دلیل به وجود آمدن آن ها را بدانیم. بعد از دانستن دلیل به دنبال راه حل آن می رویم. برخی از لکه های پوست به دلیل مراقبت نادرست از پوست، جای جوش، نور خورشید و عواملی مشابه با این موارد به وجود آمده اند. استفاده از سرم ها و کرم های روشن کننده و ضد لک، می تواند به از بین بردن این لکه های پوست کمک کند.

سرم روشن کننده ویتامین سی لانبنا

این سرم غنی از ویتامین سی به از بین رفتن لکه های پوست کمک می کند. در کنار تغذیه پوست، سرم لانبنا باعث روشن و درخشان شدن پوست می گردد.این سرم علاوه بر از بین بردن لکه های پوست، سبب آبرسانی عمیق پوست و از بین رفتن چین و چروک ها نیز می شود.

سرم روشن کننده ویتامین سی لانبنا

کرم ضد لک و روشن کننده بیوآکوا

کرم ضد لک بیو آکوا، حاوی مواد سفید کننده فعال است و یکی از پر قدرت ترین ضد لک های موجود در بازار است. این کرم با تاثیر گذاری سریع باعث از بین رفتن لکه های پوست شده و پوستی شاداب و درخشان به شما هدیه می دهد. از دیگر مزایای این کرم می توان به تقویت کنندگی بافت پوست، روشن کنندگی و تنظیم چربی پوست اشاره کرد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها