سلامت و زیبایی

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

دوش آب سرد فواید عمیقی دارد که در سال‌های اخیر محبوبیت جدیدی برای آن به ارمغان آورده است. دوش آب سرد به افراد کمک می‌کنند صبح‌ها از خواب بیدار شوند. همینطور فواید سلامتی زیادی را ارائه می‌کنند که می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد. این مقاله دوازده مزایای دوش آب سرد برای سلامتی را بیان می‌کند. از کاهش وزن گرفته تا تقویت ایمنی و افزایش اعتماد به نفس از مزایای دوش آب سرد برای سلامتی هستند.

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی چیست؟

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن
  2. آرام بخش اعصاب
  3. کاهش التهاب
  4. افزایش گردش خون
  5. بیدار شدن راحت‌تر از خواب
  6. بهبود ریکاوری عضلات
  7. کاهش وزن
  8. سلامتی پوست
  9. هوشیاری را افزایش می‌دهید.
  10. خلق و خوی بهتر
  11. بهبود سلامت قلب و عروق
  12. افزایش اعتماد به نفس

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

تقویت سیستم ایمنی بدن

دوش آب سرد می‌تواند با تحریک تولید گلبول‌های سفید به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. گلبول‌های سفید خون مسئول مبارزه با عفونت و بیماری هستند. زمانی که خود را در معرض هوای سرد قرار می‌دهید، برای حفظ دمای بدن خود باید بیشتر تلاش کنید. بدن تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد تا دمای مرکزی شما را حفظ کند. قرار گرفتن در معرض سرما به طور منظم به شما کمک می‌کند روزهای مریضی کمتری داشته باشید، مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که شرکت کنندگان 29 درصد کمتر در محل کار مجبور به تماس با بیمار هستند.

آرام بخش اعصاب

دوش آب سرد فواید ذهنی عمیقی دارد و می‌تواند یک درمان بالقوه برای افسردگی خفیف تا متوسط ​​باشد. این مسئله یکی از تاثیرگذارترین مزایای دوش آب سرد برای سلامتی به شمار می‌رود.  به دلیل تراکم بالای گیرنده های سرما در پوست، دوش آب سرد مقدار قابل توجهی تکانه‌های الکتریکی را از انتهای اعصاب محیطی به مغز می‌فرستد که اثر ضد افسردگی دارد. دمای سرد به تحریک ترشح اندورفین که مواد شیمیایی طبیعی بدن هستند، کمک می‌کند. اندورفین به بهبود سلامت روان و کاهش احساس اضطراب و استرس کمک کرده و در نتیجه علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

کاهش التهاب

اگر از بیماری‌هایی مانند آرتریت یا درد مفاصل رنج می‌برید، دوش آب سرد می‌تواند به کاهش التهاب و گرفتگی عضلات کمک کند. دمای سرد به انقباض عروق خونی، کاهش تورم و کاهش دمای بافت آسیب دیده کمک می‌کند. کاهش التهاب می‌تواند منجر به درد کمتر و بهبود گردش خون در بدن شود.

افزایش گردش خون

دوش آب سرد می‌تواند با انقباض رگ‌های خونی به تقویت گردش خون کمک کند. انقباض رگ‌های خونی به بهبود جریان خون و رساندن اکسیژن بیشتر به سلول ها کمک می‌کند. افزایش گردش خون برای عملکرد مناسب اندام‌ها، هوشیاری ذهنی و توانایی بهبود سریع جراحات ضروری است. همچنین می‌تواند به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند و به پوست شما درخشندگی بخشد.

بیدار شدن راحت‌تر از خواب

یکی دیگر از مزایای دوش آب سرد برای سلامتی بیدار شدن راحت‌تر از خواب است. اگر صبح‌ها برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارید، دوش آب سرد می‌تواند به بیدار شدن شما کمک کند. آب سرد با تحریک تولید آدرنالین، انرژی بیشتر و پمپاژ خون، سیستم عصبی سمپاتیک ما را تحریک می‌کند این سیستم عصبی که مسئول پاسخ جنگ یا گریز ما است. سرما سیستم گردش خون شما را بیش از حد فعال می‌کند و باعث می‌شود قلب شما به طور موثرتری خون را پمپاژ کند و گردش خون عمومی را در سراسر بدن بهبود بخشد. دوش آب سرد می‌تواند به شما کمک کند هوشیارتر باشید و راحت تر از خواب بیدار شوید.

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

بهبود ریکاوری عضلات

دوش آب سرد سرما درمانی می‌تواند درد عضلانی را کاهش داده و برای تسکین درد گزینه مناسبی باشد. حمام یخ، اغلب برای ریکاوری ورزشی توسط ورزشکاران استفاده می‌شود. اگر ورزشکار هستید یا دوست دارید ورزش کنید، دوش آب سرد می‌تواند به بهبود ریکاوری عضلات کمک کند. دمای سرد به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند.

کاهش تورم همچنین سرعت انتقال سیگنال‌های درد به مغز را کاهش داده که منجر به کاهش درد و سفتی می‌شود. دوش آب سرد همچنین می‌تواند با بهبود گردش خون و انعطاف پذیری از صدمات جلوگیری کند.

کاهش وزن

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، دوش آب سرد می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. یکی از مزایای دوش آب سرد برای سلامتی کاهش وزن است. همانطور که بدن شما برای گرم ماندن مبارزه می‌کند، افزایش پاسخ موقت به متابولیسم را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد و به طور کلی قرار گرفتن در معرض سرما)، علاوه بر افزایش مستقیم میزان متابولیسم، باعث تحریک فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای (چربی خوب) می‌شود. چربی قهوه‌ای نوع خاصی از بافت چربی است که می‌تواند با سوزاندن کالری گرما و انرژی تولید کند. این به نوبه خود منجر به کاهش وزن خواهد شد.

سلامتی پوست

دوش آب سرد می‌تواند به بهبود وضعیت مو و پوست شما کمک کند. آب سرد به بستن منافذ پوست کمک می‌کند. بسته شدن منافظ پوست از رشد آکنه جلوگیری خواهد کرد زیرا آکنه رطوبت پوست را مسدود را مسدود کررده و به هیدراته ماندن پوست شما کمک می‌کند.

وقتی دوش آب گرم می‌گیریم منافذ پوست ما باز می‌شوند، اما دوش آب سرد می‌تواند به طور موقت آن‌ها را سفت کند و به حفظ روغن‌های طبیعی در پوست و مو کمک کند. همچنین، آب سرد مانند آب داغ، چربی‌های طبیعی پوست را از بین نمی‌برد. افرادی که تمایلی به داشتن پوست خشک ندارند یا نگران موهای خشک و شکننده هستند، بهتر است هر از چند گاهی با آب سرد استحمام کنند.

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

هوشیاری را افزایش می‌دهید

اگر خسته یا بی‌حال هستید، یکی از مزایای دوش آب سرد برای سلامتی افزایش هوشیاری است. دمای سرد به تحریک تولید آدرنالین کمک می‌کند و می‌تواند سطح انرژی بالاتری به شما دهد. دوش آب سرد می‌تواند به شما کمک کند بیشتر بیدار باشید و تمرکز خود را بهبود ببخشید.

خلق و خوی بهتر

قرار گرفتن در معرض سرما می‌تواند با تحریک ترشح اندورفین به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. اندورفین‌ها مواد شیمیایی طبیعی بدن هستند که حس خوبی دارند و می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. یک مطالعه نشان داد افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند نسبت به کسانی که دوش آب سرد نمی‌گیرند احساس شادی و حال بهتری دارند.

بهبود سلامت قلب و عروق

یکی از شناخته شده‌ترین فواید دوش آب سرد بهبود سلامت قلب و عروق است. قرار گرفتن در معرض آب سرد به بهبود گردش خون و جریان خون در سراسر بدن کمک می‌کند. همچنین به کاهش التهاب کمک کرده که می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که افراد مبتلا به مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا سیستم ایمنی ضعیف باید قبل از انجام دوش آب سرد با پزشک خود مشورت کنند.

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

افزایش اعتماد به نفس

دوش آب سرد تاثیرات مثبتی بر اعتماد به نفس ذهنی دارد. شروع هر روز با دوش آب سرد به این معنی است که روز را با غلبه بر مشکلات شروع می‌کنید. دوش آب سرد می‌تواند تاب آوری ذهنی برای غلبه بر چالش‌های روزانه ایجاد کند. با یک دوش آب سرد برای مدت کوتاهی نه تنها می‌توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، بلکه می‌توانید اراده و «سرسختی ذهنی» بیشتری را در این فرآیند پرورش دهید.

عوارض دوش آب سرد چیست؟

عوارض دوش آب سرد به تحمل شما در برابر دماهای سرد بستگی دارد. اکثر مردم می توانند دوش آب سرد را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است لرز، سرگیجه یا سردرد را تجربه کنند. اگر مشکل پزشکی دارید، باید قبل از گرفتن دوش آب سرد با پزشک خود صحبت کنید.

چه مدت باید با آب سرد دوش بگیرم؟

شروع هر روز با دوش آب سرد به این معنی است که روز را با غلبه بر مشکلات شروع می‌کنید. از جمله مزایای دوش آب سرد برای سلامتی تاب آوری ذهنی برای غلبه بر چالش‌های روزانه است. می‌توانید 5 تا 10 دقیقه زیر دوش آب سرد قرار بگیرید. این زمان بسته به نیازتان به دوش آب سرد دارد.

تعداد دفعات دوش آب سرد به اهداف شما و تحمل شما در برابر دماهای سرد بستگی دارد. اگر می‌خواهید گردش خون خود را بهبود ببخشید یا متابولیسم خود را افزایش دهید، می‌توانید هر روز با آب سرد دوش بگیرید. اگر از دوش آب سرد برای تسکین افسردگی یا درد استفاده می‌کنید، ممکن است فقط چند بار در هفته نیاز داشته باشید.

مزایای دوش آب سرد برای سلامتی

دوش آب سرد بگیرم یا آب گرم؟

دوش آب گرم هنوز فواید قابل توجهی دارد، از جمله بهبود سلامت قلب و عروق، تسکین سفتی مفاصل و بهبود خواب. دوش بخار همچنین یک راه عالی برای آزاد کردن مخاطی است که ممکن است در مجاری تنفسی شما به دام افتاده و به مشکلات سیستم تنفسی مانند احتقان کمک کند. با این حال، دوش آب سرد تمام مزایایی را که قبلاً ذکر شد، دارد. این به خود تمرین‌کننده بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه چیزی را ترجیح می‌دهد.

تمرین‌کنندگانی که می‌خواهند هر دو را انجام دهند، می‌توانند از تکنیک یک دقیقه آب گرم و یک دقیقه آب سرد استفاده کنند. این تکنیک به شما این امکان را می‌دهد که آب را تا حد امکان سرد کنید و یک دقیقه با آن دوش بگیرید.

سخن آخر

دوش آب سرد برای شما مفید است. دمای سرد به بهبود گردش خون، افزایش متابولیسم و ​​ترشح اندورفین کمک می‌کند. دوش آب سرد همچنین می‌تواند به کاهش افسردگی، کاهش التهاب و بهبود ریکاوری عضلات کمک کند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها