سلامت و زیبایی

10 روش طبیعی برای داشتن پوست سالم

10 روش طبیعی برای داشتن پوست سالم

همه ما بر این نکته واقف هستیم که مواد طبیعی نسبت به مواد مصنوعی برای بدن و سلامتی ما بسیار بهتر هستند. ما سعی می کنیم غذا های سالم و طبیعی بخوریم و مواد شیمیایی مضر را از زندگی روزمره خود حذف کنیم. اما آیا شما همین اصل را در روتین پوستی خود هم رعایت می کنید؟

پوست بزرگترین ارگان بدن هست و هرچیزی را که روی آن قرار بدهید به خود جذب می کند پس اگر مراقب ترکیبات محصولات پوستی موجود در روتین پوستی خود نباشید ممکن هست با استفاده از بعضی محصولات، مواد شیمیایی مضر و آلرژی زا را روی پوست خود بمالید و پس از آن از مشکلات پوستی ناشی از روال پوستی نا مناسب رنج ببرید.

دلایل بسیاری وجود داره که ثابت میکنند چرا استفاده از مواد و محصولات حاوی ترکیبات طبیعی کار بسیار عاقلانه ای هست. این محصولات تنها برای پوست و بدن شما خوب نیستند بلکه نسبت به مواد شیمیایی برای محیط زیست هم بهتر هستند.

قبل از انتخاب محصول پوستی نکاتی هستند که باید به اون ها توجه کنید. یکی از مهم ترین اون ها تشخیص نوع پوستتان هست. باید بدانید پوستتان چرب هست یا خشک و یا مختلط؟ زمانی که از نوع پوست و ترکیبات مورد نیاز پوستتان آگاهی پیدا کردید باید اطمینان حاصل کنید که به هیچ یک از مواد رایج موجود در محصولات پوستی حساسیت ندارید. اگر تجربه آلرژی داشته اید ممکن هست به محصولاتی که حاوی هیچ گونه ماده مضر و حساسیت زا نیستند واکنش های خوبی نشان ندهید! به همین دلیل هست که همیشه گفته ایم و شنیده اید افراد گوناگون واکنش های گوناگونی به محصولات مختلف مراقبت از پوست نشان می دهند.

آیا واقعا میدانید نوع پوستتان چیست؟

به عنوان یک مصرف کننده مسئولیت تحقیق و یادگیری درباره محصولاتی که بر روی پوستمان قرار می دهیم را برعهده داریم. صنعت آرایشی بهداشتی تاحد زیادی توسط مقامات دولتی کنترل نمی شود پس پیگیری ترکیبات استفاده شده در محصولات پوستی کاری نسبتا دشوار است. با این حال تحقیق درباره این که چه مواد رایج مراقبت از پوست می توانند مضر باشند کار مفیدی است.

اینها برخی از مواد بالقوه مضر هستند که ممکن است در لیست  ترکیبات محصولات پوستی خود مشاهده کنید:

  • پارابن ها: پارابن ها مواد نگهدارنده ای هستند که از رشد میکرو ارگانیسم هایی مثل مخمر یا باکتری جلوگیری می کنند. متاسفانه، آنها می تواندد خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
  • اسانس ها: نکته ای که درمورد محصولات معطر وجود دارد این است که بسیاری از شرکت ها مشخص نمی کنند که از چه موادی برای ایجاد عطرهای خود استفاده می کنند. رایحه ها می توانند منجر به آلرژی و ناراحتی تنفسی شوند. همچنین برخی تحقیقات محصولات معطر بدن را با مسائل و بیماری های مربوط به سیستم تولید مثل مرتبط کرده اند.
  • تریکولزان (tricolsan): این افزودنی به عنوان یک ماده ضد میکروبی عمل می کند ، اما همچنین می تواند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کند. همچنین می تواند پوست شما را تحریک کند .
  • فرمال دهید (formaldehyde): با این که این ماده به عنوان یک ماده سرطان زا بسیار خطرناک شناخته شده اما هنوز هم در بسیاری از شامپو ها، سایه چشم، لاک ناخن، شوینده بدن و نرم کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تولوئن(toluene): در لیست ترکیبات ممکن هست این ماده را به نام تولول، بنزن، متیل بنزن یا فنیل متان هم مشاهده کنید. این ماده بیشتر در لاک ناخون و رنگ مو کاربرد دارد و می تواند به رشد جنین آسیب برساند، بنابر این مصرف آن برای زنان باردار بسیار مضر است.
  • فتالات ها(phthalates): انواع متفاوتی از فتالات ها وجود دارد که در صنعت زیبایی کاربرد دارد. از آنها در لوسیون ها، لاک های ناخون، عطر ها و مجصولات مو استفاده می کنند. آنها با افزایش خطر ابطلا به سرطان پستان، عدم باروری و رشد زودرس پستان در دختران جوان ارتباط مستقیم دارند.
  • سدیم لوریل سولفات (sls) و سدیم لورات سولفات ( sles): این مواد افزودنی را میتوان در 9 مورد از هر 10 محصول مراقبت پوستی و نظافت شخصی یافت. این مواد می توانند تحریک کننده باشند، همچنین در صورت ترکیب شدن با سایر مواد شیمیایی امکان ایجاد ترکیبات سرطان زا را دارند.

10 روش طبیعی برای داشتن پوست سالم

فواید استفاده از محصولات طبیعی برای مراقبت از پوست چیست؟

یکی از مهمترین فایده استفاده از محصولات پوستی غیر شیمیایی دوست دار محیط زیست بودن آنها است. بر هیچ کس پوشیده نیست که صنایع تولیدی مقدار بسیار زیادی زباله تولید می کنند و از میلیون ها لیتر آب استفاده می کنند و آسیب های جدیی به محیط زیست وارد می آورند. این آثار مخرب تنها در مرحله تولید محصولات خلاصه نمی شود زیرا کانتیرها زباله شیمیایی پس از مصرف محصولات در محیط زیست رها سازی می شوند. اما با استفاده از محصولات طبیعی مراقبت از پوست ، به محافظت از سیاره زمین کمک می کنید. با این کار ، شما تولید زباله خود را کاهش می دهید و از استفاده از محصولاتی که می توانند حاوی مواد مضر برای محیط زیست باشند اجتناب می کنید.

محصولات شیمیایی مراقبت از پوست همچنین می توانند باعث تحریک و آلرژی شوند. واکنش آلرژیک نسبت به یک محصول شیمیایی بسیار معمول است پس در صورت استفاده از محصول نامناسب، در طولانی مدت ممکن است پوستی ناصاف، مستعد جوش و حتی زخمی داشته باشید.

بسیار محتمل است که پوست شما پس از استفاده از محصولات طبیعی مراقبت از پوست، ظاهر و احساس بهتری داشته باشد. بسیاری از مواد نگهدارنده و افزودنی که می توانید در محصولات مراقبت از پوست شیمیایی پیدا کنید باعث خشکی می شوند، به همین دلیل مرطوب کننده های طبیعی گزینه های بسیار بهتری هستند.

استفاده از محصولات طبیعی می توانند در هزینه های شما صرفه جویی کنند چون این مواد بسیار مقرون به صرفه تر از مواد شیمیایی هستند. بسیاری از اوقات، ما مواد مورد نیاز پوستمان را در خانه داریم اما نمی دانیم چگونه از آنها استفاده کنیم.

اینها ده تا از بهترین نکات برای مراقبت از پوست به روش طبیعی هستند

حالا که به اهمیت استفاده از روش های طبیعی مراقبت از پوست پی بردید، ده تا از بهترین نکات این زمینه را برای شما آورده ایم.

  1. برچسب روی محصولات را مطالعه کنید:

بسیار مرسوم است که محصولات مراقبت پوستی با لیبل طبیعی یا ارگانیک روانه بازار می شوند اما تنها بخش کوچکی از ترکیبات این محصولات را مواد طبیعی تشکیل می دهد. به یاد داشته باشید همیشه ترکیبات محصولات پوستی از بیشترین تا کمترین درصد مواد تشکیل دهنده مرتب شده اند. بنابر این، به عنوان مثال، اگر تونر شما ادعا می کند که حاوی مواد طبیعی مثل گلاب است، اما این ماده در انتهای لیست قرار گرفته، احتمالا فقط مقدار بسیار اندگی گلاب در آن وجود دارد.

همچنین باید لیست ترکیبات را از نظر مواد افزودنی مضر هم بررسی کنید، اگر درباره یک ماده شک دارید کافی است آن را گوگل کنید. برخی از مواد میتوانند نام های ترسناکی داشته باشند اما درواقع کاملا طبیع هستند، به عنوان مثال توکوفرول یه همان ویتامین E هست.

اگر محصولی ادعا کرد که ارگانیک است، بررسی کنید آیا برچسب گواهی ارگانیک USDA را دارد یا نه این گواهینامه به این معنی است که حداقل 95% از مواد موجود در ترکیبات این محصول ارگانیک هستند.

 

  1. ترکیبات متنوع و جدید را یکباره امتحان نکنید:

مواد طبیعی برای اکثر ما بی خطر هستند ، اما شما هنوز هم می توانید به برخی از آنها حساسیت داشته باشید. اگر به طور همزمان تعداد زیادی محصول یا مواد جدید را امتحان کنید و به یک واکنش آلرژیک مبتلا شوید ، تشخیص دقیقاً مشکل و عامل آلرژی مشکل خواهد بود.

هر زمان که می خواهید محصولات جدیدی را بر روی پوست خود استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید تنها یکی از آنها را در هر وعده استفاده می کنید. برای چندین روز از هر محصول جدید به همراه روتین پوستی معمول خود استفاده کنید. اگر و فقط اگر پوستتان واکنش مناسبی به محصول جدید نشان داد می توانید محصولات بعدی را به همین ترتیب امتحان کنید.

 

  1. از مزایای زردچوبه استفاده کنید:

در سال های اخیر استفاده از زردچوبه برای پوست بسیار رواج پیدا کرده و دلیل آن هم خواص بسیار زیاد آن است

ف از آن جمله می توان به خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده آن اشاره کرد. همچنین تحقیقات نشان می دهد زردچوبه در کاهش آثار پیری و آسیب های آفتاب کار آمد است. زردچوبه حتی خاصیت آنتی اکسیداتیو دارد و فرایند بازساری بافت پوست را بهبود می بخشد. علاوه بر این تاثیر مثبتی در فرآیند تولید کلاژن هم دارد. برای استفاده از این همه فایده می توانید از مکمل زردچوبه استفاده کنید یا آن را به رژیم غذایتان اضافه کنید. همچنین میتوانید ماسک صورت زردچوبه خانگی تهیه کنید.

 

  1. درباره آلوئه ورا تحقیق کنید

همه ما میدانیم آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی بسیار مفید است، اما این تمام کاری نیست که آلوئه ورا می تواند برای پوست شما انجام دهد.. آلوئه ورا حاوی بسیاری از ویتامین ها، اسید های آمینه، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است . پس می‌تواند به بهبود پوست در انواع  بیماری ها کمک کند. از آن جمله می توان به تبخال، اگزما، التهابات و…. اشاره کرد.

همچنین از آلوئه ورا برای مقابله با آکنه ، آبرسانی به لایه های پوست ، روشن شدن لکه ها و کاهش علائم پیری استفاده می شود.  برای تهیه ماسک صورت می توانید از آلوئه ورا به تنهایی یا ترکیب با سایر مواد استفاده کنید.

ژل پمپی مرطوب کننده آلوئه ورا جومتام 

ژل پمپی مرطوب کننده آلوئه ورا جومتام

کرم مرطوب کننده پوست آلوئه ورا بیوآکوا

کرم مرطوب کننده پوست آلوئه ورا بیوآکوا

  1. مقدار زیادی آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود قرار دهید

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان هستند، اما اگر آنتی اکسیدان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، سلامت کلی بدن را نیز تقویت خواهید کرد. آنتی اکسیدان ها می توانند به پوست شما کمک کنند تا با آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و آلاینده های محیطی و تخریب های پوست بر اثر پیری مقابله کنید.

 

اینها برخی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان هستند که می توانند به طور طبیعی به  پوست شما برای حفظ سلامتی اش کمک کنند.

  • ماهی
  • آووکادو
  • مغز ها
  • سیبزمینی
  • فلفل دلمه
  • توت
  • گوجه
  • انار
  • کلم بروکلی
  • سویا
  • چای سبز
  • پاپایا

 

  1. مکمل بیوتین ( biotin) مصرف کنید

بیوتین درواقع همان ویتامین H یا ویتامین B7 می باشد. بیوتین به ساخت کراتین در بدن کمک می کند، بنابراین با مصرف آن ناخن ها و موهای شما تقویت می شود همچنین مصرف این مکمل به درخشان تر شدن و چهره نیز کمک می کند. مصرف مکمل بیوتین می تواند فواید دیگری مثل کاهش ریزش مو، افزایش زخامت مو و تقویت ریشه مو داشته باشد.

مهم است که بخاطر داشته باشید نیازی به مصرف روزانه بیوتین ندارید چون دریافت روزانه تنها 30 میکروگرم از این ماده برای بدن کافی است.

 

  1. سعی کنید ماسک صورت و ماسک موی خانگی تهیه کنید

وقتی درمورد مواد طبیعی مراقبت از پوست و نحوه واکنش پوست به هریک از آنها بیشتر بدانید، قادر خواهید بود ترکیبات بی پایان ساخته و آنها را با نیاز های خاص خود سازگار کنید.

طرز تهیه ماسک خانگی برای روشن کردن پوست

پیشنهاد ما مطالعه مقاله طرز تهیه ماسک خانگی می باشد

 

  • برای خلاص شدن از شر آکنه و افزایش درخشندگی پوست می توانید از ماست، عسل و زردچوبه استفاده کنید.
  • برای کنترل چربی پوست خاک رس بنتونیت و سرکه سیب مواد مفیدی هستند.
  • موز له شده، بلغور جو دوسر و شیر مرطوب کننده های فوق العاده ای هستند.
  • ماسک خانگی حاوی ماست، آب لیمو، آب پرتقال و آلوئه ورا ماسکی بسیار مغذی و احیا کننده هست.
  • سفیده تخم مرغ، آب لیمو و عسل برای سفت کردن بافت پوست و لیفت بسیار مفید هستند.
  • آووکادو له شده، سس مایونز و روغن زیتون برای مرطوب کردن مو مواد مناسبی هستند.
  • برای موهای آسیب دیده هم می توانید از شیر بادام و روغن نارگیل استفاده کنید.

 

  1. از صابون های طبیعی استفاده کنید

اگر قصد دارید روتین پوستی خود را به یک روتین ارگانیک و طبیعی تبدیل کنید، استفاده از صابون ساخته شده با مواد آلی و طبیعی یک شروع بسیار خوب به حساب می آید. صابون های ارگانیک معمولا با گلیسرین ساخته می شوند که بدون ساییدن و ایجاد خراش پوست شمارا تمیز و مرطوب کنند.

صابون های ارگانیک می توانند حاوی طیف وسیعی از مواد و ترکیبات باشند، از روغن های طبیعی گرفته تا شیر و عسل و جو. همچنین می توانید از صابون های وگان استفاده کنید. ویژگی این صابون ها این است که هیچ گونه تحریک و التهابی بر روی پوست بوجود نخواهند آورد.

 

  1. اسکراب صورت، بدن و لب خودتان را تهیه کنید

ساخا اسکراب کاری بسیار آسان است. شما میتوانید روغن مورد علاقه خودتان مثلا روغن زیتون یا روغن نارگیل را با یک ماده لایه بردار مثل شکر یا قهوه ترکیب کنید. شما همچنین می توانید سایر مواد مفید مثل ویتامین ها را به این ترکیب اضافه کنید.

این محلول را در یک ظرف در بسته که نور را از خود عبور نمی دهد بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

  1. از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید

روغن نارگیل فشرده و سرد، می تواند یک مرطوب کننده فوق العاده باشد. این ماده با آکنه و عفونت ها مقابله می کند و همچنین می تواند التهابات پوست شما را کاهش دهد. روغن نارگیل برای تسکین شرایط وخیم پوستی مثل اگزما و پسوریازیس معجزه گر می باشد.

از روغن نارگیل به عنوان بالم لب یا استفاده در کنار سایر ترکیبات ماسک مو و ماسک صورت خانگی هم می توانید استفاده کنید.همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله درمان آفتاب سوختی با روغن نارگیل را مطالعه کنید.

 

داشتن یک روتین پوستی ارگانیک فواید بیشماری در زمینه سلامت بدن، محیط زیست و حتی صرفه اقتصادی دارد. شاید در ابتدا فکر کنید ساخت و تهیه محصولات طبیعی کاری دشوار است چون ما به استفاده از محصولات شیمیایی عادت کرده ایم و تغییر عادت و شروع روتین پوستی کاملا متفاوت مقداری دشوار به نظر می رسد. خبر خوب این است که محصولات ارگانیک اصلا نیاز تدارند که پیچیده باشند. درواقع، در حال حاضر بسیاری از ما محصولاتی در خانه هایمان داریم که میتوانیم به عنوان یک جایگزین سالم برای محصولات پوستی شیمیاییمان از آنها استفاده کنیم. شما تنها باید کمی تحقیق کنید، آزمایش کنید و درباره آنچه که به شما کمک می کند پوستی سالم داشته باشید بیشتر بیاموزید.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها