سلامت و زیبایی

پی آر پی مو و تاثیر جادویی آن بر درمان ریزش مو

پی آر پی مو

چطوری می توانم جلوی ریزش مو را بگیرم؟ ریزش مو درمان دارد؟ تاثیر پی آر پی مو روی ریزش مو چگونه است؟ آیا پی ارپی مو می تواند رشد مو را سریع تر کند؟ درمان ریزش مو چقد موثر است؟ پلاسما غنی از پلاکت چیست؟ همه این سوالات ذهن کسی را که به دنبال درمان ریزش مو است را به خود درگیر می کند. در ادامه این مقاله با ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

ریزش مو مشکلی است که هر فرد در بازه ای زمانی ممکن است با آن دست و پنجه نرم کند. پی ار پی مو از جدیدترین روش های درمان ریزش مو است هر چند که این روش جدید است اما خواص شگفت انگیز آن ثابت شده است.  در کسانی که ریزش مو نداشتند این درمان شگفت انگیز می تواند رشد را سریعتر و فولیکول مو را تحریک کند.پی آر پی مو

پی آر پی مو چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت از دو عنصر تشکیل شده است: پلاسما یا قسمت مایع خون و پلاکت ها، نوعی از سلول های خونی که نقش مهمی در بهبودی بدن دارند. پلاکت‌ها به دلیل توانایی‌ لخته‌کننده شناخته شده‌اند، اما همچنین حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می‌توانند تولید مثل سلولی را تحریک کنند و در بازسازی و بهبود بافت نقش مهمی ایفا می کنند.

پی آر پی مو همان خون است با این اختلاف که پلاکت بیشتری نسبت به حالت عادی است. پلاکت ها یکی از چهار جزء اصلی خون هستند (سه جزء دیگر گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاسما هستند). پلاکت ها باعث رشد و بازسازی سلولی می شوند. همانطور که اصطلاح “پلاسمای غنی از پلاکت” نشان می دهد، پلاکت ها در پی ار پی مو پنج برابر بیشتر از خون هستند. این غلظت پلاکت‌ها مفید است، زیرا پلاکت‌ها فاکتورهای رشدی را ترشح می‌کنند .

برای پی آر پی مو، پزشکان یک نمونه خون از بیمار می گیرند و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهند که به سرعت نمونه را می چرخاند و سایر اجزای خون را از پلاکت ها جدا می کند.پی آر پی مو

تزریق پی آر پی مو

پس از ایجاد پلاسمای غنی از پلاکت از نمونه خون بیمار، آن محلول به پوست سر یا زانو و سایر اجزای بدن تزریق می شود. هدف از پی آر پی مو این است که غلظت بیوپروتئین ها یا هورمون های خاص، به نام فاکتورهای رشد در موی سر برای مقابله با ریزش مو و رشد سریع تر مو، افزایش پیدا کنند.

مکانیسم تزریق پی آر پی مو به طور کامل درک نشده است. مطالعات نشان می دهد که افزایش غلظت فاکتورهای رشد در پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است روند بهبودی را تحریک و تسریع کند، زمان بهبودی جراحات را کوتاه کند، درد را کاهش دهد باعث افزایش رشد مو شود. همه این ها به ناحیه ای که پی ار پی در آن انجام می شود بستگی دارد.

متخصصان زیبایی پی آر پی مو را به دقت در نواحی نازک شده مو یا جایی که ریزش مو وجود دارد تزریق می کنند. این تزریق ها با فولیکول و ریشه مو تماس پیدا می کند که باعث رشد می شود. گاهی از میکرونیدلینگ در کل پوست سر استفاده می شود که میکرونیدلینگ می تواند گردش خون سر را افزایش دهد و به تحریک فولیکول های مو کمک کند.

پس از این روش، می توانید بلافاصله به فعالیت های روزانه خود بپردازید. فقط تا 12 ساعت بعد از درمان موهای خود را نشویید یا ورزش انجام ندهید. برای بهترین نتیجه، درمان ها باید هر 2-3 هفته به مدت تقریباً 6 تا 12 بار انجام شود.پی آر پی مو

پی آر پی مو و تاثیر آن بر ریزش مو

ریزش مو

مطالعات بر روی پلاسمای غنی از پلاکت و استفاده از آن برای درمان ریزش مو در دنیای زیبایی جدید است. در حالی که چندین سال مطالعات بالینی انجام شده و نشان داده است که پی ار پی مو با فاکتورهای رشد موثر است، بسیاری از متخصصان پوست به تازگی شروع به آزمایش آن روی بیماران کرده اند.

پی آر پی مو می تواند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد . از دیگر مزایا پی ار پی مو درمان ریزش مو، رشد سریع تر مو و از بین بردن طاسی را می توان نام برد. در پی ار پی مو پلاکت‌هایی که به عمق پوست سر تزریق می‌شوند به انتهای فولیکول مو می رسند و سلول های پاپیلای پوست را تحریک می کنند که نقش مهمی در رشد مو دارند.

رشد سریع مو در خانه

پی آر پی مو برای مردان

پی آرپی مو، گزینه غیر جراحی درمان ریزش مو برای مردانی است که دچار ریزش و نازک شدن مو شده اند. شایع ترین عامل ریزش مو در مردان، طاسی با الگوی مردانه است.

پر فروش ترین محصولات مو

پی آر پی مو برای زنان

حدود 40 درصد از زنان در سن 50 سالگی ریزش و نازک شدن مو را تجربه کنند. در زنان، نازک شدن مو معمولاً از وسط سر  شروع می شود. بسیاری از زنان ممکن است پس از زایمان یا پس از یائسگی، نازک شدن مو را تجربه کنند. با این حال، این وضعیت همیشه هورمونی نیست. عفونت، داروها، بیماری‌ها و عوامل محیطی می‌توانند فولیکول‌های مو را از عملکردی که باید انجام دهند، باز دارند. حتی استرس عاطفی می تواند باعث ریزش مو شود.

هر چیزی که باید درباره ریزش مو بعد از بارداری بدانید.

پی آر پی مو

تاثیر پی آر پی مو بر آلوپسی آندروژنتیک

بیشتر تحقیقات PRP برای ریزش مو حاصل از بیماری آلوپسی آندروژنتیک (AGA) است. این بیماری می تواند در مردان و زنان ایجاد شود. در مردان مبتلا به AGA، ریزش مو به طور معمول در بالا و جلوی سر رخ می دهد. در زنان، نازک شدن مو در بالای سر و تاج سر رخ می دهد. شواهد نشان می‌دهد که پی آر پی مو زمانی که با سایر درمان‌های AGA مانند ماینوکسیدیل موضعی (Rogaine) یا فیناستراید خوراکی (Propecia)، که یک داروی ضد آندروژن است، ترکیب شود، بهترین کارایی را دارد.

پی آر پی مو می توانند ریزش موهایی که حاصل از مشکلات زیر هستند را درمان کند:

  • ریزش موی ژنتیکی
  • آلوپسی آندروژنتیک
  • ریزش موی ناشی از استرس

افرادی که ریزش موی زودرس دارند، پی ار پی مو ریزش آنها را درمان می کند.  می توانید از این درمان ریزش مو در کنار سایر درمان های رشد مو استفاده کنید.

روغن تراپی، درمان ریزش مو

پیشنهاد ما به شما استفاده از بهترین روغن رشد مو، روغن رشد و تقویت مو لانبنا است که به واسطه ترکیبات جادویی چون عصاره زنجبیل، جینسینگ و ویتامین ها سبب می شود که ریشه مو تغذیه شود و ریزش مو را درمان می کند. جدا از این خواص این درمان افسانه ای و طبیعی خواصی چون:

  • ترمیم موهای آسیب دیده
  • تقویت کننده فولیکول مو
  • جلوگیری از طاسی
  • تسریع در رشد مو

دارد.

پی آر پی مو

خواص های دیگر پی ارپی

تزریق PRP برای طیف وسیعی از شرایط، درد و آسیب های اسکلتی عضلانی گرفته تا عمل های زیبایی استفاده می شود.

آسیب های تاندون، رباط، عضلات و مفاصل

تزریق پی آر پی ممکن است بتواند طیف وسیعی از آسیب ها و شرایط اسکلتی عضلانی را درمان کند. به عنوان مثال، آسیب‌های مزمن تاندون آرنج تنیس بازان یا زانوی پرش کارها (بسکتبالیست، والیبالیست، پرش از مانع و …) مدت زمان زیادی طول می کشد تا بهبود یابند، تزریق PRP می‌تواند به تسهیل کردن بهبودی و کاهش درد کمک کند.

بهبودی پس از جراحی

پزشکان ابتدا از PRP برای تسریع بهبودی بعد از جراحی پلاستیک استفاده کردند. تزریق PRP پس از جراحی برای کمک به بهبود عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ ثابت شده است.

جوان سازی پوست

گاهی اوقات از پی ار پی به عنوان درمان ضد پیری استفاده می شود، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد PRP چین و چروک و سایر علائم پیری را کاهش می دهد.

سرم جوان کننده خاویار ونزن

به گفته متخصصان در کنار استفاده از پی آرپی روی صورت بهتر است از یک محصول جوان کننده استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. بیشتر متخصصان اسن سرم را پیشنهاد می کنند سایر متخصصان نیز معتقد هستند خاویار برای جوانسازی پوست جادویی عمل می کند. این محصول به دلیل ترکیبی که غنی از خاویار طبیعی است خواص باور نکردنی برای پوست دارد که مهم ترین آنها در زیر آمده است:

  • روشن کننده پوست
  • لیفت و افزایش خاصیت کشسانی
  • ضد پیری و جوان سازی پوست
  • مرطوب کننده و آبرسان
  • برطرف کننده چین و چروک
  • از بین برنده آثار پیری
  • کوچک کننده منافذ

پی آر پی مو

آرتروز

مطالعات اولیه نشان می دهد که تزریق PRP ممکن است با تعدیل محیط مفصل و کاهش التهاب به درمان درد و سفتی استئوآرتریت کمک کند، اما تحقیقات هنوز ادامه دارد.

خطرات PRP

تزریق پی آر پی مو روشی کم خطر است و معمولاً عوارض جانبی عمده ای ایجاد نمی کند. این روش شامل خونگیری است، پس قبل از انجام آن آب زیادی بنوشید و خود را هیداته کنید و با شکم سیر آن را انجام دهید تا از احساس خستگی و ضعف نکنید. پس از پی ار پی مو، ممکن است مقداری درد و کبودی در سر احساس شود البته این درد و کبودی کم هستند و زود از بین می روند.

از آنجایی که تزریق PRP از سلول ها و پلاسما تشکیل شده است، خطر واکنش آلرژیک بسیار کمتر از سایر داروهای تزریقی مانند کورتیکواستروئیدها است. خطرات کمتر رایج پی ار پی مو عبارتند از:

  • خون ریزی
  • آسیب بافتی
  • عفونت
  • آسیب های عصبیپی آر پی مو

اقدامات قبل از پی آر پی مو

  • قبل از پی آر پی مو بهتر است موهایتان را با شامپوی بدون سولفات بشویید و حالت دهید. به این ترتیب موهایتان تمیز و عاری از چربی و کثیفی است. این کار قبل از تزریق یک محیط استریل را روی پوست سر شما فراهم می کند.
بهترین شامپو بدون سولفات

شامپو بازسازی کننده پروتئین برزیلی، بهترین شامپو بدون سولفات و پارابن است که غنی از مواد مغذی و مناسب برای انواع مو است. این شامپو مرطوب کننده در کنار خواص تمیز کردن مو، افزایش شادابی و لطافت مو باعث بازسازی مو های آسیب دیده، تقویت مو، ترمیم مو، درمان موخوره و وز شدگی می شود.

  • صبحانه سالم بخورید و حداقل 16 اونس آب بنوشید. به این ترتیب، به احتمال زیاد دچار سرگیجه، غش یا حالت تهوع نخواهید شد. به یاد داشته باشید، از شما خون گرفته می شود.
  • حداقل سه روز قبل از پی ار پی مو از هیچ محصول مو مانند اسپری مو یا ژل استفاده نکنید. استفاده از آنها باعث عوارض جانبی بعد از پی ارپی مو می شود.
  • قبل از انجام پی آر پی مو سیگار نکشید و از مشروبات الکلی دوری کنید. این مواد می توانند باعث شوند پی ارپی مو انجام نشود چون باعث می شوند تعداد پلاکت به میزان زیادی کاهش یابد.پی آر پی مو

اقدامات بعد از درمان

فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. تزریق پی آر پی مو به هیچ وجه نباید باعث ناتوانی یا ناراحتی نمی شود. بر خلاف روش های دیگر، شما نباید خواب آلودگی یا خستگی را تجربه کنید.

حداقل تا 72 ساعت پس از پی ارپی مو، موهای خود را رنگ نکنید. مواد شیمیایی خشن محل تزریق را تحریک کرده و احتمالاً باعث ایجاد عوارض می شود و درد پوست سر را تشدید می کند.

نتایج پی آر پی مو

ابتدیی ترین نتیجه‌ای که افراد از پی آر پی مو می گیرند کاهش ریزش مو و رشد مجدد سریع و افزایش طول مو است. دریافت پی ار پی سه تا شش ماه به‌صورت طولانی‌مدت برای ادامه تحریک فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی که با رشد مجدد و توقف ریزش مو مرتبط هستند، لازم است.پی آر پی مو

چند آمار

  • مطالعه ای در سال 2014 بر روی 11 فرد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک نشان داد که تزریق دو تا سه سانتی متر مکعب PRP به پوست سر هر دو هفته به مدت سه ماه می تواند میانگین تعداد فولیکول ها را از 71 به 93 واحد افزایش دهد. این مطالعه برای قطعی بودن بسیار کوچک است، اما نشان می‌دهد که پی ار پی مو باعث افزایش تعداد فولیکول‌های می شود.
  • مطالعه ای در سال 2015 از 10 نفر که هر دو تا سه هفته به مدت سه ماه پی ار پی مو را دریافت کردند، بهبودهایی را در تعداد مو، ضخامت مو و استحکام ریشه مو نشان داد.
  • مطالعه ای در سال 2019، دو گروه از افراد را با استفاده از درمان‌های مختلف مو به مدت شش ماه مقایسه کرد. یک گروه 20 نفری از ماینوکسیدیل (Rogaine) و گروه دیگر 20 نفری از پی ار پی مو استفاده کردند. نتایج نشان داد که PRP در ریزش مو بسیار بهتر از Rogaine عمل می کند.
  • این مطالعه همچنین نشان داد که سطح پلاکت‌های شما می‌تواند بر میزان عملکرد پلاسمای شما برای ریزش مو تأثیر بگذارد. سطح پایین تر پلاکت خون ممکن است به این معنی باشد که PRP برای شما موثر نیست.(منبع معتبر)پی آر پی مو

سولات متداول

چه کسانی می توانند از پی آر پی مو سود ببرند؟

پی آر پی مو می تواند برای طیف وسیع تری از افراد نسبت به آنچه فکر می کنید، مفید باشد. پلاسما غنی از پلاک به طور شگفت انگیزی می توانند به گروه های زیر کمک کنند:

کسانی که از آلوپسی آندروژنیک یا سایر اشکال آلوپسی رنج می برند. این بیماری به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود. این یک بیماری ارثی است که تنها در ایالات متحده حدود 80 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از آزمایشات بالینی موفق با افراد 18 تا 72 ساله آزمایش شده اند.

  • کسانی که به دلیل استرس زیاد از ریزش مو رنج می برند. از آنجایی که این بیماری مزمن نیست، به راحتی قابل درمان است.
  • کسانی که اخیرا ریزش مو را تجربه کرده اند. بعد از ریزش مو هر چه زودتر پی ار پی مو را انجام دهید، درمان بهتر عمل می کند.
  • کسانی که موهای نازک یا طاسی دارند، اما کاملاً طاس نیستند. پی آر پی مو برای ضخیم کردن، تقویت و رشد مو از فولیکول هایی است که هنوز کار می کنند، هر چقدر هم ضعیف به نظر برسد، موثر است.پی آر پی مو

روش پی آر پی چقدر موثر است؟

افراد مبتلا به بیماری های مزمن و عدم تعادل تیروئید ممکن است از پی آر پی مو سودی نبرند. به این دلیل که جراحی زیبایی مشکلات اساسی را برطرف نمی کند. موها بدون توجه به هر اتفاقی به ریزش ادامه خواهند داد. در این موارد، درمان های دیگر موثر هستند.

در موارد بیماری تیروئید، داروهای خوراکی ممکن است تیروئید را به تعادل برسند پس از آن پی ار پی مو می تواند تاثیر جادویی خود را برای ریزش مو بگذارد. هنگامی که به متخصص زیبایی برای پی ار پی مو مراجعه می کنید ممکن است سوال زیر پرسیده می شود:

  • از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند؟
  • سیگاری هستند؟
  • سابقه سوء مصرف الکل یا مواد مخدر داشته باشید؟

اینها می توانند کیفیت پی آرپی مو را پایین بیاورند یا کلا متخصصان آن را انجام ندهند.

همچنین در صورت تشخیص موارد زیر ممکن است پی ار پی انجام نشود:

  • عفونت های حاد یا مزمن
  • سرطان
  • بیماری مزمن کبدی
  • بیماری مزمن پوستی
  • بی ثباتی همودینامیک
  • هیپوفیبرینوژنمی
  • اختلال متابولیک
  • سندرم های اختلال عملکرد پلاکتی
  • اختلال سیستمیک
  • سپسیس
  • تعداد پلاکت کم
  • بیماری تیروییدپی آر پی مو

جمع بندی

پی آر پی مو روشی جدید برای درمان ریزش مو است که در آن از فرد خون گرفته شده و آن را داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهند سپس پلاسمای غنی از پلاکت را به فرد تزریق می کنند. این روش چون با استفاده از خون شخص انجام می شود عوارض کمی دارد و در رشد و درمان ریزش مو شگفت انگیز عمل می کند.

صبر کنید تنها مزایا پی ار پی روی مو نیست این درمان جادویی در التهاب، درمان زخم ها و درد های مفصلی نیز موثر است. همه این موارد کمک می کند که پی ار پی به درمانی تبدیل شود که با کمترین عوارض، تاثیر افسانه ای روی بدن بگذارد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها