دانستنی های سلامت زنان

هر چیزی که باید در مورد ریزش موی پس از زایمان بدانید

ریزش موی پس از زایمان

 بسیاری از مادران، چند ماه پس از به دنیا آوردن فرزندشان، دچار ریزش موی پس از زایمان می شوند. ریزش موی پس از زایمان به قدری شایع است که بسیاری از افراد آن را طبیعی می دانند.

پزشکان ریزش موی پس از زایمان را، ریزش موی بیش از حد می نامند که دلیل آن کاهش شدید سطح هورمون استروژن است.

اگر شما نیز با ریزش موی پس از زایمان درگیر هستید، خواندن نکات زیر به شما در سپری کردن این دوره کمک خواهد کرد.

ریزش موی پس از زایمان

علت ریزش موی پس از زایمان چیست؟

ریزش مو به طور طبیعی و روزانه برای همه‌ی افراد وجود دارند. اگر چه متخصصان پوست و مو در مورد تعداد تارهای ریزش در طول روز توافق نظر ندارند. اما معمولا ریزش موی بیشتر از 50 تار مو در روز، نشانه ی ریزش موی غیر عادی است.

ریزش مو در مادرانی که تازه زایمان کرده اند بیشتر است. رشد و رویش موی انسان تحت تاثیر هورمون های خاصی در بدن است. هورمون های جنسی، در دوران بارداری افزایش پیدا می کنند.

این امر کاملا طبیعی است، زیرا باید جنین در رحم به طور امن نگه داشته شود. اما پس از بارداری، مقدار این هورمون ها به شدت کاهش پیدا می کند. تحت تاثیر این تغییرات هورمون، مادران دچار ریزش موی پس از زایمان می شوند.

پر فروش ترین محصولات مو

به این نکته دقت کنید که در دوران بارداری، بالا بودن سطح هورمون ها و مصرف زیاد ویتامین ها مانع از ریزش مو شده اند. در دوران بارداری موها به یک چرخه‌ی خاموش می روند و ریزش مو کمتر اتفاق می افتد.  سطح استروژن پس از زایمان به شدت افت می کند. در نتیجه موهایی که چند ماه است نریخته اند می ریزند و موهای جدید جایگزین آن ها می شوند.

یکی دیگر از عوامل ریزش موی پس از زایمان شیردهی به نوزاد است. اگر چه تغییرات هورمونی اصلی ترین دلیل ریزش موی پس از زایمان است، اما نمی توان تاثیر شیردهی را نیز نادیده گرفت.

ریزش موی پس از زایمان

نکات توصیه شده توسط متخصصان پوست و مو برای بهبود ریزش موی پس از زایمان

باید بدانید که ریزش موی پس از زایمان کاملا طبیعی است. پس آرام باشید و از موهای ریخته شده کف خانه و حمام وحشت نکنید. اگر ریزش موی پس از زایمان آزارتان می دهد، این نکات به شما کمک خواهند کرد که این دوره را راحت تر پشت سر بگذارید.

  • از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که باعث افزایش حجم موهایتان می شوند.

اگر چه خود ریزش مو به تنهایی آزار دهنده است، اما استرس بد دیده شدن ظاهر هم می تواند مزید بر علت باشد. برای کم شدن نگرانی تان در این مورد، از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که حجم موهای شما را بیشتر نشان می دهد. موها را با شامپوهایی که حجم مو را کمتر نشان می دهند نشویید و از شامپوی مخصوص موهای نازک استفاده کنید. در ترکیبات این شامپوها، پروتئین هایی وجود دارد که باعث حجیم نشان دادن مو می شوند.

  • مدل موی جدیدی را امتحان کنید.

ریزش موی پس از زایمان، به صورت دوره ای برای مادران اتفاق می افتد. این ریزش تا زمانی که سطح هورمون های بدن به حالت نرمال و عادی برنگردند؛ ادامه خواهد داشت.

یکی از توصیه های موجود این است که مدل موهایتان را تغییر دهید. مدل موی جدید شما باید حجم موهایتان را بیشتر نشان دهد. مثلا می توانید موهایتان را کوتاه کنید. مو کوتاه هم مراقبت آسان تری در دوران پیس از زایمان دارد و هم حجیم تر نشان داده می شود

بهتر است به یک آرایشگر خوب مراجعه کنید. مدل موهایی مانند مدل هایی که جلوی مو کوتاه تر است، مدلی مانند موهای جنیفر لوپز و غیره باعث می شود موها پرحجم تر نشان داده شوند.

ریزش موی پس از زایمان

  • رنگ موهایتان را عوض کنید.

رنگ موهایی وجود دارند که می توانند به شما در مخفی کردن موهای کم پشت کمک کنند. برای انتخاب رنگ مناسب حتما با یک آرایشگر حرفه ای مشورت کنید.

  • از سرم های آبرسان و حجم دهنده‌ی مو استفاده کنید.

استفاده از سرم های آبرسان برای مو، علاوه بر حفظ سلامت موها، به آن ها حجم می دهد و باعث می شود ریزش موی پس از زایمان کمتر برایتان آزار دهنده باشد.

  • حالت مو را عوض کنید.

اگر به طور معمول موهایتان را فرق وسط حالت می دهید یا آن ها را به طرف خاصی فرق کج باز می کنید؛ بهتر است برای پوشاندن پوست سر و جلوگیری از ریزش بیشتر مو در این ناحیه، حالت موهایتان را عوض کنید.

همچنین می توانید موهایتان را فر یا موج دار کنید. موهای صاف و لخت، معمولا کم حجم تر نشان داده می شوند. برای پر حجم به نظر رسیدن موها می توانید با استفاده از اتو، سشوار یا بیگودی، به آن ها حالت بدهید.

  • از اکسسوری های مو استفاده کنید.

روسری، بندها، گیره ها، راهی مناسب برای پوشاندن موها هستند. علاوه بر آن این اکسسوری ها به شما ظاهری مرتب تر نیز می دهند.

ریزش موی پس از زایمان

مراقب موهای ریخته شده و سلامت نوزادتان باشید.

هنگامی که یکی از تارهای ریخته شده‌ی مو به دور انگشت یا سایر اعضای بدن نوزاد می پیچد، می تواند خطرناک باشد.

گاهی تارهای مو آنچنان محکم به دور انگشت نوزاد پیچیده می شوند که می توانند گردش خون را در آن ناحیه متوقف کنند. اگر چه احتمال رخ دادن این مورد بسیار کم است اما حواستان را جمع کنید.

اگر موها به دور انگشت کودک پیچیده بود، از سر شل تر آن را باز کنید و اگر موفق نشدید می توانید از چیزهای دیگر برای بریدن تار مو استفاده کنید. در نهایت اگر هیچکدام از این راه ها جواب نداد، نوزاد خود را به نزد پزشک ببرید.

ریزش موی پس از زایمان کی شروع می شود و چه زمانی به پایان می رسد؟

بسیاری از خانم ها ریزش موی پس از زایمان را تجربه می کنند. این ریزش مو، سه ماه پس از زایمان شروع می شود و در ماه چهارم به اوج خود می رسد. ریزش موی پس از زایمان، بیشتر کناره های سر و شقیقه ها را درگیر می کند. بنا بر این ممکن است جلوی موهای شما خوب به نظر برسد، اما کناره ای ان کم پشت شوند.

معمولا تا بعد از یک سال، موها به حالت عادی بر می گردند و موهای ریخته شده احیا می شوند.  اگر بعد از این مدت همچنان ریزش موهایتان شدید بود، ممکن است ریزش مو علت دیگری داشته باشد. پس بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

Platelet-rich plasma: Does the cure for hair loss lie within our blood? - Harvard Health

چگونه ریزش موی پس از زایمان را کنترل کنیم؟

به طور کلی نمی توان از ریزش موی پس از زایمان جلوگیری کرد. این ریزش، تا زمانی که سطح هورمون ها به حالت طبیعی خود برگردد ادامه خواهد داشت. اما برای کنترل ریزش موی پس از زایمان می توان کارهایی انجام داد.

  • تغذیه: پس از زایمان اکثر مادران دچار کم خونی و کمبود ویتامین ها می شوند. این موضوع زمانی تشدید می شود که آن ها باید به نوزاد خود شیر نیز بدهند. بهتر است بعد از زایمان به تغذیه ی خود بسیار توجه کنید. مصرف پروتئین ها، ویتامین و سبزیجات در رژیم غذایی باعث می شود ک کمتر دچار ضعف بدنی شوید.
  • از مکمل های تقویتی استفاده کنید. پس از زایمان همچنان مصرف مولتی ویتامین ها و قرص های آهن را ادامه دهید.
  • اگر ریزش موی شما بسیار غیر عادی است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا سطح هورمون های تیروئیدی را در بدن شما بررسی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

معمولا ریزش موی پس از زایمان، چند ماه بعد از تولد نوزاد اتفاق می افتد. بنابر این اگر به محض تولد نوزاد، موهای شما شروع به ریزش کرده اند، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

گاهی ریزش مو بیشتر از حد طبیعی است. معمولا ریزش موی پس از زایمان بعد از چند هفته تا چند ماه بهبود پیدا می کند. این مدت زمان بستگی به هر شخص دارد و برای همه یکسان نیست. اما اگر ریزش موهای شما متوقف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است ریزش مو به دلایل دیگری مانند مشکلات تیروئیدی باشد. برای مطالعه‌ی بیشتر در این مورد می توانید به مقاله‌ی سایر بیماری هایی که بر سلامت موها تاثیر می گذارند، مراجعه کنید.

 

معرفی یک محصول مناسب برای کنترل ریزش مو

روغن رشد و تقویت مو لابنا

این روغن حاوی عصاره‌ی جنسینگ و زنجبیل است. هر دوی این مواد برای جلوگیری از ریزش مو و احیای موها عالی عمل می کنند. این روغن با تغذیه و تقویت فولیکول های مو، باعث قوی شدن فولیکول مو می شود. در نتیجه استحکام ریشه‌ی مو بیشتر شده و کمتر دچار ریزش مو می شوید.

این روغن موهای نازک و ضعیف را تقویت می کند. در نتیجه موهای نازک به موهایی ضخیم و محکم تبدیل می شوند. این امر باعث پر پشت دیده شدن موها نیز می شود.

روغن لابنا، فولیکول های غیر فعال مو را فعال می کند و باعث افزایش سرعت رشد مو می شود. در نتیجه موها زودتر بلند و پر پشت می شوند. با مراجعه به قسمت محصولات مراقبت از مو، می توانید سایر محصولات مناسب برای مو را مشاهده کنید.

روغن رشد و تقویت مو لانبنا

سخن آخر

ریزش موی پس از زایمان برای همه‌ی مادران پس از زایمان اتفاق می افتد. این ریزش به دلیل تغییرات هورمونی بدن است و بعد از سپری شدن دوره‌ی آن، خود به خود رفع می شود. در این مقاله علاوه بر بررسی دلایل این ریزش مو، به ارائه‌ی راهکارهایی برای کنار آمدن با این موضوع پرداختیم. سایر مقالات مربوط به سلامت زنان یا سلامت و زیبایی را می توانید در مجله ی زیبایی رنگدونه بخوانید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *