سلامت و زیبایی

چه بیماری هایی بر سلامت مو تاثیر می گذارند؟

سلامت مو

سلامت مو از فاکتورهای زیادی تاثیر می پذیرد. در یک دسته بندی کلی، هم شرایط محیطی و نحوه ی مراقبت از مو بر سلامت آن تاثیر دارد و هم عوامل درونی و بیماری ها. جالب است بدانید که ریزش مو، از علایم حدود 30 نوع بیماری است. به همین دلیل نباید موضوع سلامت مو و ریزش مو را کم اهمیت شمرد.
اگر جزو کسانی هستید که روتین مراقبت از موی منظمی دارید، اما از سلامت موهایتان راضی نیستید، بهتر است در ادامه ی این مقاله با ما باشید.

چه عواملی بر سلامت مو تاثیر می گذارند؟

برای سلامت مو ابتدا باید روتین درستی داشته باشید. اگر موهایتان خشک است، ما این موضوع را در مقاله ی روتین موی خشک بررسی کرده ایم.
یک روتین مو شامل نحوه ی شستشو، خشک کردن مو، مراقبت از و دیگر کارها می باشد.
علاوه بر شیوه های مراقبتی، آب و هوا، آلودگی های محیطی و کلر آب، بر سلامت مو تاثیر می گذارند.
برخی از عوامل هورمونی، می توانند سلامت مو را کاملا به خطر بیندازد و بعضی از بیماری ها، روی مو نیز تاثیر می گذارند. در کنار همه ی این ها نباید از تاثیر عوامل روانی بر سلامت موها غافل شد. عواملی مانند استرس و اضطراب، افسردگی و … مستقیما بر سلامتی مو تاثیر می گذارند.

سلامت مو
بیماری هایی که به طور غیر مستقیم بر سلامت مو تاثیر می گذارند.

• اختلالات تغذیه

کمبود مواد غذایی، املاح و مواد معدنی بر روی سلامت کلی بدن تاثیر می گذارد و در نهایت سلامت مو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. برخی از افراد قادر به مصرف بعضی از مواد غذایی نیستند یا به علت مشکلاتی در سیستم گوارشی‌شان، همه ی مواد غذایی قابلیت جذب ندارند. به این دلیل این افراد دچار ریزش مو، تغییر ساختار و بافت مو می شوند.

• تغییر سطح استروژن

استروژن جزو هورمون های زنانه است که تغییر سطح آن روی سلامت مو تاثیر می گذارد. افزایش سطح استروژن سبب افزایش ضخامت مو ها می شود و کم شدن ان نیزف باعث ریزش مو، نازک شدن تار مو و از بین رفتن سلامت مو می گردد.

سلامت مو
• بیماری های خود ایمنی

خود ایمنی بیماری است که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول های خو بدن به عنوان عامل بیگانه و بیماری زا حمله می کند. در نتیجه ی این حمله، سلول های قسمت خاصی از بافت از بین می روند.
در یکی از انواع بیماری های خود ایمنی، فولیکول های مو به عنوان عامل بیگانه تلقی شده و شده و در اثر حملات سیستم ایمنی از بین می روند. در نتیجه فرد با ریزش مو، ریزش موی سکه ای و حتی ریزش مژه و ابروها درگیر می شود.

• افزایش سطح تستسترون

هورمون های مردانه باعث ایجاد مشکلاتی در فولیکول های مو می شوند. از این مشکلات می توان به افزایش موهای زائد، افزایش ریزش مو و چرب شدن پوست سر اشاره کرد.
یکی از علایم بسیار شایع افزایش این هورمون، ریزش موهای ناحیه ی شقیقه در خانم ها و آقایان است.

• تنبلی تخمدان

در یک چرخه ی تخمدانی، تغییرات هورمونی رخ می دهد که منجر به آزادسازی یک تخمک در هر چرخه می شود. در افرادی که با تنبلی تخمدان درگیر هستند، این چرخه به درستی انجام نمی شود و تغییرات هورمونی ناشی از آن، موجب نازک شدن مو، ریزش مو و تغییر ساختار مو می شود.

سلامت مو
• کمبود پروتئین

پروتئین ها برای رشد مو و استحکام ساختمان مو، ضروری هستند. در صورتی که در بدن کمبود پروتئین وجود داشته باشد، باعث تغییر در ساختار مو شده و سلامت مو کم می شود.

• سندروم کوشینگ

کورتیزول هورمونی است که در مواقع مواجه ی بدن با شرایط استرس زا تولید می شود. این هورمون در دراز مدت، باعث ریزش مو، ایجاد آکنه و کاهش وزن می شود. به افزایش کورتیزول در بدن، سندروم کوشینگ می گویند.

• قارچ پوستی

برخی از قارچ ها با درگیر کردن پوست، باعث ریزش موهای آن ناحیه شده و بر سلامت مو تاثیر می گذارند. در اثر این درگیری با قارچ ها، ممکن است ریزش مو و حتی تاسی رخ دهد. این مطلب به طور تخصصی در مقاله ی 5 نوع قارچ پوستی که باعث بیماری می شوند بررسی شده است.

• مشکلات تیروئید

یکی از علایم کم کاری تیروئید، ریزش مو، خشکی و شکنندگی مو است. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند به طور معمول با موهای دمیج، خشک و آسیب پذیر درگیر اند. گاهی رنگ مو نیز در این افراد تغییر می کند که به علت از بین رفتن ملاتونین های آنان است. همچنین کم کاری تیروئید باعث ریزش موی ابروها نیز می شود. در واقع می شود گفت که افرادی که کم کاری تیروئید دارند، ابروهایی کوتاه نیز دارند که دنباله ی انتهایی ابرویشان دچار ریزش شده است.
در آن سوی ماجرا، پر کاری تیروئید نیز بر سلامت مو تاثیر می گذارد. پرکاری تیروئید باعث افزایش فعالیت در فولیکول های مو می شود. در نتیجه پوست سر این افراد معمولا چرب تر است و بیشتر دچار ریزش مو می شوند.

• کم خونی و فقر آهن

اگر چه این دو بیماری، از یکدیگر جدا هستند اما فقر آهن، به کم خونی نیز می انجامد. در افرادی که با این بیماری ها درگیر اند، مواد غذایی لازم برای سلامت مو تامین نمی شود و موها آسیب پذیرتر و شکننده تر می شوند.

سلامت مو

عوامل دیگری که بر سلامت مو تاثیر منفی دارند.

• اثرات بعضی داروها

گاهی داروهایی که برای سلامت بدن تجویز می شوند، بر سلامت مو تاثیر منفی دارند. اثرات برخی از مواد شیمیایی موجود در داروها موجب خشکی و شکنندگی مو و همچنین ریزش مو می گردد.
برخی درمان های هجومی تر مانند شیمی درمانی نیز، به طور گسترده سبب ریزش مو و از بین رفتن سلامت مو می شوند.

• استرس

اگر مدتی در معرض استرس بوده باشید، حتما متوجه کم شدن حجم موهایتان شده اید. عوامل روانی فاکتور مهمی در سلامت مو هستند که نباید به هیچ وجه از آن ها غافل شد. استرس در دراز مدت باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نیز می شود که این خود، زمینه را برای دیگر بیماری ها نیز فراهم می کند.
• سبک زندگی
سبک زندگی تاثیر مستقیمی بر روی سلامت مو و سلامت بدن به طور کلی دارد. اغلب افرادی که سیگار می کشند، معمولا زودتر دچار تاسی می شوند و موهای آنان آسیب می بیند. همچنین سبک زندگی کم تحرک، باعث تجمع سموم در بدن شده که بر سلامت مو تاثیر می گذارد.
ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم می تواند به سلامت مو نیز کمک کند. اما استفاده ی زیاد از دخانیات، فست فود ها و غیره بر سلامت مو تاثیر منفی دارد.

• گرما و نور خورشید

به طور معمول در فصل تابستان سلامت مو ها به خطر می افتد و ریزش مو نیز بیشتر می شود. در این فصل به علت تابش نور آفتاب و افزاش ترشح چربی پوست سر، تارهای مو ضعیف تر شده و بیشتر می ریزند.

سلامت مو

چه بیماری های دیگری مو را درگیر می کنند؟

بیماری هایی نیز وجود دارند که به طور مستقیم موها را درگیر می کنند. از بین این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شوره سر

یکی از بیماری هایی که سلامت مو را به خطر می اندازد شوره سر است.
شوره ی سر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و برای درمان بهتر است اول علت آن شناسایی شود.
گاهی شوره به دلیل خشکی سر اتفاق می افتد. در واقع پوست سر به علت خشک بودنف پوسته پوسته شده و به صورت شوره در می آید.
در شوره ی چرب، دانه های شوره زرد رنگ، چسبیده به سر و چرب هستند که به راحتی جدا نمی شوند. توصیه ی ما این است برای درمان اول موارد زیر را رعایت کنید و در صورت عدم درمان، به پزشک مراجعه نمایید.
بعد از شستشوی مو، شوینده ها را به طور کامل از پوست سر پاک کنید.
ممکن است در اثر شانه کردن یا بستن نادرست موها، پوست سر دچار حساسیت شده باشد. پس این موارد را کنترل کنید.
استرس را مدیریت کنید و نگذارید زندگیتان را تحت تاثیر قرار دهد.

سلامت مو
شپش سر

این عارضه بیشتر به دلیل رعایت نکردن بهداشت اتفاق می افتد اما در سال های اخیر، دلیل اکثر موارد به دلیل انتقال آن از فردی به فرد دیگر، به خصوص در مدارس بوده است.
این بیماری در صورت عدم درمان می تواند حتی منجر به مرگ شود. پس باید در مراحل اولیه جدی گرفته شود. معمولا درمان شپش سر چندان سخت نیست اما بر سلامت مو تاثیر زیادی دارد.
برای درمان در مرحله ی اول، روتختی و رو بالشی ها را عوض کنید.
وسایل شخصی خود را ضدعفونی کنید و از شانه ی دیگران استفاده نکنید.
از داروهای مخصوص استفاده نمایید و موها را با استفاده از شانه ی چوبی، شانه کنید.

کلام آخر

سلامت مو به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی سالم نبودن موها نشانه ی برخی بیماری ها است و به عنوان یک زنگ هشدار به شما می گوید که به دنبال درمان آن باشید.
قبل از تصمیم به هر ،حتما به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش های لازم را انجام دهید. در غیر این صورت درمان خودسرانه ممکن است مشکلات جدی تری را به بار بیاورد.
برای سلامت مو، در ابتدا مراقبت های لازم را انجام دهید و در صورت عدم نتیجه گیری، به دنبال مشکلات داخلی باشید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها
Narniya

خیلی ممنونم ازمقاله خوبتون