سلامت و زیبایی

بهترین روتین موی خشک و آسیب دیده چیست؟ 5 پیشنهاد برای داشتن موهایی سالم

روتین موی خشک

موی خشک ظاهر زیبا و مرتبی ندارد، به همین دلیل نیاز به رعایت روتین موی خشک برای این افراد ضروری و لازم است.

دلیل داشتن موی خشک

قبل از رعایت روتین موی خشک، بهتر است دلیل خشکی موهایتان را بدانید تا بتوان با رعایت شیوه های درست، از موها مراقبت کرد و موهایی سالم و زیبا داشته باشید. دلایل متعددی برای خشک بودن موها وجود دارد که به سه دلیل اصلی تقسیم می شوند. این دلایل عبارتند از: روش های مراقبتی نادرست، ژنتیک، بیماری های داخلی.

هر کدام از این موارد روی ساختار و ظاهر مو تاثیر دارند.

روتین موی خشک

علت خشکی موها چیست؟

دانستن دلایل عمده ی خشکی مو، کمک چندانی به انتخاب روتین موی خشک نمی کند. پس بیاید علت موی خشک را به طور جزئی بررسی کنیم.

پر فروش ترین محصولات مو

  1. اقلیم آب و هوایی گرم و خشک

شرایط آب و هوایی محیط، همیشه بر روی رطوبت پوست و موی انسان تاثیر می گذارد. کسانی که در اقلیم های گرم و خشک زندگی می کنند، به دلیل قرار زیاد در معرض نور آفتاب و کمبود رطوبت در هوا، دچار خشکی در پوست و موهایشان می شوند. این افراد با رعایت روتین پوی خشک و همچنین روتین پوست خشک می توانند اثر این شرایط محیطی را تعدیل کنند.

  1. شنا کردن، کلر آب و نمک موجود در آب

در هنگام شنا یا حمام کردن، یک سری از مواد که در آب وجود دارند، به مرور باعث خشک شدن پوست و مو می گردند. تاثیر کلر بر روی موها به گونه ای است که در دراز مدت موجب خشک شدن، وزی مو و موخوره می شود.

 

  1. استفاده از شامپو و ماسک موی نامناسب

ترکیبات شامپو، برای تمیز کردن مو مناسب اند، اما استفاده ی روزانه از آن ها باعث خشکی مو و آسیب رسیدن با بافت مو می شود.

علت اصلی ایجاد خشکی و وزی مو در شامپوها، ترکیبات سولفات ها هستند که باعث کف کردن شامپو می شوند.

اگر موهای خشکی دارید توصیه می کنیم از شامپوهای بدون سولفات استفاده نمایید و همچنین از شستشوی روزانه ی مو خودداری کنید. برای موهای چرب 2 تا 3 بار در هفته شستشو کافی است و برای موهای خشک 1 تا 2 بار در هفته کفایت می کند.

روتین موی خشک

  1. استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو

سشوار و اتوی مو، ظاهر زیبایی به موها می دهند، اما کافی است برای مدت طولانی از آن ها استفاده کنید تا ببینید چگونه موهایتان خشک، آسیب دیده و پر از موخوره می شود. در این مرحله شاید دیگر حتی رعایت روتین موی خشک نیز کارساز نباشد و نتواند زیبایی و سلامت موهای شما را برگرداند.

  1. استفاده ی زیاد از رنگ مو یا دکلره کردن مو

اکثر خانم های شرقی، به موی روشن و بلوند علاقه ی زیادی دارند، بنابر این همیشه سعی می کنند که با رنگ و دکلره ی مداوم مو، رنگ مویی روشن داشته باشند. اگر چه موی رنگی زیباست و ممکن است بسیار به چهره ی شما بیاید، اما از سلامت موهایتان غافل نشوید. مواد شیمیایی باعث آسیب رساندن به کوتیکول و ساختار مو می شوند. در اثر دکلره و رنگ موی زیاد، موها شکننده، خشک، وز و پر از موخوره می شوند. زیرا مواد شیمیایی ساختار مو و پروتئین های آن را از بین برده است.

  1. ژنتیک

تاثیر ژن ها را نباید در هیچ جایی نادیده گرفت. همه ی افراد با ژن هایی به دنیا می آیند که تعیین کننده ی صفات بدنی و خلقی آن ها است. ژن ها در رنگ مو، حالت مو و حتی ساختار مو تاثیر دارند. بسیاری از افراد به طور ژنتیکی موهای خشکی دارند به این دلیل که غده های تولید چربی، در فولیکول های آنان کم است.

  1. موی فر

در هشتاد درصد موارد، موی فر، خشک نیز هست. این افراد بیشتر از همه به رعایت روتین موی خشک نیاز دارند زیرا موهای فر، در صورت خشک بودن، رنگی کدر دارند و حالتی بسیار وز به خود می گیرند و پر از مو خوره می شوند.

معمولا تولید چربی در فولیکول های موی افرادی که موهای فر دارند مانند افراد عادی است اما به علت حالت فر مو، چربی از ساقه مو عبور نمی کند و در دو یا سه سانت ابتدایی مو گیر می کند. این امر باعث می شود که موی فر، خشک شود و نیاز شدید به رعایت روتین موی خشک داشته باشد.

روتین موی خشک

 

بیماری های داخلی که بر خشکی موها اثر می گذارند

ممکن است گاهی روتین موی خشک را به درستی رعایت کنید و کارهایی که در بالا ذکر شده اند را انجام ندهید اما همچنان موهای شما خشک و شکننده هستند.

در این حالت بهتر است قبل از هر چیزی به سلامت بدن، هورمون ها و دستگاه داخلی خود دقت کنید تا بدانید که به چه دلیل این علایم در موهای شما بروز کرده است.

  • کم خونی

خون، ماده ی شیمیایی ارتباط دهنده و انتقال دهنده ی مواد مغذی در بدن است. وقتی فردی دچار کم خونی می گردد، مقدار مواد مغذی ای که توسط خون حمل می شود کاهش می یابد و همچنین پروتئین های موجود در خون نیز کمتر می شوند. این پروتئین ها بر روی حفظ ساختار مو و رشد مو تاثیر دارند و با کمبود آن ها موها نیز وضعیت خوبی پیدا نمی کنند.

از تاثیرات کم خونی بر روی موها می توان به تغییر رنگ و ضخامت مو، ریزش مو، موخوره و خشکی مو اشاره کرد.

  • کم کاری پاراتیروئید

پاراتیروئید غده ای در بدن است که مسئول ترشح هورمون هایی است که مقدار کلسیم خون را افزایش می دهند. وقتی پاراتیروئید کم کار است، مقدار کلسیم خون نیز کاهش می یابد.

کلسیم، برای ایجاد ساختار مو، حفظ استحکام مو، همچنین کارکرد بسیاری از اندام های بدن ضروری است و وقتی مقدار این ماده ی معدنی در خون کاهش می یابد، یکی از تاثیرات آن، خشکی موها است که فرد فکر می کند باید روتین موی خشک را رعایت نماید در حالی که علاوه بر رعایت روتین موی خشک، باید به دنبال راه حل بیماری نیز باشد.

  • کم کاری تیروئید

کم شدن مقدار هورمون های تیروئیدی در بدن، باعث خشکی مو و پوست، کم خوابی و برخی علایم دیگر می شود. این هورمون ها مستقیما بر میزان رطوبت و پروتئین مو تاثیر می گذارند. وقتی تیروئید کم کار است، مقدار این هورمون ها کاهش یافته و فرد موهای خشکی خواهد داشت.

توصیه ی ما این است در کنار رعایت روتین موی خشک برای کمک به بهبود وضعیت موهایتان حتما به دنبال راه حل آن نیز باشید.

  • بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا

این افراد به دلایل عصبی، نمی توانند درست غذا بخورند به همین دلیل دچار سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی در بدن می شوند. این کمبود تغذیه باعث خشکی موها نیز می گردد.

 

روتین موی خشک چگونه است؟

اگر علت خشکی موهایتان، یکی از موارد بالا بود، قدم اول این است که به دنبال راه حل آن مشکل باشید.

اما در روتین موی خشک چندین قدم وجود دارد:

  1. از روغن های مرطوب کننده و آبرسان مو استفاده کنید.

یکی از مهم ترین موارد در روتین موی خشک، روغن تراپی با استفاده از روغن های مناسب و صحیح است.

می توانید از روغن های آرگان، ماکادمیا، جوجوبا، بادام تلخ و نارگیل برای این امر استفاده نمایید.

ابتدا چند قطره از روغن را روی کف دست بریزید و با مالش دادن دست ها به هم، آن را گرم کنید. زیرا روغن گرم زودتر جذب ساختار می شود.

بعد از این کار، از پایین موهایتان شروع کنید و سعی کنید آرام، دست هایتان را لابه لای موهای ببرید و روغن تراپی را انجام دهید.

نکته: هیچوقت روغن را به پوست سر نزنید. زیرا باعث بسته شدن منافذ مو، سر درد  و ریزش مو می گردد.

  1. از شامپوهای مناسب استفاده کنید.

مورد دوم در رعایت روتین موری خشک، استفاده از شوینده های مناسب است. ترکیبات شامپوهای مناسب موی خشک، با دیگر شامپوها متفاوت است.

توصیه ی ما این است که حتما از شامپوهای فری سولفات استفاده کنید تا موهایتان خشک نشود.

روتین موی خشک

  1. شستشوی مو را درست و اصولی انجام دهید.

شستشوی روزانه برای موی خشک، یک عامل نابود کننده است. موهای خشک به طور متوسط 1 تا 2 بار در هفته به شستشو نیاز دارند، چون این موها کمتر چرب می شوند.

هنگام شستشوی مو هیچ گاه شامپو را مستقیم روی موها نریزید، این کار باعث می شود شامپو به طور یکسان روی مو پخش نشود و به موها نیز آسیب می زند.

بسیاری از افراد فکر می کنند استفاده ی زیاد از شامپو، باعث می شود موهای بهتری داشته باشند، در حالی که این تفکر غلط است. به همین خاطر مقدار زیادی شامپو استفاده می کنند و همه ی موها را با کف می پوشانند.

برای شستشوی مو، به اندازه ی یک گردو و حتی کمتر، شامپو لازم است. اگر موهایتان کثیف است، به جای استفاده از مقادیر زیاد شامپو موها را دوبار بشویید.

شامپو را با نسبت 1 به 2 با آب ترکیب کنید، یعنی مقدار آب باید بیشتر باشد. بعد آن را تکان دهید. حال می توانید با کف شامپو پوست سر را بشویید.

در روتین موی خشک، معمولا ساقه ی مو نیازی به شامپو ندارد و حین آبکشی شامپو از این قسمت ها نیز عبور می کند. اما گر حس کردید که نیاز به شستشوی بهتر است می توانید مقدار کمی از کف شاپو را برای ساقه ی مو نیز استفاده کنید.

  1. از ماسک موی مناسب استفاده کنید.

ماسک ها حاوی مواد مغذی ضروری مو هستند و به رطوبت رسانی مو کمک زیادی می کنند. پیشنهاد ویژه ی ما استفاده از ماسک موی روغن آرگان و برنج قهوه ای است.

این ماسک علاوه بر رطوبت رسانی مو، باعث بازسازی ساختار مو نیز می شود. روغن آرگان از روغن هایی است که عمیقا موها را آبرسانی می کند و از مو در برابر تابش نور خورشید، حرارت اتو و سشوار محافظت می کند. همچنین در عصاره ی برنج قهوه ای ویتامین هایی وجود دارد که، باعث رطوبت رسانی عمیق مو می گردد. همین الان می توانید با کلیک بر روی اسم ماسک، آن را با بهترین قیمت از سایت رنگدونه تهیه نمایید. همچنین برای دسترسی داشتن به سایر محصولات مراقبت از مو، که می توانید آن ها را مستقیم از سایت رنگدونه تهیه نمایید.

بهترین روتین موی خشک و آسیب دیده چیست؟ 5 پیشنهاد برای داشتن موهایی سالم بهترین روتین موی خشک و آسیب دیده چیست؟ 5 پیشنهاد برای داشتن موهایی سالم

 

  1. قبل از حمام از روغن ها استفاده کنید.

یک ساعت قبل از حمام، مقدار خوبی روغن را به موهایتان بزنید و موها را بپیچید تا روغن جذب مو شود.

  1. استفاده از مواد حرارتی را به حداقل برسانید.

تا جایی که امکان دارد، سعی کنید از اتو و سشوار استفاده نکنید. اما در صورت استفاده رعایت چند نکته کمک می کند که موها آسیب کمتری ببینند. در واقع می توان گفت که رعایت این نکات نیز جزو روتین موی خشک است.

  • قبل از استفاده از اتوی مو، از سرم های ضد حرارت استفاده نمایید.
  • از باد ملایم سشوار استفاده نمایید و سشوار را در فاصله ی سی سانتی متری موها نگه دارید.
  • اگر برای خشک کردن مو سشوار می کشید، ابتدا آب موهایتان را با استفاده از حوله بگیرید.

5 پیشنهاد برای داشتن موهای سالم

  1. روزانه به طور مرتب آب بنوشید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

مواد مغذی از طریق غذا به بدن انسان می رسد. پیروی از رژیم غذایی مناسب، باعث تناسب این مواد در بدن می شود و به تبع آن، موهای سالمی خواهید داشت.

رژیم غذایی خوب چه رژیمی است؟ در رژیم های غذایی مناسب، متناسب با طبع فرد، آشامیدن آب و دیگر مایعات وجود دارد. در رژیم غذایی متناسب، هم سبزیجات و میوه، هم سایر مواد غذایی متناسب با نیاز بدن وجود دارند.

  1. از شانه های چوبی استفاده کنید.

یکی از موارد ضروری در روتین موی خشک، استفاده از شانه های چوبی است. شانه های چوبی بر خلاف دیگر شانه ها به ساختار موها آسیب نمی زند، رطوبت و چربی را به طور یکسان در ساقه ی مو پخش می کند.

روتین موی خشک

 

  1. از رو بالشی های ابریشمی یا ساتن استفاده نمایید.

اگر روتین موی خشک را رعایت می کنید و می خواهید تاثیر آن را ببینید، بهتر است روبالشی خود را به جنس ابریشم یا ساتن  تغییر دهید. روبالشی های نخی باعث ایجاد الکتریسیته در مو شده و به مرور زمان باعث خشک شدن مو و موخوره می شوند.

  1. موهای خود را ببافید یا جمع کنید

بهترین حالت نگهداری موها، هنگامی است که آن ها را می بافید. در این حالت هم مو، در حالت آزادی قرار دارد و هم اینکه از آسیب عوامل محیطی در امان است.

در هنگام خواب، موهای خود را به صورت گوجه ای ببندید یا آن ها را ببافید تا از خشکی مو و موخوره جلوگیری نمایید.

  1. پوست سر را ماساژ دهید

آخرین توصیه ی ما در روتین پوست خشک، ماساژ دادن پوست سر است. ماساژ دادن باعث افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت می شود و در این حالت، مقدار چربی ترشح شده بیشتر می گردد. همچنین ماساژ پوست سر برای تقویت موها و استحکام مو نیز بسیار مفید است. اما حتما باید با روش درست آن صورت بگیرد.

روتین موی خشک

کلام آخر

رعایت روتین موی خشک، به مرور زمان باعث بهبود وضعیت موهای شما خواهد شد. این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه مراقبت درست از زیبایی ها باعث دوام زیبایی آن ها خواهد شد. به همین دلیل باید روتین موی خشک را در برنامه خود داشته باشید.

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها