سلامت و زیبایی

چگونه موهای زائد صورت را از بین ببریم؟

موهای زائد صورت

 

رشد موی زائد، برای هیچ کس خوشایند نیست. اما در صورتی که موهای زائد صورت داشته باشید، این امر بسیار ناخوشایندتر است. موهای زائد صورت ممکن است به دلایل هورمونی باشد یا اینکه به خاطر ژنتیک ایجاد شوند. در هر صورت ما راهکارهایی باری از بین بردن موهای زائد صورت پیشنهاد می دهیم.

موهای زائد صورت

چند روش برای از بین بردن موهای زائد صورت

  1. شیو کردن

شیو کردن همیشه یکی از سریع ترین و راحت ترین روش ها برای برداشتن موهای زائد است. اگر چه این روش بسیار سریع است، اما نتیجه‌ی آن نیز بسیار موقتی است. معمولا سه روز پس از شیو، دوباره موهای زائد صورت به حالت قبل بر می گردند و باید این عمل دوباره تکرار شود.

برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر از شیو کردن بهتر است آن را روی پوست تمیز امتحان کنید. ابتدا پوست را تمیز کنید و روی آن یک لایه صابون بزنید و سپس شروع به شیو نمایید. برای جلوگیری از حساسیت پوستی، در جهت رویش موها تراش را انجام دهید.

در این روش، احتمال کمتری دارد که دچار موهای زیرپوستی شوید.

 

  1. استفاده از موچین

استفاده از موچین برای برداشتن موهای زائد یکی از روش های دم دست و راحت دیگر است. تفاوت این روش نسبت به شیو کردن این است که موچین موها را از ریشه می کند.

موچین ها برای همه‌ی اجزای صورت قابل استفاده هستند. مزیت دیگر آن این است که نتایج آن بیشتر دوام می آورد و سه تا هشت هفته موها به حالت قبل برنمی گردند.

برای شروع و گرفتن نتیجه‌ی بهتر به شیوه‌ی زیر عمل کنید:

قبل از شروع صور ترا با یک دستمال گرم بشویید تا نرم شود.

در حالی که پوست را محکم گرفته اید، موها را تک تک جدا کنید.

همیشه موها زرا در جهت رشد مو بکشید تا کنده شود.

اگر این پروسه برایتان دردناک بود، بعد از آن از کیسه یخ استفاده کنید.

حتما قبل و بعد از استفاده از موچین، آن را با الکل ضد عفونی کنید.

موهای زائد صورت

  1. اپیلاسیون

اپیلاسیون روش دیگر برای از بین بردن موهای زائد صورت است. اگر سرتان شلوغ است و نمی خواهید دائما شیو کنید، این روش نتایج طولانی تری دارد. اپیلاتورها موهای زائد صورت را مانند موچین و شیو کردن از بین می برند. با این تفاوت که در اپیلاسیون دسته ای از موها با یکدیگر حذف می شوند.چون اپیلاسیون موها را از ریشه خارج می کند، نتیجه آن طولانی تر است. گاهی اپیلاسیون باعث نرم و نازک شدن موها نیز می شود.

اپیلاسیون و اپیلاتورها در اندازه ای مختلف برای قسمت های مختلف بدن وجود دارند. اگر چه نیاز به آمادگی خاصی برای اپیلاسیون نیست، اما اگر چند روز قبل لایه برداری انجام دهید. احتمال ایجاد موی زیرپوستی کاهش می یابد.

  1. لیزر موهای زائد صورت

مشکل اکثر روش های از بین بردن موهای زائد صورت، موقتی بودن آن است. روش های موقتی نهایتا از چند روز تا چند هفته دوام می آورند. اگر به دنبال روش هایی هستید که نتایج طولانی مدت تری داشته باشند، لیزر موهای زائد صورت روش خوبی است.

در این روش از پرتوهای لیز و تکانه ای، برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می شود. با از بین رفتن فولیکول مو، موها ضعیف شده و می ریزند. گاهی شش ماه بعد نیاز به شارژ لیزر است. گاهی اوقات نیز موهای زائد صورت برای همیشه از بین می روند یا اینکه بسیار ضعیف و نازک می شوند. در حدی که دیگر جلب توجه نمی کنند.

لیزر موهای زائد صورت ممکن است گران باشد یا به جلسات زیادی نیاز داشته باشد. در این مدت باید هر جلسه به پزشک مراجعه کنید.لیزر موهای زائد را می توان در اطراف لب و چانه انجام داد. اما نباید از لیزر برای اطراف چشم استفاده شود. زیرا خطراتی به همراه دارد.

یکی از عوارض جانبی لیزر، حساسیت و قرمزی پوست است. برای رفع این مورد، روی محل مورد نظر یخ قرار دهید.

بسیاری از افراد برای استفاده از لیزر نگران هستند. زیرا فکر می کنند که لیزر بر روی سلامت آنان تاثیر منفی می گذارد. لازم به ذکر است که اشعه‌ی لیزر تنها به یک میلی متری پوست نفوذ می کند و از اپیدرم عبور نمی کند.

موهای زائد صورت

  1. کرم های موبر

کرم های موبر نتیجه طولانی تری نسبت به شیو کردن دارند و نسبت به اپیلاسیون ارزان تر هستند. کرم های موبر دارای مواد شیمیایی هستند که پروتئین های مو را از بین می برند. با سست شدن بافت مو و از بین رفتن پروتئین ها، مو به راحتی در آب حل شده و کنده می شود. این روش اگر چه از مواد شیمیایی بدون خطر استفاده می کند، اما در بعضی از افراد خطر واکنش نشان دادن و ایجاد حساسیت وجود دارد.

توصیه می کنیم قبل از استفاده از کرم موبر برای موهای زائد صورت، آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید. علائم حساسیت قرمزی، خارش و برجسته شدن پوست هستند.

بعد از تست حدود 24 ساعت صبر کنید و اگر پوستتان واکنشی نشان نداد. می توانید از کرم موبر برای موهای زائد صورت استفاده کنید.

برای استفاده ابتدا یک لایه کرم روی موهای زائد صورت قرار دهید. سپس منتظر بمانید تا حدود ده دقیقه سپری شود. با استفاده از یک پارچه ی مرطوب کرم را پاک کنید. موهای زائد نیز همراه آن پاک می شوند.

این محصولات به صورت ژل، کرم و لوسیون در دسترس هستند. برخی از آن ها برای استفاده‌ی صورت ساخته شده اند. به این معنی که علاوه بر حذف موهای زائد، به نرم و مرطوب شدن پوست صورت نیز کمک می کنند.

  1. استفاده از نخ

نخ زدن روش مرسوم و رایج دیگر است. در این روش با استفاده از نخ موهای زائد صورت اصلاح می شود. نخ ها، مو را از فولیکول بیرون می کشند و نتایج نسبتا طولانی دارند. نخ ها از مواد شیمیایی استفاده نمی کنند و ایجاد حساسیت در این روش کمتر است. اما همچنان این امکان وجود دارد که مقداری درد بکشید. این روش به یک متخصص نیاز دارد. زیرا بدون تخصص درد زیادی را متحمل خواهید شد.

اگر این روش برایتان ناخوشایند است از آرایشگر خود بخواهید از پماد بی حسی استفاده کند. همچنین بعد از اصلاح می توانید از کمپرس آب گرم استفاده نمایید.

در صورتی که پوست صورتتان جوش یا آکنه دارد نباید از نخ برای برداشتن موهای زائد صورت استفاده نمایید. زیرا باعث پارگی جوش می شود و نتیجه بدی به همراه دارد.

7.  کرم های موضعی

از هر روشی استفاده کنید موهای زائد صورت همچنان رشد خواهند کرد. کرم هایی وجود دارند که برای حذف موهای زائد صورت خانم ها ساخته شده اند. این کرم ها به مرور زمان فولیکول مو را از بین می برند و حدود چهار هفته بعد نتیجه قابل مشاهده خواهند بود.

این کرم ها را تنها باید با تجویز پزشک استفاده نمایید و روزی دو بار در روز استفاده کنید.

موهای زائد صورت

چند روش برای کنترل موهای زائد صورت و موهای زیر پوستی

  • صورت خود را روزانه بشویید.

شستشوی صورت تنها با استفاده از آب برای جلوگیری از موهای زیر پوستی کافی نیست. از یک شوینده ی ملایم برای شستشوی روزانه صورت استفاده نمایید. شستشوی روزانه ی صورت به شما کمک می کند تا منافذ پوست را تمیز نگه دارید. در صورت بسته شدن این منافذ چربی ها تجمع می یابند و امکان رشد موهای زائد صورت نیز بیشتر می شود.

  • روش اصلاح خود را بهبود ببخشید

همیشه موها را در جهت رشد آن ها اصلاح کنید. هنگام شیو کردن پوست را نکشید و با آن خشن برخورد نکنید. تکنیک های ضعیف اصلاح، باعث افزایش موهای زائد صورت و افزایش موی زیر پوستی می شوند.

  • مرطوب کننده افتر شیو بزنید.

علاوه بر مراقبت همیشگی از پوست صورت، باید بعد از اصلاح بیشتر از آن مراقبت نمایید. استفاده از کرم های افتر شیو باعث می شود پوست صورت نرم باقی بماند. عادت کنید بعد از اصلاح صورت خود را با آب سرد بشویید. این روش باعث کوچک شدن مناف، سفت شدن پوست و کاهش قرمزی آن می شود.

موهای زائد صورت

 

یک نکته مهم در مورد موهای زائد صورت

موهای زائد صورت در همه ی افراد وجود دارند. بسته به ژنتیک، تغذیه و آب و هوای محل زندگی فرد، ممکن است این موها و تعداد آن ها متفاوت باشد. یک نکته ی مهم این است که خانم هایی به دلیل مشکلات هورمونی و کیست های رحم یا تخمدان، موهای زائد بیشتری در صورت خود دارند. برای مطالعه ی دلایل کیست تخمدان  روی این مطلب قسمت کلیک کنید.

اگر چه موهای زائد صورت اذیت کننده هستند و ظاهر زیبایی ندارند، اما قبل از فکر کردن به حذف آن ها  بهتر است به درمان های اساسی تر فکر کنید.

برای درمان کیست ها به پزشک مراجعه نمایید. تغییرات هورمونی روی سلامت پوست، سلامت مو و ایجاد موهای زائد صورت تاثیر می گذارند. معمولا بعد از درمان کیست و به تعادل رسیدن مقادیر هورمون ها در بدن، موهای زائد صورت نیز برطرف می شوند. اما اگر تا آن زمان همچنان می خواهید موهای زائد را حذف کنید توصیه ی ما استفاده از لیزر است.

لیزر موهای زائد صورت، ریشه ی آن ها را از بین می برد و بعد از چند جلسه می توانید این موها را حذف کنید. علاوه بر آن روش های گران تری نیز مانند دستگاه های لیزر خانگی وجود دارد. استفاده از این دستگاه ها باید با احتیاط زیادی همراه باشد، زیرا در صورت استفاده نادرست، به بافت پوست آسیب می رسانند.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها