سلامت و زیبایی

نکات داشتن موی سالم و پرپشت کدام ها هستند؟+ معرفی 3 ماسک خانگی

نکات داشتن موی سالم

زیبایی و سلامت موها همیشه یکی از مواردی بوده است که بر زیبایی کلی فرد تاثیر می گذارد. نکات داشتن موی سالم، شاید موارد ساده ای باشند. اما دانستن این نکات به شما در داشتن موهایی سالم و پر پشت کمک می کند.

آیا می توان جنس مو را عوض کرد؟

اگر چه نمی توان فولیکول ها و ساختار مو را تغییر داد، اما مراقبت هایی وجود دارد که هم می تواند باعث ضخیم تر شدن تار مو و هم کاهش ریزش مو شود.

جنس موی هر فرد به ژنتیک و تغذیه ی او بستگی دارد. مثلا در میان ایرانیان کسانی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند موهایی محکم تر نسبت به دیگر مناطق دارند. علاوه بر این موارد، سلامت جسمانی و داخلی نیز روی سلامت مو تاثیر می گذارد.

مراقبت درست و استفاده از ماسک مو و روغن های موی مناسب، از نکات داشتن موی سالم و پرپشت است.

نکات داشتن موی سالم

پر فروش ترین محصولات مو

نکات داشتن موی سالم چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که برای داشتن موی سالم باید جسم سالمی داشته باشید. بیماری های زیادی هستند که بر سلامت موها تاثیر می گذارند. برای مطالعه در مورد این بیماری ها به مقاله ی چه بیماری هایی برای سلامت مو تاثیر می گذارند مراجعه نمایید.

به علاوه ی آن، یکی دیگر از نکات سلامت مو، روش های مراقبتی صحیح و استفاده از ماسک موهای مناسب است.

علاوه بر اینکه باید روتین موی درستی داشته باشید تا به موها آسیب وارد نشود. گاهی نیز باید از مواد تقویت کننده ی موها استفاده کنید.

ما موادی که برای سلامت موها مفید اند را در این مقاله جمع آوری کرده ایم.

نکات مراقبتی برای سلامت مو

اکثر افراد می گویند مو یک ساختار زنده نیست، زیرا احساس درد یا چیز دیگری برای آن وجود ندارد. بدون شک فولیکول های مو زنده هستند، چون رشد می کنند و تحت تاثیر بسیاری از عوامل قرار می گیرند. ساختار مو نیز تا حدودی زنده است، زیرا گاهی دیده شده تارهای آسیب دیده ترمیم می شوند.

در هر صورت یکی از نکات داشتن موی سالم، مراقبت درست از موها است. برای حفظ سلامت مو و وارد نکردن آسیب به آن به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از شستشوی زیاد موها خودداری کنید.

مو برای حفظ سلامت و ساختار خود به رطوبت نیاز دارد. خود فولیکول های مو، چربی طبیعی تولید می کنند که در طول تار مو حرکت می کند. وقتی این چربی روی مو حس شد، موقع شستشوی موها است. اما زمانی که موها خشک هستند از شستشو آن ها خودداری کنید.

شستن زیاد موها باعث خشک شدن مو و آسیب های دیگری می شود. در دراز مدت مو پر از موخوره، بد رنگ و ضعیف می شود.

نکات داشتن موی سالم

 

  • موی خیس را شانه نکنید.

مو در حالت خیس، یکی از ضعیف ترین وضعیت های ممکن را دارد. موی خیس به شدت ضعیف است و چند برابر وزن خود، آب جذب کرده است. شانه کردن این مو هم باعث ریزش مو و کم باعث کشسان شدن موها می گردد. پس یکی از نکات موی سالم این است که از شانه کردن موی خیس خودداری کنید.

 

  • موی خیس را داخل حوله نپیچید.

اگر چه شاید این حرکت را بسیار در فیلم ها دیده باشید، اما کاملا اشتباه است. پیچیدن موی خیس در حوله وزن اضافی زیادی را به فولیکول های مو وارد می کند. در نتیجه به مرور زمان ریشه ی موها ضعیف شده و مو بیشتر می ریزد.

علاوه بر آن پیچیدن موی خیس داخل حوله، سبب می شود هوا به داخل تارهای مو جریان پیدا نکند. در این حالت مو بیشتر مستعد پوسیدگی و ضعیف شدن است.

نکته ی سوم از نکات داشتن موی سالم، این است که موها را درست خشک کنید. برای خشک کردن مو از حوله های میکرو فایبر یا تی شرت نخی استفاده نمایید. این دو قطرات آب را به سرعت جذب می کنند. زمانی که آب مو را گرفتید، اجازه دهید موی نم دار خودش خشک شود. اما اگر می خواهید از سشوار برای خشک کردن مو استفاده نمایید، آن را در فاصله ی سی سانتی موها نگه دارید. باد سشوار را در حالت معتدل تنظیم کنید و آرام آرام موها را خشک کنید. بدون اینکه آن ها را با شانه بکشید یا اینکه سشوار را مستقیم روی مو قرار دهید.

برای کاهش آسیب های سشوار می توانید از سرم های ضد حرارت مو یا روغن های طبیعی، مانند روغن زیتون، استفاده نمایید.

  • همیشه موها را باز نگذارید.

موی باز با آلودگی محیطی، باد، نور خورشید و غیره درگیر می شود. این عوامل به مرور زمان سبب ضعیف شدن موها و ایجاد آسیب می شوند.

اگر چه موی باز زیبا است، اما برای حفظ این زیبایی باید نکات موی سالم را انجام دهید.

نکات داشتن موی سالم

برای این کار:

هنگام خواب موهایتان را ببافید یا به حالت گوجه ای بالای سر جمع کنید. همچنین می توانید موها را جمع کرده و در یک روسری بپیچید. این کمار از ایجاد اسطکاک بین مو و بالش جلوگیری می کند.

از رو بالشی ابریشم یا ساتن استفاده نمایید. روبالشی های نخی و پلاستیکی باعث خشکی مو و ایجاد موخوره می شوند. احتمالا صبح ها با الکتریسیته مو مواجه شده باشید. در این حالت موها ژولیده، نامرتب و خشک هستند که هیچ جوره نمی توان آن ها را مرتب کرد.

سعی کنید در طول رو موهایتان را ببافید. البته دقت داشته باشید که بافت موها نباید خیلی محکم باشد. بافت محکم به مرور روی ریشه ی مو تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه ریشه ی موها ضعیف شده و مو بیشتر می ریزد.

حتما دو ساعت در روز موها را باز بگذارید. باز گذاشتن مو باعث می شود هوا در میان تارهای مو جریان پیدا کند و ریشه ی مو استراحت کند.

  • بیش از حد موها را شانه نکنید.

برس های دندانه فلزی، باعث ایجاد الکتریسیته بیشتر در میان تارهای مو می شوند. الکتریسیته موجب خشکی مو می گردد. در نتیجه ی این عوامل موی خشک بیشتر مستعد موخوره و سایر آسیب ها است. برای دانستن روش مراقبت از موی خشک، به مقاله ی روتین موی خشک مراجعه نمایید.

روزانه یک بار شانه زدن موها کافی است. در صورت نیاز می توانید دوبار موها را شانه کنید. سعی کنید هنگام شانه کردن مو، از پایین موها شروع کرده و گره ها را با دست باز کنید. به این صورت موها کشیده نمی شوند و ریزش موی کمتری خواهید داشت.

موها را در حالت نشسته شانه کنید. این کار باعث کاهش تاثیر جاذبه بر روی مو می شود. در نتیجه تعداد تار موهای ریخته شده کاهش می یابد. یکی از نکات داشتن موی سالم، استفاده از شانه های چوبی است.

این شانه ها باعث ایجاد الکتریسیته میان تارهای مو نمی شوند. شانه های چوبی، چربی و رطوبت طبیعی مو را به طور یکسان در طول ساقه ی مو پخش می کنند. در نتیجه این شانه ها برای جلوگیری از ایجاد موخوره مفید هستند.

نکات داشتن موی سالم

 

ماسک ها و روغن هایی که برای داشتن موی سالم می توانید استفاده نمایید.

  1. ماسک تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین ها و آمینو اسیدها مفید و ضروری برای بدن است. استفاده از ماسک تخم مرغ موجب تقویت موها و ضخیم شدن تار مو می شود. البته دقت داشته باشید که استفاده ی بیش از حد از این ماسک، موجب ضخیم شدن بیش از حد و در نتیجه خشن شدن تار مو می شود.

ماسک تخم مرغ را به دو شیوه می توانید استفاده نمایید.

در روش اول یک یا دو تخم مرغ را باهم مخلوط کنید و نیم ساعت روی موها بگذارید. سپس آن را با آب گرم و شامپوی ملایم شستشو دهید.

روش دوم کمی پیچیده تر اما موثرتر است. یک قاشق زده ی تخم مرغ+ یک قاشق روغن زیتون+ دو قاشق آب را با یکدیگر مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را روی موهای خشک بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. سپس آن را با آب گرم و شامپوی ملایم شستشو دهید. هفته ای یک تا دوبار می توانید از این ماسک استفاده نمایید.

نکات داشتن موی سالم

  1. ماسک آووکادو

آووکادو جزء 10 ماده ی عالی آبرسان پوست است. این ماده ی پر خاصیت، علاوه بر پوست برای موها نیز بسیار مفید است. آووکادو آبرسان عمیق مو نیز هست و استفاده از آن سبب ایجاد موهای درخشان و سالم می گردد.

برای تهیه ی ماسک آووکادو، یک میوه ی آووکادو را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون ترکیب کنید. این مخلوط را می توانید به موها و پوست سر نیز بمالید. بعد از گذشت سی دقیقه موها را شستشو دهید.

  1. ژل آلوئه ورا

خاصیت ژل آلوئه ورا برای پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. این آبرسان عمیق، در بسیاری از ماسک موها و کرم های آبرسان پوست نیز استفاده می شود. برای دسترسی به محصولات مراقبتی مو، روی لینک آن کلیک کنید.

استفاده از آلوئه ورا برای مو، خاصیت آبرسانی عمیق به همراه دارد. به علاوه آلوئه ورا سبب ضخیم شدن تارهای مو نیز می گردد.

برای تهیه ی ماسک خانگی آلوئه ورا می توانید ژل آن را جدا نمایید و به پوست سر بمالید. در روش دیگر، آلوئه ورا را با مقادیر مساوی روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط می کنند. سپس ترکیب به دست آمده را روی ساقه ی مو می گذارند. پیچیدن یک کلاه به دور موها باعث ایجاد نتایج بهتری نیز می شود. این ماسک باید بعد از نیم ساعت شسته شود. هفته ای یک یا دو بار می توانید از ماسک آلوئه ورا استفاده نمایید.

نکات داشتن موی سالم

 

ترکیبات این ماسک ها، از سایت علمی مدیکال نیوز برداشته شده است و تاثیرات آن، طبق این مقاله ذکر شده است.

 

نتیجه ی نهایی

نکات داشتن موی سالم، برای خیلی از افراد مهم است. این روش ها در عین سادگی، تاثیرات عمیقی دارند.

اگر چه نکات داشتن موی سالم بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است، اما در مقالات بعدی به بررسی سایر مراقبت ها و ماسک های قابل استفاده می پردازیم. با ما در مجله ی زیبایی رنگدونه همراه باشید.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها