سلامت و زیبایی

چگونه از شر آکنه صورت خلاص شویم؟ (معرفی 7 درمان خانگی موثر)

آکنه صورت

آکنه صورت، جزو رایج ترین بیماری هایی است که پوست را درگیر می کند. این بیماری که منشاء باکتریایی دارد، حدود 85% از بزرگسالان را درگیر می کند.

بر اساس تحقیقات داروهایی مثل سالیسیلیک اسید و بنزوئیک اسید بهترین داروها برای از بین بردن آکنه صورت هستند. اما دو مشکل عمده وجود دارد. یک اینکه این داروها گران هستند و قیمت زیادی دارند، دوم اینکه مصرف این داروها واکنش هایی مانند قرمزی، خشکی و در کل حساسیت به وجود می آورد.

این امر موجب شده است تا اکثر افراد به دنبال راهی خانگی برای درمان آکنه باشند. در حقیقت یک مطالعه نشان داده است که حدود 77% از افراد، برای درمان آکنه صورت، درمان های خانگی را امتحان کرده اند. اما بسیاری از داروهای خانگی، پایه ی علمی ندارند و ممکن است استفاده از آن ها مضر باشد. به همین دلیل در این مقاله به معرفی چند درمان خانگی برای از بین بردن آکنه صورت می پردازیم.

آکنه صورتعلت به وجود آمدن آکنه صورت چیست؟

زمانی که منافذ پوست، با چربی مسدود می شوند، آکنه ها به دنیا می آیند. در داخل هر منفذ پوست، یک غده ی چربی ساز وجود دارد که ماده ای به نام سبوم تولید می کند. سبوم باعث مسدود شدن منافذ می گردد. باکتری پرو پیونی باکتریوم آکنس، از سبوم تغذیه می کند. در نتیجه در حالتی که چربی پوست زیاد است، این باکتری در منافذ صورت شروع به رشد می نماید.

گلبول های سفید به این باکتری حمله می کنند. حاصل این درگیری، جوش و التهاب است. از شایع ترین علایم وجود پروپیونی باکتریوم آکنس، جوش های سر سیاه است.

 

عوامل به وجود آورنده ی آکنه صورت چه چیزهایی هستند؟

ژنتیک، رژیم غذایی، فشارهای محیطی، تغییرات هورمونی و عفونت ها می توانند از دلایل به وجود آمدن آکنه صورت باشند. اگر چه این بیماری علت های متنوعی دارد، اما درمان آن معمولا یکسان است. گاهی آکنه ها مقاوم هستند و به درمان های تهاجمی تر نیاز پیدا می شود.

آکنه صورت

معرفی چند درمان خانگی برای از بین بردن آکنه صورت

1. سرکه سیب بزنید.

سرکه سیب مانند سایر سرکه های دیگر، با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند. سرکه سیب حاوی اسید سیتریک می باشد. بر اساس تحقیقات پزشکی این اسید برای از بین بردن آکنه موثر است. (منبع)

تحقیقات نشان داده است که اسید سوسکنیک، یک اسید دیگر سرکه سیب، برای از بین بردن التهاب ناشی از آکنه صورت مفید است. با این وجود متخصصان پوست توصیه می کنند به هیچ وجه از سرکه سیب برای پوست استفاده نکنید. زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شدید شود.

اما اگر قصد دارید از سرکه سیب برای درمان آکنه صورت استفاده نمایید، بهتر است طبق دستور العمل زیر پیش بروید

  • یک قسمت سرکه سیب را به سه قسمت آب مخلوط کنید. اگر پوست حساسی دارید، مقدار آب را افزایش دهید.
  • بعد از تمیز کردن صورت، آن را با یک پنبه بر روی پوست بکشید.
  •  حدود 5 تا 20 ثانیه بعد، آن را با آب شستشو دهید و صورتتان را خشک کنید.

حداکثر روزی یک بار می توانید از این ترکیب استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که سرکه سیب می توانند سبب ایجاد قرمزی پوست و سوختگی شود. پس در استفاده از آن دقت کنید و سرکه سیب را با مقدار زیادی آب مخلوط نمایید.

آکنه صورت

2. یک مکمل روی مصرف کنید.

روی یکی از مواد معدنی مغذی و ضروری برای بدن است. این ماده برای رشد سلول، تولید هورمون و متابولیسم و عملکرد درست سیستم ایمنی مفید است. استفاده از مکمل روی تاثیر خوبی روی درمان آکنه صورت دارد.

بر اساس تحقیقات، افرادی که پوست آن ها آکنه دارد، نسبت به افرادی که پوست شفافی دارند؛ از مقدار کمتری روی در بدن خود برخوردارند.

همچنین در تحقیق دیگری اثبات شده است که، مصرف روزانه 35 تا 40 میلی گرم روی در روز، به درمان آکنه کمک می کند. به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر از این مقدار روی مصرف نکنید. زیرا مصرف بیش از حد آن سبب ایجاد التهاب معده می شود.

آکنه صورت

3. ماسک عسل و دارچین درست کنید.

ترکیب عسل و دارچین، خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری دارند. باکتری ها و التهاب از علت های به وجود آمدن آکنه صورت هستند. یک مطالعه ی معتبر در سال 2017 نشان داد که ترکیب عسل و دارچین، برای از بین بردن آکنه صورت موثر است. در تحقیقات دیگری نیز اثبات شده است که عسل به تنهایی می تواند جلوی رشد پروپیونی باکتریوم آکنس را بگیرد. اگر چه این تحقیق به طور کامل تاثیر عسل برای از بین بردن این باکتری را اثبات نکرده است.

برای تهیه ی ماسک عسل و دارچین، طبق دستور زیر عمل کنید:

  • 2 قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را با یکدیگر مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید.
  • این ماسک را روی صورت تمیز بگذارید و منتظر بمانید تا 15 دقیقه سپری شود.
  • سپس آن را کاملا بشویید و صورت خود را خشک کنید.

4. درمان موضعی با روغن درخت چای

روغن درخت چای در ترکیبات اکثر پمادهای ضد آکنه وجود دارد. روغن درخت چای، از برگ های یک درخت کوچک بومی استرالیا تهیه می شود. این روغن به دلیل خاصیت ضد جوش و ضد آکنه بودن آن مشهور است. چندین مطالعه نشان داده اند که روغن درخت چای برای از بین بردن آکنه صورت موثر است.

با توجه به اینکه استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای خوراکی در دراز مدت، ممکن است سبب ایجاد مقاومت باکتریایی شود، روغن درخت چای ی جایگزین موثر برای آنتی بیوتیک ها است. همچنین در تحقیق دیگری نشان داده شده است که استفاده از روغن درخت چای برای آکنه صورت، التهاب و حساسیت کمتری نسبت به پمادها ایجاد می نماید.

روغن درخت چای بسیار غلیظ است، پس حتما قبل از استفاده بر روی پوست، آن را رقیق کنید. نحوه استفاده از روغن درخت چای به صورت زیر است:

  • یک قطره روغن درخت چای را به 9 قطره آب مخلوط کنید.
  • یک پنبه را به روغن آغشته کنید و آن را به نواحی که آکنه صورت دارند بمالید.
  • بعد از استفاده می توانید از مرطوب کننده استفاده نمایید. استفاده از این محلول موضعی یک تا دو بار در روز بلا مانع است. اما حواستان باشد سبب ایجاد حساسیت پوستی نشود.

آکنه صورت

5. چای سبز را روی پوست خود بگذارید.

چای سبز دارای آنتی اکسیدان های زیادی است و نوشیدن آن خاصیت زیادی برای سلامت بدن دارد. نوشیدن یا استفاده موضعی از چی سبز، به درمان آکنه صورت کمک می کند. این امر به این دلیل است که در ترکیبات چای سبز عصاره فنول وجود دارد. فنول سبب از بین بردن باکتری و التهاب می شود. به همین دلیل چای سبز در درمان آکنه صورت موثر است.

در یک تحقیقات کوچک با حضور 80 زن، به مدت چهار هفته چای سبز مصرف کردند. بعد از گذشت این مدت زمان، مشخص شد این زنان نسبت به هنگام شروع آزمایش، در اطراف لب ها و بینی خود مقدار کمتری آکنه صورت دارند. همچنین مصرف چای سبز سبب کاهش قند خون و انسولین نیز می گرددو بالا بودن قند خون یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن آکنه است.

استفاده از چای سبز به صورت موضعی نیز تاثیرات شگفت انگیزی دارد. بر اساس تحقیقات، آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، تولید سبوم را کاهش می دهد، با التهاب و باکتری آکنه نیز مقابله می نماید. در نتیجه استفاده موضعی از ان، میزان جوش و آکنه ی صورت را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. اگر چه می توانید کرم ها و پمادهایی حاوی عصاره چای سبز تهیه نمایید، اما درست کردن آن در خانه نیز، به راحتی دستور العمل زیر است:

  • چای سبز را به مدت 3 تا 4 دقیقه داخل آب گرم قرار دهید و بعد اجازه دهید چای خنک شود.
  • حال با استفاده از یک پنبه، چای را به پوست خود بمالید یا با استفاده از اسپری آب، آن را روی پوست اسپری کنید.
  • اجازه دهید روی صورت خشک شود. سپس صورت را با آب بشویید و با حوله خشک نمایید.
  • می توانید برگ های چای باقی مانده را با عسل ترکیب کنید و یک ماسک صورت بسازید.

6. فندق جادوگر بزنید.

فندق جادوگر، از پوست و برگ درخت فندق جادوگر در آمریکای شمالی تهیه می شود. این فندق حاوی تانن است که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. از فندق جادوگر برای درمان بیماری های پوستی بسیاری از جمله: شوره سر، اگزما، سوختگی، واریس، گزش حشرات و آکنه صورت استفاده می شود.

فندق جادوگر می تواند با باکتری ها مبارزه کند و آن ها را از بین ببرد. پروپیونی باکتریوم آکنس نیز جزو این باکتری ها است. نحوه ی استفاده از ان به شیوه زیر است:

  • یک قاشق غذا خوری پوست فندق جادوگر و یک فنجان آب را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید.
  • بگذارید این ترکیب 30 دقیقه خیس بخورد و بعد آن را روی شعله بگذارید.
  • به مدت ده دقیقه آن را با حرارت ملایم بجوشانید و در ظرف را ببندید.
  • سپس مایع را صاف کرده و در یک ظرف در بسته بگذارید.
  • این ترکیب را با استفاده از پنبه، یک تا دو بار می توانید روی پوست صورت بگذارید.

لازم به ذکر است که مارک های تجاری ممکن است حاوی تانن نباشند. زیرا این ماده در فرایند تقطیر از بین می رود. پس تهیه ی فندق جادوگر به روش خانگی، بسیار مفیدتر است.

آکنه صورت

7. پوست را با آلوئه ورا مرطوب کنید.

ژل آلوئه ورا اغلب به کرم ها، مرطوب کننده ها و لوسیون ها اضافه می شود. این ماده معمولا برای خراش، جوش، جای سوختی و سایر عارضه های پوستی استفاده می شود. استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی پوست به از بین رفتن جای سوختگی و کاهش التهاب کمک می کند.

آلوئه ورا دارای دو ماده ی موثر در از بین بردن آکنه صورت است. این دو ماده اسید سالیسیلیک و گوگرد هستند. تحقیقات تاثیر مستقیم اسید سالیسیلیک را بر روی از بین بردن آکنه صورت نشان داده است. بر اساس تحقیقات دیگری هنگامی که ژل آلوئه ورا با ماده ای مانند روغن درخت چای ترکیب می شد، تاثیر بسیار بیشتری بر درمان آکنه صورت دارد.

نحوه استفاده به شکل زیر می باشد:

  • ژل آلوئه ورا را با قاشق از پوست آن جدا کنید.
  • ژل را به طور مستقیم بر روی پوست تمیز قرار دهید.
  • این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

 

در این مقاله سعی کردیم به ارائه ی راهکارهایی برای خلاص شدن از شر آکنه صورت بپردازیم. تمامی موارد بالا بر اساس تحقیقات پزشکی معتبر می باشد که در مجله pubmed منتشر شده اند. همچنین برای دسترسی به مرجع انگلیسی این مقاله می توانید روی منبع کلیک کنید. اگر درمان های خانگی را نمی پسندید، می توانید با مراجعه به قسمت محصولات مراقبتی پوست در سایت رنگدونه، کرم هایی را انتخاب نمایید که حاوی این مواد هستند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها