سلامت و زیبایی

چرا مراقبت مو بعد از دکلره ضروری است؟

مراقبت مو بعد از دکلره

مراقبت مو بعد از دکلره موضوع مورد بحث در مقاله امروز است. خانم های ایرانی تمایل زیادی به رنگ موهای بلوند و روشن دارند. به همین دلیل مراقبت مو بعد از دکلره ضرروی است.

امروزه به علت وجود انواع مدل های رنگ مو متفاوت، تغییر سریع مد و تنوع خواهی افراد، استفاده از روش دکلره برای از بین بردن رنگ اصلی موها بسیار زیاد شده است. آسیب های جدی که مواد شیمایی استفاده شده برای دکلره کردن، به موها وارد می کنند؛ مراقبت از مو بعد از دکلره را برای ترمیم آسیب دیدگی مو ضروری می کنند. اگر به سلامت موهایتان اهمیت می دهید و سوالاتی از قبیل دکلره چیست؟ چه آسیب هایی به مو وارد می کند؟ چرا مراقبت از مو بعد از دکلره ضروری است؟ برای مراقبت از مو بعد از دکلره باید چکار کرد؟، فکرتان را مشغول کرده است، این مقاله را بخوانید.

دکلره چیست؟

برای تغییر رنگ مو به رنگ‌های تیره محدودیتی وجود نداشته اما برای روشن کردن آن حتما باید از دکلره استفاده کنید. دکلره کردن یعنی بی رنگ کردن مو و رساندن مو به رنگ پایه ای بی رنگ، به بیانی دیگر، اگر بخواهیم موهای طبیعی را بیش از 4 درجه روشن کنیم، ابتدا باید موها را دکلره کنیم و سپس از رنگ انتخابی استفاده نماییم. برای روشن کردن مو از پودر دکلره همراه با اکسیدان 12% استفاده می شود که با توجه به جنس موها، باید حدود 20 تا 30 دقیقه روی سر بماند. چنانچه موها ظریف باشند، بهتر است به جای اکسیدان 12% از اکسیدان 9% استفاده شود.

این روش نسبت ‌به دیگر روش‌های شیمیایی آرایشی بیشترین آسیب را به مو می رساند. بنابراین باید مراقبت از مو بعد از دکلره جدی گرفته شود. بهترین کار این است که سالانه بیش‌از ۱ یا ۲ بار از این ماده استفاده نکرده و فاصله استفاده آن را نیز بسیار زیاد کنید. زیرا مو بتواند فرصت جدیدی برای رویش داشته و آسیب کمتری را متحمل شود.

مراقبت مو بعد از دکلره

دکلره چه آسیب هایی به مو وارد می کند؟

توجه داشته باشید که استفاده مداوم از دکلره عوارض غیر قابل جبرانی برای مو ایجاد می‌کند. این ماده در صورت استفاده بیش از حد باعث ریزش مو، سفید شدن موها و شکننده و خشک شدن آن‌ها می‌شود‌ تأثیرات مخربی که این ماده بر روی ساقه مو دارد باعث تغییر شکل پروتئین‌های ساقه مو شده و موخوره و خشکی بیش ‌از حدی را برای آن به وجود می‌آورد معمولاً بعد از مدتی که از دکلره شما بگذرد ساقه مو شروع به ریزش و قطع شدن می کند. به طور کلی آسیب هایی که این روش به مو وارد می کند، عبارتند از:

  • کاهش رطوبت و خشکی مو
  • سوختگی مو
  • زخم شدن پوست سر
  • نازک شدن و شکنندگی مو
  • وز شدن و پف کردن موها

پر فروش ترین محصولات مو

اگر تصمیم قطعی خود را برای انجام دکلره گرفتید، لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که حتما از محصولات با کیفیت استفاده نمایید و از تخصص و خدمات اشخاصی بهره ببرید که سابقه اینگونه فعالیت ها را دارند تا از آسیب های احتمالی در امان باشید. البته چند فرمول رنگ مو بدون دکلره وجود دارد که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است قبل ‌از استفاده از دکلره برای آنکه بتوانید میزان حساسیت و التهاب را کاهش دهید آن را بر روی قسمتی از موی خود آزمایش کنید. در صورت مشاهده قرمزی و خارش پوست سر یا ریزش مو از این ماده استفاده نکنید.

مراقبت مو بعد از دکلره

مراحل مراقبت از مو بعد از دکلره

  • برای سشتن موهایتان بعد از دکلره عجله نکنید

یکی از نکات مراقبت از مو این است که بعد از دکلره کردن، 72 ساعت صبر کنید و بعد از شامپو استفاده کنید. زیرا سه روز طول می کشد تا لایه کوتیکول به طور کامل بسته شود. باز بودن کوتیکل مو هنگام دکلره و رنگ کردن، باعث می شود رنگ به راحتی به ساقه مو نفوذ کند. هنگامی که موهای خود را خیلی زود به زود می شویید، لایه کوتیکول ممکن است همچنان باز باشد که منجر به شسته شدن رنگ و پاک شدن آن از روی سر می شود و در این زمان مو ها حساس و شکننده هستید و مواد شیمیایی شامپو موجب تحریک این حساسیت می شوند.

  • از شامپو های بدون سولفات استفاده کنید.

یکی از مهم ترین گام های مراقبت از مو بعد از دکلره، استفاده از محصولات بدون سولفات است. سدیم لورت سولفات که به عنوان سولفات سدیم لورت اتر نیز شناخته می شود، نوعی شوینده آنیونی است که در بسیاری از محصولات تمیزی مو و شامپوها یافت می شود. این ماده برای کمک به ایجاد یک کف و از بین بردن چربی جمع شده در کف سر به شامپوها و نرم کننده های شما اضافه می شود. دکلره کردن باعث می شود کوتیکل مو باز شود و مو در برابر مواد شیمیایی از جمله سولفات بی دفاع می شود. همچنین گفتیم که دکلره باعث کاهش رطوبت و خشکی مو می شود. سولفات نیز با از بین بردن چربی سر، خشکی پوست کف سر را تشدید می کند و احتمال زخم شدگی کف سر را افزایش می دهد و می‌تواند منجر به از بین بردن موهای رنگ ‌شده زیبای شما شود.

مراقبت مو بعد از دکلره

  • از ماسک مو نرم کننده و آبرسان استفاده کنید

برای درمان مشکل خشکی، وزی و ترمیم موهای دکلره شده، بهترین راه مراقبت از مو بعد از دکلره، استفاده از ماسک موهای نرم کننده و آبرسان است. این ماسک رطوبت مورد نیاز مو و مواد مغذی مورد نیاز آن را تهیه کرده و به مو های خشک و وز، حالتی نرم و ظاهری براق و شاداب می دهد. معمولاً بیشتر ماسک‌های مو را باید بعد از شستشوی مو با شامپو استفاده کرد. البته تعدادی از آن‌ها نیز مخصوص استفاده در زمان خشک بودن موها هستند. در دستورالعمل برخی از ماسک موها نیز نوشته شده که قبل از استفاده، موهایتان را مقداری نم‌دار کنید.

اگر به دنبال ماسک مو با کیفیت و قیمت مناسب برای مراقبت از مو بعد از دکلره هستید، ماسک مو مغذی کراتین گزینه بسیار مناسبی است. محصولی است که از ترکیب تعداد بسیاری مواد مغذی ساخته شده است. ریشه زنجبیل، کراتین، روغن آرگان، عصاره جو دو سر، روغن های معدنی و…. ترکیبات سازنده این ماسک مو و مناسب برای مراقبت از مو بعد از دکلره هستند. هرکدام از این عصاره ها حاوی ویتامین ها، پروتئین ها، ترکیبات فعال مرطوب کننده، درمان کننده و تقویت کننده بسیاری اند که این مواد در کنار هم می توانند مشکلات مو شما بعد از دکلره را بر طرف سازند، مو ها را ضخیم تر کننند و موهای سوخته را ترمیم کنند و همچنین باعث افزایش طراوت، درخشندگی و نرمی موها شوند. این ماسک مو حاوی تعادل کاملی از عصاره های طبیعی است و هر آنچه برای مراقبت از مو بعد از دکلره و داستن موهایی سالم و زیبا نیاز دارید، را به شما می دهد. این ماسک مو با ایجاد یک لایه محافظ، از موهای شما در برابر آسیب های بیرونی مثل اشعه مضر آفتاب، آلودگی ها و کلر محافظت می کند.

مراقبت مو بعد از دکلره

  • با آب گرم موهای خود را نشویید

اگرچه دوش آب گرم برای برخی احساس شگفت انگیزی دارد، اما برای حفظ سلامت و مراقبت از مو بعد از دکلره، سعی کنید برای شستن موهای خود از آب ولرم استفاده کنید. زیرا آب گرم چربی طبیعی پوست سر را نیز از بین می‌برد و رشد مو را مختل می‌کند و موها حالت وز، شکننده و خشک به خود می گیرند. همچنین، آب گرم در کنار دکلره، باعث ریزش مو می شود. زیرا گرما باعث می شود تا موهایی که در اثر دکلره ضعیف شده اند، ضعیف تر شوند و تمایلشان به ریزش بیشتر شود. پس برای مراقبت از مو بعد از دکلره، به جای شست و شوی موها با آب گرم می توانید موهای خود را زیر آب ولرم ماساژ دهید. استفاده از آب ولرم هیچ آسیبی به موهای شما نمی رساند.

  • در شستن موهایتان زیاده روی نکنید

اگر می خواهید آسیب وارد شده از دکلره را کمتر کنید و رنگ موهایتان دوام بیشتری داشته باشد( مخصوصا اگر رنگ موی فانتزی دارید)، یادتان باشد یکی از نکات مراقبت از مو بعد از دکلره، شستن موهایتان به اندازه است. تصور کنید هر روز موها بامواد شیمیایی شامپو، باد گرم سشوار و… در تماس باشند، مسلما آسیب می بینند و چربی طبیعی مو را از بین می رود با موهایی وز و خشک و سوخت مواجه می شوید. سعی کنید برای مراقبت از مو بعد از دکلره، موهای خود را یک روز در میان یا حتی 2 تا 3 بار در هفته بشویید تا رنگ موهایتان ثابت بماند.

  • از اسپری و محصولات محافظ در برابر اشعه آفتاب و ابزار های حرارتی استفاده کنید

برای مراقبت از مو بعد از دکلره، بهتر است به طور کل از اشعه خورشید و ابزار های حالت دهنده مانند سشوار و اتو دوری کنید. اما اگر تصمیم به استفاده از آن ها دارید قبل از استفاده، از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید. برای کمک به جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام استفاده از ابزارهای داغ، سعی کنید قبل از سشوار کردن یا حالت دادن به آن ها، از یک اسپری محافظ حرارتی استفاده کنید. اسپری های محافظ حرارت به جلوگیری از کاهش رطوبت مو و مراقبت از مو بعد از دکلره در برابر گرما، کمک می کنند.

مراقبت مو بعد از دکلره

  • از شنا در آب دارای کلر زیاد اجتناب کنید

کلر یک عامل ضد عفونی کننده شیمیایی است که استخرها را تمیز می کند. برخورد موها با کلر به مرور زمان می تواند آسیب های جدی به مو وارد کند. مخصوصا موهای بلوند و دکلره شده که مستعد تغییر رنگ مایل به سبز هستند و موهای تیره تر ممکن است کدر شده، خشک شوند و درخشندگی خود را از دست بدهند. بنابراین هنگامی می خواهید به استخر بروید، برای مراقبت از مو بعد از دکلره، از کلاه شنا و ماسک موی نرم کننده استفاده کنید. این دو به همراه هم، مانعی را روی مو ایجاد می کنند تا کلر به آن نفوذ نکند.

  • حداکثر دو بار در سال موهایتان دکلره کنید

علاوه بر کارهایی که برای مراقبت از مو بعد از دکلره انجام می دهید، سعی کنید برای سالم ماندن موها پی در پی دکلره نکنید. مدتی به موهایتان استراحت دهید و رنگ نکنید و یا اگر نمی توانید رنگ کردن را کنار بگذارید، برای رنگ مجدد از رنگ های تیره که نیاز به دکلره ندارند استفاده کنید. اینگونه به موهایتان فرصت ترمیم می دهید.

  • روغن تراپی مو از مفید ترین روش های مراقبت از مو بعد از دکلره

سعی کنید برای مراقبت از مو بعد از دکلره، حداقل هفته ای یک بار آن ها را روغن تراپی کنید. روغن تراپی روش درمانی طبیعی و جایگزین روش های شیمیایی است. با انجام این روش شاهد ترمیم؛ تقویت و افزایش رشد موها خواهیم بود. در درمان موها با این روش، از روغن های گیاهی جوجوبا، روغن نارگیل، روغن آرگان و … استفاده می شود.

مراقبت مو بعد از دکلره

از فواید روغن تراپی برای مراقبت از مو بعد از دکلره می توان به:

  • تقویت پیازچه مو و فولیکول های مو
  • با تقویت ریشه مو، استحکام موها افزایش پیدا می کند.
  • رفع خشکی پوست و شوره سر نیز
  • پیشگیری از از ایجاد دو شاخه شدن مو و موخوره
  • افزایش جریان خون در پوست سر که باعث افزایش تغذیه رسانی به ریشه مو می شود

 

  • آخرین گام مراقبت از مو بعد از دکلره، کوتاهی مو است

اما اگر به هر دلیلی موهای شما پس از دکلره دچار آسیب شدید شد و مراقبت از مو بعد از دکلره باعث ترمیم آن ها نشد، اولین و مهمترین گام برای جلوگیری از آسیب، کوتاه کردن مو است. زمانی که شما موهای خود را کوتاه می کنید، باعث می شوید تا میزان موخوره کم شده و مواد مغذی، مواد ماسک ها و نرم کننده ها راحت تر به تمام بخش های مو برسد.

مراقبت مو بعد از دکلره

کلام آخر

سعی کنید مراقبت از مو بعد از دکلره را برای حفظ سلامت مو های خو جدی بگیرید. برای شستشو و حمام کردن و شامپوهای ملایم مانند شامپوی بچه و نرم‌کننده و ماسک موهای حاوی روغن و آبرسان استفاده کنید. به دلیل آن که موها و ساقه موی شما خاصیت لطافت خود را از دست داده‌اند، حتما از روغن‌های محافظت‌کننده و لوسیون‌های که نرم‌کننده برای شکل دادن موی خود استفاده کنید تا بتوانید این کم‌آبی و خشکی را تا حدودی جبران کنید. برای خشک کردن و حالت دادن به موهای خود هرگز از بادهای گرم سشوار، اتو مو یا اسپری‌های حالت‌دهنده استفاده نکنید. زیرا این عمل باعث شکننده شدن بیشتر و خرد شدن بیشتر موهای شما می‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها