سلامت و زیبایی

همه چیز در مورد بهترین ضد آفتاب ایرانی برای پوست چرب، خشک و معمولی

بهترین ضد آفتاب ایرانی

همه می دانیم که اشعه های مضر آفتاب دشمنی دیرینه با سلامت و زیبایی پوست دارند. بنابراین ساده ترین راه برای جوان ماندن و درمان اکثر مشکلات پوستی برای ما ایرانی ها، در استفاده از بهترین ضد آفتاب ایرانی متناسب با نوع پوستمان خلاصه می شود. فواید و تاثیرات استفاده از ضد آفتاب از جمله بهترین ضد آفتاب ایرانی، آنقدر مثبت است که امروزه توسط متخصصان پوست، اسکین کرها و بلاگر های زیبایی ایرانی و خارجی به فراوانی توصیه می شود. اکنون سوال پیش می آید که چرا همه این افراد بر روی استفاده از ضد آفتاب از جمله بهترین ضد آفتاب ایرانی تاکید می کنند؟ در این مقاله  هر آنچه را که نیاز دارید برای انتخاب بهترین ضد آفتاب ایرانی متناسب با نوع پوستتان، بدانید را، در اختیار شما قرار می دهم. چرا که فهم تفاوت ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب خیلی مفید است. اینکه مواد تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب‌های مختلف چیست، نحوۀ اثرگذاری این مواد چگونه است، و چه حسی روی پوست ایجاد می‌کنند. دانستن همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کند تا بهترین ضد آفتاب ایرانی مناسب و سازگار با پوستتان انتخاب کنید.

ضد آفتاب چیست و چه تاثیری بر روی پوست می‌گذارد؟

همه انسان ها برای سلامت بدن به مقدار استانداردی از پرتوهای خورشید برای تامین ویتامین D و جلوگیری از پوکی و نرمی استخوان ها نیاز دارند. اما اگر میزان دریافتی پرتوهای خورشیدی از حد مجاز بالاتر رود، اثرات مضری بر روی پوست و سلامت آن می گذارد. خب پس چکار کنیم که هم بدنمان میزان مورد نیاز خود را از پرتو های خورشید را دریافت کند و هم آسیبی به پوست وارد نشود؟ راه حل این مشکل استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی است.

هیچ وقت نمی توانیم به طور کامل و با خیال راحت از مضرات و عارضه‌های نور خورشید در امان بمانیم اما می توانیم تا حد بسیار زیادی از وقوع آن ها با استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی جلوگیری کنیم. در همه جای دنیا از ضد آفتاب‌ها از جمله بهترین ضدآفتاب ایرانی به عنوان محصولاتی برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر و خطرناک نور خورشید استفاده می‌کنند و ماهیت دقیق این محصولات مراقبتی همین است.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

در واقع استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی، کمترین کاری است که می‌توانیم برای مراقبت از پوست انجام دهیم و هیچ ربطی هم به سن و سال و جنسیت ندارد. البته باید بدانید که دیگر فراورده‌های مراقبتی(کرم دور چشم، انواع کرم ضد لک و روشن کننده پوست، مرطوب کننده و آبرسان) همانند بهترین ضدآفتاب ایرانی از اهمیت بالایی در روتین پوستی برخوردار هستند و برای حفط سلامت و زیبایی پوست، این محصولات در کنار هم جوابگو هستند.

SPF موجود بر روی ضدآقتاب ها چه معنایی دارد؟

اصطلاح SPF که روی برچسب تیوب و جعبه ضد آفتاب ها از جمله بهترین ضد آفتاب ایرانی ثبت شده است، مخفف Sun Protection Factor است و درجه ای است که نشان می دهد بهترین کرم ضدآفتاب ایرانی تا چه میزان از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. هرچه این عدد در بهترین ضدآفتاب ایرانی بیشتر باشد، در محافظت از پوست در برابر اشعه  فرابنفش بهتر عمل می کند. به عنوان مثال، طبق آکادمی پوست آمریکا، یک کرم ضدآفتاب با درجه SPF 30 ، ۹۷ درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود می کند.

انواع ضدآفتاب ها را بشناسید

ضد آفتاب ها بر اساس مواد تشکیل دهنده شان به دو دسته تقسیم می شوند مواد تشکیل دهنده‌ی انواع ضد آفتاب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند و هر دو نوع ضدآفتاب در برابر اشعه‌ی فرابنفش (UV) از پوستتان محافظت می‌کند. نکته‌ی مهم این است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که با پوست و سبک زندگی شما سازگارتر است. انواع ضدآفتاب عبارت است از:

  • فیزیکی
  • شیمیایی

ضد آفتاب فیزیکی

ضدآفتاب هایی که در فرمولاسیون خود حاوی دو ماده دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند، در دسته ضد آفتاب های فیزیکی یا معدنی یا مینرال (mineral) قرار می گیرند. هر دو ماده، در لایه‌های سطحی پوست جذب می‌شوند و پرتوهای مضر خورشید را مانند آینه منعکس و منحرف می‌کنند. این مواد، گاهی با عنوان فیلتر یا مسدود کننده‌های فیزیکی شناخته می‌شوند.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

ویژگی ضد آفتاب های فیزیکی

  • به محض استفاده و قرار گرقتن روی پوست، اثرگذار است. اما، برای عملکرد مؤثرتر لازم است جذب شود.
  • در 99% موارد باعث تحریک پوست نمی شود.
  • بر روی پوست مخصوصا پوست های تیره، احتمال دارد رد سفیدی از خود به جای بگذارد.
  • به آسانی و در اثر تماس لباس با پوست یا تعریق پاک می شود.
  • به دلیل نوع فرمولاسیون این نوع ضد آفتاب باید مقدار زیادی از آن را مصرف کنید تا بهتر از پوستتان محافظت کند.

ضد آفتاب شیمیایی

معمولا ترکیبات ضد آفتاب های شیمیایی شامل اکسی بنزن، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون است. علاوه بر مواد نام برده شده، بیش از ۳۰ ماده در فرمولاسیون ضد آفتاب شیمیایی وجود دارد که همه آن ها در لایه‌های بالایی پوست جذب می‌شوند. این مواد  از طریق پراکندگی و انحراف اشعه‌ی مضر خورشید و همچنین تبدیل اشعه‌ی فرابنفش به گرما و «غیرفعال کردن» آن، عمل کرده و از پوست محافظت می کنند.

ویژگی های کرم ضدآفتاب شیمیایی

  • اثرگذاری این ضدآفتاب حدود ۳۰-۱۵ دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود. بنابراین باید پس از 15 الی 30 دقیقه پس از استفاده بیرون بروید. اما برای عملکرد مؤثرتر لازم است که جذب شود. همچنین باید اطمینان یابید حین جذب، بهترین ضدآفتاب ایرانی شیمیایی به وسیله تماس با لباس پاک نمی‌شود و از بین نمی‌رود.
  • نسبت به ضد آفتاب‌های به فیزیکی بافت رقیق‌تری دارند.
  • ضد آفتاب های شیمیایی معمولا ضد آب هستند و بیشتر به دلیل فرمولاسیون های مقاوم در برابر آب شان انتخاب می‌شوند.
  • در هنگام خیس شدن یا تعریق، رد سفید رنگی از خود به جای نمی‌گذارند. اما به هر حال با اینکه در اثر تعریق پاک نمی شود، باید بهترین ضد آفتاب ایرانی را از هر نوعی که باشد را به طور مرتب تجدید کنید.
  • این نوع ضد آفتاب ممکن است برای افرادی که پوست‌های بسیار حساس دارند، حساسیت‌زا باشد.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

با فواید استفاده از ضدآفتاب آشنا شوید

  1. برطرف کردن لکه های پوستی

استفاده از بهترین ضدآفتاب  ایرانی روی صورت به حفظ یکنواختی پوست کمک می کند. آسیب های ناشی از نور خورشید یکی از دلایل متعدد ناهمواری رنگ پوست است و  مصرف روزانه بهترین ضدآفتاب ایرانی به جلوگیری از این عوارض کمک می کند.

  1. محافظت در برابر اشعه های مضر آفتاب

یکی از بارزترین و قابل توجه ترین مزایای بهترین ضدآفتاب ایرانی این است که از پوست شما در برابر طیف گسترده ای از اشعه های مضر UV خورشید محافظت می کند. کرم ضدآفتاب در واقع نفوذ اشعه ماوراء بنفش به پوست و ایجاد انواع اختلالات پوستی را به حداقل می رساند. چرا که خفیف‌ترین آفتاب‌سوختگی ها می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد، بنابراین محافظت از پوست در برابرآفتاب بسیار مهم است.

  1. با استفاده از بهترین ضد آفتاب ایرانی جوان بمانید

همه ما خواهان داشتن پوستی جوان، درخشان و سالم هستیم. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند عکس این خواسته ما را فراهم سازد و باعث افزایش خطوط ریز و چین و چروک بشود. به عبارت دیگر، استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی می تواند به محافظت در برابر اثرات مضر پیری زودرس یا پیری پوست کمک کند.

  1. پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست

خوشبختانه بهترین ضدآفتاب ایرانی در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان های پوست به ویژه ملانوم بسیار موثر است. این نوع سرطان پوست به‌شدت تهاجمی شناخته شده است و می‌تواند برای بسیاری از زنان، به‌ویژه آن‌هایی که در دهه ۲۰ زندگی‌شان هستند، تهدیدکننده باشد. با این حال، شما با استفاده روزانه از بهترین ضدآفتاب ایرانی می توانید تا درصد زیادی به جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست کمک کنید.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

محافظت از پروتیئن های ضروری پوست

پروتئین های ضروری در پوست مانند کراتین، هنگام استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی محافظت می شوند. این پروتئین ها در درجه اول مسئول صاف و سالم نگه داشتن پوست از نظر ظاهر و عملکرد هستند.

آیا بهترین ضدآفتاب ایرانی نیاز به تمدید دارند؟ هر چند ساعت یک بار باید ضد آفتاب را تمدید کنیم؟

هر چقدر هم میزان SPF موجود در ضدآفتاب زیاد باشد، همه کرم های ضدآفتاب چه ایرانی و چه خارجی از جمله بهترین ضدآفتاب ایرانی و انواع مختلف ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی، برای مدت زمان یکسان از پوست محافظت می کنند. به عنوان مثال، یک کرم ضدآفتاب با SPF برابر50 و فیزیکی از نظر دوام، فرقی با یک کرم ضدآفتاب با SPF برابر۱۵ و شیمیایی ندارد. همه کرم های ضد آفتاب از جمله بهترین ضدآفتاب ایرانی باید حداقل هر دو ساعت یک بار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق مجدداً استفاده شوند.

برای ما ایرانی ها، ضدآفتاب ایرانی بهتر است یا خارجی؟

برخی افراد تصور می کنند که ضدآفتاب های خارجی اثر بهتری برای ما ایرانی ها، نسبت به بهترین ضدآفتاب ایرانی دارند. جالب است بدانید این باور غلط است و پزشکان و متخصصان ایرانی ثابت کرده اند که بهترین ضدآفتاب ایرانی برای مردم ایران مناسب تر هستند. در واقع فرمولاسیون بهترین ضدآفتاب ایرانی مختص آب و هوا و شرایط زندگی ایرانی و میزان تابش خورشید در کشور طراحی شده است. همچنین بهترین ضدآفتاب ایرانی به دلیل تولید در داخل کشور، مسلما قیمت کمتری دارد و بنابراین از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

 چه کسانی باید از ضدآفتاب استفاده کنند؟

استفاده از بهرین ضدآفتاب ایرانی یک انتخاب نیست بلکه یک امر ضروری و واجب برای سلامت پوست است. بنابراین همه افراد، مردان، زنان و کودکان بالای شش ماه باید از بهترین ضدآفتاب ایرانی هر روز استفاده کنند.  تنها کودکان زیر شش ماه استثنا هستند چون پوست آن ها حساس است و بنابراین بهتر است با استفاده از سایه بان و لباس های مناسب از پوست آن ها در مقابل اشعه های نور خورشید محافظت شود. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که چه دچار آفتاب سوختگی شوید و چه دچار آن نشوید، اشعه های مضر آفتاب به پوست شما آسیب وارد می کنند و باید به وسیله بهترین ضدآفتاب ایرانی از پوست خود محافظت کنید.

آیا استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی فقط مختص به فصا تابستان و بیرون از خانه است؟

در همه جا و در هر فصلی استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی واجب است. تصوری غلطی که وجود دارد این است که در خانه و یا در ماشین چون آفتاب به طور مستقیم با پوست تماس ندارد و یا درفصل زمستان و پاییز مخصوصا روزهای ابری  که شدت تابش آفتاب کمتر است، نیازی به استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی نیست. در حالی که  در مقاله چند دلیل علمی برای اینکه نباید زدن ضد آفتاب در روزهای ابری را فراموش کنید،به آوردن دلایل علمی ثابت کردیم که در فصل پاییز و زمستان، مخصوصا روزهای ابری پوست ما نیازمند محافظت بیشتر در برابر آفتاب است.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

بهترین ضد آفتاب ایرانی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اکثر افراد از فکر استفاده از بهترین ضدآفتاب ایرانی می ترسند. خیلی ها نگران هستند که بهترین ضد آفتاب ایرانی باعث جوش زدن آن ها، چرب به نظر رسیدن پوستشان شوند و بدتر از همه تحمل بوی ضد آفتاب در تمام طول روز، کاری مشکل است. خوشبختانه، محصولات مراقبت از پوست راه طولانی را طی کرده اند و در صورت انتخاب آگاهانه بهترین ضدآفتاب ایرانی، عوارضی را برای پوست به دنبال ندارد. چندتا از مهم ترین ویژگی های بهترین ضدآفتاب ایرانی که در هنگام خرید باید به آن ها دقت کنیم، عبارتند از:

  • دارای طیف محافظتی گسترده باشد و در برابر هر دو اشعه فرابنفش( UVAو  UVB) از پوست محافظت کند.
  • دارای SPF 30 و یا بالاتر باشد تا پوشانندگی بهتری داشته باشد. بهترین SPF ضدآفتاب ها بین 30 تا 50 هست و SPF های بالاتر مناسب نیست.
  • عدم تحریک‌پذیری پوست
  • قابلیت پایداری و سازگاری با سایر مواد
  • قابلیت جذب سریع
  • بافت سبک داشته باشد و احساس سنگینی روی پوست ایجاد نکند.
  • قابلیت ضدآب بودن
  • رد سفیدی از خود به جا نگذارد
  • روی پوست پیل نشود
  • فاقد مواد عطری و بی بو بودن
  • همچنین بهترین ضد آفتاب ایرانی انتخابی شما باید با نوع پوستتان متناسب و سازگار باشد. به این منظور که با مطابقت ضدآفتاب با نوع پوست خود (چربی یا خشکی پوست) از تاثیر بیشتر آن و بی خطر بودنش اطمینان حاصل فرمائید. باید بدانید پوست شما با کدام فرمولاسیون انواع ضد آفتاب سازگارتر است: فیلترهای فیزیکی، فیلترهای شیمیایی یا ترکیبی از هر دو.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

کدام یک از انواع ضدآفتاب با نوع پوست من متناسب است؟

  • بهترین ضد آفتاب ایرانی مناسب برای پوست های معمولی

برای پوست های معمولی لازم است تا بهترین ضدآفتاب ایرانی انتخابی درصد پوشانندگی بالایی داشته باشند و همینطور فاقد چربی و یا چربی کمی داشته و درخشان کننده باشد.یعنی جلوه مات به پوست ندهد. بهترین SPF برای پوست های معمولی SPF30 و به بالا است. همچنین باید به علامت Broad Spectrum که معنای طیف وسیع می باشد بر روی بهترین ضدآفتاب ایرانی برای پوست های معمولی وجود داشته باشد. چرا که می تواند پوست را در برابر هر دو اشعه UVA و UVB که ضرر بیشتری برای پوست دارد محافظت کند.

  • بهترین ضد آفتاب ایرانی برای پوست چرب

افرادی که دارای پوستی چرب و براق هستند، باید از کرم ضدآفتابی استفاده نمایند که SPF آن ها مبتنی بر آب باشد. این نوع ضدآفتاب ها یک حالت مات بر روی پوست ایجاد می‌کنند و به خاطر دارا بودن فرمولاسیون خاص، باعث ایجاد حس خنکی  و سبکی بر روی پوست می‌شوند. همچنین بهترین ضد آفتاب ایرانی برای پوست چرب باید دارای مواد کنترل کننده چربی در درون خود باشد.

  • بهترین ضد آفتاب ایرانی برای پوست های خشک

پوست های خشک به علت کم آبی که دارند، بهتر است از ضد آفتاب های کرمی استفاده کنید. همچنین پوست های خشک، پوست هایی حساس هستند و نور آفتاب موجب تحریک، قرمزی و التهاب آن ها می شود. بنابراین در فرمولاسیون بهترین ضدآفتاب ایرانی انتخابی برای پوست خشک باید مواد حساسیت زا و ضد التهاب وجود داشته باشد و حاوی SPF 50 باشد.

بهترین ضد آفتاب ایرانی

به طور کلی ضد آفتاب هایی که به صورت ژل و بر پایه آب هستند، برای افرادی دارای پوست چرب عالی هستند. بهترین ضدآفتاب ایرانی حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی برای پوست های حساس بهتر است. ضد آفتاب های کرمی برای پوست های خشک و برای پوست صورت بهترین هستند. البته همیشه بهتر است با یک متخصص پوست مجرب مشورت کنید تا بدانید کدام  یکاز بهترین ضدآفتاب ایرانی برای پوست شما مناسب است.

کلام آخر

شاید در گذشته ضد آفتابی را مصرف کرده‌اید و بعد از آن پوستتان تحریک شده و جوش زده، یا اینکه با مصرف ضدآفتاب احساس و ظاهری ناخوشایند داشته‌اید و تصمیم گرفتید آن را کنار بگذارید. اما راه حل آن، کنار گذاشتن ضدآفتاب نیست. در عوض، بهتر است از ضدآفتابی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگار است و در برابر آسیب‌های آفتاب از پوستتان محافظت می‌کند. برای این کار ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشید. همچنین لازم است از مواد تشکیل دهنده‌ی بهترین ضدآفتاب ایرانی آگاه باشید. همه موارد مورد نیاز برای انتخاب بهترین ضدآفتاب ایرانی متناسب با پوستتان را در این مقاله بررسی کردیم.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها