سلامت و زیبایی

روش های شستشوی صورت در خانه

روش های شستشوی صورت در خانه

مراقبت از پوست، موضوع بسیار مهمی است که دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌های ایرانی است. ممکن است شما هم این جمله‌ی معروف را از متخصصان پوست و مو شنیده باشید که در پایان روز، حتما پوست صورت خود را از مواد آرایشی پاک کنید و با صورت آرایش شده به رختخواب نروید؛ اما چیزی که در اینجا حائز اهمیت می‌باشد، این است که جهت پاک ‌کردن مواد مختلف آرایشی و بهداشتی روی پوست صورتتان، باید با روش‌های صحیح و اصولی شستشوی صورت آشنا باشید. اما شستشوی صورت چگونه و توسط چه موادی انجام می‌شود؟

برای دانستن این موضوع، ابتدا باید بدانید که اصلا چرا لازم است پوست خود را شستشو دهید؟ در ادامه به بررسی کامل این موضوع و تمام نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

ضرورت شستشوی پوست صورت

همانطور که می‌دانید، هوای اطراف ما سرشار از آلودگی است. از همان ابتدای روز، انواع آلودگی‌های مختلف و عناصر مضر موجود در هوا ممکن است بر روی سطح پوست ما بنشیند و آن را بپوشاند. بنابراین، برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری، عفونت، جوش، لک و آکنه، لازم است پوست خود را پاکیزه نگه دارید. خصوصا در شهرهای شلوغ و پرجمعیت که هوای آلوده‌تری دارند. اما تنها راه پاکیزه نگه داشتن پوست، پاکسازی و شستشوی مناسب آن است که موجب مراقبت و سلامت پوست می‌شود پس حتما در روتین پوسی خود باید این مورد را قرار دهید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به استفاده زیاد از لوازم آرایشی را هم دارید، باید بگوییم آرایش کردن و استفاده از لوازم شیمیایی این موضوع را تشدیدتر می‌کند و حتما باید پس از استفاده از لوازم آرایشی، پوست صورت خود را با استفاده از شوینده‌های مناسب شستشو دهید. مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش، از طرفی خود به تنهایی به پوست شما آسیب می‌زند و از طرف دیگر نیز با جذب آلودگی‌های موجود در هوا، منافذ پوست را بسته و خفه کرده و همچنین بازسازی پوست شما را دچار اختلال می‌کند.

این آلودگی‌ها، تعداد رادیکال‌های آزاد پوست شما را افزایش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد آسیب‌های زیادی به بدن انسان می‌رسانند و باعث کاهش میزان ویتامین‌ e و c در بدن می‌شوند. در نتیجه، به دنبال کاهش میزان این ویتامین‌های ضروری برای بدن، فرآیند پیری زودرس پوست آغاز می‌شود.

چرا پاک‌کننده‌های پوست؟

طبیعتا آب به تنهایی توانایی پاک کردن این همه آلودگی زیاد را ندارد و نیازمند یک مکمل است. با شستشوی صورت به همراه پاک‌کننده‌ها، صورتتان را از هر گونه آلودگی‌ و مواد شیمیایی لوازم آرایش پاک کرده و به آن اجازه‌ی این را می‌دهید تا کمی تنفس و استراحت کند. اگر شب‌ها همراه با این آلودگی‌ها بخوابید، پوست شما قادر به تنفس نخواهد بود و پس از بیدار شدن در صبح، صورت‌تان کسل و خسته است.

تکرار این عمل به مرور زمان موجب مشکلاتی در پوست مانند آکنه، لک، پیری زودرس پوست و… می‌شود. گفتنی است که با افزایش سن، اهمیت پاکسازی پوست چند برابر می‌شود؛ زیرا هر چه سن بالاتر می‌رود، میزان کلاژن پوست شروع به کاهش یافتن می‌کند و منافذ بازتر می‌شوند.

استفاده از پاک کننده صورت، باعث می‌شود که دیگر به محصولات ضد پیری نیازی نداشته ‌باشید. پیش از استفاده‌ی سرم ضد پیری و… توصیه می‌شود که شب قبل خواب حتما پوست خود را با موادها و روش‌های مناسب شست‌وشو دهید.

شستشوی صورت، عامل زیبایی

شاید باورتان نشود اما با همین کار به ظاهر ساده و رعایت نکات لازم، می‌توانید پوستی زیبا برای خود پرورش دهید.

یک راه مناسب که بهترین راه نیز می‌باشد، استفاده از پاک‌کننده‌های گیاهی است. به هیچ وجه نگذارید که هیچ آرایشی روی صورتتان بماند. این قانون را به خصوص در هنگام شب باید بیشتر رعایت کرد؛ زیرا از شب تا صبح، فرصت زیادی برای مواد مضر آرایشی وجود دارد تا جذب پوست شود و زیبایی و طراوت صورت را به سرعت نابود کند.

 

شستشوی صورت با صابون، درست یا غلط؟

بسیاری از افراد تمایل دارند برای شستشوی صورت خود حتما از پاک‌کننده‌هایی که نیاز به آبکشی دارند استفاده کنند؛ چون حس تمیزی بیش‌تری به آن‌ها می‌دهد. معمولا اولین گزینه‌ای هم که به ذهن بسیاری از ما می‌رسد، استفاده از صابون است. اما امروزه متخصصان پوست و مو به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده‌ی بیش از حد از صابون ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

استفاده‌ی مداوم از صابون مخصوصا صابون‌هایی که PH متناسب با پوست صورت شما ندارند، پوست صورتتان را به سمت قلیایی‌شدن می‌برد و همین امر سبب خشکی بیش‌از حد پوست، از بین‌ رفتن چربی طبیعی آن و هم‌چنین کدر شدن پوست خواهد شد.

علاوه‌ بر این‌ها، به ‌دلیل به ‌کار رفتن مواد شیمیایی قوی و همچنین پاک نشدن کامل صابون از روی پوست صورت، ممکن است باعث ایجاد آلرژی، خشکی و التهاب در پوست شما نیز بشود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در شستشوی صورت باید حتما به آن توجه کنید، این است که از مواد شوینده‌ی متناسب با پوست صورتتان استفاده کنید. ما در اینجا به صورت اجمالی به معرفی هرکدام از این مواد شوینده و خواص آن‌ها می‌پردازیم تا به شما در انتخاب شوینده‌ی مناسب کمک کرده ‌باشیم.

دسته‌ای از پاک‌کننده‌ها با نام پاک‌کننده‌های دو فازی در بازار به فروش می‌رسند که قدرت پاک‌کنندگی بسیار زیادی هم دارند. برای پاک کردن آرایش غلیظ چشم‌هایتان، نیز می‌توانید از این پاک‌کننده‌ها کمک بگیرید.

روش های شستشوی صورت در خانه

 

بهترین روش شستشوی صورت برای خانم‌ها

شیرپاک‌کن

اگر روزی دو تا سه بار از شیر پاک‌کن استفاده کنید، دیگر نیازی به شست و شوی صورت با صابون نخواهید داشت. سعی کنید شب‌ها قبل ‌از خواب، با استفاده از پنبه یا گاز استریل، صورتتان را از مواد آرایشی پاک کنید. شیر پاک‌کن را به صورت دورانی، روی پوست صورتتان ماساژ دهید و بعد از آن، با آب ولرم، شستشو دهید.

تونر

ممکن است شما هم با انواع تونرها که در بازار موجوداند، آشنایی داشته ‌باشید. برخی از تونرها به خشک‌شدن پوست شما کمک می‌کنند. برخی سبب ایجاد رطوبت بر روی پوستان خواهند شد و برخی دیگر هم به پاک‌شدن آرایش روی صورتتان کمک می‌کنند.

مانند سایر مواد و پاک‌کننده‌های بهداشتی، انتخاب درست تونر سازگار با پوستتان، در سلامت پوست شما بسیار تاثیرگذار خواهد ‌بود.

می‌توانید پس از شستشوی صورت با آب هم، از تونرها به ‌عنوان مکمل استفاده کنید. تونرها علاوه ‌بر آبرسانی به پوستتان، سبب از بین ‌رفتن آلودگی‌های به دم افتاده در منافذ پوستتان هم خواهند ‌شد.

 

البته ما در مقالات گذشته به طور مفصل به نقد و بررسی تونر و نحوه استفاده از آن پرداختیم.

فوم شستشوی صورت

از ‌دیگر پاک‌کننده‌هایی که برای از بین بردن آلودگی‌های صورت کاربرد دارد، فوم‌های شستشو است. این فوم‌ها برای پاک‌کردن آلودگی‌های عمقی پوست کاربرد دارند.

کار با فوم‌های شستشو، بسیار آسان است. این فوم‌ها به صورت کف از ظرف بیرون می‌آیند. به ‌همین خاطر، کار شما را بسیار آسان کرده ‌اند و شما دیگر نیازی به مالش پوستتان با ماده‌ی شوینده برای تولید کف نخواهید ‌داشت.

همین استفاده‌ی آسان از فوم‌ها، به یک مزیت خوب برای این ماده‌ی شوینده تبدیل شده ‌است. پس اگر برای شستن صورت خود وقت کافی ندارید و یا به سفر رفته‌اید، می‌توانید از این فوم‌ها برای شستن صورتتان استفاده کنید.

استفاده از این فوم‌ها برای افرادی که دارای پوست‌های حساس هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 

کدام پاک‌کننده برای پوست صورت من مناسب است؟

برای تشخیص مناسب‌ترین پاک‌کننده برای پوست صورتتان، باید از میزان PH پوستتان اطلاع داشته‌ باشید. به ‌طور معمول، پوست همه‌ی ‌افراد دارای PH بین 5/4 تا 6 است. پس شوینده‌های دارای PH متناسب و هم‌اندازه با پوست صورتتان را انتخاب کنید. استفاده از شوینده‌ای با PH بیش‌تر از پوست صورت، سبب خشکی پوست و در نتیجه پیری زودرس آن خواهد ‌شد.

 

روزانه چندبار پوست خود را بشوییم؟

اگر پوستی معمولی دارید، درصورت استفاده ‌نکردن از مواد آرایشی، همان یک بار شستن می‌تواند کافی باشد. برای شستن پوستتان هرگز از آب بسیار داغ استفاده نکنید.

بیش ‌از دو بار شستشوی پوست صورت در طول روز، چربی‌ها و محافظت‌کننده‌های پوستتان را از بین می‌برد و دچار خشکی پوست خواهید‌ شد.

روش های شستشوی صورت در خانه

پس از تمرین‌های سخت ورزشی هم حتما صورتتان را بشویید. چرا که پس از فعالیت بدنی، عرق خواهید ‌کرد و اگر این عرق روی پوست صورتتان باقی بماند، باعث بسته شدن منافذ پوست صورتتان و در نهایت بروز آکنه خواهد‌ شد.

 

صورت خود را به شیوه‌ی اصولی بشویید

قبل از شروع شستشوی صورت، ابتدا با استفاده ‌از یک دستمال مرطوب، مواد آرایشی را از روی پوست صورتتان به طور کامل پاک ‌کنید.

از شستن دست‌هایتان هم غافل نشوید. چرا که دستان شما در طول روز با سطوح آلوده در تماس بوده‌ است. بی‌توجهی به شستن دست‌ها سبب می‌شود تا آلودگی‌ها در نقاطی از دستانتان، مثلا در زیر ناخن‌ها جمع شود و هنگام شستشوی صورت، این آلودگی‌ها به آن جا هم سرایت کند. بنابراین پیش ‌از شروع شستشوی صورت، دست‌هایتان را نیز خوب بشویید.

حالا پوست صورتتان را با آب ولرم نم‌دار کنید. آب داغ، چربی پوستتان را از بین می‌برد و آب سرد هم به منافذ پوستتان اجازه‌ی باز شدن نمی‌دهد. بنابراین مناسب‌ترین آب برای شست‌وشوی صورت، آب ولرم است. سپس پاک‌کننده‌ی مناسب صورتتان را با نوک انگشتانتان و به آرامی بر روی همه‌ی قسمت‌های پوست پخش کنید. به میزان 30 ثانیه با حرکت دایره‌ای این کار را ادامه دهید. حالا ماده‌ی شوینده باید به اندازه‌ی کافی کف کرده ‌باشد. سپس صورتتان را آبکشی کنید و با یک حوله‌ی نرم، خشک نمایید.

در آبکشی صورتتان هم نهایت دقت را داشته باشید تا مواد پاک‌کننده و شوینده روی پوستتان باقی ‌نماند.

 

از حوله‌ی مناسب استفاده کنید

استفاده از حوله‌های نامناسب و به خصوص مرطوب که در معرض آلودگی‌های باکتریایی حمام قرار گرفته‌اند هم می‌تواند برای پوست شما خطر آفرین باشد. بنابراین سعی کنید از یک حوله‌ی نرم و خشک استفاده کنید. توجه کنید که حوله را به هیچ وجه بر روی پوست صورت خود نکشید. شما باید تنها با چند ضربه‌ی آرام صورت خود را خشک کنید. کشیدن حوله بر روی پوست صورت، موجب کاهش میزان الاستین پوست به مقدار قابل ملاحظه‌ای خواهد ‌شد.

 

چرا نباید از برس‌های شستشوی صورت استفاده کرد؟

شاید شما هم تبلیغات زیادی درباره‌ی برس‌های شستشوی صورت شنیده‌ باشید. اما به ‌طور کلی اگر پوست سالمی دارید، استفاده از آن‌ها در شستشوی صورت پیشنهاد نمی‎شود.

شاید این برس‌ها بتوانند آلودگی‌ها را خیلی سریع و به صورت عمقی از روی پوست صورتتان پاک کنند اما استفاده‌ی دائمی از آن‌ها، مشکلات زیادی را به ‌دنبال خواهد داشت. از بین رفتن چربی صورت، بروز جوش و آکنه و انواع عفونت‌های پوستی از جمله عوارض استفاده‎ی دائمی از این برس‌هاست.

 

آیا باید همیشه از پاک‌کننده‌ها برای شستشوی صورت استفاده کرد؟

استفاده‌ی دائمی از پاک‌کننده‌های صورت همیشه توصیه نمی‌شود. جز برای پاک کردن آرایش غلیظ از روی صورتتان و همچنین زمانی که شدیدا عرق کرده‌اید، شستن با آب کافی است. چرا که با استفاده‌ی زیاد از آن مواد پاک کننده، به لایه‌ی خارجی پوستتان آسیب خواهید ‌رساند و در برخی موارد هم ممکن است سبب بروز التهاب در پوستتان شود.

 

در استفاده از پاک‌کننده ها، به سنتان هم دقت کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که با افزایش سن، پوست ما هم دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد. با افزایش سن و به خصوص پس از 30 سالگی، پوست چربی کمتری تولید می‌کند. به ‌همین دلیل باید دقت داشته باشید که از یک پاک‌کننده به صورت مادام العمر استفاده نکنید.

روش های شستشوی صورت در خانه روش های شستشوی صورت در خانه

 

گاهی اوقات به پوستتان استراحت دهید

استفاده‌ی بیش ‌از حد لوازم و آرایشی و بهداشتی، سبب پیری زودرس پوستتان خواهد شد. برای این‌که به پوست خود استراحت دهید، بهتر است حداقل چند روز در ماه، لوازم آرایشی خود را کنار بگذارید و برای شستشوی صورت فقط از آب ولرم استفاده کنید.

 

چه زمانی صورت خود را نشوییم؟

بهتر است بدانید که شست‌وشوی صورت پس از استفاده از انواع ماسک‌های صورت، اصلا توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید بیش‌ترین استفاده را از خواص ماسکی که استفاده می‌کنید، ببرید، قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را خوب بشویید و مطمئن شوید هیچ ماده‌ی اضافی مانع رسیدن مواد ماسک به صورتتان نخواهد شد. سپس طبق دستورالعمل و مدت‌ زمان استفاده از آن، ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید. اما بعد از برداشتن آن به هیچ وجه صورت خود را نشویید؛ در غیر این صورت نخواهید توانست از هیچ یک از خواص ترمیمی و آبرسانی ماسک بهره‌مند شوید.

 

پس از شستشوی صورت، از مرطوب‌کننده استفاده کنید

بهترین زمان برای استفاده ‌از مرطوب‌کننده، بلافاصله پس از شستشوی صورت است. بنابراین سعی کنید تا زمانی که پوست مقداری نم‌دار است، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

محصولاتی که حاوی هیالورونیک اسید هستند، روی پوست نم‌دار بهتر جذب می‌شوند.

روش های شستشوی صورت در خانه

 

و اما روش شستشوی پوست صورت برای آقایان چگونه است؟

آقایان بهتر است برای شستشوی پوست صورت خود از صابون استفاده نکنند. منافذ پوست صورت آقایان بزرگ‌تر و دارای غدد چربی بیش‌تری بوده و حالت خشن‌تری دارد. پاک‌کننده‌های روغنی قادر نیستند ‌به خوبی آن‌ها را تمیز کنند. برخی از مواد پاک‌کننده، نه تنها برای خانم‌ها، بلکه برای آقایان نیز مناسب است. همچنین می‌توان از یک لایه بردار ملایم گیاهی با مشورت پزشک استفاده کرد. برای آقایان نیز مانند خانم‌ها، آب ولرم مناسب‌ترین آب جهت شست‌وشوی صورت است.

بعلاوه، آقایان باید صورت خود را از حرارت شدید حفظ کنند.

 

کلام آخر

جهت داشتن پوست سالم و جذاب، باید برای شستشوی صورت خود به اندازه‌ی کافی وقت بگذارید. سعی کنید ویژگی‌های پوست خود را بشناسید و متناسب با آن از مواد پاک‌کننده و شوینده استفاده کنید. در استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی هم زیاده‌روی نکنید.

در آخر هم فراموش نکنید که پس از استفاده از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ی صورت، هرگز صورت خود را با آب داغ یا آب سرد شستشو ندهید. چرا که پوست صورت از حساسیت خاصی برخوردار است و هر دو موجب آسیب‌های فراوانی به پوست می‌شوند. باید حتی الامکان از آب ولرم برای شستشوی صورت استفاده کرد.

 

همه‌ی این موارد، لزوم داشتن یک روش صحیح برای شستشوی صورت در منزل را یادآور شد که تلاش نمودیم تا در این مطلب، شما را با نکات کامل و مهم شستشوی صورت آشنا کنیم. امید است که این مطلب برای شما مفید واقع بوده باشد و با رعایت تمامی نکات ذکر شده و انجام روش‌های توصیه شده، پوستی زیبا، با لطافت و درخشان داشته باشید و از داشتن صورت پاکیزه و تمیز خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید جهت کسب آگاهی بیش‌تر از بهترین روش‌های مراقبت و شستشوی پوست صورت، به یک پزشک متخصص نیز مراجعه کنید. دعوت می‌کنیم از مطالب دیگر سایت رنگدونه نیز دیدن کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها