سلامت و زیبایی

9 راه ساده و عملی برای بستن منافذ باز پوست

بستن منافذ باز پوست

مقدمه

شما نمی‌توانید منافذ باز پوست خود را به طور کامل از بین ببرید، اما می‌توانید کاری کنید آن‌ها کوچک‌تر به نظر برسند. حتی هنگامی که آرایش می‌کنید، منافذ باز پوست نه تنها از بین نمی‌روند بلکه در مواردی بیشتر هم به چشم می‌آیند.

استفاده از پرایمرهای صورت و کرم‌های زیرساز، تا حدی هنگام آرایش منافذ پوست شما را کوچک‌تر نشان می‌دهند، اما این‌ها صرفاً ظاهر پوست را برای آرایش اصلاح می‌کنند و روش درمانی نیستند.

در این مقاله می‌خواهیم روش‌هایی ساده برای بستن منافذ باز پوست ارائه دهیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها داشتن روتین پوستی روزانه و استفاده از سرم‌های مخصوص بستن منافذ پوست است.

اما سرم صورت چی خوبه؟ آیا بهترین سرم جمع کننده منافذ پوست می‌تواند آن را به طور کامل درمان کند؟ خواهیم گفت.

 

منافذ باز پوست چیست و اصلاً چرا به وجود می‌آیند؟

بستن منافذ باز پوست

منافذ پوست در واقع روزنه‌های کوچکی در پوست هستند که روغن و عرق را از درون پوست آزاد می‌کنند. آنها در حقیقت به فولیکول‌های موی شما متصل هستند.

اگر منافذ پوست شما بزرگ به نظر می‌رسند، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • آکنه
  • افزایش تولید سبوم که باعث پوست چرب می‌شود.
  • آسیب نور خورشید
  • استفاده از لوازم آرایش نا مرغوب و غلیظ

اگر به تبلیغات مربوط به مراقبت از پوست اعتقاد دارید، همه آنها منافذ پوستی را به اندازه‌ای کوچک می‌بینند که دیده نمی‌شوند و همچنین این منافذ به نظر می‌رسد که کاملاً مسدود شده‌اند.

ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توانید اندازه منافذ پوست خود را کاهش دهید و از خود بپرید آیا می‌توانید به راحتی آنها را از بین ببرید.

اما باید بدانید این منافذ، پوست و بدن شما را سالم نگه می‌دارند و در صورت مسدود شدن، می‌توانند در بروز آکنه نقش داشته باشند.

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است. این اندام شامل میلیون‌ها منافذ است، حتی اگر بیشتر آنها برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند.

همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه می‌دهند “نفس بکشد”. هر منافذ حاوی یک فولیکول مو است. هر منافذ همچنین دارای غدد چربی (روغنی) است که روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند.

دو نوع منافذ پوستی

شما در واقع دو نوع منافذ پوستی مختلف دارید: منافذ چربی و منافذ عرق.

منافذ روغنی: این نوع منافذ به غده روغنی متصل هستند. این موارد را در کل سطح پوست خود دارید، به جز پوست کف دست و کف پا.

این منافذ روغن است که بیشتر توجه ما را به خود جلب می‌کند زیرا می‌تواند به اندازه‌ای بزرگ باشد که دیده شود. وقتی افراد در مورد داشتن منافذ بزرگ یا منافذ مسدود شده صحبت می‌کنند، معمولاً به منافذ روغن اشاره می‌کنند.

منافذ عرق: منافذ عرق را نیز در کل پوست خود دارید. منافذ عرق واقعاً ریز هستند. به طور معمول نمی‌توانید این منافذ را با چشم غیر مسلح مشاهده کنید.

در هنگام فعالیت بیش از حد، این منافذ می‌توانند باعث هایپرهیدروز (تعریق زیاد) شوند.

منافذ سالم چگونه کار می‌کنند؟

منافذ پوست شما کار بسیار مهمی دارند. فولیکول مو اجازه می‌دهد روغن تولید شده توسط غدد چربی به سطح برسد و پوست را چرب کند.

روغن طبیعی پوست که سبوم نام دارد، به لطافت، مرطوب و سالم ماندن پوست کمک می‌کند. شما نمی‌خواهید تولید سبوم را متوقف کنید یا منافذ پوست را کوچک کنید، بلکه می‌خواهید عملکرد طبیعی و در نتیجه پوستی سالم داشته باشید.

منافذ عرق نیز تقریباً به همان روش کار می‌کنند. این منافذ باعث می‌شود تا عرق از غدد سودور (غدد عرق) به سطح پوست برسد. عرق با خنک کننده تبخیری به شما کمک می‌کند تا دمای بدن خود را حفظ کنید.

غدد عرق دو نوع دارند: غدد اکریژن بیشتر عرق شما را تولید می‌کنند. غدد آپوکرین در زیر بغل و کشاله ران شما نوع عرق غلیظ و روغنی تولید می‌کند که مستعد ایجاد بوی بد بدن است.

شما به منافذ خود نیاز دارید. به این ترتیب روغن و عرق به سطح پوست شما می‌رسند. بسیاری از عوامل می‌توانند روی اندازه منافذ شما تأثیر بگذارند، از جمله این 9 مورد زیر که باید خیلی حواستان را به آنها باشد.

 

  • محصولات پوستی و آرایشی خود را عاقلانه انتخاب کنید.

محصولات مراقبت از پوست خود را با دقت بررسی کنید. روی و منیزیم به بازگرداندن تعادل چربی پوست و پاک شدن منافذ پوست کمک می‌کند که باعث کوچک‌تر نشان دادن منافذ پوست می‌شود.

محصولاتی که دارای مواد تسکین دهنده مانند رزماری و اسطوخودوس هستند ممکن است تحریک را کاهش دهند و از کشیدگی منافذ جلوگیری کنند.

همچنین، محصولی را انتخاب کنید که روی آن بر چسب “غیر دارویی” باشد. این بدان معنی است که منافذ پوستی شما را مسدود نخواهد کرد.

اگر اسید سالیسیلیک به عنوان ماده‌ی تشکیل‌دهنده ذکر شده باشد، ممکن است به بافت پوست شما کمک کرده و منافذ پوست را از بین ببرد زیرا باعث لایه برداری پوست می‌شود.

رتینول یا رتینوئیدهای دارای نسخه نیز به کوچک کردن منافذ پوستی کمک کرده و باعث می‌شود که ریزتر به نظر برسند.

  • روتین پوستی روزانه‌ی خود را فراموش نکنید.

روتین پوستی روزانه یعنی استفاده‌ی مرتب و حداقل دو مرتبه در روز از محصولات مراقبتی مخصوص پوست.

معمولاً یک روتین عادی شامل پاک کردن پوست از آلودگی‌ها است. (حتی اگر در طی روز چیزی به پوستتان نزدید، باز هم صورت خود را تمیز کنید چرا که گردوغبار و آلودگی سبب باز شدن منافذ پوستی می‌گردد.)

با استفاده از میسلار واتر یا فوم شست و شوی صورت، استفاده از یک تونر مناسب جهت تنظیم چربی پوست، استفاده از لایه بردار، آب‌رسان، کرم مرطوب کننده و کرم ضدآفتاب است.

تمیز نگه داشتن پوست مهم‌ترین نکته در روتین پوستی روزانه است. شستن صورت باعث می‌شود که منافذ برای نگه داشتن روغن‌ها و آلودگی‌ها و گردوغبار روزانه نخواهند بزرگ‌تر شوند.

برای شستن پوست از آب ولرم استفاده کنید. به طور کلی، آب داغ برای هم پوست و هم مو، توصیه نمی‌شود. همچنین، برای جلوگیری از تحریک پوست، بهتر است از یک شوینده‌ی غیر کمدوژنیک و  oil free استفاده کنید.

  • ضد آفتاب بزنید، هر روز، هر روز، هر روز.

دکتر چاسین، پزشک متخصص پوست می‌گوید: آفتاب زیاد می‌تواند پوست شما را سخت و زمخت کند و باعث بزرگ‌تر شدن منافذ پوست شود.

هر روز از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF حداقل 30 استفاده کنید. همچنین، کلاه لبه پهن بپوشید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر خودداری کنید. حتی اگر در منزل هستید هم خوب است که ضد آفتاب بزنید.

 

  • نقطه درمان

پوست خشک تمایل به داشتن منافذی دارد که به سختی قابل مشاهده هستند. پوست روغنی منافذ بزرگ‌تر و قابل‌توجه‌تری دارد.

چاسین می‌گوید: “هرچه تولید روغن بیشتر باشد، منافذ آن بزرگ‌تر و بالعکس است.”

بعضی از مناطق صورت شما ممکن است چرب‌تر باشد و منافذ پوستی آن بیشتر از مناطق دیگر دیده می‌شود. اگر منافذ بینی، گونه‌ها یا پیشانی شما بزرگ است، درمان با ماسک خاک رس را امتحان کنید.

بستن منافذ باز پوست

یک لایه نازک روی پوست تمیز صاف کنید، بگذارید چند دقیقه روی آن بماند و آن را با آب ولرم بشویید. خاک رس می‌تواند به سرعت روغن اضافی را از منافذ متراکم خارج کند تا پوست شما صاف‌تر به نظر برسد.

همچنین می‌توانید از کاغذهای بلات در مناطق روغنی و چرب پوست خود استفاده کنید.

  • درست و سالم غذا بخورید.

پزشکان معتقدند، غذای غنی از چربی و روغن‌های ناسالم می‌تواند پوست شما را ملتهب کند که این امر منجر به بزرگ شدن منافذ پوست می‌شود. به جای چیپس، آب نبات و کلوچه، غذاهای طبیعی کم چرب مانند میوه و سبزیجات را میل کنید.

بستن منافذ باز پوست

  • بدون شستن صورت به رختخواب نروید.

با آرایش یک شبه منافذ پر می‌شوند و با گذشت زمان کشیده شده و بزرگ به نظر می‌رسند.

  • از لایه بردار و مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب کننده که جزء روتین پوستی روزانه شما است و حرفی در آن نیست، اما لایه بردار باید هفته‌ای حداکثر سه بار صورت پذیرد. استفاده بیش از حد از لایه بردار پوست را آزرده می‌کند. بهترین سرم جمع کننده منافذ پوست، بهترین لایه بردار هم هست.

  • آب کافی بنوشید.

به طور کلی، آب توسط:

آبرسانی به پوست

حذف سموم از منافذ پوست

بهبود چهره کلی شما

به عنوان اکسیری برای زیبایی شناخته شده است. بله! همان آب همیشگی خودمان.

یک قانون خوب این است که حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر در روز هدف خوبی می‌تواند باشد. اگر نوشیدن آب ساده در توان شما نیست، سعی کنید با لیمو، خیار یا انواع توت‌ها به آب طعم اضافه کنید.

  • با پوست خود مهربان باشید.

هنگام شست و شو لطفاً با صورتتان کشتی نگیرید! ساییدن و مالش زیاد پوست را ملتهب می‌کند، و التهاب هم، منافذ پوست را بزرگ‌تر می‌کند.

بستن منافذ باز پوست

هر نوع پوستی، هم چرب، هم طبیعی و هم خشک، می‌تواند منافذ باز و بزرگی به خود بگیرد. اینها ممکن است ظاهری کسل کننده به پوست شما بدهند، خصوصاً اگر توسط آلودگی، باکتری، روغن یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند.

بستن منافذ اصطلاحی اشتباه است، چرا که چنین چیزی امکان ندارد و اصلاً خطرناک است. اما کوچک کردن منافذ، سخت نیست.

داشتن روتین پوستی روزانه و استفاده از لایه بردارها و سرم‌های کوچک کننده منافذ، می‌تواند در کوچک کردن منافذ و زیبایی پوست بسیار مؤثر باشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها