سلامت و زیبایی

ترفندهای مراقبت از پوست حساس

مراقبت از پوست حساس

بسیاری از مردم می‌گویند که پوست حساسی دارند زیرا محصولات مراقبت از پوست یا محصولات خانگی که با پوست آنها تماس می‌گیرد باعث سوزش، خارش، قرمزی یا خشک شدن پوست می‌شود.

همچنین، خیلی از افراد می‌گویند که حتی اگر بعد از تماس با محصول هیچ اثر قابل مشاهده‌ای نداشته باشند، اما پوست آنها احساس ناراحتی می‌کند. چنانچه اگر پوست حساسی دارید، می‌دانید که یافتن محصولاتی که باعث ایجاد جوش، قرمزی یا ناراحتی نشوند، چقدر سخت است.

تحقیقات نشان می‌دهد که پوست در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض محرک‌ها، به عنوان مثال در تماس با لوازم آرایشی یا محصولات پاک‌کننده، حساس می‌شود. در ادامه مطلب با مراقبت از پوست حساس بیشتر آشنا خواهید شد.

از کجا بفهمم پوست حساسی دارم؟

برای تشخیص این که چه نوع پوستی دارید از یک متخصص پوست بخواهید پوست شما را بررسی کند. این بهترین راه برای فهمیدن این است که متوجه شوید آیا پوست حساسی دارید یا چیز دیگری باعث حساسیت پوست شما شده است.

پوست حساس چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیشتر مردم پوست حساس را پوستی می‌دانند که به راحتی تحریک و ملتهب می‌شود. ممکن است متوجه شوید که برخی از محصولات یا عوامل محیطی باعث قرمزی، خارش یا حتی ترک خوردن پوست شما می‌شود.

بهترین راه برای تعیین نوع پوست این است که به واکنش پوست خود توجه کافی داشته باشید. در ادامه با ویژگی‌های این نوع پوست بیشتر آشنا خواهید شد؛

مراقبت از پوست حساس

  • پوست شما واکنش پذیر است؛

قرار گرفتن در معرض سرما، آفتاب و باد می‌تواند باعث سرخی و التهاب پوست شما شود.

  • قرمزی شدید پوست؛

بیشتر افرادی که پوست حساسی دارند با مقداری قرمزی روی صورت مواجه می‌شوند. این می‌تواند به شکل بثورات قرمز، برآمدگی‌های قرمز، سرخ شدن و برافروختگی، یا حتی رگ‌های خونی گشاد شده قرمز باشد. معمولا قرمزی پس از برداشتن ماده تحریک‌کننده یا با درمان جزئی از بین می‌رود.

  • خشکی پوست؛

پوست خشک و حساس می‌توانند دست به دست هم بدهند و واکنش‌هایی در پوست صورت ایجاد کنند. این واکنش‌ها باعث جوش‌های آکنه و ترک‌خوردگی روی پوست میشود.

احتمالا در هوای سرد و خشک و در معرض باد مشکلات بیشتری با پوست خشک خواهید داشت. استفاده از یک مرطوب‌کننده ملایم و محافظت از پوست در برابر عناصر می‌تواند به مراقبت از پوست حساس کمک کند.

  • اغلب دچار بثورات می‌شوید؛

پوست حساس ممکن است با راش‌های قرمز، خشک، پوسته‌پوسته در هنگام قرار گرفتن در معرض محرک واکنش نشان دهد.

این امر به ویژه در مورد محصولاتی که روی پوست شما باقی می‌مانند مانند کرم‌های صورت صادق است. ممکن است بعد از استفاده از این نوع محصولات، دچار بثورات بشوید. بثورات، اغلب ناراحت‌کننده، ناخوشایند باشند.

  • مستعد جوش هستید؛

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است جوش‌هایی شبیه آکنه با برجستگی‌ها و جوش‌های قرمز رنگ روی پوست شما ایجاد شود. همچنین، ممکن است متوجه شوید که با شستشوی آکنه یا مصرف کرم برای درمان جوش‌ها فقط علائم شما شدیدتر می‌شود‌.

  • شما به راحتی آفتاب سوخته می‌شوید؛

پوست حساس، بیشتر در معرض اثرات مضر آفتاب، حساس است. اگر پوست شما در حال حاضر تحریک شده یا پوسته پوسته شده است، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

در این شرایط برای مراقبت از پوست حساس از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، مخصوصا روی صورت، استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است.

از آنجایی که برخی از ترکیبات موجود در کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند، به دنبال موادی باشید که حاوی اکسیدروی یا دی‌اکسید تیتانیوم هستند. همچنین باید کرم ضد‌آفتابی انتخاب کنید که طیف وسیعی داشته باشد.

مراقبت از پوست حساس

چرا یک پوست حساس می‌شود؟

پوست شما تمام بدن شما را می‌پوشاند. بنابراین وقتی تحریک می‌شود، نادیده گرفتن آن دشوار است. به همین دلیل است که داخل حمام و کیف آرایشی شما مملو از محصولات مراقبت از پوست حساس است.  علل واکنش‌های حساس پوستی عبارتند از:

  • اختلالات پوستی یا واکنش‌های پوستی آلرژیک مانند اگزما، روزاسه یا درماتیت تماسی و آلرژیک.
  • پوست بیش از حد خشک یا آسیب‌دیده که دیگر نمی‌تواند از انتهای عصبی محافظت کند و منجر به واکنش‌های پوستی می‌شود.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض عوامل محیطی آسیب‌رسان به پوست مانند آفتاب و باد یا گرما و سرمای بیش از حد.
  • عوامل ژنتیکی، سن، جنسیت و تفاوت‌های نژادی در حساسیت پوست کمتر مشخص هستند، اما ممکن است در ایجاد واکنش‌های پوستی نقش داشته باشند.

 نشانه‌های یک پوست حساس چیست؟

اگر دوست دارید بدانید پوست حساس چه ویژگی‌هایی دارد،  بهتر است بدانید که این نوع پوست، دارای ویژگی‌های زیر است؛

  • پوست قرمز، متورم و خارش پوست
  • قرمزی پوست
  • سوزش پوست
  • بثورات یا کهیر
  • پوست خشک که ممکن است ترک بخورد، تاول بزند یا خونریزی کند.
  • لکه‌های پوستی با احساس خشکی و سختی

بهتر است بدانید که با توجه به علت زمینه‌ای پوست حساس، علائم می‌توانند به طرق مختلف ظاهر شوند. علل شایع عبارتند از:

  • درماتیت تماسی تحریک‌کننده؛

شایع‌ترین شکل پوست حساس است که منجر به ایجاد بثورات پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تحریک‌کننده یا هر عامل فیزیکی که به لایه بیرونی محافظ پوست آسیب می‌رساند، می‌شود.

  • درماتیت تماسی آلرژیک؛

یک واکنش آلرژیک به یک ماده شیمیایی تحریک‌کننده، آلرژن یا مواد دیگر.

  • اگزما؛

اگزما که درماتیت آتوپیک نیز نامیده می‌شود، یک بیماری مزمن است که می‌تواند به طور دوره‌ای شعله‌ور شود و در آن پوست خشن و ملتهب می‌شود.

همانطور که گفته شد، داشتن پوست خشک می‌تواند در نهایت منجر به تجربه علائم پوست حساس شود، زیرا داشتن رطوبت کمتر، میزان محافظت از پوست را در برابر محرک‌های خارجی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، روزاسه، یک بیماری التهابی مزمن پوست و فتودرماتوز، یک واکنش پوستی وابسته به نور است که می‌تواند منجر به پوست حساس شود.  در نهایت، مراقبت از پوست حساس در هر کدام متفاوت است.

عوامل ژنی، سن، جنسیت و تفاوت‌های نژادی اثر کمی در حساسیت پوست دارند، اما همچنان ممکن است در ایجاد واکنش‌های پوستی نقش داشته باشند.

مراقبت از پوست حساس

راه‌های درمان پوست حساس

پوست حساس به دلایل عوامل از جمله سبک زندگی، قرار گرفتن در معرض خطر، مواد شیمیایی، کشیدن سیگار، الکل، پزشکی، لایه‌برداری بیش از حد ایجاد می‌شود. علاوه بر این، این بیماری پوستی به دلایل محیطی ایجاد می‌شود.

پاکسازی، یکی از روش‌‌های مراقبت از پوست حساس است و از فردی به فرد دیگر، متفاوت است.

اما اکثر متخصصان پوست موافقند که صابون “دئودورانت” یا صابون بسیار معطر حاوی مواد شوینده قوی نباید روی صورت استفاده شود.

پاک‌کننده‌های بدون صابون به همراه اکثر پاک‌کننده‌های مایع اثر کمتری برای تحریک پوست صورت دارند. همین امر در مورد کرم‌های پاک‌کننده و دستمال‌های یکبار مصرف صورت نیز صادق است. برای جلوگیری از قرمزی و مراقبت‌ از پوست حساس باید موارد زیر را دنبال کنید؛

  • از درمان‌های سریع خودداری کنید.
  • لایه‌برداری پوست را محدود کنید.
  • از مصرف محصولات حاوی الکل و معطر خودداری کنید.
  • از آب خیلی گرم و خیلی سرد روی پوست استفاده نکنید.
  • از گرفتن دوش بسیار گرم خودداری کنید.
  • از عطرها اجتناب کنید.
  • از محصولات زیبایی معطر و مواد شوینده لباسشویی خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از خشکی پوست به طور مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

استفاده از کرم ضدآفتاب

همه می‌دانیم که کرم ضدآفتاب، یکی از راه‌های مراقبت از پوست حساس است، اما باید به خود یادآوری کنیم که استفاده مداوم از آن به همان اندازه مهم است. در طول روز، کرم ضدآفتابی را که صبح زده‌اید در اثر تعریق، پاک شدن و جذب پوست پاک می‌شود.

بنابراین، استفاده از کرم ضدآفتاب به عنوان بخشی از روتین صبحگاهی خود را شروع کنید و هر 2 تا 3 ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. ممکن است زیاد به نظر برسد، اما فقط به یاد داشته باشید که همه ضدآفتاب‌ها فرمول یکسانی ندارند.

اگر پوست شما حساس است، به دنبال لوسیونی باشید که متناسب با پوست شما باشد. در خانه ماندن در اواسط بعد از ظهر که آفتاب شدیدتر نیز مفید است. کرم ضدآفتاب بیواکوا و کرم ضدآفتاب ایمجیز گزینه‌های مناسبی برای پوست‌های حساس هستند.

برنزه شدن را فراموش کنید

ممکن است ساعت‌ها در ساحل یا کنار استخر زیر نورآفتاب باشید، اما آسیبی که به پوست شما وارد می‌شود ارزشش را ندارد. اشعه ماوراءبنفش می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، چین و چروک و سرطان شود. به یاد داشته باشید که پوست سالم بهتر از پوست برنزه است.

 معرفی محصولات مناسب پوست حساس (محصولات موجود در سایت)

اگر پوست حساسی دارید، اولین قدم برای مدیریت بهتر آن جلوگیری از تحریک آن از طریق نکات مراقبت از پوست حساس به صورت روزانه است:

قبل از استفاده از هر محصول آرایشی، مهم است که آن را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید تا مشخص شود روی پوست شما چه نوع واکنش می‌دهد.

مقدار کمی از محصول را به بازوی داخلی بمالید و دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید. 24 ساعت صبر کنید و منطقه مورد تست را مشاهده کنید. اگر پوست شما قرمز یا تحریک شده به نظر می‌رسد، استفاده از آن توصیه نمی‌شود. اگر پوست شما نرمال به نظر میرسد، استفاده از محصول باید برای شما بی‌خطر باشد.

با داشتن یک متخصص مراقبت از پوست حساس که نوع پوست شما را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین محصولات را برای نیازهای پوست شما توصیه می‌کنید، از تحریک پوست خود جلوگیری کنید.

اگر پوست حساسی دارید به هیچ‌وجه از اسکراب استفاده نکنید. کسانی که آکنه فعال دارند باید از اسکراب دوری کنند. در عوض، از محصولی با لایه‌بردار شیمیایی استفاده کنید،

هر شب، به طور متوسط هشت ساعت از روبالشی استفاده می‌کنید، حتماً روبالشی خود را مرتباً عوض کنید، به خصوص اگر آکنه دارید. همچنین، خود روبالشی را نیز بررسی کنید.

در نهایت، پوست خود را مرطوب نگه دارید! پوست خشک و کم‌آب به آسانی در برابر هر چیزی آسیب‌پذیرتر است. محصولات مرطوب‌کننده به پوست کمک می‌کنند تا رطوبت را حفظ کند تا در برابر خشک‌شدن و سایش مقاومت کند.

کدام نوع پارچه برای پوست حساس بهتر است

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست حساس، پوشیدن لباس‌های با جنس مناسب است. پارچه‌های نرم و طبیعی، مانند پنبه و ابریشم ظریف، بهترین جنس برای پوست‌های حساس هستند.

ریون و کتان نیز برای پوست‌های حساس راحت هستند اما از پنبه یا ابریشم سنگین‌تر هستند. لباس باید گشاد با حداقل چین و چروک باشد.

آیا داشتن پوست حساس ارثی است؟

تعدادی از بیماری‌ها و شرایط پوستی، می‌‌تواند مربوط به ژنتیک باشد. بیماری‌های آکنه، اگزما، پسوریازیس و روزاسه از این قبیل هستند. در کل تحریک پوست ناشی از واکنش به محصولات مراقبت از پوست، لوازم آرایشی یا ارثی است.

مراقبت از پوست حساس

سخن پایانی

مراقبت از بدن بخش مهمی از زندگی روزمره ما است. پوست ما نه تنها عضوی است که ما را از دنیای بیرون محافظت می‌کند و نشانگر سلامتی، سبک‌زندگی و زیبایی ما نیز هست. محافظت از پوست می‌تواند به معنای محافظت از سلامت عمومی ما باشد.

برای اینکه به ما در حفظ یک سبک زندگی سالم کمک کند، پوست ما باید تا حد امکان از برنامه زیبایی روزانه ما فواید بیشتری دریافت کند. انطباق روال زیبایی خود برای بهترین نفع پوست شما، بخش مهمی از آماده سازی آن برای مدیریت بهتر دنیای خود است. شما باید نه تنها از چه محصولی برای شستن آن استفاده می کنید، بلکه باید تکنیک و ابزار خود را نیز در نظر بگیرید.

آزمایش پچ ممکن است علائم آلرژی را شناسایی کند که باعث ایجاد پوست حساس می‌شود. در غیر این‌صورت، تشخیص پوست حساس برای پزشکان دشوار است زیرا عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد آن شوند.

همان‌طور که گفتیم کرم ضدآفتاب یکی از راه‌های مراقبت از پوست حساس است. حتما در تمام طول سال از ضدآفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید، اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در قوی‌ترین میزان است، بنابراین این زمان حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

در تابستان به خاطر داشته باشید که برنزه به پوست شما آسیب می‌زند. زیر نورآفتاب دراز نکشید، حتی اگر از ضد آفتاب استفاده کرده‌اید. اگر بیرون می‌روید، کلاه لبه‌پهن و عینک‌آفتابی و لباس‌های تنگ بپوشید که بازوها و پاهای شما را بپوشاند. 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب خود استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها