سلامت و زیبایی

چند روش کاربردی جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

قبل از اینکه به جلوگیری از افسردگی پس از زایمان بپردازیم. بهتر است با افسردگی پس از زایمان بهتر آشنا شویم. دوره‌ی پس از به دنیا آمدن فرزندتان می تواند پر از احساسات بی شمار باشد. ممکن است هر چیزی از شادی گرفته تا ترس و غم را احساس کنید. اگر احساس غم و اندوه شما شدید شد و شروع به تداخل با زندگی روزمره کرد، ممکن است افسردگی پس از زایمان (PPD) را تجربه کنید.

علائم معمولاً در عرض چند هفته پس از زایمان شروع می شوند، اگرچه ممکن است تا شش ماه، افسردگی پس از زایمان نیز ایجاد شوند. آنها ممکن است شامل نوسانات خلقی و مشکل در فکر کردن یا تصمیم گیری باشند. اما بیشتر هنگامی که بدانیم افسردگی می تواند در شیوه ارتباط و رفتار با فرزند تاثیر بگذارد جلوگیری از افسردگی پس از زایمان مهم تر می شود.

اگر احساس می کنید ممکن است افسرده باشید، تنها نیستید. تقریباً از هر 7 زن در ایالات متحده یک نفر به PPD یا افسردگی پس از زایمان مبتلا می شود.جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان در زنان چیست؟

افسردگی پس از زایمان (PPD) یک بیماری سلامت روان است که زنان را پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد. برای برخی از زنان، احساس “بچه بلوز” برای چند هفته پس از زایمان طبیعی است. در افسردگی پس از زایمان، احساس غم و اندوه، تنهایی، بی ارزشی، بی قراری و اضطراب بسیار بیشتر از چند هفته طول می کشد.

پس از بچه دار شدن، بسیاری از زنان دچار تغییرات خلقی می شوند. یک دقیقه احساس شادی می کنند و دقیقه بعد شروع به گریه می کنند. ممکن است کمی احساس افسردگی کنند، تمرکز سختی داشته باشند، اشتهای خود را از دست بدهند، یا متوجه شوند که نمی توانند خوب بخوابند، حتی زمانی که کودک خواب است. این علائم معمولاً حدود 3 تا 4 روز پس از زایمان شروع می شود و ممکن است چند روز طول بکشد.

اگر شما یک مادر جدید هستید و هر یک از این علائم را دارید، ممکن است دچار بلوز کودک شوید. بلوز کودک بخشی طبیعی از اوایل دوران مادری محسوب می شود و معمولاً در عرض 10 روز پس از زایمان از بین می رود.

چرا آمار افسردگی در زنان بالا است؟

افسردگی پس از زایمان در مردان

شرکای والدینی که به دنیا می آیند نیز ممکن است دچار نوعی افسردگی پس از زایمان شوند که افسردگی پس از زایمان نامیده می شود. مردان کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را گزارش کنند، اما برآوردها نشان می دهد که بین 8 تا 10 درصد از پدران در سال اول پس از زایمان احساس افسردگی می کنند. پدرانی که برای اولین بار به دنیا می آیند، در هفته های بعد از تولد، سطح بالاتری از اضطراب را تجربه می کنند.

عوامل خطر بالقوه متعدد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در ایجاد افسردگی پس از زایمان در مردان نقش داشته باشد، از جمله سابقه افسردگی و مشکلات رابطه.

روان پریشی پس از زایمان در زنان چیست؟

شدیدترین شکل افسردگی پس از زایمان، روان پریشی پس از زایمان است. روان پریشی پس از زایمان نادر است و 1 تا 2 نفر از هر 1000 زن را پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول در عرض چند هفته پس از تولد به طور ناگهانی ایجاد می شود، اما در مواردی تا 6 ماه پس از زایمان رخ می دهد.

اولین علائم روان پریشی پس از زایمان بیقراری، تحریک پذیری و بی خوابی است. توهم زمانی که چیزهایی را می بینید، می شنوید یا بو می کنید و هذیان نیز رایج هستند.

روان پریشی پس از زایمان یک وضعیت اورژانس روانپزشکی است و خطر آسیب رساندن به خود یا کودکتان – عمدا یا تصادفی – واقعی است.جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

اضطراب پس از زایمان

اضطراب پس از زایمان حتی شایع‌تر از افسردگی پس از زایمان است، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که 20 تا 25 درصد از مادران جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اضطراب پس از زایمان اغلب در کنار افسردگی پس از زایمان رخ می دهد. این می تواند در هر زمانی در سال اول پس از زایمان رخ دهد. روش‌های جلوگیری از استرس پس از زایمان در درمان اضطراب هم موثر هستند.

علائم شایع اضطراب پس از زایمان شامل اپیزود شش و حملات پانیک است. سایر علائم اضطراب پس از زایمان عبارتند از:

  • نگرانی بیش از حد یا دائمی
  • احساس ترس
  • تمرکز ضعیف
  • تحریک پذیری و تنش
  • بیخوابی
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • تعریق
  • لرزیدن
  • سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاهاجلوگیری از افسردگی پس از زایمان

OCD پس از زایمان

OCD یا وسواس پس از زایمان کمتر از افسردگی و اضطراب پس از زایمان است و میزان شیوع آن بین 2 تا 9 درصد است. معمولاً در عرض یک هفته پس از زایمان ایجاد می شود.

وسواس می تواند در مورد هر چیزی باشد، اما احتمالاً روی ایمنی کودک تمرکز می کند. اگر OCD پس از زایمان دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سازماندهی و نظافت مکرر و وسواس در مورد جگر خانم
  • در طول شب مکرراً کودک خود را چک کنید
  • اجبارهای ذهنی، مانند دعای مداوم برای امنیت کودک
  • ترکیبی از دارو و روان درمانی می تواند در درمان OCD پس از زایمان موثر باشد.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می شود؟

علت دقیق آن مشخص نیست سطح هورمون ها در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان تغییر می کند. این تغییرات هورمونی ممکن است تغییرات شیمیایی در مغز ایجاد کند. این در ایجاد افسردگی نقش دارد.

دلیل وجود هورمون مردانه در زنان چیست!؟

در صورت داشتن یکی از موارد زیر احتمال بروز افسردگی پس از زایمان بیشتر است:

  • افسردگی پس از زایمان قبلی
  • افسردگی مرتبط با بارداری نیست.
  • سندرم پیش از قاعدگی شدید (PMS).
  • ازدواج یا رابطه سخت یا بسیار پر استرس.
  • تعداد کمی از اعضای خانواده یا دوستانی که با آنها صحبت کنید یا به آنها وابسته باشید.
  • رویدادهای استرس زای زندگی در دوران بارداری یا بعد از زایمان (مانند بیماری شدید در دوران بارداری، زایمان زودرس یا زایمان سخت).
  • سطح پایین هورمون تیروئید
  • محرومیت از خواب
  • شرایط پزشکی زمینه ای
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکلجلوگیری از افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

بسیاری از مردم در عرض چند روز پس از زایمان احساس غمگینی، پوچی، بدخلقی یا خستگی می‌کنند – وضعیتی که به آن «بیبی بلوز» می‌گویند. اما افسردگی پس از زایمان فراتر از آن است و هفته ها پس از زایمان ادامه می یابد. علائم آن می تواند شدید باشد و در عملکرد شما اختلال ایجاد کند.

علائم افسردگی پس از زایمان می تواند از فردی به فرد دیگر و حتی از روزی به روز دیگر متفاوت باشد. در حالی که علائم ممکن است در هر زمانی پس از زایمان ایجاد شوند، اغلب در عرض 1 تا 3 هفته پس از زایمان شروع می شوند.

افسردگی پس از زایمان می تواند باعث شود که احساس کنید از خودتان جدا شده اید. ممکن است احساس کنید که کودک خود را دوست ندارید. این احساسات تقصیر شما نیست. سایر نشانه‌های منبع مطمئن افسردگی پس از زایمان عبارتند از:

  • احساس غمگینی یا گریه زیاد
  • احساس غرق شدن
  • داشتن افکار صدمه زدن به نوزاد یا خود
  • عدم علاقه به کودک
  • بدون انرژی و انگیزه
  • احساس بی ارزشی، گناه یا احساس بی ارزشی می کنید، یا مثل اینکه پدر و مادر بدی هستید
  • زیاد یا کم خوابیدن
  • تغییر در رابطه با غذا
  • احساس اضطراب
  • داشتن سردرد مزمن، درد، درد یا مشکلات معده

اما افسردگی پس از زایمان به این معنی نیست که شما والدین بدی هستید و این تقصیر شما نیست. اگر علائمی را مشاهده کردید، کارهایی که در زیر آورده ایم برای جلوگیری از استرس پس از زایمان را انجام دهید و اگر نتیجه ای نگرفتید به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید.جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

مهم است قبل از اینکه به افسردگی پس از زایمان دچار شوید خود را برای مفابله و جلوگیری از افسردگی پس از زایمان آماده کنید. سپس سعی کنید از پیشروی استرس و جلوگیری از افسردگی پس از زایمان سپس آن را درمان کنید.

هر زمان که می توانید ورزش کنید

محققان منبع معتبر در استرالیا توضیح می دهند که ورزش ممکن است اثر ضد افسردگی برای زنان مبتلا به PPD داشته باشد. به طور خاص، راه رفتن با کودک در کالسکه ممکن است راهی آسان برای دریافت هوای تازه و جلوگیری از استرس پس از زایمان باشد. در مطالعه ای که در سلامت روان و فعالیت بدنی منتشر شد، مشخص شد که پیاده روی از نظر آماری راهی برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان است.

آیا نمی توانید در یک جلسه ورزشی طولانی قرار بگیرید؟ سعی کنید در طول روز چند بار به مدت 10 دقیقه ورزش کنید. فیتنس بلندر منبع خوبی برای تمرینات کوتاه و ساده است که می توانید بدون هیچ وسیله ای انجام دهید.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

تغذیه سالم به تنهایی باعث جلوگیری از افسردگی پس از زایمان نمی‌شود. با این حال، عادت کردن به خوردن غذاهای مغذی می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. سعی کنید وعده های غذایی هفته را در آخر هفته برنامه ریزی کنید و حتی پیش از موعد میان وعده های سالم تهیه کنید. به غذاهای کامل مانند هویج خرد شده و پنیر مکعبی یا تکه های سیب و کره بادام زمینی فکر کنید که به راحتی می توانید آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

برای خود وقت بگذارید

ممکن است در هنگام شیردهی روی مبل گیر کرده باشید. شاید در کار، مسئولیت‌های خانگی یا فرزندان بزرگ‌ترتان احساس غرق شدن می‌کنید. به جای اینکه به تنهایی با این استرس ها کنار بیایید، کمک بگیرید. مادرشوهر، گزینه‌ای عالی است هم به شما کمک می‌کند هم پیش نوه‌اش است و غیر مستقیم به شما در جلوگیری از استرس پس از زایمان کمک می‌کند. اجازه دهید شریک زندگی شما یا بزرگسال مورد اعتماد دیگری از کودک شما برای یک یا دو ساعت مراقبت کند.

ممکن است برای شما مفید باشد که یک بار در هفته مقداری “زمان من” اختصاص داده شده را برنامه ریزی کنید. حتی اگر فقط بین جلسات پرستاری می توانید از خانه خارج شوید، می توانید از این زمان برای رفع فشار استفاده کنید. پیاده روی کنید، چرت بزنید، به سینما بروید یا یوگا و مدیتیشن انجام دهید. این کار ها شاید ساده باشند اما به شکل شگفت انگیزی در جلوگیری از استرس پس از زایمان نقش دارند.

زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

خواب یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از استرس پس از زایمان انجام داد.

احتمالاً به شما گفته شده است که “زمانی که کودک می خوابد بخوابید”. این توصیه ممکن است بعد از مدتی آزاردهنده باشد، اما ریشه در علم دارد. گزارشی در سال 2009 نشان می‌دهد که چگونه زنانی که کمترین خواب را داشتند، بیشترین علائم افسردگی را نیز تجربه کردند. این به ویژه برای زنانی اعمال می‌شود که کمتر از چهار ساعت بین نیمه‌شب تا ۶ صبح یا کمتر از ۶۰ دقیقه خواب در طول روز دارند.

در روزهای اولیه، کودک شما احتمالاً در طول شب نمی‌خوابد. ممکن است چرت زدن یا زود خوابیدن برایتان مفید باشد. اگر شیر می‌دهید، به پر کردن چند شیشه از شیر فکر کنید. تا همسرتان بتواند یک یا دو شیردهی شبانه را به جای شما انجام دهد.

روغن ماهی استفاده کنید

اکنون زمان خوبی برای افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مانند DHA است. بر اساس مقاله ای که توسط مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، زنانی که سطح DHA پایینی دارند، میزان افسردگی پس از زایمان بالاتری دارند.

غذاهای دریایی یک منبع غذایی عالی از DHA هستند. اگر گیاهخوار هستید، روغن بذر کتان منبع عالی دیگری برای اسید های چرب امگا 3 است. شما همچنین می توانید مکمل های حاوی این اسید چرب را مصرف کنید. سطح بالایی از این اسید چرب باعث جلوگیری از استرس پس از زایمان می شود.

شیردهی خود را بررسی کنید

یک مطالعه در سال 2012 نشان می دهد که شیردهی ممکن است باعث جلوگیری از استرس پس از زایمان شود این محافظت فرضی ممکن است تا ماه چهارم پس از زایمان ادامه یابد. اگر پرستاری چیزی است که از آن لذت می برید، به آن ادامه دهید.

همانطور که گفته شد، مواردی وجود دارد که زنان در دوران شیردهی دچار علائم افسردگی می شوند. به این حالت رفلکس دفع شیر بد شکل یا D-MER می گویند. با D-MER، ممکن است احساسات ناگهانی غم و اندوه، آشفتگی یا عصبانیت را تجربه کنید که چند دقیقه بعد از تخلیه شیر شما طول می کشد.

در پایان، روش تغذیه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

در برابر انزوا مقاومت کنید

ممکن است روزها با هم ترکیب شوند و گاهی اوقات احساس انزوا کنید. مطالعه ای که توسط مجله روانپزشکی کانادا منتشر شده است نشان می دهد که صحبت در مورد احساسات خود با دیگران می تواند به جلوگیری استرس پس از زایمان کمک کند. محققان دریافتند که تازه مادران پس از صحبت منظم با تجربه، سطوح پایین تری از افسردگی را داشتند.

اگرچه مادران همسال در این مطالعه آموزش خاصی در مورد نحوه پشتیبانی تلفنی داشتند، اما قدرت تعامل اجتماعی غیرقابل انکار است. تمام تلاش خود را بکنید که بیرون بروید یا حداقل با بزرگسالان و مادران دیگر برای حمایت چت کنید. این راه ساده یکی از کارهایی است که برای جلوگیری از استرس پس از زایمان به کار می رود.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید

اگرچه بسیاری از زنان در چند هفته اول پس از زایمان، “بیبی بلوز” را تجربه می کنند، PPD با احساسات عمیق تر و طولانی تر از غم و ناراحتی مشخص می شود. این احساسات بدون کمک پزشکی می توانند بدتر شوند و به افسردگی مزمن تبدیل شوند.

اگر بعد از زایمان متوجه افسردگی شدید، به خصوص اگر بعد از چند هفته از بین نرفت یا با گذشت زمان بدتر شد، ایده خوبی است که با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید. تنها حدود 15 درصد از زنان، علیرغم اهمیت درمان، به دنبال درمان علائم خود هستند. پزشک می تواند شما را درجلوگیری از استرس پس از زایمان راهنمایی کند تا از استرس پس از زایمان دور شوید.

درمان های سنتی

روان درمانی، درمان انتخابی برای PPD است. این شامل صحبت با یک متخصص سلامت روان در مورد افکار و احساسات شما است. در جلسات خود، می توانید روی راه های مقابله و جلوگیری از استرس پس از زایمان کار کنید. همچنین می توانید اهدافی را تعیین کنید و راه هایی برای مقابله با موقعیت های مختلف بیابید تا احساس بهتری داشته باشید و کنترل بیشتری داشته باشید.

در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی را نیز پیشنهاد کند. این داروها ممکن است وارد شیر مادر شوند، اما به طور کلی برای زنان شیرده بی خطر هستند. اگر در این مورد نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مزایا و خطرات احتمالی را بسنجید.

PPD قابل درمان است. بسیاری از زنان شاهد بهبود علائم خود در عرض شش ماه هستند. اگر احساس سردرگمی یا سردرگمی کردید، افکار وسواسی در مورد کودک خود دارید، احساس پارانوئید دارید یا توهم دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اینها نشانه های یک بیماری شدیدتر به نام روان پریشی پس از زایمان است. اگر افکار خودکشی یا آسیب رساندن به کودک خود دارید، با اورژانس محلی خود تماس بگیرید.جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

کلام آخر

افسردگی پس از زایمان یک بیماری عاطفی است که باعث ناراحتی، اضطراب، توهم، وسواش و حتی بدرفتاری با کودک شود.

افسردگی پس از زایمان طبیعی است اما مهم است که از آن پیشگیری و سپس درمان کنیم. قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنید چند کار را برای جلوگیری از استرس پس از زایمان امتحان کنید. این کارها ورزش کردن، تغذیه درست، کمک گرفتن، دوری از انزوا، شیر دادن، خوابیدن و استراحت کردن هستند.

اگر درمان نشدید بهتر از به روانشناس یا پزشک مراجعه کنید و از داروهای ضد استرس استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها