سلامت و زیبایی

راه رهایی از شوره سر در خانه + 14 درمان خانگی شوره سر

رهایی از شوره سر در خانه

شوره سر چرا به وجود می آید؟ راه های رهایی از شوره سر در خانه چیست؟ آیا می توانیم موهای لخت و درخشنده داشته باشیم که عاری از شوره باشد؟ در ادامه این مقاله با ما باشید تا جواب این سوالات داده شود.

همه ی ما آرزوی موهای لخت و عاری از شوره داریم. این آرزو، خواسته ی همه ی افراد است از بازیگرانی که روی فرش قرمز راه می روند تا افراد معمولی و خانه دار. تنها تفاوت در این است که کسانی که روی فرش قرمز راه می روند با راه رهایی از شوره سر در خانه را پیدا کردند و دیگر موهای جذاب برای آنها آرزو نیست و فقط از آن مراقبت می کنند.

هر سال میلیون ها نفر به متخصصان پوست و مو مراجعه می کنند تا از شر سوره شر خلاص شوند. اما مراجعه به متخصص پوست و مو تنها راه حل نیست در این مقاله با ما باشید تا با راه رهایی از شوره سر در خانه بیشتر آشنا شوید.

راه های مختلفی برای خلاص شدن از شر شوره سر وجود دارد، از شامپوهای دارویی و کورتیکواستروئیدها گرفته تا رهایی از شوره سر در خانه با روغن درخت چای و جوش شیرین. شوره سر، که با خارش و پوسته های سفید پوست روی پوست سر مشخص می شود، می تواند ناراحت کننده و خجالت آور باشد. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند لکه های چرب روی پوست سر و سوزن سوزن شدن پوست ایجاد کند.

همین ناراحتی ها و کاهش اعتماد به نفس دانستن راه رهایی از شوره سر را مهم می کنند.

رهایی از شوره سر در خانه رایج ترین راه مقابله با شوره سر است، برخی گزارش‌ها تخمین می‌زنند که شوره سر تا 42 درصد از نوزادان و 1 تا 3 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.رهایی از شوره سر در خانه

شوره سر چرا به وجود می آید؟

شوره سر توسط قارچی به نام مالاسزیا ایجاد می شود. مالاسزیا برای بسیاری از افراد به طور طبیعی روی پوست زندگی می کند، اما رشد بیش از حد یا عدم تعادل قارچ منجر به شوره سر می شود. بدن ما دائماً سلول‌های مرده پوست را می‌ریزد، اما افزایش مالاسزیا باعث می‌شود بدن سریع‌تر و با سرعتی مضر سلول‌های پوست را تولید و از بین ببرد. رشد بیش از حد مالاسزیا می تواند به دلایل زیادی از جمله سن، هورمون ها یا استرس ایجاد شود.

شوره سر ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشد، از جمله:

  • پوست خشک
  • درماتیت سبورئیک
  • حساسیت به محصولات مورهایی از شوره سر در خانه

راه های رهایی از شوره سر در خانه

راه ه های مقابله با شوره سر متفاوت هستند اما جذاب ترین و پرطرفدار ترین راه رهایی از شوره سر در خانه است، فقط با چند کار ساده اما مفید می توانید موهایی نرم، درخشان و عاری از شوره را به موی سر خود هدیه بدید. بیایید بیشتر با این کار های ساده اما شگفت انگیز خانگی برای مبارزه شوره سر آشنا شویم.

پر فروش ترین محصولات مو

 1. روغن درخت چای

روغن درخت چای در اوایل که کشف شد از آن برای درمان بیماری هایی مانند آکنه و پسوریازیس استفاده می شد. اما به تازگی ثابت شده است این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و یکی از چندین راه رهایی از شوره سر در خانه است. دلیل استفاده از آن برای رفع شوره سر این است که با قارچ هایی که در پوست درماتیت سبورئیک ایجاد می کنند، مبارزه می کند.

در یک مطالعه قدیمی‌، ۱۲۶ فرد مبتلا به شوره سر روزانه از شامپوی حاوی ۵ درصد روغن درخت چای استفاده کردند. پس از 4 هفته، روغن درخت چای، شوره سر را تا 41 درصد کاهش داد و چربی و خارش پوست سر را بهبود بخشید.

روغن درخت چای، راه رهایی از شوره سر در خانه ممکن است در افرادی که پوست حساسی دارند باعث تحریک شود. بنابراین، بهتر است آن را با اضافه کردن چند قطره به روغن حامل مانند روغن نارگیل قبل از استفاده مستقیم روی پوست رقیق کنید.رهایی از شوره سر در خانه

 2. روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل فواید سلامتی متعددش مشهور است. یکی از استفاده های آن رهایی از شوره سر در خانه است. مکانیسم عمل روغن نارگیل این است که با بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی که می توانند شوره سر را بدتر کند، مقابله می کند.

روغن نارگیل ممکن است به اندازه روغن معدنی در بهبود آبرسانی پوست به عنوان مرطوب کننده موثر باشد. همین خواص مرطوب کنندگی است که آن را به یک فرا محصول برای رهایی از شوره سر در خانه تبدیل کرده است.

جدا از خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی، روغن نارگیل در درمان اگزما که یک بیماری پوستی است و در ایجاد و افزایش شوره سر نقش دارد، موثر است. این همه خواص در یک روغن، آن را به درمانی شگفت انگیز برای رهایی از شوره سر در خانه تبدیل کرده است.

مطالعه‌ای 8 هفته ای نشان داد که استفاده از روغن نارگیل روی پوست علائم درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما که خارش و التهاب دارد) را تا 68٪ کاهش می دهد.

در یک مطالعه 12 هفته ای روی 140 زن، استفاده از روغن نارگیل روی پوست سر منجر به بهبود قابل توجهی در میکروبیوم پوست سر و شوره سر شد.

روغن نارگیل و ترکیبات آن نیز در برخی از مطالعات لوله آزمایش خاصیت ضد میکروبی دارند، اگرچه محققان هنوز اثرات آن را بر روی گونه خاصی از قارچ که باعث شوره سر می شود بررسی نکرده اند.

درمان آفتاب سوختگی با روغن نارگیل!!!رهایی از شوره سر در خانه

 3.آلوئه ورا

مثلا درمان هر بیماری دیگر، آلوئه ورا در درمان نقش دارد و از آن برای رهایی از شوره سر در خانه استفاده می شود.

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادهای پوستی، لوازم آرایشی و لوسیون ها اضافه می شود. هنگامی که روی پوست استفاده می شود، ممکن است به درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک کند.

خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آلوئه ورا دلیل استفاده آن برای مقابله با شوره سر است و به همین خاطر آلوئه ورا در ردیف را های رهایی از شوره سر در خانه است.

با همه ی خواص آلوئه ورا آشنا شوید تا بهتر درک کنید چرا برای رهایی از شوره سر در خانه استفاده می شود.

به طور مشابه، چندین مطالعه ثابت کرده است که آلوئه ورا ممکن است در برابر چندین گونه قارچ موثر باشد و ممکن است به کنترل برخی عفونت های قارچی کمک کند. مطالعات نشان داده است که آلوئه ورا می تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است علائم شوره سر از جمله خارش را تسکین دهد.

ژل پمپی مرطوب کننده آلوئه ورا جومتام

یکی از بهترین محصولات حاوی آلوئه ورا که برای رهایی از شوره سر در خانه استفاده می شود. این محصول جدا از درمان شوره خواصی چون

  • مرطوب کننده و آبرسان
  • نرم کننده
  • افزایش سرعت ترمیم پوست
  • آنتی اکسیدان
  • تسکین آفتاب سوختگی
  • ضد خشکی
  • افزایش انرژی
  • بافت سبک و غیر چسبناک
  • خنک کننده پوست
  • روشن کننده و درخشان کننده
  • مراقبت از پوست پس از اصلاح
  • تسریع بهبود زخم

دارد.رهایی از شوره سر در خانه

 4. سطح استرس را به حداقل برسانید

استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و تندرستی تأثیر می‌گذارد از شرایط مزمن گرفته تا سلامت روان. شاید حس کنید استرس تاثیری در شوره سر ندارد اما هر جایی که یک عصب در ساختار وجود داشته باشد، استرس بر آن تاثیر می گذارد. کنترل و دوری از استرس راه رهایی از شوره سر در خانه و درمان خانگی بسیاری از بیماری ها است.

در حالی که استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی شود، اما می تواند در پیشرفت خشکی و خارش پوست سر تاثیر داشته باشد و کنترل آن راه رهایی از شوره سر در خانه است.

سطوح بالای استرس در درازمدت ممکن است فعالیت سیستم ایمنی شما را تضعیف یا سرکوب کند، این کار توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی که به شوره سر کمک می‌کنند، مختل کند. در مطالعه‌ای بر روی 166 نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک( یکی از شایع‌ترین علل شوره سر)، تقریباً 28٪ ثابت شد که استرس یک محرک برای درماتیت است.

برای کنترل سطح استرس، می توانید تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.رهایی از شوره سر در خانه

 5. سرکه سیب

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی مرتبط است و از آن به عنوان راه رهایی از شوره سر در خانه استفاده می شود. دلیل استفاده از آن برای درمان شوره سراین است که اسیدیته سرکه به تحریک ریزش سلول های مرده پوست روی پوست سر کمک می کند. همچنین گفته می شود که سرکه سیب PH پوست شما را متعادل می کند تا رشد قارچ ها را کاهش دهد و در نتیجه باعث رفع شوره سر می شود.

مطالعات نشان می دهد که سرکه سیب و ترکیبات آن ممکن است از رشد انواع خاصی از قارچ ها که در شوره سر تاثیر دارند، جلوگیری کند. اگر می خواهید رهایی از شوره سر در خانه با سرکه سیب را تجربه کنید، چند قاشق غذاخوری به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را با روغن های ضروری ترکیب کنید و مستقیماً روی موهای سر بزنید.رهایی از شوره سر در خانه

 6. آسپرین

از راه رهایی از شوره سر در خانه می توان به آسپرین اشاره کرد.

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اولیه موجود در آسپرین است که دارای خواص ضد التهابی است. این اسید همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از شامپوهای ضد شوره است. اسید سالیسیک با کمک به خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن پوست و شل شدن پوسته ها به طوری که می توان آنها را از بین برد عمل می کند.

در یک مطالعه 4 هفته ای، 19 فرد مبتلا به شوره سر از دو شامپو حاوی پیروکتون اولامین و اسید سالیسیلیک یا پیریتیون روی استفاده کردند. هر دو شامپو شوره سر را کاهش دادند، اما شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت پوسته پوسته شدن موثرتر بود.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که شامپو حاوی اسید سالیسیلیک  ( همراه با مواد دیگر مانند اسید گلیکولیک و اوره) به طور قابل توجهی تحریک و خارش را در 10 نفر مبتلا به التهاب پوست سر بهبود بخشید.

برای رهایی از شوره سر در خانه، سعی کنید دو قرص آسپرین را خرد کرده و قبل از شستن موهایتان پودر آن را به شامپوی خود اضافه کنید.

 7. امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن دارند. آنها نه تنها غشای سلولی را می سازند و سلول را احاطه کرده است، بلکه برای عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه ها نیز بسیار مهم هستند.

به علاوه، امگا 3 برای سلامت پوست حیاتی است. آنها به مدیریت تولید روغن و هیدراتاسیون، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث مجموعه ای از علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود. پس مصرف این اسید چرب در رفع شوره سر موثر و از راه های رهایی از شوره سر در خانه است.

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است التهاب را کاهش دهند، که به نوبه خود تحریک و علائم شوره سر را تسکین دهد. ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خال مخالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین می توانید مکمل روغن ماهی مصرف کنید یا مصرف سایر غذاهای غنی از امگا 3 مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو را افزایش دهید.رهایی از شوره سر در خانه

 8. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در محافظت در برابر آلرژی، کاهش سطح کلسترول و کاهش وزن موثر هستند. این باکتری ها همچنین ممکن است عملکرد ایمنی را تقویت کنند. تقویت ایمنی باعث می شود که بدن بهتر با عفونت های قارچی که باعث شوره سر می شوند مبارزه کند.

نشان داده شده که پروبیوتیک ها به درمان و پیشگیری از بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت، به ویژه در نوزادان و کودکان کمک می کنند. به همین خاطر است که در برنامه رهایی از شوره سر در خانه جای دارند. پروبیوتیک ها به طور گسترده به شکل مکمل برای دوز سریع و راحت در دسترس هستند. آنها همچنین در بسیاری از غذاهای تخمیر شده مانند کومبوچا، کیمچی، تمپه، کلم ترش و ناتو یافت می شوند.

 9. جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان سریع است که به راحتی در دسترس شوره سر است و به عنوان سریع ترین راه رهایی از شوره سر در خانه شناخته شده است.

اعتقاد بر این است که جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار ملایم برای حذف سلول های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش عمل می کند. همچنین دارای خواص ضد قارچی است که ممکن است برای درمان شوره سر مفید باشد.

استفاده از لایه بردارهای پوست سر مانند جوش شیرین از جذاب ترین راه های رهایی از شوره سر است.

یک مطالعه اثرات ضد قارچی جوش شیرین را بر روی برخی از رایج‌ترین گونه‌های قارچی که باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند اندازه‌گیری کرد و نشان داد که رشد قارچ‌ها را در ۷۹ درصد نمونه‌ها پس از ۷ روز کاملاً مهار می‌کند. مطالعه دیگری به بررسی اثرات جوش شیرین بر روی 31 فرد مبتلا به پسوریازیس پرداخت. درمان با حمام جوش شیرین پس از 3 هفته به طور قابل توجهی خارش و سوزش را کاهش داد.

برای بهترین نتیجه، جوش شیرین را مستقیماً روی موهای خیس بمالید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید 1 تا 2 دقیقه بماند و سپس طبق معمول شامپو زدن موهایتان را ادامه دهید.رهایی از شوره سر در خانه

 10. از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین رژیم غذایی و شوره سر مورد نیاز است، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که محدود کردن مصرف برخی غذاها التهاب را تسکین می دهد، که ممکن است به بهبود سلامت پوست سر کمک کند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که اصلاحات رژیم غذایی با کنترل رشد مخمر و بهبود میکروبیوم روده از عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند، که ممکن است به درمان شوره سر کمک کند. شاید هیچ تحقیق علمی موجود نباشد تا تاثیر تغذیه صحیح با درمان خانگی شوره سر را بیان کند اما تجربه ثابت کره است که تاثیر تغذیه بر درمان خانگی شوره سر چشمگیر است.

بهتر است برای رهایی از شوره سر در خانه از غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی سفید، تورتیلا و کراکر
  • گوشت قرمز
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین

علاوه بر این، برخی غذاها ممکن است باعث تشدید بیماری های پوستی مانند اگزما شوند که ممکن است به شوره سر کمک کند.

در حالی که غذاهای محرک خاص از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برخی از رایج‌ترین آنها آرد سفید، محصولات حاوی گلوتن، و شب‌رنگ‌هایی مانند بادمجان، فلفل و گوجه‌فرنگی هستند. بهتر است برای درمان خانگی شوره سر از آنها دوری کنیم.رهایی از شوره سر در خانه

 11. آفتاب

نور خورشید ممکن است شامل راه های رهایی از شوره سر در خانه باشد. اما چون قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به پوست شما آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد، آفتاب نگیرید. در عوض، فقط کمی وقت خود را در فضای باز بگذرانید و حتما از ضد آفتاب برای صورت و بدن خود استفاده کنید.

 12. شستن موهای خود را بیشتر شروع کنید

بهتر است اجازه دهید روغن های طبیعی مدت طولانی تری روی پوست سر شما بمانند، این کار می تواند شوره سر را افزایش دهد. سطح مخمر زمانی که چربی بیشتری روی پوست وجود دارد افزایش می یابد.

روغن ها و سلول های مرده پوست در نتیجه شستشوی نادر مو تجمع می یابند. بیمارانی که مستعد شوره سر یا درماتیت سبورئیک هستند باید به طور مرتب موهای خود را حداقل چند بار در هفته بشویند تا تجمع آنها کاهش یابد. شستن منظم و مرتب و به دفعات بالا در هفته جزو راه های رهایی از شوره سر درخانه است.رهایی از شوره سر در خانه

 13. فقط پوست سر خود را بشویید

درست است استفاده از شامپوهای شوره سر از جذاب ترین راه های رهایی از شوره سر در خانه است . اما این نکته را بدانید که متأسفانه شامپوهای شوره سر علاوه بر پوست سر می توانند موهای شما را نیز خشک کنند. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی افتد، شامپوی مخصوص خود را فقط روی پوست سر بمالید.

این شامپوها و درمان‌ها باید مستقیماً روی پوست سر (نه موها) مالیده شوند و با هر بار استفاده حداقل پنج دقیقه به آرامی در محل ماساژ داده شوند. مطمئن شوید که این کار را کمتر از پنج دقیقه انجام ندهید تا به مواد فعال زمان بدهید. درست شستن سر، بهترین درمان شوره سر است.رهایی از شوره سر در خانه

 14. دوری از خارش

درست است پوست سری که دارای شوره است خیلی خارش دارد، اما خاراندن می تواند التهاب و تحریک را تشدید کند. به خصوص اگر ناخن های بلند و تیز دارید، خاراندن می تواند باعث ایجاد زخم های باز پوست سر شود که منجر به عفونت می شود. این کار به جلوگیری از پیشرفت شوره سر کمک می کند که در نوبه خود بهترین درمان شوره سر است.

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نبودند

اگرچه راه های رهایی از شوره سر در خانه زیاد هستند، اما در برخی موارد ممکن است درمان اضافی لازم باشد. بسیاری از شامپوهای دارویی OTC و درمان های پوست سر حاوی مواد ضد قارچ یا ضد باکتری هستند که برای کاهش شوره سر طراحی شده اند.

اگر این محصولات بعد از 2 تا 3 هفته اثر نکردند، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص شود که آیا شامپوها یا داروهای تجویزی دیگر مفید هستند یا خیر. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب داروهای ضد قارچ موضعی، کورتیکواستروئیدها و تعدیل کننده های ایمنی را برای درمان شوره سر و سایر بیماری های پوستی، مانند پسوریازیس و درماتیت تجویز می کنند.رهایی از شوره سر در خانه

خلاصه

شوره سر یک بیماری پوستی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست روی پوست سر می شود. این وضعیت می تواند بر عزت نفس و کیفیت کلی زندگی فرد تأثیر بگذارد. درمان خانگی شوره سر زیاد هستند اما مهم ترین راه هایی که برای رهایی از شوره سر در خانه استفاده می شود استفاده از محصولات و مراقبت هایی است که در بالا آورده ایم.

راه های رهایی از شوره سر در خانه برای همه مؤثر نیستند. هر کسی که دارای یک بیماری پوستی زمینه ای مانند اگزما یا پسوریازیس است، ممکن است بخواهد قبل از امتحان یک درمان طبیعی جدید با پزشک صحبت کند.

منتظر چی هستید موارد بالا را امتحان کنید تا به موهای عاری از شوره برسید که آرزوی هر فردی است. تا همه به موهایتان حسادت کنند. شما هم مانند اکثر زیبارویان آرزوی داشتن موهای عاری از شوره و در عین حال درخشنده را دارید؟

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها