سلامت و زیبایی

فواید امگا 3 برای پوست و مو چیست؟

فواید امگا 3

داشتن یک روتین منظم در طول سال، بهترین راه برای مراقبت از پوست در طولانی مدت است. اما نمی توان تاثیر رژیم غذایی و فواید امگا 3 را نادیده گرفت.

تحقیقات جدید نشان می دهد که میکروبیوم روده متعادل، می تواند نقشی محوری در سلامت پوست و تعیین رفتار پوست داشته باشد. به عنوان مثال یکی از فواید امگا 3 در این ساز و کار است. امگا 3( اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی یا سایر غذاهای دریایی) می تواند به حفظ سلامت روده کمک کند. در نتیجه پوستی درخشان و شاداب خواهید داشت. اگر در رژیم غذاییتان به اندازه ی کافی غذای دریایی ندارید، باید بدانید که ممکن است از داشتن اندام ایده آل فاصله بگیرید. همچنین احتمال دارد که از فواید امگا 3 آگاه نباشید. در این صورت باید بگوییم که پوست هم چندان شفاف نخواهد بود.

در این مطلب به بررسی 6 سوال متداول در مورد فواید امگا 3 می پردازیم.

6 مورد از فواید امگا 3 برای پوست و مو

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل فواید زیاد آن ها در مبارزه با افسردگی، کاهش التهابات و کاهش علایم بیماری های قلبی مشهور هستند. اما یکی دیگر از فواید امگا 3 تاثیر مثبت آن بر روی پوست و مو است که افراد کمتری از آن آگاه هستند. منبع مطالب گفت شده در این مقاله، سایت پزشکی Healthline است.

   1.در برابر نور خورشید از پوست محافظت می کند.

امگا 3 می تواند در برابر نور خورشید و اشعه های فرابنفش محافظت ایجاد نماید. مطالعات نشان می دهد که مواد موجود در امگا 3 ( ترکیبی از DHAو  EPA ) حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را کاهش می دهد.

در یک تحقیق کوچک نشان داده شد، افرادی که به مدت سه ماه، چهار گرم EPA  مصرف کرده بودند، مقاومت پوستشان 136% در برابر آفتاب افزایش می یابد.

همچنین در تحقیق دیگری نشان داده شد، افرادی که نوع خاصی از مواد امگا 3 را مصرف می کنند، پوستشان کمتر دچار قرمزی می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهند امگا 3 به کاهش حساسیت های پوستی نیز کمک می کند.

  فواید امگا 3

  2. می تواند سبب کاهش آکنه شود.

یک رژیم غذایی غنی از امگا 3 می تواند به کاهش آکنه و جوش کمک نماید. یکی از فواید امگا 3 این است که سبب کاهش عفونت و التهاب می شود. اکثر جوش ها و آکنه ها به دلیل عفونت هستند. از این روز، امگا 3 به طور غیر مستقیم با آکنه مبارزه می کند.

همچنین مکمل های امگا 3 عوارض جانبی ناشی از مصرف ایزوترتینوئین، رایج ترین داروی ضد جوش، را کاهش می دهد.

     3. می تواند از خشکی، قرمزی و خارش پوست جلوگیری کند.

یکی از فواید امگا 3 رطوبت رسانی به پوست است. مصرف امگا 3 سبب کاهش علایم خشکی پوست، پسیوریازیس و درماتیت شود. امگا 3 باعث تقویت بافت پوست و افزایش مقاومت پوست در برابر آسیب های محیطی می شود.

در یک مطالعه کوچک نشان داده شد، زنانی روزانه 2/5 میلی لیتر، امگا 3 موجود در بذر کتان را مصرف کردند. پس از 12 هفته، 39% رطوبت پوستشان افزایش پیدا کرد. همچنین پوست آن ها نسبت به گروه شاهد، حساسیت کمتری را نشان داد.

      4. ممکن است سبب بهبود زخم شود

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که امگا 3 تزریقی، می تواند سبب بهبود زخم گردد. با این حال این مورد از فواید امگا 3، هنوز در حال بررسی و تحقیق بیشتر است و تا مرحله تست انسانی آن مدت زمانی باید بگذرد.

      5. ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

رژیم های غذایی غنی از امگا 3 سبب کاهش، رشد تورمور ها در بدن می شود. با این حال تحقیقات در این زمینه نیز همچنان ادامه دارد.

       6. می تواند سبب کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو شود.

به عنوان آخرین مورد از فواید امگا 3 می توان به تاثیر آن در افزایش رشد مو اشاره کرد. همچنین این ماده در حال تحقیق است تا به عنوان یکی از مواد ضد ریزش مو استفاده شود.

فواید امگا 3

 

اسیدهای چرب امگا 3 چیست و فواید امگا 3 برای پوست کدام ها هستند؟

اسید چرب امگا 3 از مواد ضروری و مورد نیاز بدن است که در برخی از غذاها وجود دارد. از فواید امگا 3 می توان به تنظیم ترشح چربی پوست، بهبود پوست های دهیدراته، ترمیم شکستگی و کاهش اثرات پیری اشاره کرد. از دیگر فواید امگا 3 می توان نرمی و لطافت پوست، تسکین درماتیت و حساسیت را نام برد. اما این تمام ماجرا نیست. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم امگا 3 به افزایش مقاومت پوست در برابر سرطان ها و اشعه UV کمک می کند.

 

چه غذاهایی حاوی امگا 3 هستند؟

معروف ترین غذایی که با امگا 3 شناخته می شود، روغن ماهی است. اما تنها روغن ماهی منبع امگا 3 نیست. دانه های چیا، دانه های کتان و سویا، منابع گیاهی قابل دسترس برای امگا 3 هستند. تفاوت آن ها در این است که امگا 3 موجود در ماهی به طور مستقیم در بدن جذب می شود. اما امگا 3 موجود در مواد گیاهی، باید در بدن تبدیل شده و پس از آن قابلیت جذب دارد. همچنین امگا 3 در گردو، دانه های روغنی و برخی دیگر از مواد گیاهی به مقدار فراوان وجود دارد.

فواید امگا 3 برای پوست چیست؟

دریافت امگا 3 از طریق مکمل های روغن ماهی و سایر منبع دیگر آن ممکن است. این ماده در بدن باعث ترکیب اسید چرب در پوست و متعادل کردن اثر التهابی آن می شود. به عبارت دیگر پوست نرم تر می شود و کمتر دچار التهاب و حساسیت های پوستی می شوید.

از دیگر فواید امگا 3 می توان به افزایش مقاومت پوست نسبت به اشعه های خورشید نام برد. اسیدهای چرب امگا 3 باعث به بهبود حساسیت های پوستی کمک نموده و باعث تقویت بافت پوست می شوند.

دریافت چه میزان از امگا 3، باعث افزایش فواید امگا 3 برای پوست می شود؟

در واقع می توان گفت هیچ توصیه ی مشخصی برای دریافت امگا 3 وجود ندارد. اما پزشکان توصیه می کنند بزرگسالان روزانه 500 میلی گرم یا معادل دو وعده روغن ماهی در هفته، دریافت کنند. مصرف این میزان امگا 3 نه تنها برای داشتن پوست شاداب و درخشان مفید است، بلکه بر روی سلامت کلی بدن شما نیز تاثیرات مثبت می گذارد.

فواید امگا 3

باورهای نادرست در مورد امگا 3

اغلب افراد فکر می کنند با مصرف ماهی، می توانند از فواید امگا 3 برخوردار شوند. باید این نکته را ذکر کرد که اگر چه امگا 3 در ماهی وجود دارد، اما همه ی ماهی ها حاوی مقدار مشخصی امگا 3 نیستند. هر نوع ماهی، حاوی سطح های مختلفی از مواد غذایی گوناگون است. این اختلاف ها یا به دلیل شرایط بیولوژیکی و تفاوت خود ماهی ها باهم است؛ یا به خاطر پرورش ناسالم ماهی ها. معمولا بهتر است ماهی های کوچک تر را برای خوردن انتخاب کنید. این ماهی ها مقدار کمتری جیوه دارند. یا اینکه می توانید در کنار رژیم غذایی خود از روغن ماهی استفاده کنید.

دقت داشته باشید که تنها با دریافت روزانه 500 میلی گرم امگا 3، می توان از تمام فواید امگا 3 برخوردار شد. پس پول خود را برای مکمل های گران که حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند هدر ندهید. این کارها لازم نیست.

این تصور وجود دارد که فواید امگا 3 موجود در منابع گیاهی، همانند امگا 3 ماهی است. این باور چندان درست نیست. امگا 3 برای فعال شدن به اجزای خاصی نیاز دارد. امگا 3 موجود در ماهی دارای اسیدها و مواد فعال است. امگا 3 موجود در مواد گیاهی، تاثیری عالی بر روی زیبایی و درخشش پوست دارد، اما تاثیر خاصی بر روی سلامت کلی بدن ندارد.

هنگام استفاده از امگا 3 باید به چه نکاتی توجه کنید؟

فواید امگا 3 برای پوست و بدن بر کسی پوشیده نیست. اما باید بدانید که همه ی خانواده ی امگاها این تاثیر را ندارند. ممکن است اسیدهای چرب امگا 6 بسیار شبیه به امگا 3 باشند و حتی قوی تر از آن عمل کنند. اما مواد اولیه مورد نیاز هر دوی این ها یکی است. در بعضی مواقع غلبه امگا 6 موجود بر امگا 3 سبب التهاب و حساسیت شود.

فواید امگا 3

 

دیگر فواید امگا 3 بر روی بدن چیست؟

افسردگی، یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جهان امروزی است. امگا 3 می تواند با افسردگی و اضطراب مقابله می کند. می تواند علایم افسردگی شامل غم، بی حالی و خستگی را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم امگا 3 مصرف می کنند کمتر دچار افسردگی می شوند. همچنین افرادی که افسردگی دارند، بعد از مصرف امگا 3 علایم بهبود را نشان می دهند.

از دیگر فواید امگا 3، تاثیر ان بر افزایش سلامت چشم است. DHA برای ساخت یک ماده مهم در شبکیه چشم استفاده می شود. هنگامی که مقدار این ماده کاهش می یابد، مشکلاتی در بینایی فرد ایجاد می شود. افزایش مصرف امگا 3 می تواند از آسیب و بیماری های چشمی جلوگیری کند.

امگا 3 سبب افزایش عملکرد مغز در دوران جنینی و در سال های اوایل زندگی شود.

امگا 3 برای رشد و نموی مغز نوزادان بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد، نوزادانی که در شیر خشک آن ها امگا 3 وجود دارد، نسبت به نوزادان دیگر بینایی بهتری دارند. همچنین این نوزادان از هوش اجتماعی و ارتباطی بهتری برخوردار هستند. همچنین مصرف امگا 3 در دوران بارداری سبب کاهش خطر ابتلا به اوتیسم، اختلال نقض توجه و تاخیر رشد در نوزاد می شود.

 

کلام آخر

امگا 3، اسید چرب موجود در غذاهای دریایی، دانه هایی مانند کتان و چیا و گردو است. این چربی علاوه بر مزایای زیاد آن برای سلامتی و تاثیر آن بر تقویت قلب، برای پوست و مو نیز بسیار مفید است. بر اساس تحقیقات، فواید امگا 3 شامل، افزایش مقاومت پوست در برابر نور آفتاب، رطوبت رسانی به پوست است. همچنین امگا 3 باعث کاهش آکنه، قرمزی و خارش پوست می شود.

همچنین افزودن امگا 3 به رژیم غذایی بسیار آسان است. در حالی که این ماده برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها