سلامت و زیبایی

مواظب باشید! تاثیر آفتاب روی پوست به شکل های گوناگون خود را نشان می دهد

تاثیر آفتاب روی پوست

تاثیر آفتاب روی پوست متفاوت و بسیار است این تاثیرات می توانند منجر به پیری زودرس، سرطان پوست و بسیاری از بیماری های مرتبط با پوست شود. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) حدود 90 درصد از علائم آسیب پوست را تشکیل می دهد.

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش

ضد آفتاب چیست؟

کرم های ضد آفتاب از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کنند و نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ اشعه ماوراء بنفش (UV) دارند. اما هیچ محصول ضد آفتابی 100% اشعه ماوراء بنفش را مسدود نمی کند.

اصطلاحات استفاده شده در برچسب ضد آفتاب می تواند گیج کننده باشد. محافظت ارائه شده توسط یک کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) که روی برچسب محصول ذکر شده است نشان داده می شود. محصولی با SPF بالاتر از 15 برای استفاده روزانه توصیه می شود. کرم های ضد آفتاب حاوی موادی هستند که کمک می کنند p نور UV را جذب می کند.

ضد آفتاب ها حاوی موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند که به طور فیزیکی نور UVB را پراکنده و منعکس می کنند. به خاطر داشته باشید که همه ضد آفتاب ها در برابر اشعه UVA محافظت نمی کنند. به دنبال محصولاتی باشید که پوشش وسیعی دارند که شامل محافظت در برابر اشعه UVA است.

بهترین ضد آفتاب برای پوست ایرانی ها

چگونه ضد آفتاب بزنیم

نور خورشید در حد اعتدال برای سلامتی ما مفید است

نور خورشید در حد اعتدال برای ما مفید است، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث تاثیر آفتاب روی پوست در سطح و هم در سطح سلولی شود و به آنها آسیب برساند. این مقاله به اشعه‌های مختلف تشکیل‌دهنده نور خورشید می‌پردازد، اثرات مثبت و منفی این اشعه‌ها بر وضعیت پوست را بررسی می‌کند و عواملی را که بر نحوه واکنش پوست شما به خورشید تأثیر می‌گذارند، تشریح می‌کند.تاثیر آفتاب روی پوست

نور خورشید از چه چیزی تشکیل شده است؟

نور خورشید از طیفی از پرتوها تشکیل شده است: نور مرئی، ماوراء بنفش (معمولاً به عنوان UV شناخته می شود) و نور مادون قرمز. نور در طول موج ها اندازه گیری می شود واحدهای آن نانومتر (nm) و میلی متر (mm) است. هر یک از پرتوهای مختلف نور در طیف دارای طول موج مشخصی هستند.

نور مرئی

نور مرئی تقریباً 50 درصد از طیف نور خورشید را تشکیل می دهد و همانطور که از نامش پیداست، تنها بخشی از نور است که توسط چشم انسان قابل تشخیص است. محدوده طول موج آن بین 400 تا 760 نانومتر است. بخشی از این طیف مرئی به سمت محدوده آبی/بنفش 400 نانومتری دارای سطح انرژی بسیار بالایی است و به عنوان نور مرئی با انرژی بالا (HEVIS) یا HEVL شناخته می شود.

اشعه ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش برای چشم انسان نامرئی است و به سه شکل وجود دارد: ماوراء بنفش A (UVA)، ماوراء بنفش B (UVB) و ماوراء بنفش C (UVC) این نوع اشعه بیشترین تاثیر آفتاب روی پوست را در خود دارد.

نور UV طول موج کوتاه تری نسبت به نور مرئی دارد. پرتوهای UVC کوتاه ترین طول موج (بین 100 تا 290 نانومتر) را دارند. آنها توسط جو زمین مسدود می شوند و بنابراین به پوست نمی رسند. پرتوهای UVA و UVB دارای طول موجی بین 280 تا 400 نانومتر هستند، اگرچه UVA طول موج بیشتری نسبت به UVB دارد. آنها با هم حدود 5 درصد از پرتوهای خورشید را تشکیل می دهند.

شدت اشعه UVA کمتر از UVB است، اما 30 تا 50 برابر بیشتر است. آنها همچنین به طور مداوم، با شدت نسبتاً مساوی، در تمام ساعات روز در طول سال حضور دارند. با این حال، اشعه UVB در طول روز در نوسان است و در ظهر در قوی ترین حالت خود قرار دارد. هر دو تقریباً بدون مانع از ابر و مه دود عبور می کنند. بیشترین تاثیر آفتاب روی پوست حاصل از برخورد این اشعه ها با پوست است.تاثیر آفتاب روی پوست

نور مادون قرمز

پرتوهای مادون قرمز A و B دارای طول موج بلندتری بین 760 نانومتر و 1000 نانومتر (1 میلی متر) هستند و – مانند اشعه UV – برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. آنها 45 درصد باقیمانده نور را تشکیل می دهند.

تاثیر آفتاب بر پوست چگونه است؟

نور خورشید می تواند برای ما مفید باشد، اما آفتاب بیش از حد باعث آسیب پوست می شود.از جمله تاثیر آفتاب بر پوست: آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست (پیری زودرس پوست ناشی از نور خورشید)، هایپرپیگمانتاسیون و آلرژی های خورشید است. اما تاثیر آفتاب روی پوست می تواند حتی عمیق تر شود و باعث آسیب DNA در سطح سلولی شود.

اشعه ماوراء بنفش (هم UVA و هم UVB) عامل اصلی آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید هستند، اما نور مرئی با انرژی بالا (HEVIS) می تواند باعث استرس بیشتر پوست شود. اشعه ها به روش های مختلفی روی پوست تأثیر می گذارند.

تاثیر آفتاب روی پوست همیشه منفی نیست می توان یکی از جنبه های مثبت نور آفتاب بر پوست گرفتن ویتامین  D را نام برد.

تاثیر آفتاب روی پوست حاصل از اشعه های UVB؟

اشعه های UVB انرژی مورد نیاز پوست شما را برای ساختن ویتامین D فراهم می کنند، آنها تولید ملانین را تحریک می کنند که مسئول برنزه شدن است. تاثیر آفتاب روی پوست حاوی این اشعه مثل اشعه UVA نیست و فقط به خارجی ترین لایه های پوست (اپیدرم) نفوذ می کنند، اما تاثیر آفتاب روی پوست که حاوی این اشعه ها است آسیب های فوری تری مانند آفتاب سوختگی ایجاد می کنند و می توانند باعث ضخیم شدن موقت پوست شوند. اشعه UVB مستقیماً توسط DNA سلولی جذب می شود و می تواند منجر به بیماری های پوستی مانند کراتوز اکتینیک و سرطان پوست شود.

تاثیر آفتاب روی پوست در اشعه های UVB (و همچنین UVA و HEVIS) می توانند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند.

اسپری ضد آفتاب روشن کننده لانبناتاثیر آفتاب روی پوست

تاثیر آفتاب روی پوست در سطح سلولی

اشعه UVA به لایه های عمیق تر پوست (درم) نفوذ می کند. آنها تولید رادیکال های آزاد را در پوست تحریک می کنند که باعث استرس اکسیداتیو می شود و می تواند منجر به آسیب غیرمستقیم DNA شود: (جایی که رادیکال های آزاد DNA سلولی را در طول زمان تغییر می دهند).

تاثیر آفتاب روی پوست حاصل از نور UVA

  • فتوپری (پیری زودرس پوست ناشی از نور خورشید)
  • آلرژی های خورشیدی مانند PLE (اشعه UVB نیز می تواند آلرژی ایجاد کند، اما به میزان کمتر)
  • هایپرپیگمانتاسیون مانند لکه های خورشیدی (همچنین به عنوان لکه های پیری شناخته می شود)

نور خورشید چگونه باعث استرس اکسیداتیو می شود؟

اشعه های نور UVA و HEVIS با سلول های پوست تعامل می کنند و رادیکال های آزاد تولید می کنند. این رادیکال‌های آزاد مولکول‌های اکسیژن بسیار واکنش‌پذیر هستند و با نام ROS گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر نیز شناخته می‌شوند. بدن از آنتی اکسیدان ها برای خنثی کردن این رادیکال های آزاد مضر استفاده می کند.

زمانی که بین تولید رادیکال‌های آزاد و توانایی بدن در خنثی کردن آن‌ها عدم تعادل وجود داشته باشد، رادیکال‌های آزاد در فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو شروع به آسیب رساندن به سلول‌ها می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما استفاده از بهترین ضد آفتاب، کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده بیو آکوا است.

تاثیر آفتاب روی پوست برای چین و چروک

البته پیری پوست یک فرآیند کاملاً طبیعی است، اما زمانی که پوست زودتر از موعد پیر می‌شود، ممکن است قبل از زمان خود شروع به افتادگی و ایجاد چین و چروک کند. تصور می شود که تا 90 درصد از پیری زودرس پوست به دلیل تاثیر آفتاب روی پوست است. و به عنوان پیری نوری شناخته می شود. آسیب مستقیم DNA ناشی از اشعه UVB در پیری نور نقش دارد، اما علت اصلی استرس اکسیداتیو ناشی از اشعه UVA و نور HEVIS است.

رادیکال های آزاد نه تنها باعث ایجاد استرس می شوند سلول‌های خویشاوندی همچنین کلاژن و الاستین را که برای داشتن پوستی صاف و حجیم مهم هستند، تجزیه می‌کنند تاثیر آفتاب روی پوست به همین دلیل است که باعث چین و چروک‌ می شود، پوست حجم خود را از دست می‌دهد و مسائلی مانند لکه‌های خورشیدی (که به عنوان لکه‌های پیری نیز شناخته می‌شوند) زودرس ظاهر می‌شوند.تاثیر آفتاب روی پوست

تاثیر آفتاب روی پوست، همیشه منفی نیست

به خوبی شناخته شده است که نور خورشید می تواند خلق و خوی ما را بهبود بخشد و عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به کمبود ویتامین D و اختلال عاطفی فصلی (SAD) شود. این دو ممکن است به خوبی به هم مرتبط باشند.

نور خورشید منبع مهم ویتامین D است که برای بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن ما ضروری است استخوان های ما را سالم نگه می دارد و ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد.

تاثیر آفتاب روی پوست سروتونین را افزایش می دهد و به بهبود خلق و خوی ما کمک می کند

مطالعات نشان داده اند که میزان تولید سروتونین در مغز مستقیماً تحت تأثیر میزان نور خورشیدی است که بدن در آن روز قرار می گیرد. سطح سروتونین در روزهای روشن بیشتر از روزهای ابری یا نیمه ابری است. سروتونین یک ماده شیمیایی قوی مغز است که خلق و خو را کنترل می کند و با احساسات شاد مرتبط است.

به طور مشابه، افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، معمولا در ماه های زمستان در نیمکره شمالی، ممکن است علائم افسردگی، مشکل در تمرکز، انرژی کم یا خستگی و خواب زیاد را تجربه کنند. این علائم با هم به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) طبقه بندی می شوند. یکی از تاثیر آفتاب روی پوست مقابله با این مشکلات است.

تاثیرات منفی نور خورشید بر پوست چیست؟

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید برای پوست و به طور کلی برای سلامت ما مضر است. در اینجا برخی از مشکلاتی که می تواند ایجاد کند آورده شده است:

تاثیر آفتاب روی پوست، آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی شایع ترین نوع آسیب ناشی از نور خورشید است و در اثر اشعه UVB ایجاد می شود. با پوست قرمز، دردناک و تاول دار مشخص می شود. علائم ممکن است تا پنج ساعت طول بکشد تا ظاهر شوند.

تاثیر آفتاب روی پوست، هایپرپیگمانتاسیون

مشکلات هایپرپیگمانتاسیون با قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

هایپرپیگمانتاسیون ناشی از تولید بیش از حد ملانین است رنگدانه طبیعی که به پوست رنگ می دهد. این تولید بیش از حد می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، اما شایع ترین آنها قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. اشعه های نور UVA، UVB و HEVIS همگی با مشکلات رنگدانه مرتبط هستند و ممکن است به شرایطی مانند لکه های ناشی از افزایش سن (که به عنوان لکه های خورشیدی نیز شناخته می شوند) و ملاسما نقش داشته باشند.تاثیر آفتاب روی پوست

تاثیر آفتاب روی پوست،حساسیت به نور خورشید

علائم PLE یک یا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض اشعه UV ظاهر می شود. تحقیقات نشان می دهد که تمایل به آلرژی به خورشید ژنتیکی است، اما 80 درصد موارد توسط اشعه UVA ایجاد می شود. هنگامی که افراد به بیماری زمینه‌ای مبتلا می‌شوند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها مناطقی از پوست را شناسایی می‌کند که در اثر نور خورشید تغییر کرده و باعث ایجاد بثورات می‌شود.

تاثیر آفتاب روی پوست، تجزیه کلاژن

یکی از تاثیر آفتاب روی پوست تجزیه کلاژن است. اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث شود که کلاژن با سرعت بیشتری نسبت به پیری معمولی تجزیه شود. این کار را با نفوذ به لایه میانی پوست (درم) انجام می دهد و باعث تجمع غیر طبیعی الاستین می شود.

وقتی این الاستین ها جمع می شوند، آنزیم هایی تولید می شوند که به طور ناخواسته کلاژن را تجزیه می کنند و به اصطلاح “اسکار خورشیدی” ایجاد می کنند. قرار گرفتن در معرض مداوم فقط روند را سرعت می بخشد و منجر به چروک شدن و افتادگی بیشتر می شود.

اشعه ماوراء بنفش نیز یکی از عوامل اصلی ایجاد رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد مولکول های اکسیژن ناپایدار هستند که به جای دو الکترون، فقط یک الکترون دارند. از آنجایی که الکترون‌ها به صورت جفت یافت می‌شوند، مولکول باید الکترون از دست رفته خود را از مولکول‌های دیگر پاک کند و باعث یک واکنش زنجیره‌ای شود که می‌تواند به سلول‌ها در سطح مولکولی آسیب برساند. رادیکال‌های آزاد نه تنها تعداد آنزیم‌هایی را که کلاژن را تجزیه می‌کنند افزایش می‌دهند، بلکه می‌توانند مواد ژنتیکی سلول را به گونه‌ای تغییر دهند که منجر به سرطان شود.

تاثیر آفتاب روی پوست و سیستم ایمنی بدن

بدن دارای سیستم دفاعی است که برای حمله به عفونت ها و رشد سلول های غیرطبیعی از جمله سرطان طراحی شده است. این دفاع ایمنی شامل گلبول های سفید تخصصی به نام لنفوسیت های T و سلول های پوستی به نام سلول های لانگرهانس است. هنگامی که پوست در معرض نور بیش از حد خورشید قرار می گیرد، مواد شیمیایی خاصی آزاد می شوند که به طور فعال این سلول ها را سرکوب می کنند و پاسخ ایمنی کلی را تضعیف می کنند.

این تنها راهی نیست که قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند ایمنی فرد را تضعیف کند. آخرین خط دفاعی بدن چیزی به نام آپوپتوز است که در آن سلول‌های آسیب‌دیده شدید کشته می‌شوند و نمی‌توانند سرطانی شوند. (این یکی از دلایلی است که شما بعد از آفتاب سوختگی لایه برداری می کنید.) در حالی که این فرآیند به طور کامل درک نشده است، به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش مانع از آپوپتوز می شود و به سلول های پیش سرطانی فرصت بدخیم شدن را می دهد.تاثیر آفتاب روی پوست

تاثیر آفتاب روی پوست، تغییرات پوستی ناشی از خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث ضخیم شدن و نازک شدن ناهموار پوست به نام الاستوز خورشیدی می شود که منجر به چین و چروک درشت و تغییر رنگ زرد می شود. همچنین می‌تواند باعث نازک‌تر شدن دیواره‌های رگ‌های خونی شود که منجر به کبودی آسان و ایجاد رگ‌های عنکبوتی (تلانژکتازی) روی صورت می‌شود.

تا کنون شایع ترین تغییرات رنگدانه ناشی از نور خورشید کک و مک است. کک و مک زمانی ایجاد می شود که سلول های تولید کننده رنگدانه پوست (ملانوسیت ها) آسیب ببینند که منجر به بزرگ شدن لک می شود. آنولکه های پیری وجود دارد که معمولاً در پشت دست ها، سینه، شانه ها، بازوها و قسمت بالای کمر ظاهر می شوند. در حالی که لکه های ناشی از افزایش سن اغلب در افراد مسن دیده می شوند، اما همانطور که از نامشان پیداست به سن مربوط نمی شوند، بلکه نتیجه آسیب ناشی از نور خورشید هستند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند منجر به ظهور لکه‌های سفید روی پاها، دست‌ها و بازوها شود، زیرا ملانوسیت‌ها به تدریج توسط تابش خورشید از بین می‌روند.

کرم ضد آفتاب روشن کننده بریلی، بهترین و معروف ترین ضد آفتاب ایران و اروپاتاثیر آفتاب روی پوست

تاثیر آفتاب روی پوست و بیماری های پوستی

اشعه‌های UVB که منجر به آفتاب سوختگی و آسیب مستقیم به DNA سلولی می‌شوند، در بدترین موارد می‌توانند باعث بیماری‌های پوستی مانند کراتوز اکتینیک (لکه‌های پوسته پوسته‌دار خشک، قرمز یا قهوه‌ای پوست که می‌توانند دردناک باشند اما در صورت درمان بی‌ضرر هستند) و سرطان پوست ایجاد کنند..

پزشکان و متخصصان پوست به طور فزاینده ای در مورد ارتباط تاثیر آفتاب روی پوست و سرطان پوست هشدار می دهند. سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش منبع اصلی سرطان پوست است

تغییرات پوستی باید توسط پزشک بررسی شود.

سرطان پوست سلول بازال به صورت توده های کوچک، کند رشد و صورتی یا قرمز براق ظاهر می شود. آنها بیشتر در صورت، پوست سر، گوش ها، دست ها، شانه ها و پشت یافت می شوند.

کارسینوم سلول سنگفرشی معمولاً توده های صورتی هستند. آنها ممکن است پوست سخت یا پوسته پوسته روی سطح داشته باشند و اغلب در صورت، گردن، لب ها، گوش ها، دست ها، شانه ها، بازوها و پاها دیده می شوند.

ملانوما جدی ترین نوع سرطان است. اولین علامت اغلب ظاهر شدن یک خال جدید یا تغییر ظاهر خال موجود است. ملانوم به احتمال زیاد دارای شکل نامنظم، بیش از یک رنگ و بزرگتر از 6 میلی متر است. آنها را می توان در هر جایی از بدن یافت اما پشت، پاها، بازوها و صورت رایج ترین مکان ها هستند.

اگر به هر طریقی نگران خال ها یا توده های روی پوست خود هستید با پزشک خود مشورت کنید.

چه عواملی تاثیر آفتاب روی پوست را تعیین می کند؟

تعدادی از عوامل خارجی و داخلی می توانند بر نحوه واکنش پوست ما به اشعه های خورشید تأثیر بگذارند.

عوامل خارجی که بر نحوه واکنش پوست به خورشید تأثیر می گذارد

موقعیت جغرافیایی ما، فصل، آب و هوا و زمان روز همگی بر تاثیر آفتاب روی پوست نقش دارند. مدت زمانی که ما در آفتاب می گذرانیم و نحوه محافظت از پوست در برابر آن، با محدود کردن اثرات منفی نور خورشید، تأثیر قابل توجهی بر سلامت پوست دارد.تاثیر آفتاب روی پوست

چه مقدار محصول باید اعمال کنم؟

شدت تاثیر آفتاب روی پوست بسته به سن، مکان، شرایط و رنگ پوست دارد.

رنگ

پوست رنگ پریده می تواند بیشتر مستعد آفتاب سوختگی باشد در حالی که پوست های تیره تر اغلب مستعد هیپرپیگمانتاسیون هستند. تاثیر آفتاب روی پوست

سن

پوست کودکان و پوست بالغ نازک‌تر و شکننده‌تر از پوست در سنین دیگر است و تاثیر روی پوست در کودکان بیشتر است.

مکان

برخی از نواحی پوست مانند صورت، گردن، دکلته، بازوها و دست ها  بیشتر از سایر قسمت های بدن در معرض نور خورشید قرار دارند و تاثیر آفتاب روی پوست این بخش ها بیشتر احساس می شود.

نوع

پوست های چرب و مستعد آکنه نیازهای محافظتی متفاوتی در برابر آفتاب با پوست های خشک دارند.

شرایط: نور خورشید می تواند آلرژی به نور خورشید را تحریک کند، و افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند و همچنین افرادی که اخیراً لایه برداری شیمیایی یا لیزر درمانی انجام داده اند، ممکن است متوجه شوند که پوست آنها نسبت به نور خورشید حساس تر است. و تاثیر آفتاب روی پوست آنها بیشتر است.تاثیر آفتاب روی پوست

چند نکته

تا حد امکان از لباس های محافظ مانند پیراهن آستین بلند، شلوار، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید. به دنبال لباس‌هایی باشید که دارای فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) هستند یا از پارچه‌ای محکم بافته شده‌اند.

در صورت لزوم به دنبال سایه باشید. به یاد داشته باشید که پرتوهای خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قوی ترین هستند. اگر سایه شما کوتاهتر از شماست، به دنبال سایه باشید.

در نزدیکی آب، برف و ماسه احتیاط بیشتری کنید. آنها پرتوهای مخرب خورشید را منعکس می کنند. این می تواند احتمال آفتاب سوختگی شما را افزایش دهد.

پیشنهاد ما به شما استفاده از کرم ضد آفتاب لوفمیس است که درمان تمامی تاثیرات منفی آفتاب بر پوست است و در عین حال از تاثیرات خوب آفتاب بر بدن جلوگیری نمی کند و برای هر فردی و هر پوستی مناسب است.تاثیر آفتاب روی پوست

کلام آخر

تاثیر آفتاب روی پوست متفاوت است این تاثیرات منفی و مثبت است که می توان ار تاثیر آفتاب روی پوست که مثبت باشد به ساخت ویتامین D و سروتونین اشاره کرد. و تاثیر آفتاب روی پوست از دیدگاه منفی آفتاب سوختگی، سرطان پوست، هایپرپیگماتانسیون، بیماری های پوستی و پیری می شود و بهترین راه مقابله با آن کمتر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در ساعت 10 صبح تا4 بعد از ظهر است و استفاده از کلاه و رفتن زیر سایه و استفاده از ضد آفتاب است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها