سلامت و زیبایی

فواید مدیتیشن برای پوست

فواید مدیتیشن برای پوست

بسیاری از مطالعات تایید می‌کنند که استرس نقش مهمی در وضعیت پوست ما دارد. همانطور که یک رژیم غذایی نامناسب یا سیگار باعث کدر شدن چهره ما می‌شود، افزایش اضطراب نیز بدن ما را نامتعادل کرده و می‌تواند منجر به شیوع آکنه، خشکی پوست و… شود.

بسیاری از کارشناسان برای مدیریت نوسانات خلقی، مدیتیشن را توصیه می‌کنند زیرا امروزه فواید مدیتیشن برای پوست ثابت شده است. ما می‌دانیم که استرس و هورمون‌های مرتبط با استرس می‌توانند اثرات مضری روی پوست داشته باشند. بنابراین مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و به طور بالقوه ظاهر پوست را بهبود ببخشد.

مدیتیشن به کاهش اضطراب کمک می‌کند، پوست را بهبود می‌بخشد، خواب را عمیق و باکیفیت می‌کند و با پیری مبارزه خواهد کرد.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تمرینی ساده است که برای ایجاد آگاهی و تمرکز برای آرام کردن ذهن استفاده می‌شود. این راهکار در واقع استفاده از تکنیک‌های متفاوت تمرکز برای کمک به دستیابی به وضعیت ذهنی شفاف است. مدیتیشن از سنت‌های هندو و بودایی سرچشمه می‌گیرد. به زبان ساده میدیتیشن جلب توجه فرد به لحظه حال بدون داشتن تفکر منفی است.

مدیتیشن به مغز ما اجازه می‌دهد تا توجه خود را متمرکز کرده و استرس‌هایی را که دارد آرام کند. این امر از طریق تکنیک‌های تنفس عمیق که در روتین‌های مدیتیشن روزانه انجام می‌شود به دست می‌آید.

تمرین مدیتیشن تماماً در مورد آموزش دادن به خود است تا توجه خود را حفظ کنید و ذهن خود را از فریب افکاری که مدام در حال ظهور هستند دور نگه دارید. گفته می‌شود، مهم‌تر از همه، این یک فعالیت جنگی نیست که در آن باید با افکار مبارزه کنید.

مدیتیشن همچنین یک تمرین معنوی است، در واقع بسیاری از مردم می‌گویند که مراقبه بیش از هر چیز در خدمت برقراری ارتباط واقعی با خود و در نهایت با “کل جهان” است.

فواید مدیتیشن برای پوست

مدیتیشن برای سلامت پوست

تمرین روزانه مدیتیشن می‌تواند پوست بیش از حد حساس را در کوتاه مدت درمان کند. حتما می‌پرسید آیا در دراز مدت، مدیتیشن بر روی پوست موثر است؟ باز هم، متخصصان پوست موافق هستند که این فعالیت روند پیری پوست را کند می‌کند و یکی از فواید مدیتیشن برای پوست به شمار می‌رود.

افرادی که مدیتیشن می‌کنند معمولا خواب بهتری نسبت به دیگران دارند. با این حال، خوب خوابیدن نقش مستقیمی در ظاهر پوست ما دارد. مدیتیشن همچنین یادگیری بهتر نفس کشیدن است. با اکسیژن بهتر، سلول‌های بدن ما سریع‌تر بازسازی شده و سموم سریعتر دفع می‌شوند. به به طور مشخص با انجام مدیتیشن رنگ چهره شفاف‌تر شده و پوست حجیم‌تر می‌شود.

مزایای مدیتیشن برای پوست

پوست یک ارتباط دهنده فوق العاده است که اغلب احساسات ناگفته ما را به دنیا نشان می‌دهد. صورت ما از خجالت قرمز یا از ترس سفید می‌شود. پوست صورت می‌تواند به‌ویژه در زمان‌های سخت، کم‌رنگ، خشک یا به‌طور یک شبه پیر به نظر برسد.

ترکیب یک تمرین مدیتیشن منظم، کلید پاکسازی می‌تواند باشد، زیرا باعث می‌شود علائم زمینه‌ای که باعث مشکلات پوستی است برطرف شود. مدیتیشن به مسائل اساسی که در وهله اول مشکلات پوستی را ایجاد می‌کند، می پردازد.

یک زمینه تحقیقاتی نوظهور به نام سایکودرماتولوژی تعامل بین ذهن و پوست را مطالعه می‌کند و به بررسی اثرات احساسات بر روی پوست و همچنین اختلالاتی که تظاهرات پوستی دارند می پردازد. مدیتیشن با پر کردن شکاف بین حالات عاطفی و روانی و سلامت کلی ما، فواید زیادی برای پوست دارد.

در ادامه به 7 مورد از فواید مدیتیشن برای پوست می‌پردازیم:

فواید مدیتیشن برای پوست

1.  کاهش هورمون کورتیزول:

از جمله از فواید مدیتیشن برای پوست می‌توان به کاهش هورمون کورتیزول اشاره کرد. کاهش این هورمون می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند. در نتیجه غذا بهتر هضم خواهد شد و خواب منظمی خواهید داشت. تمام این موارد باعث می‌شود تا پوست شاداب و سالمی داشته باشید.

2.  اکسیژن رسانی به پوست:

یکی دیگر از فواید مدیتیشن برای پوست این است که با نفس‌های عمیقی که می‌کشید، اکسیژن و مواد مغذی می‌توانند در پوست شما وارد شوند و از سوی دیگر سموم و هورمون‌های استرس‌زا از بدن خارج می‌شوند. تمام این نکات باعث خواهد شد تا پوست با تنفس راحت بتواند شاداب و باطراوت بماند.

3.  از بین بردن چین و چروک:

افرادی که به طور مداوم مدیتیشن انجام می‌دهند در رابطه با پوست خود و چین و چروک‌های پوست شان نظرات جالبی برای ارائه دارند. آن‌ها می‌گویند که خط‌های چین و چروک‌های پوست‌شان کاهش پیدا کرده است، منافد باز پوست بسته و چین‌ها سطحی شده است.

پوست آن‌ها شرایط بهتری از قبل دارد. تحقیقات نشان ‌می‌دهد افرادی که مدیتیشن می‌کنند در صورت و پوست بدن خود احساس شادابی و سرزندگی می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود اگر می‌خواهید چین و چروک‌های صورت شما کمتر شوند، می‌توانید در کنار بوتاکس از مدیتیشن نیز کمک بگیرید.

فواید مدیتیشن برای پوست

4.  ترمیم بافت‌های بدن:

هنگام مدیتیشن بدن می‌‌تواند انرژی مثبت دریافت کند. انرژی مثبتی که وارد تمام ارگان‌های بدن شما می‌شود می‌تواند بر روی ترمیم سلول‌ها و بافت‌های بدن نیز تاثیر گذار باشد. در نتیجه افرادی که به طور مداوم مدیتیشن انجام می‌دهند پوست‌شان دیرتر پیر می‌شود و شاداب‌تر و جوان‌تر خواهند بود. تمام این اثرات فواید مدیتیشن برای پوست را نشان می‌دهد.

5.  کمک به درمان بیماری‌های پوستی

مدیتیشن و یا مراقبه می‌تواند حتی بر روی بهبود بیماری‌های پوستی نیز تاثیر گذار باشد. بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، اگزما و بیماری‌های خود ایمنی، با مراقبه می‌توانند شرایط بهتری داشته باشند.

در واقع مدیتیشن می‌تواند در بهبود آن‌ها کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستند با توجه به آنکه مدیتیشن می‌تواند استرس حاصل از این بیماری پوستی را کاهش دهد در نتیجه بدن می‌تواند پوست را سریع‌تر ترمیم کند.

6.  کاهش حس‌های منفی

یکی از فواید مدیتیشن برای پوست جذب احساسات مثبت است. با توجه به آنکه مدیتیشن می‌تواند احساسات منفی را از بدن دور کند در نتیجه هر چه این احساسات منفی از بدن دور باشند پوست نیز شاداب تر خواهد بود.

فواید مدیتیشن برای پوست

7.  بهبود کیفیت خواب

خواب و شادابی پوست تاثیر مستقیمی بر روی یکدیگر دارند. از جمله مهم‌ترین فواید مدیتیشن برای پوست می‌تواند خواب راحت باشد. خواب راحت و با کیفیت پوست شما را درخشان و با طراوت نشان خواهد داد. توصیه می‌شود قبل از خواب حتما 5 دقیقه مدیتیشن انجام دهید.

چگونه مدیتیشن کنیم؟

ذهن همه افراد در یک دقیقه می‌تواند هزاران مایل سفر کند و از انواع و اقسام فکر‌ها بگذرد. با این شرایط ذهنی ممکن است فکر کنید که مدیتیشن می‌تواند مشکل باشد. اگر برای بار اول است که مدیتیشن انجام می‌دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از کلاس‌های پایه مدیتیشن کمک بگیرید.

بهتر است کلاس‌های پیشرفته را پس از مهارت در این کار دنبال کنید. در واقع کلاس‌های پایه مدیتیشن به شما کمک می‌کنند تا اشتیاق بیشتری برای تداوم این تمرین داشته باشید. همینطور باعث می‌شود آن را رها نکنید و بخواهید آن را در خود پرورش داده و به سطح بهتری از مدیتیشن برسید.

ساده‌ترین راهکار برای افراد مبتدی که امکان حضور در کلاس‌های حضوری مدیتیشن را ندارند تمرین در خانه با بازه‌های زمانی کوتاه طی ۵ دقیقه تمرین است. اگر در خانه می‌خواهید مدیتیشن را تمرین کنید سعی کنید در زمان‌های ساکت و بدون سر و صدا این تمرین را انجام دهید.

به شما توصیه می‌کنیم که به پشت روی زمین دراز کشیده طوری که احساس راحتی داشته باشید. اگر در ناحیه پشت گردن خود احساس درد می‌کنید می‌توانید از تشک نازک کمک بگیرید پس از آن که با دراز کشیدن بر روی زمین احساس راحتی داشتید چشمتان را بسته و بر روی نفس کشیدن خود متمرکز شوید.

باید تلاش کنید ذهنتان را از درگیری‌ها خلاص کرده و آن را خالی از هر چیز کنید. مربیان مدیتیشن در افرد مبتدی پیشنهاد می‌کنند که ابتدا مکث کنید، سپس نفس بکشید و سپس عمل بازدم را انجام دهید.

هدف از انجام مدیتیشن چیست؟

هدف از انجام مدیتیشن می‌تواند رسیدن به آرامشه ذهن و روان باشد از سوی دیگر کمک به حفظ سلامتی و بهبود بسیاری از بیماری‌ها. مدیتیشن کمک می‌کند تا افراد اضطراب و افسردگی را احساس نکنند و از زندگی خود شادمان و راضی باشند.

هدف از انجام مدیتیشن باید احساس آرامش عمیق و احساس توازن و تعادل فکری باشد. مدیتیشن می‌تواند به افزایش بصیرت، صبور بودن و خونسردی، تفکر و تأمل در برخورد با مشکلات کمک کند. همینطور آرامش و خودشناسی را در افراد تقویت کرده و موجب بهبود روابط اجتماعی آن‌ها می‌شود.

اگر بتوانید تنها 5 دقیقه را در طول روز به خود اختصاص دهید و تمرین مدیتیشن انجام دهید آنگاه روز شاد و پرنشاطی خواهید داشت و می‌توانید با آرامش و فراغ خاطر به کارهای خود بپردازید. مدیتیشن می‌تواند در تصمیم گیری‌های شما نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

فواید مدیتیشن برای پوست

سخن آخر

بسیاری از کارشناسان برای مدیریت نوسانات خلقی، مدیتیشن را توصیه می‌کنند. مدیتیشن تمرینی ساده است که برای ایجاد آگاهی و تمرکز برای آرام کردن ذهن استفاده می‌شود.  زیرا امروزه فواید مدیتیشن برای پوست ثابت شده است. ما می‌دانیم که استرس و هورمون‌های مرتبط با استرس می‌توانند اثرات مضری روی پوست داشته باشند. بنابراین مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و به طور بالقوه ظاهر پوست را بهبود ببخشد.

در مکانی ساکت و به دور از سر و صدا و مزاحمت‌های بیرونی، به صورت چهار زانو بنشینید. با دست روی شکم نفس آرام بکشید و روی این حرکات تمرکز کنید. هوا را در ریه‌های خود احساس کنید. سعی کنید ذهن‌تان به مدت 10-15 دقیقه سرگردان نشود. همچنین می توانید از یک برنامه مدیتیشن مانند استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها