سلامت و زیبایی

راهنمای تشخیص انواع پوست

راهنمای تشخیص انواع پوست راهنمای تشخیص انواع پوست

تا به حال شده است که از محصولی که عده زیادی از آن راضی بوده اند استفاده کنید و وضعیت پوست شما بدتر شده باشد؟ در این شرایط اولین حدس ما این است که این محصول برای نوع پوست شما مناسب نبوده است. در این جا قرار است به شما کمک کنیم که نوع پوست خود را شناسایی کنید تا بهتر از همیشه از آن مراقبت کنید.

تا قبل از این محصولات پوستی عموما همه کاره بودند و برای همه افراد تجویز می‌شدند. امروز اولین قدم برای شروع مراقبت از پوست و داشتن پوستی سالم و زیبا شناخت نوع آن است که به شما در انتخاب محصولاتی که با توجه به نیازهای نوع پوست شما فرموله شده اند کمک می‌کند.

محصولاتی پوستی از مراقبت پوست، شوینده‌ها و مواد آرایشی هم با توجه به انواع پوست دسته بندی شده و تولیدکننده‌ها ویژگی‌ها و نیازهای هرکدام از انواع پوست را در نظر می‌گیرند. شما هم چاره‌ای جز اقدام به تشخیص نوع پوست خود ندارید؛ در غیر این صورت بهترین و تضمین شده‌ترین محصول بازار هم پوست شما را به دردسر می‌اندازد.

مراقبت از پوست یک علم و به عقیده‌ی افراد زیادی یک هنر است؛ با این وجود هول نکنید و نگران نباشید. مراقبت از پوست یک مهارت آموختنی است که همه‌ی ما می‌توانیم آن را یاد بگیریم. ترفند اصلی مراقبت از پوست هم شناخت پوست است. تازه بعد از شناخت درست پوست است که می‌توانید انتخاب‌های درستی در طرز رفتار با پوست و استفاده از محصولات پوستی داشته باشید.

مشکلاتی از قبیل چربی پوست، التهاب و حساسیت‌های پوستی و خطوط و چین و چروک‌های زیاد پوستی غالبا با تشخیص نوع پوست و پس از آن اقدام به مراقبت قابل درمان هستند.  پس از تشخیص درست نوع پوست و شناخت ویژگی‌های آن، می‌توانید حتی بدون صرف هزینه‌های زیاد مشکلات پوستی خود را برطرف کنید و با رفتار مناسب با پوست خود از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای آن پیش بیاید پیشگیری کنید.

عوامل موثر بر نوع پوست

عوامل موثر بر نوع پوست

همه ما به متنوع بودن انواع پوست واقفیم ولی سوال این جا است این تنوع از کجا نشأت می‌گیرد و نقش ما در داشتن ویژگی‌های این نوع پوستی‌ چیست؟ به طور کلی شش فاکتور بر نوع پوستی شما تاثیر می‌گذارد:

  • ژنتیک؛ به طور ساده ژنتیک یکی از مهمترین عوامل نوع پوستی است که در بیشتر موارد هم اگر دقت کنید ویژگی‌های پوستی خود را در افراد خانواده خود می‌یابید.
  • آب و هوا؛ شرایط اقلیمی و آب و هوا یکی از موثرترین نقش‌ها را در تعیین نوع پوستی شما و شرایط آن دارد. شما اثر این عامل را در جا به جایی‌های جغرافیایی به راحتی می‌توانید ببینید.
  • هورمون‌ها؛ اثر هورمون‌ها در شرایط پوست انکار ناپذیر است. این اثر در نواسانات هورمونی در وضعیت‌های هورمونی خاص مثل بارداری، به راحتی قابل مشاهده است.
  • داروها؛ گاهی اوقات وضعیت پوستی شما تحت تاثیر عوارض دارویی است که تحت مصرف آن هستید. ممکن است این دارو کاملا به پوست نامربوط باشد اما داروها غالبا بر شرایط پوست افراد اثر دارند.
  • رژیم غذایی؛ در بیشتر موارد تغذیه بر سلامت پوست یا مشکلات آن اثرگذار است. حساسیت به یک ماده غذایی ممکن است وضعیت پوست شما را بهم بزند. مخصوصا در صورتی که مشکل پوستی شما غیر معمول و طولانی الاثر است بهتر است با پزشک پوست مشورت کنید.
  • روتین پوستی؛ روتین پوستی شامل انتخاب مواد آرایشی و مراقبت پوستی درست و در کنار آن استفاده درست و به اندازه از آن‌ها است. برای مثال شست و شوی بیش از دوبار پوست شما را بهم میریزد. با تشخیص نوع پوستی و رعایت نکات کلی مراقبت از پوست، سلامت و زیبایی پوستتان را با دستان خودتان تضمین کنید.

انواع پوست؛ ویژگی‌ها و نکات مراقبتی هر کدام از آن‌ها

هر پوستی، جنس و خاصیت‌های خاصی دارد که در هیچ پوستی دیگری این حالت وجود ندارد. با این که هیچ پوستی دقیقا مثل پوست شما نیست، اما به هر حال در یکی از چهار گروه اصلی قرار می‌گیرد. برای مراقبت از پوست خود نیاز دارید که بدانید پوست شما در کدام یک از این گروه‎ها قرار می‌گیرد؟

برای تشخیص نوع پوست خود شناخت انواع دیگر آن و مطالعه ویژگی‌ آن‌ها کمک بزرگی است. در این بین نکات خاص مراقبتی هر کدام از این انواع پوست را هم ذکر کرده ایم که با توجه به ویژگی‌های پوستی‌تان به شما در داشتن پوستی سالم و زیبا کمک خواهد کرد.

پوست معمولی

پوست معمولی

معرفی: کسانی که این نوع پوست را دارند در یک کلام خوش شانس هستند، به حدی که تمام مراقبت‌های پوستی به سمت ایجاد ویژگی‌های این نوع پوست، مثل رطوبت بالا و منافذ کوچک و بسته شده‌ی آن است. از نشانه‌های این نوع پوست می‌توان به محکم بودن و تحریک پذیر نبودن این پوست‌ها نسبت به آب و هوا، محصولات پوستی جدید و هر گونه شرایط خاصی اشاره کرد.

این نوع پوست‌ها نه خشک و پوست پوست می‌شوند نه با چربی اضافه آدم را کلافه می‌کند؛ با افزایش سن هم رطوبت خود را زیاد از دست نمی‌دهند و خیلی کم پیش می‌آید خط و چروکی داشته باشند.

ترفندهای مراقبت پوستی: مراقبت از این نوع پوست اصلا سخت نیست زیرا تقریبا هیچ حساسیت خاصی به چربی بالا یا نیاز مبرم به رطوبت ندارد و به راحتی می‌توانید در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی خود تنوع به خرج دهید تا در میان انواع مرطوب کننده‌ها، ماسک‌ها و پاک کننده‌ها آنچه بیش از همه با پوست شما سازگار است را پیدا کنید.

پوست چرب

پوست چرب

معرفی: اگر پوست شما چربی اضافه تولید می‌کند، به احتمال زیاد پوست شما در این گروه قرار دارد. صورت صاحبان این نوع پوست انگار همیشه درخشان است. شما احتمالا به دردسرهای آرایشی مثل ماسیدن کرم پودر آشنایی دارید.

ترفندهای مراقبتی: داشتن پوست چرب مزایای مختلفی همچون چین و چروک کمتر را دارد اما بسیار مهم است که نهایتا چربی این پوست‌ها کنترل شود. تغذیه و عدم مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی تاثیر مهمی در کنترل چربی پوست شما دارد.

به علاوه باید در در هنگام انتخاب محصولات پوستی مخصوصا محصولات پوستی روزانه مثل ضد آفتاب‌ها از نوع فاقد چربی یا محصولات مخصوص پوست چرب استفاده کنید. لایه برداری‌ و استفاده از ماسک‌های لایه بردار هم روش مراقبتی مناسب و محبوب پوست‌های چرب است.

از شست و شوی زیاد (بیش از دوبار در روز) اکیدا جلوگیری کنید؛ زیرا این کار نه تنها چربی پوست شما را کم نمی‌کند بلکه منافذ پوست را به تولید چربی بیشتر تحریک می‌کند. مرطوب کننده‌های قافد چربی بهترین دوست شما هستند و بعد از هربار شست و شو از آن‌ها استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روتین پوست چرب می توانید این مقاله رو مطالعه کنید

پوست خشک

پوست خشک

معرفی: حرف از خشکی پوست که در میان باشد، کم آبی هم یک سر قضیه است. هرچند خشکی و کم آبی، هر کدام یک مشکل خاص و جدا از هم هستند اما علائم مشترکی دارند. خشکی پوست ناشی از کمبود چربی آن است. این نوع پوست همانطور که از اسمش به نظر می‌رسد، خشک است و پوسته پوسته می‌شود.

علائم کم آبی که در اثر کمبود رطوبت پوست به وجود می‌آیند، ظاهری کاغذی به پوست می‌دهند و خطوط ریزی در پوست پدید می‌آورند. در هر صورت کسانی که پوستی خشک و کم آب دارند، بیشتر از بقیه عنواع پوست به مرطوب کننده‌ها احتیاج دارد. ‌

ترفندهای مراقبتی: برای مراقبت از  این پوست، به خصوص بعد از هربار شست و شوی دست و صورت و استحمام ، نیاز دارید که از یک مرطوب کننده‌ی غنی و قوی استفاده کنید؛ بهترین زمان هم در همان حینی است که پوست شما هنوز رطوبت آب را روی خود دارد. به این شکل شما رطوبت را بهتر و عمیقتر به پوست خود برمی‌گردانید.

از استفاده از شوینده‌هایی که لایه بردار هستند و محصولاتی با رایحه یا روغن مرکبات هم خودداری کنید. محصولات پوستی روغن می‌توانند وضعیت پوست شما را بدتر کنند اما محصولات با پایه آب بهترین انتخاب برای شما هستند. با همه این‌ها بزرگترین نجات دهنده‌ی شما همان است که هرروز به اندازه کافی آب بنوشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روتین پوست خشک می توانید این مقاله رو مطالعه کنید

پوست مختلط

پوست مختلط

معرفی: این نوع پوست به طرز غریبی هم ویژگی‌های پوست‌های خشک و هم ویژگی‌های پوست‌های چرب را با هم دارد و همین تشخیص آن‌ را سخت می‌کند. اگر یک ناحیه از پوست شما خشک و ناحیه دیگر چرب است پوست مختلطی دارید. شایع‌ترین حالت هم این است که افراد با پوست مختلط T zone ( منطقه پیشانی، بینی و چانه) چرب دارند و با این حال پوست گونه‌های آن‌ها خشک است.

ترفند‌های مراقبتی: احتمالا شما هم در اینکه آیا باید از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده کنید یا پوست خشک گیر کرده‌اید؛ کلید مراقبت از پوست مختلط، تعادل است. شما می‌توانید به صورت موضعی از قسمت‌هایی که وضعیت حساسی دارند مراقبت کنید و نهایتا از محصولات متعادل کننده و تونرها برای یکنواخت کردن پوست خود استفاده کنید.

پوست مستعد آکنه

پوست مستعد آکنه

معرفی: اگر به طور مکرر دچار جوش‌های پوستی می‌شوید و حس می‌کنید پروسه این جوش‌ها تمامی ندارد، شما پوست مستعد آکنه دارید؛ این به این معنی است که منافذ پوست شما – بعد از جذب آلودگی‌ها – مسدود می‌شود و شما را در معرض انواع جوش‌های پوستی از جمله جوش‌های سرسفید و سرسیاه قرار می‌دهد.

پوست مستعد آکنه ممکن است زمینه‌ی پوستی چرب یا حتی خشک داشته باشد. در بعضی از موارد هم، جوش زدن بخشی از واکنش حساست آن است که با احساس سوزش و گرگرفتگی همراه است. برای این موارد ویژگی‌های پوست خود را در گروه حساس بیابید.

ترفندهای مراقبتی: توصیه‌های مختلفی برای پوست‌هایی که مستعد آکنه هستند می‌شود اما به طور کلی شما باید از پاک کننده‌هایی که مناسب پوست آکنه دار هستند استفاده کنید، و با استفاده از آبرسان و لایه بردارهای مختلف از آسیب پوست خود و جوش‌های بیشتر جلوگیری کنید.

سعی کنید در هربار شست و شو این کار را به آرامی انجام دهید. همچنین می‌توانید از ژل و محصولات ضد جوش موضعی برای درمان جای جوش و سریع‌تر کردن روند آن‌ها کمک بگیرید. ماسک‌های مختلفی هم وجود دارند که با انتخاب دقیق و درست می‌توانید به تمیز شدن منافذ پوست و جمع شدن آن‌ها کمک کنید.

پوست حساس

پوست حساس

معرفی: ژنتیک، آلرژی یا عوامل محیطی باعث حساس شدن پوست می‌شوند. به طور خلاصه این نوع از پوست به راحتی  تحریک می‌شود؛ به خصوص در ارتباط با محصولات پوستی جدید، آب و هوای متفاوت و تغییر روتین پوستی به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

تشخیص پوست‌های حساس زیاد سخت نیست و از علائم و واکنش‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس سوزش
  • احساس خارش و قرمزی
  • پوسته پوسته شدن و یا ورم پوستی
  • التهاب‌های مکرر و آکنه

ترفند‌های مراقبتی: اگر پوست خشکی داشته باشید کار سختی در انتخاب لوازم آرایشی و مراقبت پوستی دارید، چون بیشتر در معرض واکنش‌های پوستی، قرمزی و جوش هستید. به همین خاطر سعی کنید حتما از شوینده‌ها و مواد آرایشی بهداشتی مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید.

از مصرف مواد معطر و تحریک کننده‌ حاوی الکل، اسید یا مواد ضد باکتری خودداری کنید. به دنبال مواد با افزودنی کمتر و ماسک‌های طبیعی و سازگار با PH پوست خود بگیردید. از آن جایی که پوست شما نازک و حساس است، استفاده از مواد با خاصیت ضد التهاب و التیام بخش برای شما انتخاب مناسبی است.

یک راه حل ساده برای تشخیص نوع پوست

تعیین نوع پوست شما با یک آزمایش ساده قابل اجرا است و می‌توانید با انجام این کارها به سادگی آن را انجام دهید:

  1. در مرحله اول صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و تمام مواد آرایشی، آلودگی و چربی‌های آن را از سطح آن پاک کنید.
  2. صورت خود را با یک حوله تمیز به آرامی پاک کنید و بدون استفاده از هیچ مرطوب کننده یا روغنی، پوست خود را به حال خود بگذارید.
  3.  یک ساعت صبر کنید و در این مدت پوست خود را لمس نکنید. بعد از یک ساعت به کیفیت پوست خود نگاه کنید که چه ویژگی‌هایی در آن شاهد هستید.

سلامت پوست شما اهمیت زیادی دارد و باید تلاش خود را برای آن بکنید. اما با همه نکات ذکر شده هیچ کدام آن‌ها بهترین راه حل برای شما نیست؛ بهترین راهکار شما بعد از شناخت نوع پوست خود دوست داشتن و پذیرش آن است؛

این را هیچوقت فراموش نکنید که زیبایی در پاک شدن همه‌ی لکه‌ها و جوش‌های پوستی‌تان نیست. زیبایی منحصر به فرد شما پشت ایراداتی که به پوستتان می‌گیرید پنهان شده است.

منبع:

What’s Your Skin Type

Learn about the different types of skin

انواع پوست

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها