سلامت و زیبایی

افتادگی پلک چشم اگر از افتادگی پلک چشم خسه شده اید بخوانید

افتادگی پلک چشم

اگر چشمان شما افتاده است، می تواند نشانه پتوز یا افتادگی پلک چشم باشد. این می تواند ناشی از آسیب عصبی، شرایط پزشکی زمینه ای، یا عوامل جدی تر مانند سکته مغزی یا اختلالات عصبی باشد.

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش

پتوز یا افتادگی پلک چشم چیست؟

افتادگی پلک چشم پاتولوژیک که پتوز نیز نامیده می شود ممکن است به دلیل ضربه، سن یا اختلالات پزشکی مختلف رخ دهد. این وضعیت زمانی که یک چشم را درگیر می کند پتوز یا افتادگی پلک چشم یک طرفه و هنگامی که هر دو چشم را درگیر می کند پتوز یا افتادگی پلک چشم دو طرفه نامیده می شود.

ممکن است افتادگی پلک چشم  موقتی یا دائمی باشد. پتوز می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد، جایی که به عنوان پتوز مادرزادی شناخته می شود، یا می توانید در اواخر زندگی به آن مبتلا شوید، که به عنوان پتوز یا افتادگی پلک چشم اکتسابی شناخته می شود.

بسته به شدت بیماری، افتادگی پلک چشم بالایی بسته به میزان انسداد مردمک می‌تواند بینایی را مسدود کرده یا به شدت کاهش دهد. در بیشتر موارد، این وضعیت به طور طبیعی یا از طریق مداخله پزشکی برطرف می شود.

بهترین و جدید ترین روش درمان سیاهی دور چشم

چند نوع پتوز وجود دارد؟

پتوز آپونورتیک

پتوز آپونورتیک رایج ترین شکل افتادگی پلک چشم است. معمولاً با افزایش سن ایجاد می‌شود و اغلب زمانی شروع می‌شود که فرد در دهه 50 یا 60 زندگی خود است.

کمتر اتفاق می افتد که فردی در سال های جوانی به پتوز آپونورتیک مبتلا شود، اما این امکان وجود دارد. این بیماری ممکن است پس از ضربه به چشم شروع به ایجاد کند یا ممکن است در اثر جراحی یا استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی ایجاد شود.افتادگی پلک چشم

پتوز نوروژنیک

پتوز نوروژنیک زمانی رخ می دهد که مشکلاتی در مسیرهای عصبی در عضلات پلک وجود داشته باشد. این نوع پتوز اغلب مستقیماً از شرایطی مانند سندرم هورنر یا فلج عصب سوم جمجمه منتج می شود. به طور غیرمستقیم، پتوزی عصبی این می تواند از تومورها، دیابت، ام اس یا آنوریسم های کاروتید-کاورنو ایجاد شود.

پتوز میوژنیک

پتوز میوژنیک زمانی ایجاد می شود که عضله بالابرنده که وظیفه حرکت پلک را بر عهده دارد به درستی کار نمی کند. عضله قادر به بلند کردن پلک در موقعیت خود نیست. این نوع پتوز معمولاً علاوه بر پلک‌ها، سایر عناصر حالت چهره افراد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پتوز مکانیکی

برخی از افراد به پتوز مبتلا می شوند زیرا پلک بیش از حد سنگین می شود که قابل کنترل نیست. این وزن اضافه ممکن است از چربی یا پوست باشد. همچنین ممکن است در صورت وجود تومور روی پلک اتفاق بیفتد.

پتوز کاذب

تا حدودی، علت پتوز اغلب ناشی از مشکل در عضله بالابرنده است. با این حال، زمانی که افتادگی پلک به دلیل عوامل دیگر ایجاد می شود، به آن شبه پلک می گویند.

پسودوپتوز ممکن است در اثر بیماری بلفارواسپاسم ایجاد شود که باعث پلک زدن یا انقباضات غیرقابل کنترل چشم می شود. همچنین ممکن است از اسپاسم همی صورت که یک اختلال سیستم عصبی است که یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار

چه کسانی دچار افتادگی پلک می شوند؟

علل مختلف احتمالی برای افتادگی پلک چشم وجود دارد که از علل طبیعی گرفته تا شرایط جدی تر را شامل می شود. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث این مشکل شده است.

هر کسی ممکن است دچار افتادگی پلک چشم شود، و تفاوت قابل توجهی در شیوع بین زن و مرد یا بین قومیت ها وجود ندارد. با این حال، به دلیل روند طبیعی پیری، بیشتر در افراد مسن شایع است. عضله بالابرنده مسئول بالا بردن پلک است. با افزایش سن، آن عضله می تواند کشیده شود و در نتیجه باعث افتادن پلک چشم شود.

البته به خاطر داشته باشید که افراد در هر سنی ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند. در واقع، گاهی اوقات نوزادان با آن به دنیا می آیند، اگرچه این اتفاق نادر است. گاهی اوقات علت دقیق ناشناخته است، اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل تروما باشد. همچنین می تواند عصبی باشد.

افتادگی پلک چشم در کودکان

شایع ترین علت پتوز مادرزادی این است که عضله بالابرنده به درستی رشد نمی کند. کودکانی که پتوز دارند نیز ممکن است دچار آمبلیوپی شوند که معمولا به عنوان تنبلی چشم شناخته می شود. این اختلال همچنین می تواند دید آنها را به تاخیر بیاندازد یا محدود کند.افتادگی پلک چشم

عوامل ایجاد افتادگی پلک چشم چیست؟

برخی شرایط پزشکی نیز می توانند شما را در معرض خطر افتادگی پلک قرار دهند.

شرایط پزشکی

اگر پلک های شما افتاده است، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد، به خصوص اگر این مشکل هر دو پلک را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فقط یکی از پلک های شما افتادگی داشته باشد، ممکن است در نتیجه آسیب عصبی یا گل مژه موقتی باشد. لیزیک معمولی یا جراحی آب مروارید گاهی اوقات مقصر ایجاد پتوز است که در نتیجه کشش عضله یا تاندون است.

شرایط جدی

در برخی موارد، افتادگی پلک چشم به دلیل شرایط جدی تری مانند سکته مغزی، تومور مغزی یا سرطان اعصاب یا ماهیچه ها ایجاد می شود. اختلالات عصبی که بر اعصاب یا ماهیچه های چشم تأثیر می گذارد – مانند میاستنی گراویس – نیز می تواند منجر به پتوز شود.

دلیل ایجاد افتادگی پلک چشم ممکن است از:

  • مالش بیش از حد چشم
  • استفاده از لنزهای تماسی سفت و سخت
  • جراحی چشم

چشم ها و پلک ها ظریف هستند و بسیاری از علل بالقوه دیگر افتادگی پلک چشم اکتسابی وجود دارد، از جمله:

  • تومور پلک، کیست، یا تورم
  • سندرم هورنر
  • مشکلات عضلانی
  • آسیب عصبی در عضلات چشم
  • شرایط عصبی
  • ضربه چشم
  • تزریق بوتاکس
  • استفاده از لنزهای تماسی می تواند خطر ابتلا به پتوز را افزایش دهد.

عوامل خطر بالقوه پتوز عبارتند از:

    • سن
    • لنزهای تماسی
    • مالش بیش از حد چشم
    • جراحی چشم
    • سندرم هورنر
    • میاستنی گراویسافتادگی پلک چشم

 

علائم افتادگی پلک چشم چیست؟

علامت اصلی افتادگی پلک چشم این است که یک یا هر دو پلک بالایی افتادگی دارند. در برخی موارد، این می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بسیاری از مردم متوجه می شوند که افتادگی پلک به سختی قابل توجه است یا همیشه اتفاق نمی افتد.

همچنین ممکن است چشمان شما به شدت خشک یا آبریزش کنند و ممکن است متوجه شوید که صورتتان خسته به نظر می رسد. نواحی اصلی که تحت تأثیر قرار می گیرند، اطراف چشم ها هستند و ممکن است درد را تجربه کنید، که همچنین می تواند باعث خسته به نظر رسیدن شما شود.

برخی از افراد مبتلا به پتوز شدید ممکن است مجبور شوند سر خود را به سمت عقب خم کنند تا همیشه هنگام صحبت کردن ببینند، حتی زمانی که یک مکالمه عادی دارند.

پزشک باید افتادگی پلک چشم را بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ بیماری زمینه ای وجود ندارد. این امر به ویژه در صورتی مهم است که متوجه شوید سردردهای میگرنی یا سایر مسائل از اولین باری که متوجه افتادگی پلک چشم شدید ظاهر شده اند.

افتادگی پلک چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد. هنگامی که توضیح دادید که پلک‌هایتان چند وقت یکبار افتادگی می‌کنند و مدت زمانی که این اتفاق افتاده است، پزشک آزمایش‌هایی را برای یافتن علت انجام می‌دهد.

آنها ممکن است یک معاینه لامپ اسلیت را انجام دهند تا پزشک شما بتواند با کمک نور با شدت بالا، چشم شما را از نزدیک ببیند. ممکن است چشمان شما برای این معاینه گشاد شده باشد، بنابراین ممکن است کمی ناراحتی چشمی را تجربه کنید.

یکی دیگر از معایناتی که می توان برای تشخیص مشکلاتی مانند افتادگی پلک چشم استفاده کرد تست تنسیلون است. پزشک شما ممکن است دارویی به نام تنسیلون، که به طور کلی به عنوان ادروفونیوم شناخته می شود، به یکی از رگ های شما تزریق کند. ممکن است از شما خواسته شود که پاهای خود را ضربدری و باز کنید یا چند بار بایستید و بنشینید.

پزشک شما را تحت نظر خواهد گرفت تا ببیند آیا تنسیلون قدرت عضلانی شما را بهبود می بخشد یا خیر. این به افتادگی پلک چشم شما کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا بیماری به نام میاستنی گراویس باعث افتادگی پلک می شود یا خیر.افتادگی پلک چشم

افتادگی پلک چگونه درمان می شود؟

درمان افتادگی پلک چشم به علت خاص و شدت پتوز بستگی دارد. اگر این بیماری نتیجه سن یا چیزی است که شما با آن متولد شده اید، ممکن است پزشک توضیح دهد که نیازی به انجام هیچ کاری نیست زیرا این وضعیت معمولاً برای سلامتی شما مضر نیست. با این حال، اگر می خواهید افتادگی پلک چشم را کاهش دهید، ممکن است جراحی پلاستیک را انتخاب کنید.

اگر پزشک متوجه شود که افتادگی پلک شما ناشی از یک بیماری زمینه ای است، احتمالاً برای آن درمان خواهید شد. این معمولاً باید از افتادگی پلک چشم ها جلوگیری کند آن ها را درمان کند. اگر پلک شما دید شما را مسدود می کند، به درمان پزشکی نیاز خواهید داشت. پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

عینک هایی که می توانند پلک را بالا نگه دارند که عصا پتوز نامیده می شود، گزینه دیگری است. این درمان اغلب زمانی موثرتر است که افتادگی پلک چشم موقتی باشد. اگر کاندید مناسبی برای جراحی نباشید، ممکن است عینک نیز توصیه شود.

عمل جراحي

پزشک ممکن است جراحی پتوز را توصیه کند. در طی این روش، عضله بالابرنده سفت می شود. این کار پلک را به سمت بالا و در موقعیت مورد نظر بالا می برد. برای کودکانی که افتادگی پلک چشم دارند، پزشکان گاهی اوقات جراحی را برای جلوگیری از شروع تنبلی چشم (آمبلیوپی) توصیه می کنند.

با این حال، خطراتی در ارتباط با جراحی وجود دارد، از جمله خشکی چشم، خراشیده شدن قرنیه و هماتوم. هماتوم مجموعه ای از خون است. علاوه بر این، برای جراحان غیرمعمول نیست که پلک را خیلی بالا یا خیلی پایین قرار دهند.

جایگزین دیگر، عمل “اسلینگ” است که در آن از عضلات پیشانی برای بالا بردن پلک ها استفاده می شود.

انواع عمل جراحی افتادگی پلک چشم

درمان های جراحی

انواع مختلفی از عمل جراحی وجود دارد که فرد ممکن است برای پتوز انجام دهد، بسته به علت آن.

روش اسلینگ فرونتالیس

اگر مشکل مربوط به عملکرد عضله بالابرنده باشد، یک گزینه جراحی متداول، روش اسلینگ فرونتالیس است. این عمل عضله فرونتالیس را درگیر می کند و از عضله پیشانی برای کنترل پلک بالایی استفاده می کند.

روش اسلینگ فرونتالیس یک گزینه محبوب برای پتوز میوژنیک است که در بخش زیر با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت.افتادگی پلک چشم

برداشتن لواتور

روش دیگر برای عملکرد ضعیف بالابر، برداشتن بالابر منبع مطمئن است. این شامل کوتاه شدن عضله بالابرنده است.

اگر پتوز مکانیکی باشد، مانند وزن اضافی روی پلک، جراح ممکن است توده اضافی و هر گونه پوست اضافی روی پلک را نیز از بین ببرد.

سایر گزینه های جراحی

پیشرفت آپونوروز لواتور و مولرکتومی فاسانلا-سروات دو گزینه جراحی دیگر هستند. پزشکان ممکن است این گزینه ها را برای افرادی که دارای افتادگی پلک چشم هستند و به عملکرد عضلات بالابرنده ارتباطی ندارند توصیه کنند.

انتظار چه چیزی از عمل افتادگی پلک چشم داشته باشیم؟

اکثر جراحی‌های پتوز سرپایی هستند، به این معنی که فرد می‌تواند در همان روز عمل به خانه برود.

اگرچه بعید است، اما برخی از خطرات مرتبط با جراحی پتوز وجود دارد. این شامل:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • تصحیح نادرست
  • تصحیح بیش از حد
  • کاهش یا تاری دید

پزشک تنها در صورتی عمل جراحی را توصیه می‌کند که پتوز از نظر فیزیکی روی فرد تأثیر بگذارد، مثلاً بینایی او را کاهش دهد.

عصا پتوز

عصا پتوز یک گزینه غیرجراحی است که شامل اضافه کردن یک ضمیمه به فریم عینک شما می شود. این چسب یا عصا با نگه داشتن پلک در جای خود از افتادگی پلک چشم جلوگیری می کند.

دو نوع عصاهای پتوز وجود دارد: قابل تنظیم و تقویت شده. عصاهای قابل تنظیم به یک طرف قاب ها وصل می شوند، در حالی که عصاهای تقویت شده به دو طرف قاب ها متصل می شوند.

عصا پتوز را می توان تقریباً روی همه انواع عینک نصب کرد، اما روی فریم های فلزی بهترین عملکرد را دارند. اگر به عصا علاقه دارید، با یک چشم پزشک یا جراح پلاستیک که با افرادی که پتوز دارند کار می کند، مشورت کنید.افتادگی پلک چشم

 تمرینات پلک

اگر متوجه می‌شوید که چشم‌هایتان شل و خسته‌تر به نظر می‌رسند، یا پلک‌هایتان سنگین به نظر می‌رسند، ورزش‌های افتادگی پلک ممکن است کمک کنند.

اگرچه هیچ مطالعه علمی برای آزمایش این موضوع انجام نشده است، اما محققان می دانند که استفاده بیشتر از هر عضله می تواند با اثرات ضعف و زوال عضلانی مقابله کند، که اغلب منجر به قدرت عضلانی بیشتر و ظاهر بلندتر در ناحیه مورد نظر می شود.

دست گرمی بازی کردن

پاکسازی، گرم کردن و ماساژ ملایم پلک ها، حتی بدون تمرین، باعث افزایش گردش خون و پاسخ های عصبی می شود. همچنین با نرم‌تر کردن و انعطاف‌پذیری عضلات، پلک‌ها را برای تمرین عمدی آماده می‌کند.

تحریک اساسی عضلات

تحریک مستقیم به تنهایی ممکن است به کاهش پتوز کمک کند، چه از طریق حرکت متمرکز چشم، یا از طریق استفاده از یک وسیله تحریک کننده، مانند یک مسواک برقی.

فشار مکانیکی برس باعث واکنش در عضلات کوچک پلک می شود. هر روز چند دقیقه را به تحریک پلک های خود اختصاص دهید، حتی اگر تصمیم دارید هر بار بیش از یک روش را امتحان کنید.

تمرین مقاومتی

طبق گفته انجمن ملی سکته مغزی، وادار کردن پلک ها به ورزش کردن هر یک ساعت ممکن است باعث بهبود افتادگی پلک شود. می‌توانید با بالا بردن ابروها، قرار دادن انگشت زیر آن و بالا نگه داشتن آن‌ها برای چند ثانیه در حالی که می‌خواهید ابروها را ببندید، عضلات پلک را کار کنید. این باعث ایجاد مقاومتی مشابه وزنه برداری می شود. پلک زدن های سریع و اجباری و چرخاندن چشم نیز بر عضلات پلک تاثیر می گذارد.

تمرین چشمی یوگا تراتاکا

تمرین چشم یوگای تراتاکا که برای سلامت کلی چشم و بهبود بینایی طراحی شده است در میان جامعه آیورودا مشهور است. از آنجایی که حرکت چشم با حرکت پلک مرتبط است، این تمرین می تواند مفید باشد.

برای تمرین این روش، چشم یا چشمان خود را با افتادگی پلک روی یک جسم خاص ثابت کنید و تا زمانی که می توانید بدون منحرف کردن نگاه خود به آن خیره شوید. شما احساس خواهید کرد که عضلات چشم شما در حال کار کردن هستند.افتادگی پلک چشم

تمرین پچ چشم

اگر فقط یکی از پلک‌های شما افتاده باشد، ممکن است از چشم دیگر برای کارهای سخت‌تر استفاده کنید، درست مثل اینکه از دست یا پای خوب خود به جای چشم آسیب دیده استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه پلک ضعیف‌تر تا حد امکان ورزش طبیعی انجام می‌دهد، ممکن است بخواهید چشم خوب خود را با یک چسب بپوشانید. این بدان معناست که شما بدون اینکه متوجه شوید، در طول روز تمرینات پلک را انجام خواهید داد.

چرا افتادگی پلک چشم اتفاق می افتد.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث افتادگی پلک ها می شود. در بیشتر موارد، افتادگی پلک یا در دوران کودکی ظاهر می‌شود و به یک بیماری ژنتیکی مربوط می‌شود یا به تدریج و با کشیده شدن ماهیچه‌ها اتفاق می‌افتد

آیا می توان از پتوز جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از افتادگی پلک چشم وجود ندارد. فقط دانستن علائم و معاینه منظم چشم می تواند به شما در مبارزه با این اختلال کمک کند. اگر متوجه شدید که فرزندتان دچار افتادگی پلک چشم شده است، فوراً او را نزد پزشک ببرید تا تحت درمان و نظارت قرار گیرد.

از آنجایی که پتوز می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، باید آن را جدی بگیرید. ممکن است بتوانید با مراجعه فوری به پزشک از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

جلوگیری از افتادگی چشم اکتسابی

جلوگیری از پیشرفت پتوز دشوار است، به خصوص اگر مادرزادی باشد. پتوز اکتسابی ممکن است دلایلی داشته باشد که قابل پیشگیری نیستند.

نمونه ای از پتوز اکتسابی زمانی است که فرآیندهای طبیعی پیری ماهیچه های پلک را ضعیف می کند.

از عوامل دیگر مانند ضربه چشم، جراحی یا ایجاد آسیب عضلانی و عصبی نیز می توان اجتناب کرد.

افتادگی پلک چشم هیچ ارتباطی با عوامل سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل یا شاخص توده بدنی ندارد.

با این حال، اجتناب از استفاده از لنزهای تماسی و مالش بیش از حد چشم، می تواند خطر ابتلا به پتوز اکتسابی را کاهش دهد.

تزریق بوتاکس، اغلب توسط تزریق کننده های بی تجربه، عمدتاً با پتوز در پزشکی زیبایی مرتبط است.

انتخاب یک تزریق کننده بوتاکس با تجربه خوب معمولاً شانس افتادگی پلک چشم را در زمانی که فرد برای خطوط بین ابروها تزریق می کند، کاهش می دهد.

بهترین کرم دور چشم ضد چروک، رفع سیاهی و پف

چشم انداز بلند مدت برای افراد مبتلا به پتوز چیست؟

افتادگی پلک چشم معمولاً برای سلامتی مضر نیست. با این حال، اگر پلک‌های شما دید شما را مسدود می‌کند، باید تا زمانی که این عارضه درمان نشود از رانندگی اجتناب کنید. دیدگاه بلند مدت شما به علت افتادگی پلک چشم بستگی دارد. بیشتر اوقات، این وضعیت فقط یک مسئله زیبایی است. با این حال، از آنجایی که افتادگی پلک چشم گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری خطرناک تر باشد، همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.افتادگی پلک چشم

کلام آخر

افتادگی پلک چشم زمانی اتفاق می افتد که پلک بالایی بیش از حد معمول به سمت پایین آویزان شود. اصطلاح پزشکی برای این افتادگی پتوز است. افتادگی پلک چشم گاهی طبیعی است و اغلب با افزایش سن ایجاد می شود. با این حال، اگر افتادگی شدید باشد، می تواند بر عملکرد چشم تأثیر بگذارد و بینایی را محدود کند.

بهترین گزینه برای درمان افتادگی پلک بستگی به علت ایجاد آن دارد. اگر افتادگی پلک فرد باعث مشکل عملکردی شود، پزشک ممکن است یکی از چندین گزینه درمانی را توصیه کند. اینها ممکن است جراحی یا غیرجراحی باشند. اگر فردی نگران افتادگی پلک است، ممکن است بخواهد با پزشک صحبت کند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها