سلامت و زیبایی

هر آنچه که باید درباره سفیدی مو بدانیم + 21 درمان خانگی سفیدی مو

درمان خانگی سفیدی مو

موهای سفید یکی از بزرگترین چالش هایی است که افراد مسن با آن روبه رو می شوند. از این رو مهم است بدانیم درمان سفیدی مو وجود دارد؟ درمان خانگی سفیدی مو چیست؟ رفع سفیدی مو دائم یک آرزو است؟ بدون اینکه به سراغ متخصص مو برویم می توانیم از شر سفیدی مو خلاص شویم؟ می توانیم از سفیدی مو پیشگیری کنیم؟ دلیل سفیدی زودرس مو چیست؟

جواب همه این سوالات در مقاله زیر آمده است آن را مطالعه کنید تا شما هم جزو هزاران نفری باشید که سالانه رنگ را به موهای خود برمی گردانند تا اعتماد به نفس از دست رفته را دوباره برگردانند.

غیر معمول نیست که موهای شما با افزایش سن رنگشان تغییر کند. ممکن است موهای شما قهوه ای، سیاه، قرمز یا بلوند باشد.اما با بالا رفتن سن، ممکن است متوجه نازکی در نواحی خاصی از سر خود شوید، یا ممکن است موهایتان از رنگ اصلی خود به خاکستری یا سفید تغییر کند که هر دو به عنوان سفیدی مو شناخته می شوند.

بدن فولیکول های مو دارد که کیسه های کوچکی هستند که سلول های پوست را می پوشانند. فولیکول های مو دارای سلول های رنگدانه ای به نام ملانین هستند. این سلول ها به موهای شما رنگ می دهند. اما با گذشت زمان، فولیکول‌های مو می‌توانند رنگدانه خود را از دست بدهند و در نتیجه موها سفید شوند.

ترکیب های جادویی برای رشد سریع موهادرمان خانگی سفیدی مو

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش

علت سفیدی مو چیست؟

اگرچه موهای سفید مشخصه پیری است، تارهای موی بی رنگ می توانند در هر سنی ظاهر شوند حتی زمانی که هنوز در دبیرستان یا دانشگاه هستید.

زمان آغاز سفید شدن مو بیشتر به ژنتیک بستگی دارد اما با درمان خانگی سفیدی مو می توانید ملانین فولیکول های مو را تامین کنید و با ژن سفیدی خود مقابله و تا حدی از بروز آن پیشگیری کنید. جلوگیری از سفیدی موی کسی که ژن آن را دارد شگفت انگیز نیست؟

پر فروش ترین محصولات مو

قبل از اینکه سراغ درمان خانگی سفیدی مو برویم و راجب رفع سفیدی مو صحبت کنیم لازم است با دلایل ایجاد سفیدی مو آشنا شویم. در اینجا به دلایل رایج سفیدی مو می پردازیم سپس سراغ بهترین درمان سفیدی مو یعنی پیشگیری از آن می رویم بعد آن درمان سفیدی مو در خانه را بررسی می کنیم؟

  1. ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در زمانی که موهایتان سفید می شود بازی می کند. اگر در سنین پایین موهایتان سفید شده، احتمالاً والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در سنین پایین موهای سفیدی داشته اند. شما نمی توانید ژنتیک را تغییر دهید. اما می توانید بیان آن را به تاخیر بیندازید حتی جلوی آن را تا حدی بگیرید.درمان خانگی سفیدی مو

  1. استرس

همه گهگاهی با استرس دست و پنجه نرم می کنند. پیامدهای استرس مزمن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییر در اشتها
  • فشار خون بالا

استرس حتی می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که بین استرس و کاهش سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های موی موش ارتباط وجود دارد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد رشته های سفید خود شده اید،  ممکن است دلیل آن استرس باشد.

  1. بیماری خود ایمنی

بیماری خودایمنی نیز می تواند دلیل سفیدی زودرس مو باشد. زمانی که سیستم ایمنی بدن به سلول های خود حمله می کند. در مورد آلوپسی و ویتیلیگو، سیستم ایمنی می تواند به مو حمله کند و باعث از بین رفتن رنگدانه شود.

  1. اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید( مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید) ممکن است دلیل سفیدی زودرس مو باشد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قاعده گردن قرار دارد. این غده به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می کند. سلامت تیروئید می تواند بر رنگ موهای شما تأثیر بگذارد. تیروئید پرکار یا کم کار می تواند باعث شود بدن شما ملانین کمتری تولید کند.درمان خانگی سفیدی مو

  1. تغذیه

اگر رژیم غذایی فاقد برخی مواد مغذی باشد، می تواند بر تولید ملانین در فولیکول های مو تأثیر بگذارد. کمبود فولات، مس و آهن  خطر ابتلا را افزایش می دهد.

کمبود ویتامین B-12

سفیدی مو می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. به شما انرژی می دهد، به علاوه به رشد موی سالم و رنگ مو کمک می کند.

کمبود ویتامین B-12 با وضعیتی به نام کم خونی خطرناک همراه است که در آن بدن شما نمی تواند به اندازه کافی این ویتامین را جذب کند.

بدن شما به ویتامین B-12 برای گلبول های قرمز سالم نیاز دارد که اکسیژن را به سلول های بدن شما از جمله سلول های مو می رساند. کمبود می تواند سلول های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد. این ویتامین را برای بدن تامین کنید تا مصالح جوان ماندن فراهم شود.

  1. سیگار کشیدن

همچنین ارتباطی بین سفیدی زودرس مو و سیگار کشیدن وجود دارد. یک مطالعه منبع معتبر از 107 نفر نشان داد که بین “شروع سفیدی مو قبل از 30 سالگی و سیگار کشیدن” ارتباط وجود دارد. ثابت شده که کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی را افزایش می دهد. با این حال، اثرات طولانی مدت، می تواند فراتر از قلب و ریه ها باشد و موها را تحت تاثیر قرار دهد.

سیگار کشیدن رگ های خونی را منقبض می کند که می تواند جریان خون را در فولیکول های مو کاهش داده و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می تواند به بخش هایی از بدن شما از جمله فولیکول های مو آسیب برساند و باعث سفید زودرس مو شوند.درمان خانگی سفیدی مو

جلوگیری از سفیدی مو

چنان چه گفته شده بهترین درمان، پیشگیری است و پیشگیر از سفیدی مو بهترین درمان سفیدی مواست. جلوگیری از سفیدی مو بیشتر به علت آن بستگی دارد. اگر علت ژنتیکی باشد، مصرف ویتامین  B -12و ملانین، دوری از سیگار و استرس در جلوگیری از سفید شدن مو تاثیر دارند.

اگر عدم تعادل کار تیروئید باعث سفیدی مو شود، ممکن است پس از هورمون درمانی، سفیدی مو درمان شود. مصرف آمپول ها یا قرص های ویتامین B-12 می تواند سلامت فولیکول های مو را بهبود بخشد و ملانین مو را برگرداند.

اگر سفیدی مو در نتیجه استرس یا سیگار کشیدن ایجاد شود، شواهدی برای حمایت از بازگشت رنگدانه پس از ترک سیگار یا کاهش استرس وجود ندارد.

21 درمان خانگی سفیدی مو

  1. تغییر سبک زندگی، درمان خانگی سفیدی مو

اگر چند تار موی سفید یا خاکستری در موهای خود می بینید، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که  رنگ اصلی موهایتان را طولانی تر نگه دارید. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می شود.

ویتامین های کافی دریافت کنید

از درمان خانگی سفیدی مو، دریافت کافی ویتامین ها است تا نیازهای فولیکول های مو را تامین کنند. ویتامین هایی که موهای شما را سالم نگه می دارند عبارتند از:

  • ویتامین های B، به ویژه B-12 و بیوتین
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • ویتامین A

مواد معدنی کافی دریافت کنید

مواد معدنی که می توانند نقش حیاتی در رشد و ترمیم مو داشته باشند  و در کنار درفات ویتامین ها، جذاب ترین درمان خانگی سفیدی مو هستند. این مواد عبارتند از:

  • فلز روی
  • اهن
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • فلز مس
سیگار

در بالا هم گفته شد سیگار کشیدن یکی از عواملی است که باعث سفیدی مو می شودسیگار به فولیکول های مو آسیب می رساند و ملانین در دسترس مو را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید بگید که سیگار نکشیدن درمان نیست فقط از سفیدی مو پیشگیری می کند اما این نکته را بدانید بهترین درمان خانگی سفید مو، پیشگیری از آن است.

درمان خانگی سفیدی مو

محافظت از مو

مورد بعدی درمان خانگی سفیدی مو محافظت از موی سر در برابر آسیب ها است. این کار هم بهترین درمان خانگی سفیدی مو یعنی پیشگیری از سفیدی مو و پیشرفت سفیدی مو است.

از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

نور آفتاب و اشعه های آن می توانند موهای سر را بسوزانند و فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار بدهند. همچنین آفتاب می تواند باعث سرطان پوست شود که پوست سر هم از این سرطان استثنا نیست. بهتر است موی سر را با کلاه یا روسری بپوشانید.

آسیب رساندن به موهای خود را متوقف کنید

برخی از اقدامات مراقبت از مو که می تواند به موهای شما آسیب برساند عبارتند از:

  • سفید کردن
  • استفاده از برس به جای شانه دندانه پهن، مخصوصاً با موهای خیس
  • استفاده از حرارت زیاد با اتو فر یا سشوار
  • استفاده از صابون یا شامپوهای خشن
  • شستشوی بیش از حد مکرر

دوری از این اقدامات بهترین درمان خانگی سفیدی مو هستند چون مانع سفیدی مو می شوند و از روش های پیشگیری سفیدی مو هستند.درمان خانگی سفیدی مو

متخصصان مو، موثرترین درمان خانگی ریزش مو را پیدا کردند. این موارد شامل:

 2. روغن نارگیل

یک روز در میان، قبل از خواب، روغن نارگیل را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. صبح روز بعد طبق معمول موهای خود را بشویید. این درمان خانگی سفیدی مو به زمان احتیاج دارد تا تاثیر خود را بگذارد پس در مشاهده نتایج آن عجله نکنید.

شوینده شیر گاو و نارگیل هاچانا

یکی از بهترین شوینده ها برای مقابله با سفیدی مو که سرشار از نارگیل است. این درمان خانگی سفیدی مو جدا از مقابله با سفیدی مو

  • مرطوب کننده
  • روشن کننده
  • تنظیم ph پوست
  • کنترل ترشح چربی
  • بسیار مغذی
  • نرم کننده

است.درمان خانگی سفیدی مو

 3. زنجبیل

زنجبیل (Zingiber officinale). هر روز یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را با 1 قاشق غذاخوری عسل میل کنید. درمان خانگی سفیدی مو با زنجبیل آسان است اما برای مشاهده آثار آن باید صبور بود.

 4. ملاس بلک استرپ

یک روز در میان، یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه بند (از آب نیشکر، نه از قند چغندر) بخورید. این کار سفید شدن مو را معکوس می کند. مثل سفید شدن مو که به زمان نیاز دارد و به مرور اتفاق می افتد ملاس بلک استرپ هم مانند هر درمان خانگی سفیدی مو به زمان نیاز دارد تا تاثیر کند.

 5. مصرف آنتی اکسیدان بیشتر

خوردن یک رژیم غذایی با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، از جمله سبزیجات و میوه ها، می تواند درمان خانگی سفیدی مو باشد. رژیم غذایی یک فرد در جلوگیری از سفیدی مو نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

 6. چای سیاه

چای سیاه می تواند موها را تیره تر، درخشان تر و نرم تر کند. می توان آن را با خیساندن 3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب جوش، خنک کردن و افزودن به موهای تمیز و مرطوب استفاده کرد. چای را می‌توان با نرم‌کننده مخلوط کرد و به مدت 1 ساعت در موها گذاشت و سپس آبکشی کرد. استفاده از این درمان خانگی سفیدی مو زمانبر تر است اما زودتر نتایجش مشاهده می شود.درمان خانگی سفیدی مو

 7. فلز مس

طبق یک مطالعه در سال 2012، سطوح پایین مس می تواند منجر به سفید شدن زودرس شود. منابع غذایی خوب مس عبارتند از جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.

 8. کدو حلوایی

درمان خانگی سفیدی مو، کدو حلوایی که برای احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو استفاده می شود. ماساژ منظم روغن کدو حلوایی روی مو می تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند.

 9. آملا (Phyllanthus emblica)

هر روز شش اونس آب آملا تازه بنوشید یا هر هفته یک بار موهای خود را با روغن آملا ماساژ دهید. آملا به نام انگور فرنگی هندی نیز شناخته می شود. استفاده از آب این میوه کمیاب درمان خانگی سفیدی مو است که در اروپا محبوبت خاصی دارد.

 10. دانه کنجد سیاه (Sesamum indicum)

بیشتر متخصصان معتقدند که مصرف دو تا سه بار یک قاشق غذاخوری دانه کنجد در هفته از پیشرفت سفیدی مو جلوگیری میکند و بهترین درمان خانگی سفیدی مو است. چون همزمان رنگدانه را به موهایتان بر می گرداند تا باری دیگر موهای زیبا و عاری از سفیدی داشته باشند.

 11. کره

دو بار در هفته، موها و پوست سر خود را با روغن خالص (کره شفاف) ماساژ دهید. تا سفیدی مو را درمان و اثر آن را معکوس کند.درمان خانگی سفیدی مو

 12. آمارانت (Amaranthus)

درمان خانگی سفیدی مو چند نوع است. آمارانت از نوع اول یعنی استفاده موضعی روی مو است که سریع ترین راه رسیدن مواد به مو است. سه بار در هفته، آب گل تاج خروس تازه را به موهای خود بمالید.

 13. آب علف گندم (Thinopyrum intermedium)

هر روز یک تا دو اونس آب سبزه گندم تازه بنوشید یا روزانه 1 قاشق غذاخوری پودر سبزه گندم را به سوپ ها و اسموتی های خود اضافه کنید. این درمان خانگی سفیدی مو در همه فصول در دسترس نیست باید در لهار آب علف گندم را بگیرید و در پاییز و زمستان از آن نیز استفاده کنید.

 14. Fo-ti (Polygonum multiflorum)

در طب سنتی چینی، fo-ti به صورت داخلی به عنوان مکمل مصرف می شود 1000 میلی گرم دو بار در روز با غذا روش درمان خانگی سفیدی مو است که حتی می تواند رنگدانه مو را به شکل چشمگیری برگرداند.

 

 15. پیاز (Allium cepa)

شاید برای شما عجیب ترین درمان خانگی سفیدی موپیاز باشد.

یک پیاز را در مخلوط کن بریزید و سپس از صافی استفاده کنید شما اکنون آب پیاز دارید. دو بار در هفته، این آب را به پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس طبق معمول شامپو بزنید. شاید چندش آور باشد ولی این در بیشتر شامپوهای سفیدی مو وجود دارد.

درمان خانگی سفیدی مو

 

16. آب هویج (Daucus carota subsp. sativus)

هر روز 8 اونس آب هویج بنوشید. تا از سفید شدن مو دور بمانید.

 17. کاتالاز

آسانترین روش درمان خانگی سفیدی مو مصرف کاتالاز است. غذاهای غنی از آنزیم کاتالاز مانند:

  • سیر
  • کلم
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم پیچ
  • کلم بروکلی
  • بادام ها

 18. برگ کاری (Murraya koenigii)

خمیری از ¼ فنجان برگ کاری و ½ فنجان ماست درست کنید. آن را روی موها و پوست سر خود بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. دو تا سه بار در هفته این کار تکرار کنید شاید سخت باشد اما تاثیر آن در درمان سفیدی مو سحرآمسز است.درمان خانگی سفیدی مو

 19. آشواگاندا (Withania somnifera)

مکمل آشواگاندا را با غذا مصرف کنید. آشواگاندا به نام جینسنگ هندی نیز شناخته می شود. آشواگاندا درمان خانگی سفیدی مو است که در ایران چنان از آن استقبال نشده است اما در خارج از کشور درمانی روتین برای سفیدی مو است.

 20. روغن بادام

مقدار مساوی روغن بادام، آب لیمو و آب آملا را با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. این روال را دو بار در روز به مدت سه ماه دنبال کنید. این درمان خانگی سفیدی مو به سه تا پنج ماه زمان برای بازگشت رنگدانه به فولیکول مو زمان نیاز دارد.

 21. رزماری (Rosmarinus officinalis)

⅓ از یک شیشه 8 اونسی را با رزماری خشک پر کنید و سپس شیشه را تا بالا با روغن زیتون خالص پر کنید. شیشه را به مدت چهار تا شش هفته در مکانی آفتابی بگذارید و هر چند روز یکبار آن را تکان دهید. بعد از شش هفته از آن به عنوان روغن مو استفاده کنید. این روغن محبوبترین درمان خانگی سفیدی مو در چند سال اخیر بوده است.

رنگ موی طبیعی

شما می توانید رنگ موی خود را با گیاهان مختلف درست کنید. از آنجایی که این نوع رنگ مو به اندازه رنگ های شیمیایی موجود در بازار قوی نیست، قبل از مشاهده تغییر، فرآیند رنگ کردن باید چندین بار تکرار شود. مواد اولیه پیشنهادی عبارتند از:

  • موی بلوند: چای گل بابونه، پوست لیمو، زعفران، گل همیشه بهار
  • موهای قرمز: آب چغندر، آب هویج، گلبرگ های رز،
  • موهای قهوه ای: قهوه، دارچین
  • موی سیاه: گردوی سیاه، چای سیاه، مریم گلی، گزنه

برخی از دستور العمل های رنگ مو پیشنهاد شده توسط طرفداران لوازم آرایشی طبیعی عبارتند از:

کدوی پشته ای تورای (Luffa acutangula)

تورای را در روغن نارگیل بجوشانید تا سیاه شود (حدود چهار ساعت). وقتی خنک شد، مقدار کمی را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. بعد از 45 دقیقه آن را از موهای خود بشویید. دو تا سه بار در هفته تکرار کنید. تا موهایتان سیاه شود.درمان خانگی سفیدی مو

برینگراج (Eclipta prostrata)

در یک تابه کوچک روی حرارت ملایم، 1 قاشق چایخوری برینگرج و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مخلوط کنید. مخلوط گرم را به موها و پوست سر خود بمالید. بعد از یک ساعت آن را بشویید. دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

فلفل سیاه (Piper nigrum)

قاشق غذاخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده و 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را با ½ فنجان ماست ساده مخلوط کنید. مخلوط را روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید به مدت 1 ساعت بماند و سپس آبکشی کنید. سه بار در هفته تکرار کنید.

حنا (Lawsonia inermis)

مقدار کافی پودر حنا را با یک فنجان چای سیاه یا قهوه مخلوط کنید تا خمیری با غلظت ماست به دست آید. روی کاسه را بپوشانید و بگذارید بماند. پس از شش ساعت، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را با هم مخلوط کنید و سپس آن را به موهای خود بمالید. بعد از 1 تا 3 ساعت بسته به عمق رنگی که می خواهید آن را بشویید.

غذای آماده

با افزایش سن، فولیکول های شما نیز پیر می شوند و رنگ کمتری تولید می کنند. این منجر به ملانین و رنگدانه کمتری در مو می شود که باعث می شود مو خاکستری یا سفید به نظر می رسد. دوری از غذای آماده بهترین درمان خانگی سفیدی مو است.درمان خانگی سفیدی مو

کلام آخر

سفید شدن مو یکی از معظلات افراد مسن است چون باعث می شود که اعتماد به نفس فرد کاهش بیابد. سالانه میلیون ها نفر به سراغ درمان آن می روند که بیشترین این افراد به دنبال درمان خانگی سفیدی مو هستند. این روش ها ساده ولی در عین حال شگفتا انگیز هستند برای مشاهده ی بهترین نتیجه به زمان نیاز است پس لطفا عجله نکنید.

در این مقاله ابتدا به دلیل ریزش مو سپس پیشگیری و درمان خانگی سفیدی مو پرداخته شده است تا آنچه درباره درمان سفیدی مو لازم است را بدانید. شما درمان خانگی سفیدی مو به جز مورد بالا می شناسید؟

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها