سلامت و زیبایی

لایه برداری پوست صورت چیست؟+ تمامی نکاتی که باید قبل از لایه برداری پوست بدانید

لایه برداری پوست

انجام لایه برداری پوست می تواند فواید مثبت زیادی داشته باشد، اما مهم است که بدانید چه کاری باید انجام دهید و از چه کارهایی باید اجتناب کنید. دلیلی وجود دارد که لایه برداری پوست هزاران سال است که وجود داشته است آنها بدون هیچ گونه تجهیزات فانتزی، طیف وسیعی از مشکلات پوستی را درمان می کنند. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

پس از سال‌ها استفاده از لیزرهای با تکنولوژی بالا و قیمت بالا و شوق میکرونیدلینگ ناشی از رسانه‌های اجتماعی، لایه‌برداری ساده (و البته بسیار قدرتمند) جایگزینی نسبتاً سریع، مقرون‌به‌صرفه و همه‌کاره را برای اصلاح تعدادی از مشکلات پوستی نوید می‌دهد. .

لایه برداری پوست هزاران سال است که وجود داشته است. یک متن پزشکی مصر باستان معروف به پاپیروس ابرس (1550 قبل از میلاد) این روش را توصیف می‌کند و گفته می‌شود خود کلئوپاترا برای صاف کردن پوستش در شیر الاغ ترش (که حاوی اسید لاکتیک است) حمام کرده است. در همین حال، یونانی ها و رومی ها از سنگ آهک و انگور خورنده (اسید تارتاریک) برای این کار استفاده کردند.

از اولین استفاده از تری کلرواستیک اسید (TCA) در دهه 1880 تا تنظیم دقیق پوسته فنل در اوایل دهه 2000، تکنیک های لایه برداری پوست راه طولانی را طی کرده اند.لایه برداری پوست

لایه برداری پوست چیست؟

همانطور که به نظر می رسد، لایه برداری پوست از یک محلول (معمولا یک اسید) استفاده می کند تا لایه های بیرونی پوست را به روشی کنترل شده از بین ببرد. این تخریب بخشی یا تمام اپیدرم و گاهی اوقات بخشی از درم باعث تحریک فرآیند بازسازی پوست از جمله تولید کلاژن و الاستین می شود.

برخی از لایه برداری ها خود خنثی می شوند، به این معنی که تمام قدرت خود را به خودی خود از دست می دهند، در حالی که برخی دیگر نیاز به مداخله برای متوقف کردن عملکرد مواد دارند. با گذشت زمان (معمولاً در عرض یک هفته) پوست شروع به لایه برداری و پوسته پوسته شدن می کند و پوست صاف تری در زیر نمایان می شود.

عمق لایه برداری به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع اسیدی
  • غلظت اسید
  • نحوه استفاده
  • ضخامت پوست
  • تولید سبوم
  • سلامت پوست

هر آنچه باید در مورد بهترین کرم لایه بردار بدانیم.

به طور کلی، هر چه غلظت اسید یا سایر مواد فعال بیشتر باشد، لایه برداری قوی تر است. به طور مشابه، استفاده از محلول بیشتر روی پوست، ماندن آن برای مدت طولانی (در برخی موارد) و روی هم قرار گرفتن در نواحی خاص معمولاً منجر به برداشتن لایه‌های بیشتری از سلول‌های پوست می‌شود. لایه‌برداری پوست حرفه‌ای را می‌توان با توجه به قدرت آن‌ها به یکی از سه دسته طبقه‌بندی کرد:

  • لایه برداری پوست سطحی
  • لایه برداری پوست متوسط
  • لایه برداری پوست عمیق

در زیر، ما همه چیزهایی را که باید در مورد هر نوع بدانید را تجزیه می کنیم.

لایه بردار خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد.لایه برداری پوست

لایه برداری پوست سطحی

لایه‌برداری‌های شیمیایی سطحی که به‌عنوان «لایه‌برداری‌های زمان ناهار» یا «لایه‌برداری‌های سبک» نیز شناخته می‌شوند، تنها لایه‌های اپیدرم را از بین می‌برند می‌دانید، آن سلول‌های مرده پوستی که ایجاد می‌شوند و می‌توانند پوست را کدر نشان دهند.

برخی از لایه برداری های سطحی، بسته به نوع آرایش خود، تنها لایه شاخی اپیدرم را از بین می برند، در حالی که برخی دیگر عمیق تر می شوند تا به لایه پایه برسند. این درمان‌ها را می‌توان توسط یک متخصص زیبایی، پزشک متخصص یا حتی در خانه انجام داد (اگرچه بهتر است قبل از رفتن به مسیر لایه برداری پوست با متخصص پوست خود مشورت کنید).

لایه برداری سطحی برای درمان انواع مشکلات پوست استفاده می شود، از جمله:

  • خطوط ظریف
  • آکنه و اسکار آکنه
  • رنگدانه (هم هیپو و هم هیپر)
  • بافت ناهموار
  • کسالت

انواع مختلفی از لایه برداری  پوست سطحی وجود دارد. بسته به نوع پوست فیتزپاتریک و نگرانی هایی که به دنبال اصلاح آن هستید، ممکن است یکی از موارد زیر را دریافت کنید:

آلفا هیدروکسی اسید (AHA): معمولاً از اسید لاکتیک یا گلیکولیک استفاده می شود، اما ممکن است اسید سیتریک، مالیک، ماندلیک و تارتاریک هم در آنها موجود باشد، غلظت AHA ها از 10 تا 70 درصد متغیر است. خنثی سازی با یک راه حل اساسی مورد نیاز است. بسته به فرمول و تکنیک، ممکن است برای انواع فیتزپاتریک I تا VI مناسب باشد.

تری کلرواستیک اسید (TCA): برای بیش از 100 سال استفاده می شود، غلظت حدود 6 تا 25 درصد باعث ایجاد لایه برداری سطحی پوست توسط TCA می شود که خود خنثی می شود. پتانسیل های پایین تر معمولاً برای همه انواع فیتزپاتریک مناسب هستند.

اسید سالیسیلیک: این بتا هیدروکسی اسید (BHA) اغلب برای درمان آکنه استفاده می شود و همچنین دارای خواص ضد التهابی است. غلظت آن معمولاً بین 20 تا 30 درصد است و معمولاً برای انواع پوست فیتزپاتریک I تا VI مناسب است.

محلول اصلاح شده Jessner: اولین لایه برداری اسیدی مخلوط، در ابتدا حاوی 14 درصد اسید لاکتیک، 14 درصد اسید سالیسیلیک و 14 درصد رزورسینول بود (بعدها با TCA جایگزین شد). لایه برداری  پوست خود خنثی کننده می تواند طیف وسیعی از نگرانی ها از آکنه تا پیری را برای فیتزپاتریک نوع I تا VI برطرف کند.

لایه برداری پوست اسیدی مخلوط: این لایه برداری ها محبوب هستند زیرا اسیدهای مختلف را در غلظت های پایین تر ترکیب می کنند تا نگرانی های بی شماری را با عوارض جانبی) کمتر از بین ببرند. انتخاب لایه بردارهای ترکیبی برای پاسخگویی به نیازها و اهداف خاص بیمار متفاوت است.

رتینوئیدها: ممکن است متوجه نشوید، اما این ترکیبات ویتامین A  در لایه برداری پوست رایج هستند که به عنوان رتینول (در قدرت‌های پایین‌تر) و ترتینوئین (قوی تجویز شده) شناخته می‌شوند، به عنوان عوامل لایه‌بردار در نظر گرفته می‌شوند، زیرا باعث ایجاد چرخش سلولی می‌شوند. اگرچه برای پوست های فیتزپاتریک از نوع I تا VI مناسب است، اما غلظت های بالاتر آن ها می تواند باعث تحریک و خشکی شود.

لایه برداری پوست متوسط

لایه بردارهای پوست متوسط ​​به کل لایه اپیدرم نفوذ می کنند تا سلول های درون درم پاپیلاری را لایه برداری کنند. لطفا قبل از استفاده از آنها مطمن شوید که برای شما حساسیت زا نیستند. ابتدا کمی از آن را روی پوست خود امتحان کنید اگر حساسیت ایجاد نکرد می توانید بدون نگرانی و استرس از آن استفاده کنید.

لایه برداری پوست متوسط ​​نتایج قابل توجه تری نسبت به لایه برداری های سبک ایجاد می کند و آنها را برای موارد زیر مناسب می کند:

  • جای جوش
  • خطوط ظریف و چین و چروک
  • آسیب ناشی از نور خورشید (مانند لکه های کبدی)
  • رنگ پوست ناهموار
  • کراتوزهای اکتینیک (لکه های زبری که می توانند منجر به سرطان پوست شوند)
  • شلی پوست
  • متداول ترین انواع لایه برداری متوسط ​​عبارتند از:

TCA در غلظت های حدود 20 تا 35 درصد

  • اسید گلیکولیک در غلظت های حدود 35 تا 50 درصد
  • محلول اصلاح شده Jessner در چندین لایه برای نفوذ عمیق تر اعمال می شودلایه برداری پوست

لایه برداری پوست عمیق

همانطور که از نام آن پیداست، لایه برداری پوست عمیق، عمیق ترین نوع لایه برداری است است و چشمگیرترین نتایج را ارائه می دهد. این همچنین به این معنی است که آنها بالاترین خطر را دارند. این لایه برداری ها کل اپیدرم و درم پاپیلاری را از بین می برند و همچنین ممکن است به درم مشبک نفوذ کنند. لایه برداری پوستی عمیق را فقط می توان توسط یک ارائه دهنده بسیار آموزش دیده و دارای مجوز انجام داد.

لایه برداری عمیق که برای انواع فیتزپاتریک I تا III مناسب است، مهم ترین نگرانی های پوست را برطرف می کند، از جمله:

  • جای جوش
  • خطوط ریز تا چین و چروک های عمیق
  • آسیب خورشید
  • رنگ پوست ناهموار
  • رشد پیش سرطانی
  • شلی پوست

اگرچه TCA در غلظت های 50 درصد یا بیشتر قادر به ایجاد لایه برداری نسبتاً عمیق است، قوی ترین درمان شیمیایی لایه برداری پوست، لایه برداری بیکر گوردون است.

این فرمول که در دهه 1960 ساخته شد، از فنل (یک اسید) مخلوط شده با روغن کروتون (یک ماده تصفیه کننده باستانی که از دانه های گیاه کروتون تیگلیوم به دست می آمد) تشکیل شده بود تا سطح پوست را مجدداً نمایان کند. نتایج چشمگیر بود، اما گاهی اوقات منجر به هیپوپیگمانتاسیون ناخواسته و ظاهری مومی و غیر طبیعی برای پوست می شد.

نکاتی که باید قبل لایه برداری پوست بدانید

بسته به نوع و درجه لایه بردار شیمیایی مورد استفاده، آماده سازی لایه بردار شیمیایی می تواند از یک پاکسازی ساده تا چند هفته مراقبت از پوست با نسخه قبل از درمان متفاوت باشد. یک قانون خوب این است که هر چه لایه برداری فشرده تر باشد، رژیم از قبل درگیرتر است.

در اینجا نکاتی که باید قبل لایه برداری پوست بدانید، آمده است.

مراقبت از پوست: ممکن است پزشک استفاده از یک پاک کننده ملایم را توصیه کند و استفاده از مرطوب کننده را افزایش دهد تا پوست آرام و هیدراته بماند.

رتینوئیدها: لایه‌بردار ویتامین A – بدون نسخه یا نسخه‌ای مانند Retin-A – به از بین بردن سلول‌های مرده کمک می‌کند تا نتیجه یکنواخت‌تری برای لایه‌برداری ایجاد شود.

عامل سفید کننده: سرکوب ملانوسیت های پوست با یک سفید کننده موضعی مانند هیدروکینون می تواند به کاهش مشکلات رنگدانه کمک کند.

کرم ضد آفتاب: محافظت از پوست در برابر نور خورشید قبل و بعد از لایه برداری پوست بسیار مهم است.

دارو: برخی داروها (از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و آکوتان) می‌توانند پوست را مستعد مشکلات رنگدانه‌ای و حساسیت به نور خورشید کنند، بنابراین ممکن است لازم باشد به طور موقت مصرف آنها را قبل از لایه برداری پوست قطع کنید.

داروهای ضد ویروسی پیشگیرانه: چه سابقه تبخال را به خاطر بیاورید یا نه، اکثر ما در معرض ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) قرار گرفته‌ایم، بنابراین بسیاری از اسناد، دوره‌ای از داروهای ضد ویروسی را برای جلوگیری از شیوع احتمالی تجویز می‌کنند.لایه برداری پوست

لایه برداری پوست چه کار می کند؟

شاید قابل توجه ترین علامتی که تجربه می کنید لایه برداری روی صورتتان باشد. این تمام هدف یک لایه برداری پوست است: “لایه برداری” پوست قدیمی برای نشان دادن پوست سالم تر زیر آن.

شما می توانید انتظار داشته باشید که پوست شما تقریباً بعد از روز سوم پوسته پوسته شود، نه بلافاصله. لایه برداری آن در هفته اول بعد از عمل ادامه خواهد داشت. لایه برداری عمیق تر با فنل می تواند تا 10 روز طول بکشد تا لایه برداری به پایان برسد.

اسکراب روشن کننده زرد آلو بیوآکوا

این لایه بردار ملایم برای انواه دپوست ها مناسب است و مثل هر لایه بردار دیگر باعث کاهش ناهمواری های پوستی، از بین برنده سلول های آسیب دیده و مرده و پاکسازی عمقی پوست می شود. اما دلیل این که ما این لایه بردار را به شما پیشنهاد می کنیم این است که فراتر از یک لایه بردار است چون خواص منحصر به فردی مثل روشن کننده و شاداب کننده پرقدرت پوست و کنترل کننده رنگ پوست دارد و برای همه پوست ها مناسب و حساسیت ایجاد نمی کند.

کمی افزایش حساسیت پوستی

پوست شما نباید بعد از عمل خیلی عجیب و غریب باشد، اما همچنان برای چند روز کمی حساس خواهید بود. همچنین متوجه خواهید شد که هنگام استفاده از برخی از محصولات مراقبت از پوست، پوست شما کمی حساس تر می شود.

به این ترتیب، برای چند روز از محصولات لایه بردار خودداری کنید. از یک پاک کننده ملایم و یک ژل آبرسان برای تسکین پوست خود استفاده کنید و از هرگونه آب داغ روی صورت خود دوری کنید. و ضد آفتاب را فراموش نکنید!

تفاوتی که یک لایه برداری پوست می تواند روی پوست شما ایجاد کند می تواند باور نکردنی باشد.لایه برداری پوست

در طول لایه برداری شیمیایی چه اتفاقی می افتد؟

برای کمک به کاهش نگرانی‌هایی که ممکن است در مورد روش لایه‌برداری شیمیایی داشته باشید، بهتر است قبل از انجام عمل درمانی با آن آشنا شوید.

در طول لایه برداری پوست که نباید بیش از یک ساعت طول بکشد، شما رو به بالا دراز می کشید. سپس تکنسین به آرامی این ماده شیمیایی را روی صورت یا سایر نواحی مورد نظر شما اعمال می کند.

هنگامی که ماده شیمیایی انتخابی روی پوست شما اعمال می شود، می توانید انتظار داشته باشید که احساسات زیر را تجربه کنید:

مور مور

احتمالاً ماده شیمیایی اعمال شده باعث می شود کمی احساس سوزن سوزن شدن و خارش کنید که کاملا طبیعی است. اما هر چیزی که احساس درد دارد باید به تکنسین اطلاع داده شود.

گرما یا سرما

پس از اعمال لایه برداری پوست، ممکن است متوجه شوید که دمای پوست شما در هر جهت کمی شروع به تغییر می کند. برخی افراد می گویند که پوست آنها کمی گرم تر است، در حالی که برخی می گویند پوست آنها کمی خنک تر است.

هر کدام از اینها طبیعی است و فقط به شخص بستگی دارد.

پوست کشیده

لایه برداری پوست به از بین بردن هرگونه ناخالصی در پوست کمک می کند. اما در حالی که این اتفاق می افتد، ممکن است احساس سفتی داشته باشید، که البته تا زمانی که بیش از حد نباشد، طبیعی است.

انجام لایه برداری شیمیایی چگونه است

قبل از شروع روش لایه برداری شیمیایی، متخصص پوست شما را با پاکسازی و چربی زدایی، معمولاً با الکل، استون یا هر دو، آماده می کند.

برای راحت تر کردن این روش، ممکن است از کرم بی حس کننده استفاده شود. برخی از لایه برداری های سطحی به هیچ وجه به بی حسی موضعی نیاز ندارند، در حالی که لایه برداری های عمیق تر به بی حسی موضعی، آرام بخشی IV یا بیهوشی عمومی نیاز دارند. این همه به عمق و منطقه تحت درمان بستگی دارد.

هنگامی که پوست شما آماده شد، ارائه دهنده شما محلول را تا حد ممکن به طور یکنواخت روی پوست می کشد. لایه برداری پوست خود خنثی کننده مانند TCA در عرض چند ثانیه خنثی می شوند، در حالی که لایه برداری مداوم مانند اسید گلیکولیک باید زمان بندی شده و در صورت لزوم خنثی شود. با استفاده از لایه برداری پوست، پوست ظاهری سفید و مات به خود می گیرد.لایه برداری پوست

نکاتی که باید بعد لایه برداری پوست بدانید

پاک سازی پوست

تمام دلیلی که یک فرد لایه برداری پوست را انجام می دهد این است که از شر لایه های سلولی آسیب دیده و خشک پوست خلاص شود. برای انجام این کار، پوست باید ریزش کند این چیزی است که بسیاری از افراد در مورد لایه برداری پوست دوست ندارند. برداشتن پوست خشک قبل از اینکه منجر به زخم و قرمزی اضافی شود همان کاری است که دوست ندارید.

حذف ضد آفتاب

محافظت از پوست در برابر نور خورشید در هر زمان بسیار مهم است، به خصوص بعد از لایه برداری پوست. مهم نیست چقدر لایه برداری پوست انجام داه اید. در حالت ایده‌آل، فردی برای یک یا دو هفته اول از آفتاب دوری می‌کند، اما اگر زیر نور آفتاب قرار می گیرید، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند.

عدم انجام این کار می تواند منجر به لکه های لکه دار و رنگ نامنظم پوست شود. SPF 30 یا بالاتر توصیه می شود و باید حدود نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از آن استفاده شود.

اجازه دهید پوست خشک شود

تمیز نگه داشتن پوست بعد از لایه برداری پوست بسیار مهم است. بهترین گزینه شستشو با آب خنک و صابون ملایم است.

استفاده کردن از مرطوب کننده

در کنار شستشوی منظم، مرطوب نگه داشتن پوست نیز ضروری است. یک مرطوب کننده ملایم بدون عطر، بدون رنگ و باید بلافاصله پس از شستن آن، هر بار که شسته شد، استفاده شود!

استفاده بیش از حد از مرطوب کننده

مرطوب کردن منظم بعد لایه برداری پوست بسیار مهم است، اما همچنین مهم است که از قرار دادن بیش از حد مرطوب کننده اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که هدف از لایه برداری پوست این است که اجازه دهید لایه های سطحی خشک پوست کنده شوند. اگر بیش از حد مرطوب شده باشند، ممکن است به درستی این کار انجام نشود.

کمپرس سرد

شایعه ای وجود دارد مبنی بر اینکه کمپرس سرد بر خلاف فواید لایه برداری پوست عمل می کند. این درست نیست. یک کمپرس سرد در واقع می تواند بسیار تسکین دهنده باشد و به بهبود سریعتر پوست کمک کند.

انتظار نتایج فوری

برخی از درمان های زیبایی وجود دارند که نتایج فوری دارند. لایه برداری پوست یکی از آنها نیست.

در حالی که نتایج می توانند باورنکردنی باشند و ارزش صبر کردن را دارند، چند روز طول می

 

کشد تا نتایج کامل آشکار شود.

لایه برداری پوست

 

هیدراته بمانید

 

 

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای پوست خود انجام دهید این است که آن را هیدراته نگه دارید. این درست بعد از لایه برداری است و هر روز از زندگی شما صادق است. نوشیدن مقدار زیادی آب.

اجتناب از نوشیدن بیش از حد الکل

در حالی که به احتمال زیاد خوردن یک لیوان شراب یا یک کوکتل خوب است، مصرف بیش از حد الکل می تواند سیستم ایمنی را کاهش دهد و باید از آن اجتناب کرد زیرا بهبودی را برای صورت شما دشوارتر می کند.

8 اصل مهمی که بعد از استفاده از لایه بردار باید بدانیم.

بهبودی پس از لایه برداری شیمیایی

تقریباً با هر نوع لایه برداری شیمیایی، می توانید انتظار داشته باشید که درجاتی از سوزش، خارش، قرمزی، تورم و پوسته پوسته شدن را تجربه کنید. بهبودی از یک لایه برداری سطحی ممکن است تنها چند روز طول بکشد، در حالی که یک لایه برداری متوسط ​​ممکن است حدود یک هفته طول بکشد. لایه برداری عمیق تر به حدود دو هفته استراحت نیاز دارد، با مقداری تورم و قرمزی برای هفته ها.

می‌توانید در جایی که پوستتان واقعاً کنده نمی‌شود، بلکه پوسته پوسته می‌شود، یا می‌توانید لایه‌برداری عمیقی را انجام دهید که پوست‌تان به حدی می‌ریزد که ممکن است مجبور شوید مقداری از پوست مرده صورتتان را جدا کنید. همه چیز به اهداف شخصی شما، مشکلی که در حال درمان آن هستیم و مراقبت در منزل شما بستگی دارد.

خطرات لایه برداری پوست

اگرچه ممکن است لایه برداری پوست یک روش ساده به نظر برسد (تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی اسید میوه به پوست بمالید!)، لایه برداری پوست خطرات جدی دارد.

شانس شما برای داشتن یک نتیجه موفقیت آمیز تا حد زیادی به مهارت و دانش ارائه دهنده شما و همچنین نوع پوست و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. بسیاری از لایه برداری ها برای پوست های تیره تر مناسب نیستند. بحث در مورد تاریخچه پزشکی کامل شما در طول یک معاینه کامل پوست می تواند به کاهش شانس شما برای تجربه عوارض کمک کند، از جمله:

  • عفونت (ویروسی، باکتریایی و قارچی)
  • اریتم طولانی مدت (با نام مستعار قرمزی)
  • افزایش حساسیت به آفتاب (ضد آفتاب ضروری است!)
  • تشدید بیماری های پوستی (پسوریازیس، اگزما، روزاسه، ملاسما)
  • دیسکرومی (هم هیپوپیگمانتاسیون و هم هیپرپیگمانتاسیون)
  • جای زخم (اگر پوست آنقدر آسیب دیده باشد که به طور معمول خود را ترمیم نمی کند)
  • تاول زدن
  • میلیا (برجستگی های سفید و کیست مانند)
  • خطوط مرزی (زمانی که محلول لایه برداری به طور ناموزون اعمال می شود)
  • عوارض قلبی (اگرچه نادر است، لایه برداری فنل می تواند باعث آریتمی موقت قلب شود)

و برای کسانی که به دلیل دیگری برای ترک سیگار نیاز دارند، هم سیگار کشیدن از بهبودی جلوگیری کرده و باعث ایجاد چین و چروک به ویژه در اطراف چشم ها و دهان می شود که در وهله اول هدف از لایه برداری را باطل می کند.لایه برداری پوست

لایه برداری پوست برای موارد زیر مناسب نیست:

  • زنان باردار یا شیرده.
  • افرادی که در 6 ماه گذشته آکوتان (ایزوترتینوئین، داروی آکنه) مصرف کردند.
  • افرادی که از پسوریازیس، روزاسه، درماتیت یا اگزما رنج می برند.
  • افرادی که در 48 ساعت گذشته یک داروی تجویزی برای مراقبت از پوست مصرف کردند.

کلام آخر

لایه برداری پوست روشی پر طرفدار و جذاب برای جوانسازی و پاکسازی پوست است که لازم است قبل و بعد آن از مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. لایه برداری پوست شاید از لحاظ زمانی زیاد طول بکشد اما کیفیت نتیجه آن باور نکردنی است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها