سلامت و زیبایی

آیا شامپو بدون سولفات باعث ریزش مو می شود؟

شامپو بدون سولفات

ریزش مو از مشکلات بزرگی است سالانه میلیون ها نفر را درگیر خود می کند. اما دلیل ریزش مو چیست؟ شامپو بدون سولفات باعث ریزش مو می شود؟ سولفات چیست؟ کدام نوع شامپو را انتخاب کنم؟ چرا از شامپو بدون سولفات استفاده کنم؟ فواید شامپو بدون سولفات برای مو چیست؟ شامپو سولفات باعث سرطان می شود؟ این مقاله پاسخی از این سوالات را داده است و هر آنچه درباره شامپو بدون سولفات و سولفات لازم است بدانید، را گفته است. پس شما را به خواندن آن دعوت می کنم.

ریزش مو روی همه اتفاق نمی افتد اما همه از اتفاق افتادن آن نگران هستند. شامپو سولفات بیشترین طرفدار را دارد اما شامپو بدون سولفات که وارد بازار شدند باعث شد که شامپو های سولفات منتقدانی زیادی پیدا کنند و سپس شامپو بدون سولفات به شدت محبوب شدند.

قبل از اینکه بدانیم که آیا شامپو بدون سولفات باعث ریزش مو می شود یا نه؛ لازم است سولفات را بشناسیم و دلیل اینکه منتقدان زیادی پیدا کرد و چرا مردم به سوی شامپوی بدون سولفات رفتند، را بدانیم.شامپو بدون سولفات

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش
بهترین قرص برای کم خونی و ریزش مو

سولفات چیست؟

به زبان ساده، سولفات ها همان چیزی هستند که وقتی مو کف می کنید، آن را کدر می کند. از نظر فنی، آنها نوعی سورفکتانت (اصطلاحی برای انواع شوینده ها، امولسیفایرها و عوامل کف کننده که کشش سطحی آب را کاهش می دهند) هستند که هم روغن و هم آب را جذب می کنند. SLS (سدیم لورت سولفات) یک شوینده مصنوعی است که آب دوست و آب گریز است عجیب است؟

سه ترکیب سولفاتی که بیشتر در صنعت زیبایی استفاده می شود عبارتند از: سدیم لورت سولفات، سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لورت سولفات. هر نوع از نظر شدت متفاوت است نسخه های “-eth” خفیف تر از نسخه “-yl” و نسخه آمونیومی ملایم تر از نسخه سدیم هستند اما همه آنها می توانند برای پوست و مو حساس تحریک کننده باشند.

بررسی شامپو سولفات

اثرات سولفات ها موضوعی بحث برانگیز است زیرا برخی از مطالعات نشان می دهد که سولفات ها سرطان زا هستند. با این حال، این مورد تأیید نشده است و برخلاف واقعیت، نظریه  است.

با این حال، سولفات ها می توانند در طول زمان باعث تحریک پوست و همچنین آسیب به مو و فولیکول ها شوند. شامپو سولفات می تواند باعث شکستگی و شکافتن انتهای مو شود که منجر به شکنندگی می شود که همان موخوره است. شامپوهای سولفات ها اغلب مفید هستند و لکه ها را به حدی از بین می برند که بعد از آن موها فاقد رطوبت می شوند.

پر فروش ترین محصولات مو

از طرف دیگر، بدون سولفات اغلب در بخش حذف روغن ممکن است کمبود داشته باشد. اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید و می‌خواهید از رنگ آن محافظت کنید، سولفات‌ها به دلیل خشن بودنشان راه خوبی نیستند.

مزایا

  • کف خوبی ایجاد می کنند
  • پاکسازی عمیق تر
  • پاکسازی روغن های اضافی
  • درمان شوره سر
  • از بین بردن عفونتشامپو بدون سولفات

معایب

وقتی صحبت از پاکسازی سورفکتانت‌ها مانند SLS و SLES می‌شود، سولفات‌ها با مشکلات رشد، سرطان یا ناباروری مرتبط نیستند. چیزی که تجمع سولفات ها می تواند انجام دهد این است که باعث تحریک اطراف چشم و پوست شما شود و ممکن است منجر به مسدود شدن منافذ و افزایش آکنه شود.

شامپوهای سولفات می‌توانند روغن‌های طبیعی را از پوست سر پاک کنند و رطوبت طبیعی مو را از بین ببرند که می‌تواند موها را خشک و شکننده کند. و اگر پوست سر شما حساس است، سولفات ها می توانند برای موها تحریک کننده باشند و باعث قرمزی، خشکی و خارش شوند.

سولفات ها در غلظت های کمتر از 1 درصد یا زمانی که برای دوره های کوتاه استفاده می شوند، ایمن در نظر گرفته می شوند، اگرچه هر غلظت بیش از 2 درصد باعث درجاتی از تحریک پوست می شود. اما، یک شامپو سولفات معمولاً غلظتی در حدود 15 درصد دارد.

افرادی که موهای خشک، رنگ شده، وز، گره خورده یا شکننده دارند، باید به طور جدی به فکر حذف سولفات ها باشند، زیرا آنها پاک کننده های بسیار خشن هستند. شامپوها و پاک کننده های بدون سولفات، روغن های طبیعی را انتخاب کنید که به حفظ رطوبت مو کمک می کند. اجتناب از سولفات ها همچنین ممکن است تحریک پوست سر را کاهش دهد. و اگر از درمان‌های کراتینه استفاده می‌کنید، سه بار شامپو کردن با فرمول مبتنی بر سولفات برای خنثی کردن اثر کراتینه مو کافی است.

سولفات‌های موجود در شامپو خشن هستند، می‌توانند با از بین بردن پروتئین‌ها، کوتیکول مو را ضعیف کنند و باعث شکننده شدن مو می‌شود.

سدیم لورت سولفات و سدیم لوریل سولفات در برخی از افراد باعث درماتیت تماسی می شوند. به همین دلیل، افراد مبتلا به اگزما یا پوست حساس بهتر است تا حد امکان از شامپو سولفات استفاده نکنند.شامپو بدون سولفات

آیا همه شامپوهای بدون سولفات برای مو مضر هستند؟

شامپو بدون سولفات لزوما برای مو مضر نیستند، اما همیشه انتخاب درستی هم نیستند. بسیاری از مارک‌ها ملایم‌تر هستند، اما برخی از آنها خشن‌تر از آن چیزی هستند که باید باشند.

در اینجا چیزی است که باید درک کنید. شامپوهای بدون سولفات تمایل دارند از یک ماده پاک کننده به نام اولفین سولفونات استفاده کنند. کاری که این انجام می دهد جایگزینی سولفات های موجود در شامپوهای معمولی است.

سولفات بیشتر معمولاً در شامپوها استفاده می شود و سولفات سدیم لورت (مشتق شده از سدیم لوریل) نامیده می شود ولی الفین سولفونات عملکرد بهتری در پاکسازی موها دارد.

بیشتر درباره بهترین درمان ریزش مو بدانید

آیا سولفات ها باعث سرطان می شوند؟

اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که این مواد باعث ایجاد سرطان می شوند، اما این خطر توسط تحقیقات علمی تایید نشده است. در طول دهه 1970، برخی از شامپوها حاوی سولفات متفاوتی بودند که با سرطان ارتباط داشت. این ماده، اتانول آمین لوریل سولفات، حاوی نیتروزامین هایی بود که باعث این بیماری می شود. اما از آن زمان ساخت آنها ممنوع است.

برعکس، سدیم لوریل سولفات هیچ خاصیت ایجاد سرطان ندارد. برای تأیید این بیانیه، کالج آمریکایی سم شناسی و بررسی مواد آرایشی هر دو در در سال 2002 آزمایشی انجام دادند. آنها از طریق ارزیابی ایمن بودن این ماده را برای انسان و عاری از مواد سرطان زا تأیید کردند.شامپو بدون سولفات

تاثیر شامپو سولفات بر ریزش مو

اغلب اوقات، ریزش مو دلیلی ژنتیکی دارد، اما نه زمانی که به طور ناگهانی رخ دهد یا به سرعت پیشرفت کند. اغلب به دلیل استرس، شرایط پزشکی یا «استفاده نادرست از شامپوهای حاوی SLS» رخ می دهد. ریزش مو می تواند نتیجه شستشوی ضعیف باشد که باعث می شود SLS در فولیکول های مو رسوب می کند که به پوست سر نفوذ کرده و فولیکول را ضعیف می کند.

SLS همچنین سرعت رشد موهای جدید را حدود هشت برابر کندتر از حد معمول کاهش می دهد. در حالی که SLS خام سمی است، فرمولاسیون هایی که حاوی غلظت های رقیق شده یا کمتر از SLS هستند لزوماً چنین نیستند.

با وجود همچین معایبی در شامپو سولفات که در بالا آمده است استفاده از آن باید محدود شود اما از چه شامپویی برای مو استفاده کنیم؟ پیشنهاد ما به شما شامپو بدون سولفات است.

ترکیب های جادویی برای رشد سریعتر موشامپو بدون سولفات

چرا از شامپو بدون سولفات استفاده کنیم

از دلایل استفاده از شامپوهای بدون سولفات، کیفیت مو است. شامپو حاوی سولفات به شدت روی موها اثر می گذارد تا آن را تمیز کند. آنها اساسا مو را از آلودگی، روغن و چربی پاک می کنند. این فرایند، روغن‌هایی که مو را درخشان و سالم نگه می‌دارد، از بین می‌برند.

شامپو بدون سولفات همچنین کمک می‌کنند در صورت رنگ کردن موهایتان، رنگ موهایتان را برای مدت طولانی‌تری بماند. سولفات ها همچنین می توانند لایه ای روی مو باقی بگذارند و مو کدر شود، بنابراین شامپوی بدون سولفات جایگزین تمیزتر و طبیعی تری است.شامپو بدون سولفات

فواید شامپو بدون سولفات

از آنجایی که شامپو بدون سولفات روغن طبیعی مو را از بین نمی برد، پوست سر را تحریک نمی کند و به ندرت باعث ایجاد حساسیت می شود. برخی از افراد ممکن است در اثر شامپوی حاوی سولفات، اگزما یا حتی آکنه را روی خط موی خود تجربه کنند، زیرا به دلیل تولید روغن برگشتی به دلیل از بین بردن روغن‌های طبیعی مو و پوست سر، وجود دارد.

شامپو بدون سولفات حاوی روغن‌های طبیعی بیشتری هستند، بنابراین می‌توانند هرگونه موخوره ناخواسته‌ای را که می‌تواند با سولفات‌های ساینده و چربی‌گیر همراه باشد، صاف کنند. برای درمان اثرات ناخواسته رطوبت تابستان یا موهای خشکی که در زمستان به دلیل گرمایش داخلی( بخاری یا شوفاژ) ایجاد می شود، عالی است.

شامپوهای بدون سولفات برای موهای رنگ شده عالی هستند زیرا بیرونی ترین لایه مو را از بین نمی برند و باعث می شوند ماندگاری رنگ بیشتر شود. همین را می توان در مورد کراتینه درمانی نیز گفت چون لایه بیرونی مو را از بین نمی برد کراتینه مو بیشتر می ماند.

شامپو بدون سولفات موروگلی، بهترین شامپو فاقد سولفات که جدا از خواص بالا و درمان موخوره، حاوی کراتین است تا موهای شما را شاداب کند.

نکات مهمی که باید قبل و بعد کراتینه مو رعایت کنیدشامپو بدون سولفات

معایب شامپو بدون سولفات

به همان اندازه که شامپوهای بدون سولفات عالی هستند، دارای چند جنبه منفی هستند:

  • شامپو بدون سولفات به خوبی کف نمی کند، بنابراین تشخیص اینکه آیا موهای خود را به اندازه کافی تمیز کرده اید یا خیر، دشوار است.
  • همچنین اگر موهای بلند یا پرپشتی دارید، به بیش از یک بار شستشو نیاز دارید که باعث می شود شامپو بیشتری استفاده کنید.
  • شامپو بدون سولفات به کاهش شوره سر کمکی نمی کنند، اگرچه چند محصول برای این کار در بازار وجود دارد.

اما این مشکلات جدی نیستند و به نسبت شامپوهای دیگر، بهترین انتخاب برای مراقبت از مو در درازمدت هستند.

جلوگیری از ریزش مو در پاییز با چند روش سادهشامپو بدون سولفات

آیا شامپوی بدون سولفات باعث ریزش مو می شود؟

نه؛ وقتی صحبت از مواد تشکیل دهنده محصولات می شود، استفاده بیش از حد از سولفات ها به احتمال زیاد منجر به ریزش مو می شود. به این دلیل که سولفات‌های خشن می‌توانند پوست سر را تحریک کنند، می‌تواند پروتئین موهای شما را کاهش دهد و منجر به تجزیه کوتیکول و ساقه مو شود. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که همه افراد به دلیل سولفات ها دچار ریزش مو یا آسیب مو نمی شوند. شامپو بدون سولفات برخلاف شامپوهای سولفات عمل می کند و نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه در رشد و رویش مجدد مو نیز تاثیر مثبتی دارد.

مواردی که می توانند شما را در معرض خطر ریزش مو به دلیل استفاده از سولفات قرار دهند عبارتند از:

  •  پوست یا موی حساس یا خشک
  •  یائسگی
  • موهای رنگ شده
  • موهای مجعد یا گره خورده
  • بالا رفتن سن( بالا رفتن سن معمولاً مو را ضعیف می کند)
چه بیماری هایی باعث آسیب رساندن به مو می شوند؟
هر چیزی که باید درباره ریزش مو پس از زایمان بدانید
دلایل ریزش مو بعد از کرونا

اگر به دلایلی نیاز دارید یا ترجیح می دهید از محصولات مو حاوی سولفات استفاده کنید، بسیار مهم است که از نرم کننده های مرطوب کننده قوی برای بازگرداندن رطوبت به موهای خود استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک مو جلبک دریایی است که در کنار نرم کنندگی و مرطوب کنندگی، موها را درخشان می کند.شامپو بدون سولفات

شامپو بدون سولفات برای کدام نوع مو مناسب هستند؟

شامپو بدون سولفات برای نوع خاصی از مو طراحی نشده اند. آنها به عنوان یک جایگزین پاک کننده ولی ملایم تر برای شامپوهای سولفات ساخته شده اند. برخی از شامپوهای بدون سولفات برای موهای مجعد یا موهای آسیب دیده طراحی شده اند.

در شامپو بدون سولفات اگر از مقدار زیادی روی موهای خود استفاده کنید، بهترین عملکرد را دارند. افرادی که موهای چرب دارند اغلب فرمول های بدون سولفات را برای موهایشان مناسب نمی دانند. کنند.

از آنجایی که بسیاری از شامپوهای بدون سولفات بر پایه مواد پاک کننده ملایم ساخته شده اند، ممکن است برای از بین بردن رسوب برای برخی افراد کافی نباشد به خصوص افرادی که تمایل به استفاده زیاد از محصولات مو( ژل، تافت، واکس، روغن، اسپری و …. مو) دارند.

علاوه بر این، سطوح بالای مواد حالت دهنده در برخی از شامپوهای بدون سولفات و انواع مواد حالت دهنده مورد استفاده نیز می تواند برای افرادی که موهای چرب دارند مشکل ساز باشد. شستشو مو چرب با شامپو بدون سولفات باعث می شود روغن زیادی روی مو بماند.

فیلر مو، راهی برای رشد مجدد موشامپو بدون سولفات

آیا شامپوهای بدون سولفات گران هستند؟

حتی وقتی به شامپو بدون سولفات در مقابل شامپو سولفات نگاه می‌کنید، شامپوهای بدون سولفات اغلب گران‌تر است. به این دلیل که مواد تشکیل دهنده آن گران تر هستند.

شامپو بدون سولفات می توانند گران باشند فقط به این دلیل که قوی نیستند. این بدان معناست که افراد مجبورند از شامپوی بسیار بیشتری استفاده کنند تا نتایجی مشابه( از لحاظ پاک کنندگی) با شامپوهای سولفات بدست آورند.

شامپو روغن آرگان مراکشی مناسب ترین انتخاب برای شما است چون باعث درمان ریزش مو می شود و مو را تقویت و شاداب می کند.شامپو بدون سولفات

جمع بندی

شامپو سولفات از اولین پاک کننده ها مو از پر طرفدارترین شامپو ها است اما این شامپو معایب زیادی دارد از ریزش مو گرفته تا حساسیت و اکنه. برای رفع این مشکل کارشناسان شامپو بدون سولفات را طراحی کردند که عاری از مشکلات بالا بود و جدا از اینکه باعث ریزش مو نمی شود بلکه در تقویت رشد مو نقش مهمی دارد. این نوع شامپو ها برای موهای رنگ شده و کراتینه مناسب تر است و باعث خشکی یا چربی بیش از حد مو نمی شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها